Getrouwheidspremies
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Getrouwheidspremies
Na het onderwerp van teleurstellende interesten van de e-spaarrekening van Argenta gelezen te hebben, begon ik mij toch vragen te stellen. Die teleurstellende interesten zijn afkomstig van de getrouwheidspremie. Op het moment dat je je geld stort, geeft de bank een hoge getrouwheidspremie (of een 'tijdelijke' promotie van de getrouwheidspremie), een paar maanden later verlagen ze de getrouwheidspremie om ze niet meer te laten stijgen. Na een jaar gaat een nieuwe ronde in maar krijg je de lage getrouwheidspremie waardoor je dus heel wat geld misloopt en het waarschijnlijk beter was om het geld op een andere rekening (met hoge getrouwheid) te zetten. Aangezien de belgen niet vlug verhuizen van spaarrekeningen en hun interesten niet nakijken(uitgezonderd de mensen hier op het forum) lijkt het me toch dat deze techniek lekker winstgevend is voor de banken. Akkoord, dit is allemaal wettelijk en zo is het spel (gemaakt) maar toch... ik heb hiermee de indruk dat het de mensen bedriegen is. Want de mensen hebben de indruk dat ze een hoge interest krijgen maar in werkelijkheid is dat maar voor één jaar.
Nu vroeg ik mij af welke banken dit (hoge getrouwheidspremie, en een jaar later een zeer lage) doen? Is er ergens dat je de rentes (basis en getrouwheid apart) van een spaarrekening kan nakijken.
Nu vroeg ik mij af welke banken dit (hoge getrouwheidspremie, en een jaar later een zeer lage) doen? Is er ergens dat je de rentes (basis en getrouwheid apart) van een spaarrekening kan nakijken.
Re: Getrouwheidspremies
Deutsche Bank is hier kampioen in, in 2010 hebben ze mij int zak gezet op hun gewone online spaarrekening.
2011 doen ze hetzelfde met hun Fidelity.
...
zodoende heb ik alles versluist, rekening houdend met de valutadatums natuurlijk!
rabobank is voor mij een eerlijke speler die het toch eerlijker speelt.
dit jaar zet ik ook in op NIBC, maar voor niet zoveel geld ...
2011 doen ze hetzelfde met hun Fidelity.
...
zodoende heb ik alles versluist, rekening houdend met de valutadatums natuurlijk!
rabobank is voor mij een eerlijke speler die het toch eerlijker speelt.
dit jaar zet ik ook in op NIBC, maar voor niet zoveel geld ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Kan ik mij bij aansluiten, DB is daarin kampioen en enkel handig voor de gratis kaarten (voor mij toch). Rabobank.be heeft wat dat betreft een heel goede reputatie en ben er al bijna 10 jaar klant. NIBC valt natuurlijk nog af te wachten, ben er voorzichtig ingestapt.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Diegenen die zich op langere tijd beduveld voelen met de getrouwheidspremie op een spaarboekje hebben dit eigenlijk een beetje aan zichzelf te danken.
Een spaarboekje is een product van de korte termijn en dient spijtig genoeg niet om er grote sommen gedurende lange tijd op te laten staan. Als je er geen grote sommen opzet en ze niet al te lang laat staan, dan maakt heel die getrouwheidspremie niks uit.
Kies je absoluut voor een spaarboekje omdat je ten onrechte alleen maar denkt aan veiligheid dan wordt je vroeg of laat geconfronteerd met de realiteit: hoge intresten en korte termijn gaan niet samen !
Sparen en beleggen is zoals zwemmen: als je je niet durft nat maken, dan ga je nooit leren zwemmen.
Een spaarboekje is een product van de korte termijn en dient spijtig genoeg niet om er grote sommen gedurende lange tijd op te laten staan. Als je er geen grote sommen opzet en ze niet al te lang laat staan, dan maakt heel die getrouwheidspremie niks uit.
Kies je absoluut voor een spaarboekje omdat je ten onrechte alleen maar denkt aan veiligheid dan wordt je vroeg of laat geconfronteerd met de realiteit: hoge intresten en korte termijn gaan niet samen !
Sparen en beleggen is zoals zwemmen: als je je niet durft nat maken, dan ga je nooit leren zwemmen.
record bank is ook zo. Steeds met nieuwe acties komen voor vers geld maar na die actie van een paar maanden val je op een lage intrest
@Al Fonds (zijn naam zegt al genoeg voor mij)
Vind ik off topic, indien je het geld één jaar kunt missen brengt een spaarboekje met hoge getrouwheidspremie meer op dan een termijnrekening op 1 jaar of zelfs langer, bovendien werkt het soepeler mocht je onverhoopt toch een deel van je geld nodig hebben. Niet iedereen wilt zijn slaap laten voor een mogelijk iets hogere rendement die je kunt realiseren met fondsen bvb maar in dit deelforum gaat het over Spaarrekeningen niet over fondsen of andere beleggingen.
