Goede notaris vinden
TIP
-
Neverlosehope
- Newbie

- Contacteer:
Goede notaris vinden
Voor het kopen van een bouwgrond en het regelen van een lening ben ik op zoek naar een goede notaris.
Iemand enig idee (regio Hasselt)??
Ik hoorde dat de keuze van de notaris een prijsverschil kan uitmaken, maar ik wil natuurlijk ook wel een goede notaris waar we niet in het zak gezet worden.
Kunnen we veel besparen hierop? En welke notaris levert toch nog een goede/correcte service?
Iemand enig idee (regio Hasselt)??
Ik hoorde dat de keuze van de notaris een prijsverschil kan uitmaken, maar ik wil natuurlijk ook wel een goede notaris waar we niet in het zak gezet worden.
Kunnen we veel besparen hierop? En welke notaris levert toch nog een goede/correcte service?
Re: Goede notaris vinden
Het ereloon van de notaris is door de overheid vastgelegd, d.w.z. dat de notaris noch meer, noch minder mag vragen.
Elke akte geeft aanleiding tot kosten die de notaris u zal aanrekenen zoals recht op geschriften, stedenbouwkundige uittreksels en ander vastgoedinformatie, kadastrale uittreksels, bodemattesten, hypothecaire getuigschriften, fiscale- en nog tal van andere opzoekingen.
Elke akte geeft aanleiding tot kosten die de notaris u zal aanrekenen zoals recht op geschriften, stedenbouwkundige uittreksels en ander vastgoedinformatie, kadastrale uittreksels, bodemattesten, hypothecaire getuigschriften, fiscale- en nog tal van andere opzoekingen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
dat wil de federatie van notarissen u graag doen geloven, hun website herhaalt dat ook meerdere malenludo schreef:Het ereloon van de notaris is door de overheid vastgelegd, d.w.z. dat de notaris noch meer, noch minder mag vragen.
alleen is de praktijk toch wel anders, er zijn dure en goedkope notarissen
vergelijk en u zal besparen, probeer zelf maar eens bij je volgende deal waarvoor je de notaris nodig hebt
Het ereloon is vastgeleged en is hetzelfde bij alle notarissen.
Maar dan zijn er de "diverse aktekosten", dit zijn kosten voor kopies, papier, inkt, postzegels, ... notarissen hebben hele dure postzegels en papier, dit is meestal minstens 1000 EUR, en hier zit een groot verschil op (100-en euros).
Bij de akte betaald men hiervoor een provisie, en zou er later een definitieve afrekening (moeten) volgen.
Het is kwestie van de notaris te vinden die voor uw poject de laagste provisie vraagt, want meestal volgt er geen definitieve afrekening.
Maar dan zijn er de "diverse aktekosten", dit zijn kosten voor kopies, papier, inkt, postzegels, ... notarissen hebben hele dure postzegels en papier, dit is meestal minstens 1000 EUR, en hier zit een groot verschil op (100-en euros).
Bij de akte betaald men hiervoor een provisie, en zou er later een definitieve afrekening (moeten) volgen.
Het is kwestie van de notaris te vinden die voor uw poject de laagste provisie vraagt, want meestal volgt er geen definitieve afrekening.
+1Spa schreef:Het ereloon is vastgeleged en is hetzelfde bij alle notarissen.
in werkelijkheid kan het verschil som oplopen tot meer dan 100%
gewoon schandalig
-
Neverlosehope
- Newbie

- Contacteer:
En hoe kan ik dan weten welke het goedkoopste is?
Ik ben naar een viertal notarissen geweest en ze laten niet in hun kaarten kijken.
Ze zeiden gewoon vaste kosten is ongeveer 15.000 euro en de leningsakte is ongeveer 6800 euro.
Maar een precieze prijs kunnen ze niet laten weten...
Ik ben naar een viertal notarissen geweest en ze laten niet in hun kaarten kijken.
Ze zeiden gewoon vaste kosten is ongeveer 15.000 euro en de leningsakte is ongeveer 6800 euro.
Maar een precieze prijs kunnen ze niet laten weten...
-
PietAgoras
- Newbie

- Contacteer:
Voor de aankoop van een bouwgrond is er veel minder opzoekingswerk vereist dan voor de aankoop van een woning.
Het verschil in notariskosten zal zéér miniem zijn. Kies daarom degene die het dichtst bij huis is. In vele dorpen is er ook maar éne, meestal al generaties lang van vader op zoon. