getrouwheidspremie (weer eens) bij afbooken...
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
getrouwheidspremie (weer eens) bij afbooken...
ik heb dit thema al eens aangekaart, maar de uitleg werd op een gegeven moment te technisch.
nu concreet:
ik heb in sept. 2009 3 x geld gestort bij bank xy, laatste storting met valuta 29 sept. totaal sept. 7000 E
in dec. 2009 weer 3 x gestort, laatste storting 30 dec., totaal 3000 E
Mijn vraag:
1) als ik eind sept. 7000 E wil afhalen, wordt dan inderdaad uitsluitend het geld van september aangesproken - ik wil de getr.premie van 1,5% niet verliezen!
2) op welke dag precies afhalen: 29 sept., of dag + 1, dus 30 sept.
3) hetzelfde in december: afhalen op 30 of op 31 dec.?
die getr.premie: ik leer het nooit. en monsieur reynders heeft het erg moeilijk gemaakt - bovendien wordt ze slechts 1 x per jaar uitgekeerd (tenzij afsluiten van rekening)
4) wat betekent eigenlijk VALUTA? is het geld op díe dag op de rekening?
nu concreet:
ik heb in sept. 2009 3 x geld gestort bij bank xy, laatste storting met valuta 29 sept. totaal sept. 7000 E
Mijn vraag:
1) als ik eind sept. 7000 E wil afhalen, wordt dan inderdaad uitsluitend het geld van september aangesproken - ik wil de getr.premie van 1,5% niet verliezen!
die getr.premie: ik leer het nooit. en monsieur reynders heeft het erg moeilijk gemaakt - bovendien wordt ze slechts 1 x per jaar uitgekeerd (tenzij afsluiten van rekening)
Re: getrouwheidspremie (weer eens) bij afbooken...
Waarom op 29 september afhalen. Je wilt toch niet riskeren van een heel jaar getrouwheidspremie te verliezen gewoon doordat je het een dag te vroeg afhaalt. Die ene dag levert amper iets op. Haal ten vroegste af op dag+1 zou ik zeggen.lev schreef:ik heb dit thema al eens aangekaart, maar de uitleg werd op een gegeven moment te technisch.
nu concreet:
Mijn vraag:
die getr.premie: ik leer het nooit. en monsieur reynders heeft het erg moeilijk gemaakt - bovendien wordt ze slechts 1 x per jaar uitgekeerd (tenzij afsluiten van rekening)![]()
valuta = de dag vanaf wanneer het telt bv wanneer je geld afhaalt op 27juli met valuta 26 uli betekent dit dat je voor 27 juli geen rente krijgt op het geld. Zie ook https://www.spaargids.be/sparen/veelges ... datum.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ik had mijn vraag eigenlijk niet precies genoeg gesteld!
is het in mijn voorbeeld (zie boven) inderdaad zó: indien ik 7000 E afhaal pakweg 1 okt. (inderdaad om zeker de getr.premie niet te verliezen), dat de 7000 E van september 2009 eraf gehaald worden.
of wordt EERST het jongste geld van december gebruikt (3000 E) plus het geld van september (4000 E)?
---als dat zo is: ja, dan heb ik de getr.premie van het geld van december kwijtgespeeld !!!
is het in mijn voorbeeld (zie boven) inderdaad zó: indien ik 7000 E afhaal pakweg 1 okt. (inderdaad om zeker de getr.premie niet te verliezen), dat de 7000 E van september 2009 eraf gehaald worden.
of wordt EERST het jongste geld van december gebruikt (3000 E) plus het geld van september (4000 E)?
---als dat zo is: ja, dan heb ik de getr.premie van het geld van december kwijtgespeeld !!!
Afhaling in oktober: Het geld van september 09 gaat er dan eerst af, want qua getrouwheid is dit "de jongste storting" - omdat de premie juist verworven is.
Om alle misverstanden te vermijden, veronderstellen wij dat de stortingen van sept 2009 en dec 2009 de ENIGE bewegingen op uw spaarrekening zijn geweest.
Voor een afhaling op 29 sept 2010 wordt eerst de storting van 28 sept 2009 ( getrouwheidspremie 1 dag ver gevordert ) aangesproken , vervolgens 27 sept 2009 ( getrouwheidspremie 2 dagen ver gevordert ),…, en als laatste 30 sept. 2009 ( getrouwheidspremie 364 dagen ver gevordert ).
Voor de storting van 29 sept 2009 is dit een VASTSTAAND FEIT.
Voor uw stortingen van dec. 2009 zal het er vanaf hangen of er vroeger nog andere stortingen zijn geweest.
Is dit niet het geval, dan kunt U dezelfde redenering toepassen.
Indien er echter vroeger nog bewegingen zijn geweest kunt U via ondertstaande link mijn excel rekenblad downloaden, waarmee U een overzicht kunt krijgen van alle vervaldagen van uw getrouwheidspremies
https://www.spaargids.be/phpbb/download/file.php?id=590
Mocht er U iets niet duidelijk zijn , moogt U mij altijd een PB sturen.
Voor een afhaling op 29 sept 2010 wordt eerst de storting van 28 sept 2009 ( getrouwheidspremie 1 dag ver gevordert ) aangesproken , vervolgens 27 sept 2009 ( getrouwheidspremie 2 dagen ver gevordert ),…, en als laatste 30 sept. 2009 ( getrouwheidspremie 364 dagen ver gevordert ).
Voor de storting van 29 sept 2009 is dit een VASTSTAAND FEIT.
Voor uw stortingen van dec. 2009 zal het er vanaf hangen of er vroeger nog andere stortingen zijn geweest.
Is dit niet het geval, dan kunt U dezelfde redenering toepassen.
Indien er echter vroeger nog bewegingen zijn geweest kunt U via ondertstaande link mijn excel rekenblad downloaden, waarmee U een overzicht kunt krijgen van alle vervaldagen van uw getrouwheidspremies
https://www.spaargids.be/phpbb/download/file.php?id=590
Mocht er U iets niet duidelijk zijn , moogt U mij altijd een PB sturen.
Laatst gewijzigd door Urbain op 27 juli 2010, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
bedankt urbain voor de tip
- maar ook sorry, urbain, het is die exceltabel die ik niet begrijp - (dat heeft niets met jouw tabel te maken, maar met mijn niet-kennis van excel) . daarom stel ik mijn vraag van het afhalen heel concreet.
er waren 3 stortingen in sept. 2009, de laatste 29 sept. tesamen voor 7000 E: dus als ik het op 1 okt. afhaal heb ik mijn getr. premie in de "saccoche".
in dec. 2009 deed ik 3 storingen, de laatste 30 dec., totaal 3000 E, dus als ik die vanaf 31 dec. afhaal, heb ik de getr. premie van 1 jaar "in de saccoche".
en op 15 januari 2010 deed ik nog eens een storting, dus als ik dat afhaal op 17 januari 2011 heb ik de getr. premie gevangen.
(het is me wel bekend dat ik de getr. premie steeds pas eind dec. ontvang).
(er zijn inderdaad tussendoor GEEN afhalingen geweest, alleen stortingen in sept, dec. en januari 2010).
dus dit thema kan ik afsluiten, ik heb het begrepen.
er waren 3 stortingen in sept. 2009, de laatste 29 sept. tesamen voor 7000 E: dus als ik het op 1 okt. afhaal heb ik mijn getr. premie in de "saccoche".
in dec. 2009 deed ik 3 storingen, de laatste 30 dec., totaal 3000 E, dus als ik die vanaf 31 dec. afhaal, heb ik de getr. premie van 1 jaar "in de saccoche".
en op 15 januari 2010 deed ik nog eens een storting, dus als ik dat afhaal op 17 januari 2011 heb ik de getr. premie gevangen.
(het is me wel bekend dat ik de getr. premie steeds pas eind dec. ontvang).
(er zijn inderdaad tussendoor GEEN afhalingen geweest, alleen stortingen in sept, dec. en januari 2010).
dus dit thema kan ik afsluiten, ik heb het begrepen.