Vind ik off topic, indien je het geld één jaar kunt missen brengt een spaarboekje met hoge getrouwheidspremie meer op dan een termijnrekening op 1 jaar of zelfs langer, bovendien werkt het soepeler mocht je onverhoopt toch een deel van je geld nodig hebben. Niet iedereen wilt zijn slaap laten voor een mogelijk iets hogere rendement die je kunt realiseren met fondsen bvb maar in dit deelforum gaat het over Spaarrekeningen niet over fondsen of andere beleggingen.
-- > de tijd gaat snel gebruik hem wel <-- > gierig is zielig <--->delen is plezant<---
Lees jij ergens iets over fondsen in mijn reactie ? Ik kan het niet vinden.
Refereren naar de nickname vind ik vrij gevaarlijk want er zijn er hier met erg plezante.
De aanzet van heel deze discussie gaat ook niet over spaarders of beleggers die hun geld één jaar kunnen missen: men is gestart met te vermelden dat de bank geld aantrekt door met hoge getrouwheidspremies te zwaaien ( de klanten zullen die het eerste jaar ook gekregen hebben = tot daar nog niks mis ) maar dat ze de daaropvolgende jaren ( = langere termijn ) die hoge getrouwheidspremies niet meer geeft.
Als je wil sparen of beleggen, moet de eerste vraag altijd zijn: hoelang ga ik dat doen ? Is het antwoord meerdere jaren dan is het spaarboekje niet de juiste oplossing.
Refereren naar de nickname vind ik vrij gevaarlijk want er zijn er hier met erg plezante.
De aanzet van heel deze discussie gaat ook niet over spaarders of beleggers die hun geld één jaar kunnen missen: men is gestart met te vermelden dat de bank geld aantrekt door met hoge getrouwheidspremies te zwaaien ( de klanten zullen die het eerste jaar ook gekregen hebben = tot daar nog niks mis ) maar dat ze de daaropvolgende jaren ( = langere termijn ) die hoge getrouwheidspremies niet meer geeft.
Als je wil sparen of beleggen, moet de eerste vraag altijd zijn: hoelang ga ik dat doen ? Is het antwoord meerdere jaren dan is het spaarboekje niet de juiste oplossing.
Al Fonds, je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik nergens geschreven heb, zeg nergens dat jij het expliciet over fondsen hebt. Voor mij is dit einde verhaal en totaal off topic.
Er zijn meerdere banken waarbij de « totale » rentevergoeding de laatste jaren gestadig daalde
De « Joo - Joo kampioenen » van de getrouwheidspremie zijn :
Argenta E-Spaarrekening
18 mrt 2009 ( 0.50% ) - 21 aug 2009 ( 0.40% ) - 1 jan 2010 ( 0.55% ) - 2 mrt 2010 ( 0.40% ) - 5 okt 2010 ( 0.60%) - 1 dec 2010 ( 0.75%)
Axa I-Plus Welcome
Regelmatig « tijdelijke » promoties
Axa Spaarplus Spaarrekening
Bank van de Post
1 sept 2009 ( 0.50% ) - 7 febr 2011 ( 1% ) - 18 mrt 2011 ( 0.50% ) - 6 jun 2011 ( 1.25% ) - 1 aug 2011 ( 0.50% ) - 9 jan 2012 ( 1.25% )
Vervaldagen getrouwheidspremie nakijken en eventueel het premiebedrag er één dag afhalen en daarna terug opzetten, of...
CKV Spaarrekening
1 apr 2009 ( 1.50% ) - 1 okt 2009 ( 0.50% ) - 7 dec 2009 ( 0.75% ) - 1 jul 2010 ( 0.40% ) - 16 mei 2011 ( 1.20% )
ING Groen Boekje
10 febr 2009 ( 0.75% ) - 1 apr 2009 ( 0.50% ) - 15 febr 2010 ( 0.75% ) - 1 apr 2010 ( 0.50% ) - 9 dec 2010 ( 0,25% )
Dexia Spaarrekening jan2012
1 jan 2012 ( 1.50% ) - 1 febr. 2012 ( 0.25% )
Dexia Internet Spaarrekening jan2012
De « Joo - Joo kampioenen » van de getrouwheidspremie zijn :
Argenta E-Spaarrekening
18 mrt 2009 ( 0.50% ) - 21 aug 2009 ( 0.40% ) - 1 jan 2010 ( 0.55% ) - 2 mrt 2010 ( 0.40% ) - 5 okt 2010 ( 0.60%) - 1 dec 2010 ( 0.75%)
Axa I-Plus Welcome
Axa Spaarplus Spaarrekening
Bank van de Post
1 sept 2009 ( 0.50% ) - 7 febr 2011 ( 1% ) - 18 mrt 2011 ( 0.50% ) - 6 jun 2011 ( 1.25% ) - 1 aug 2011 ( 0.50% ) - 9 jan 2012 ( 1.25% )
Vervaldagen getrouwheidspremie nakijken en eventueel het premiebedrag er één dag afhalen en daarna terug opzetten, of...
