Gevraagd tips voor aangifte PB voor 65+
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Gevraagd tips voor aangifte PB voor 65+
Welke uitgaven kunnen nog interessant zijn voor een 65+ in het kader van belastingvoordeel personenbelasting?
Pensioensparen en levensverzekeringen kunnen niet meer.
-giften
-onderhoud beschermde gebouwen
-PWA/dienstencheques
-winwinlening
-bepaalde energiebesparende uitgaven
-inbraak/brandbeveiliging
-aandelen erkende ontwikkelingsfondsen
Zijn er nog andere?
Als het huis volledig in orde is, lijken mij de winwinleningen en ontwikkelingsfonden nog de beste investeringen.
Wat denken jullie?
-giften
-PWA/dienstencheques
-winwinlening
Zijn er nog andere?
Als het huis volledig in orde is, lijken mij de winwinleningen en ontwikkelingsfonden nog de beste investeringen.
Wat denken jullie?
Re: Gevraagd tips voor aangifte PB voor 65+
- Ik heb nochtans al een levensverzekering bij iemand 65+ afgetrokken (niet gekoppeld aan hypothecaire lening).
- Onderhoudsuitkering
-Indien men een klein pensioen heeft minder dan 7290 euro (belastingvrije som) per jaar kan men ingehouden voorheffing op intresten en dividenden terugkrijgen.
- Onderhoudsuitkering
-Indien men een klein pensioen heeft minder dan 7290 euro (belastingvrije som) per jaar kan men ingehouden voorheffing op intresten en dividenden terugkrijgen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
@luc1961: Dan was die levensverzekering waarschijnlijk al aangegaan voor zijn/haar 65ste?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Wat je ook kan doen is een zelfstandige activiteit opzetten. De eerste jaren is er allicht verlies door investeringen. Als eenmanszaak gaat dit verlies rechtstreeks van je gecumuleerd belastbaar inkomen (loon, uitkering, ...) af.karelvanhoof schreef:Welke uitgaven kunnen nog interessant zijn voor een 65+ in het kader van belastingvoordeel personenbelasting?
-giften
-PWA/dienstencheques
-winwinlening
Zijn er nog andere?
Wat denken jullie?
Wel opletten voor wolfijzers en schietgeweren in verband met impact op je pensioen! Zolang je verlies draait zou dat weinig probleem mogen opleveren, maar toch maar eens goed nakijken!
En natuurlijk zal de fiscus na enkele jaren terecht vragen waar de winst blijft...
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Is investeren in Alterfin (ontwikkelingsfonds) een goede keuze?
Iemand hier ervaring mee, zijn het grote risico's?
Als ik het goed begrepen heb kan je, wanneer je na 5 jaar terug verkoopt, een gedeelte van je oorspronkelijke inleg kwijt zijn.
Is dat enkel zo wanneer je verkoop in een jaar wanneer er verlies is?
Als ik het goed begrepen heb kan je, wanneer je na 5 jaar terug verkoopt, een gedeelte van je oorspronkelijke inleg kwijt zijn.
Ik zit zelf in Incofin, en bij INco en Alter krijg je inderdaad 5% van je inleg terug op de belastingsbrief. Mijns insziens is dit iets wat in een volgende begroting wel eens kon afgeschaft worden, dus ik zou er nog van profiteren als ik kon.
-
- VIP member
- Contacteer:
Alterfin is een CVBA maar dan met sociaal oogmerk. Het betreft dus een zogenaamde gemengde vennootschap. Hier zijn de zaakvoerders dus beperkt aansprakelijk.karelvanhoof schreef:Is investeren in Alterfin (ontwikkelingsfonds) een goede keuze?
Incofin is een Comm. VA met sociaal oogmerk. Hier is het dus een zogenaamde kapitaalvennootschap. Bij een Comm. VA is er echter sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid van de beherende vennoten en een beperkte aansprakelijkheid van de stille vennoten (wij).
Ik persoonlijk zou een vennootschap waar de zaakvoerders hoofdelijk aansprakelijk zijn meer vertrouwen dan eentje waar hun aansprakelijkheid in principe beperkt is.
Ik zou dus voor Incofin gaan, wat ik dus ook gedaan heb

-
- Jr. Member
- Contacteer:
Anderzijds geeft Alterfin grotere dividenduitkeringen, daarnaast hebben zij ook belangrijke aandeelhouders (oxfam, triodos bank, vredeseilanden, damiaanactie,...). Geeft dat niet iets meer zekerheid?
Hoe groot is de kans dat je iets van je oorspronkelijke inleg verliest?
Hoe groot is de kans dat je iets van je oorspronkelijke inleg verliest?
-
- Newbie
- Contacteer:
Incofin cvso biedt een stabiel en redelijk dividend dat de voorbije 4 jaar op 2,5% lag. De voornaamste doelstelling van een investering blijft een grote sociale impact genereren. Er worden tevens voldoende reserves opgebouwd om het dividend stabiel te houden/te doen groeien, zonder garantie uiteraard. Bij de referentieaandeelhouders zitten o.a. VDK Spaarbank, Volksvermogen, KBC, GIMV, Umicore, Electrabel,...
Naast het dividend is er verder voor particulieren de belastingvermindering van 5% van het ingelegde berdrag en vrijstelling van roerende voorheffing op de eerste 190 euro dividend.
Lees hier wat Test-Aankoop Invest over het dividend voor 2013 van de coöperatieve vennootschap schrijft: https://www.test-aankoop.be/invest/inco ... 074744.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Naast het dividend is er verder voor particulieren de belastingvermindering van 5% van het ingelegde berdrag en vrijstelling van roerende voorheffing op de eerste 190 euro dividend.
Lees hier wat Test-Aankoop Invest over het dividend voor 2013 van de coöperatieve vennootschap schrijft: https://www.test-aankoop.be/invest/inco ... 074744.htm" onclick="window.open(this.href);return false;