Getrouwheidspremies en interesten
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Getrouwheidspremies en interesten
Voor sommigen zal deze vraag misschien eenvoudig zijn maar ik heb dit echt nooit gesnapt, hopelijk kan iemand hier klaarheid in brengen?
De definitie hiervan die ik online vind is:
"De interest op een spaarrekening bestaat in België uit een basisrente voor geld dat je stort, en een getrouwheidspremie voor geld dat minstens 12 maanden onaangeroerd blijft staan."
Stel je hebt een spaarboekje met 10000 euro op, de basis interest is 1% en de getrouwheidspremie is 1.5%.
Je hebt een vol jaar niks afgehaald op die rekening maar waar je begin Juli bvb 10 euro getrouwheidspremie krijgt krijg je begin oktober maar 2 euro meer.
Hoe kan dat, vermits je niks van die rekening hebt afgehaald zou je toch telkens hetzelfde bedrag moeten krijgen?
Ik mis iets maar ik snap niet wat.
"De interest op een spaarrekening bestaat in België uit een basisrente voor geld dat je stort, en een getrouwheidspremie voor geld dat minstens 12 maanden onaangeroerd blijft staan."
Stel je hebt een spaarboekje met 10000 euro op, de basis interest is 1% en de getrouwheidspremie is 1.5%.
Je hebt een vol jaar niks afgehaald op die rekening maar waar je begin Juli bvb 10 euro getrouwheidspremie krijgt krijg je begin oktober maar 2 euro meer.
Hoe kan dat, vermits je niks van die rekening hebt afgehaald zou je toch telkens hetzelfde bedrag moeten krijgen?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Getrouwheidspremies en interesten
Je moet rekening houden met wanneer welke bedragen op de rekening gestort werden.
Of nog: wanneer een getrouwheidspremie voor een bepaald bedrag verworven wordt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Eerste keer na een jaar, daarna per kwartaal kan ook
Geld dat je stort in:
Jan-Maart krijg je op 1 april van het volgend jaar
April-Juni krijg je op 1 juli " " " "
Juli-Sept krijg je op 1 okt " " " "
Okt-Dec krijg je op 1 jan " " " "
Jan-Maart krijg je op 1 april van het volgend jaar
April-Juni krijg je op 1 juli " " " "
Juli-Sept krijg je op 1 okt " " " "
Okt-Dec krijg je op 1 jan " " " "
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Inderdaad, de eerste keer na 1 jaar (en dus voor 4 kwartalen), daarna per kwartaal.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Ok dat snap ik maar daarna?
Je krijgt toch niet eenmalig getrouwheidspremie op een gestort bedrag?
Als dat geld bvb al 2 jaar op de rekening staat zonder afhalen dan zou je die getrouwheidspremie op het bedrag op de rekening toch elk kwartaal moeten krijgen?
Ik krijg bvb nu in Oktober maar 0.63 euro terwijl ik in Juli 60 euro getrouwheidspremie kreeg, dat is wat ik probeer te begrijpen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Getrouwheidspremies worden per schijf van 12 maanden uitbetaald. Als je getrouwheidspremie op je 'basisbedrag' in juli werd afgerekend, dan zal je volgende uitbetaling opnieuw in juli plaats vinden.
Mochten banken elke 3 maand getrouwheidspremies uitbetalen, dan gaan ze ook sneller en meer getrouwheidspremie en basisrente moeten uitbetalen, wat ze uiteraard niet willen. Je kan je evengoed de vraag stellen waarom de basisrente maar 1x per jaar wordt afgerekend terwijl ze dat evengoed elk kwartaal zouden kunnen doen. (Cru gesteld zouden ze de basisrente zelfs élke dag kunnen storten.)
Mochten banken elke 3 maand getrouwheidspremies uitbetalen, dan gaan ze ook sneller en meer getrouwheidspremie en basisrente moeten uitbetalen, wat ze uiteraard niet willen. Je kan je evengoed de vraag stellen waarom de basisrente maar 1x per jaar wordt afgerekend terwijl ze dat evengoed elk kwartaal zouden kunnen doen. (Cru gesteld zouden ze de basisrente zelfs élke dag kunnen storten.)
Je hebt die 10.000 niet in één keer gestort. Zo simpel kan de uitleg zijn.Delphiwizard schreef: ↑26 september 2025, 21:23 Voor sommigen zal deze vraag misschien eenvoudig zijn maar ik heb dit echt nooit gesnapt, hopelijk kan iemand hier klaarheid in brengen?
Of als je ze toch in één keer gestort hebt, dan ga je maar 1 keer per jaar de getrouwheid krijgen. De andere miniscule bedragen zijn afkomstig van de intresten op intresten.
Zo simpel is het.
Gezien je het gros van intrest krijgt in Juli heb je het hoofdbedrag gestort in Apri-Mei-Juni.
-
- VIP member
- Contacteer:
Volgens mij krijgt hij het grootste deel van zijn getrouwheidspremie in april of jan.
In juli was het 10€ die afkomstig zijn van bvb. 666€
Neen. In Juli is er 60 eur betaald. Dwz hoofdstorting in AprMeiJun. Leer rekenen.spaarfreakje schreef: ↑21 minuten geleden Volgens mij krijgt hij het grootste deel van zijn getrouwheidspremie in april of jan.