CKV Spaarrekening
1 apr 2009 ( 1.50% ) - 1 okt 2009 ( 0.50% ) - 7 dec 2009 ( 0.75% ) - 1 jul 2010 ( 0.40% ) - 16 mei 2011 ( 1.20% )
ING Groen Boekje
10 febr 2009 ( 0.75% ) - 1 apr 2009 ( 0.50% ) - 15 febr 2010 ( 0.75% ) - 1 apr 2010 ( 0.50% ) - 9 dec 2010 ( 0,25% )
Dexia Spaarrekening jan2012
Dexia Internet Spaarrekening jan2012
Nochtans schrijf jij letterlijk: Al Fonds, zijn naam zegt al genoeg.Hago schreef:Al Fonds, je moet mij geen woorden in de mond leggen die ik nergens geschreven heb. Voor mij is dit einde verhaal en totaal off topic.
Jij kunt aan de garagist die jou probeert uit te leggen hoe een auto werkt, zeggen dat zijn uitleg off topic is omdat jij het over de gaspedaal hebt maar als je niet weet hoe iets werkt dan is het ook moeilijk te begrijpen hoe iets evolueert.
Het is natuurlijk voor velen erg moeilijk te verteren dat ze eigenlijk zelf mee in de fout gaan.
Als je iets gebruikt op een manier die niet de juiste is, dan krijg je daar vroeg of laat problemen mee. Maar 't is natuurlijk die andere die de fout maakt, want jij weet het toch.
Om terug te komen op de realiteit: De Euribor op 3 maanden ( de marktrente op 3 maanden ) was op 10/01/2009: 2,653 %. Gisteren was die nog 1,257 %. Begrijp je nu waarom de getrouwheidspremie daalt ?
Als er hier nu één bank vernoemd werd dan zou je nog van kwaad opzet kunnen spreken, maar de lijst die hierboven gepubliceerd werd, spreekt boekdelen en is dan nog onvolledig. Kom ook niet af dat dat het bewijs is van onderlinge afspraken: de concurrentie onder de banken is momenteel zo groot, dat je weinig kans hebt dat iedereen zich aan de afspraken zou houden.
Hey Al fonds,Al Fonds schreef:Diegenen die zich op langere tijd beduveld voelen met de getrouwheidspremie op een spaarboekje hebben dit eigenlijk een beetje aan zichzelf te danken.
prima, ik wil leren zwemmen, maar zoek nog een zweminstructeur, kan je me even helpen met:
carmignac-patrimoine-de-ideale-veilige- ... ml#p106681" onclick="window.open(this.href);return false;
thx
Gelieve de vraag van de topic-starter te herlezen !!
Fondsen zijn hier niet aan de orde.
Fondsen zijn hier niet aan de orde.
Vandaag 12/01 nog steeds voor het afgelopen jaar geen intresten uitbetaald gekregen voor de GOLD en PLATINUM rekening.Nightwolf schreef:record bank is ook zo. Steeds met nieuwe acties komen voor vers geld maar na die actie van een paar maanden val je op een lage intrest
Iemand anders hier ook ervaringen mee? Is dit normaal ?
Recordbank is één van de weinige banken (samen met ING) waar het mogelijk is om de intresten op een andere datum dan 1 januari te laten betalen. Misschien hebt u bij het openen van de rekeningen hiervoor gekozen ?
Ik heb hetzelfde aan de hand met BKCP.peter schreef:Vandaag 12/01 nog steeds voor het afgelopen jaar geen intresten uitbetaald gekregen voor de GOLD en PLATINUM rekening.Nightwolf schreef:record bank is ook zo. Steeds met nieuwe acties komen voor vers geld maar na die actie van een paar maanden val je op een lage intrest
Iemand anders hier ook ervaringen mee? Is dit normaal ?
Hier heb ik ook nog niets van ontvangen.