Gezocht: beurs simulator
TIP
-
neo
Gezocht: beurs simulator
Beste,
Alvorens een echte cash in de beurs te steken, zou ik graag de door mijn verworven kennis en vaardigheden omtrent aankoop aandelen willen toetsen aan de hand van een simulator.
Best een simulator die de toestanden op Belgische/Europese beurs zo goed mogelijk namaakt met betrekking tot beurstaks, allerlei andere kosten, enzovoort. Een app zou kei handig meegenomen zijn maar dit is geen vaste vereiste.
Natuurlijk besef ik dat de psychologische factor van het echt geld afwezig is.
Toch wil ik eerst wat oefenen alvorens mijn (hard) gewerkte middelen te investeren.
mvg,
neo
Alvorens een echte cash in de beurs te steken, zou ik graag de door mijn verworven kennis en vaardigheden omtrent aankoop aandelen willen toetsen aan de hand van een simulator.
Best een simulator die de toestanden op Belgische/Europese beurs zo goed mogelijk namaakt met betrekking tot beurstaks, allerlei andere kosten, enzovoort. Een app zou kei handig meegenomen zijn maar dit is geen vaste vereiste.
Natuurlijk besef ik dat de psychologische factor van het echt geld afwezig is.
Toch wil ik eerst wat oefenen alvorens mijn (hard) gewerkte middelen te investeren.
mvg,
neo
Re: Gezocht: beurs simulator
Misschien hier eens kijken : https://www.tijd.be/beursrally.html
Start volgende maandag.
Start volgende maandag.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anonymous
Je hebt nu inderdaad tijdelijk die beursrally.
Je kan ook een portefeuille aanmaken via Morningstar en daar mee spelen. Eventueel in combinatie met excel.
Echter moet je je wel afvragen:
* Je wil een strategie ontwikkelen en die uittesten gedurende een bepaalde periode. Hoe lang ga je dat doen vooraleer je ze effectief gaat toepassen? 1 maand, 10 weken (duurtijd beursrally), 1 jaar, 10 jaar?
* Stel je hebt een aantal goeie aandelen geselecteerd. Je haalt ermee een rendement van x% (in je simulatie). Wie zegt dat je datzelfde rendement zal halen nadien?
Je kan ook een portefeuille aanmaken via Morningstar en daar mee spelen. Eventueel in combinatie met excel.
Echter moet je je wel afvragen:
* Je wil een strategie ontwikkelen en die uittesten gedurende een bepaalde periode. Hoe lang ga je dat doen vooraleer je ze effectief gaat toepassen? 1 maand, 10 weken (duurtijd beursrally), 1 jaar, 10 jaar?
* Stel je hebt een aantal goeie aandelen geselecteerd. Je haalt ermee een rendement van x% (in je simulatie). Wie zegt dat je datzelfde rendement zal halen nadien?
Ik weet niet of het zo'n goed idee is. Dan zou ik eerder investeren in kennis door een aantal (tweedehands) boeken aan te schaffen en vanuit die kennis een strategie te ontwikkelen en daar aan vast te houden.
Het risico dat je loopt met een simulatie met virtueel geld is imo het volgende:
- Het loopt zeer goed door enkele gewaagde keuzes waardoor je jezelf en je kennis overschat en aan de slag gaat met echt geld. Pas doorheen de tijd waarbij de variatie verdwijnt komen de gebreken van je strategie en de risico's naar boven en lijdt je echte verliezen.
- Het loopt slecht waardoor je de moed niet hebt om met je echt geld te beleggen.
De kans is groot dat je in één van beide scenario's terecht komt en in beide gevallen verlies je geld.
Het risico dat je loopt met een simulatie met virtueel geld is imo het volgende:
- Het loopt zeer goed door enkele gewaagde keuzes waardoor je jezelf en je kennis overschat en aan de slag gaat met echt geld. Pas doorheen de tijd waarbij de variatie verdwijnt komen de gebreken van je strategie en de risico's naar boven en lijdt je echte verliezen.
- Het loopt slecht waardoor je de moed niet hebt om met je echt geld te beleggen.
De kans is groot dat je in één van beide scenario's terecht komt en in beide gevallen verlies je geld.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
-
neo
Kei interessant! Bedankt! Misschien is het een goed idee om een interne forum wedstrijd te doen?annetje schreef: ↑13 november 2019, 09:08 Misschien hier eens kijken : https://www.tijd.be/beursrally.html
Start volgende maandag.
Is dit gratis en zonder voorwaarden?
Een goede vraag. Ik dacht aan enkele maanden tot 1 jaar tijd.
Natuurlijk niemand. Het is om mijn voorlopig verworven kennis en strategieën omtrent stockpicking, aankoop, verkoop enzovoort te toetsen. Ook mijn begrip van de eventuele prijsontwikkelingen en de invloed daarop door de actualiteit en economische veranderingen.
Ik had al enkele basis boeken doorgenomen. Persoonlijk heb ik het gevoel dat door enkel meer te lezen ga ik nog steeds geen echte praktijk ervaring ontwikkelen. Dit wil ik natuurlijk ook maar ik wil de geleerde ideeën en strategieën van allerlei auteurs toetsen en zien wat (al dan niet) werkt en het meest bij mijn persoonlijkheid aansluit.
UPDATE
Omtrent die beursrally. Iemand die iets weet omtrent extra rendement in de rally door vragen te beantwoorden, gelijk een van de vorige jaren? (natuurlijk is die rally geen goede weerspiegeling van echt beleggen, vraag uit nieuwsgierigheid)
Grappig dat de vorige winnaar ne dikke chance had om aan markt timing te doen en dan nog daar dik mee te scoren zonder 1 aandeel te kopen (wel fondsen).
-
anonymous
Als je het doet om zo realistisch mogelijk te werken en het enkel voor jezelf doet, dan zou ik die vragen achterwegen laten, want in het echte leven heb je dat ook niet!
Beleggen is lange termijn, geen 10 weken.neo schreef: ↑13 november 2019, 20:51 Grappig dat de vorige winnaar ne dikke chance had om aan markt timing te doen en dan nog daar dik mee te scoren zonder 1 aandeel te kopen (wel fondsen).
Als je met je eigen geld begint te beleggen, ga je normaalgezien proberen om eerst een stabiele basis aan te leggen. Fondsen/aandelen die wel iets rendement geven, maar ook niet té veel risico.
Een wedstrijd is het tegenovergestelde.
Met deze strategie ga je de wedstrijd niet winnen. Daarvoor ga je vééél meer risico nemen. It's all or nothing!
Ofwel win je, ofwel ben je geheel de afgrond ingereden. Bij deze fictieve wedstrijd kan dat geen kwaad. Winnen s leuk en het feit of je al dan niet de afgrond bent ingegaan: who cares. Met je eigen eld ga je dat niet doen (neem ik aan
-
anonymous9
Een paper trade account bij een broker is de meest geschikte beurssimulator.
https://www.investopedia.com/terms/p/papertrade.asp
Bij Lynx (Interactive brokers) krijgt men dat standaard mee in het pakket.
https://www.investopedia.com/terms/p/papertrade.asp
Bij Lynx (Interactive brokers) krijgt men dat standaard mee in het pakket.
Hierop aansluitend.
Ik wou in morningstar mijn pensioensparen opvolgen (bnp growth).
Als ik op de site of in de portefeuille de issin of naam in geed vind hij echter het fonds niet terug.
Iemand een idee waaraan dit ligt?
Ik wou in morningstar mijn pensioensparen opvolgen (bnp growth).
Als ik op de site of in de portefeuille de issin of naam in geed vind hij echter het fonds niet terug.
Iemand een idee waaraan dit ligt?
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Is dat ook met andere fondsen zo? Je computer herstarten lost veel problemen op.
Sinds de veranderingen op hun site zijn alle pensioenspaarfondsen verdwenen.
Als je ze in een portefeuille hebt zitten, krijg je daar nog wel de koers te zien, maar doorklikken is niet meer mogelijk.
Vroeger kon je die ook zien via iex.nl, maar daar zijn onlangs alle fondsen verdwenen
.
Als je ze in een portefeuille hebt zitten, krijg je daar nog wel de koers te zien, maar doorklikken is niet meer mogelijk.
Vroeger kon je die ook zien via iex.nl, maar daar zijn onlangs alle fondsen verdwenen
Niet met andere fondsen. Heedt met de website te maken, nieg met de pc.
Heb ook via google gezocht op naam en isin. Als je bij morningstar verder klikt krijge je een fout dag de pagina niet beschikbaar is of iets dergelijks.
Heb ook via google gezocht op naam en isin. Als je bij morningstar verder klikt krijge je een fout dag de pagina niet beschikbaar is of iets dergelijks.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Als ik vandaag ga zoeken, zie ik toch 12 BNP pensioenfondsen met kapitalisatie…… 
Je kan het toevoegen aan uw portefeuille, rendementen en resultaten /totaal overzichten kloppen, je kan vandaag, inderdaad geen details opvragen....
Je kan het toevoegen aan uw portefeuille, rendementen en resultaten /totaal overzichten kloppen, je kan vandaag, inderdaad geen details opvragen....
Warren Buffet: "Rule No. 1: Never lose money. Rule No. 2: Never forget rule No. 1. "
Vreemd, toen ik ze eerder opzocht waren ze onvindbaar. Mss een update, probeer het morgen nog eens.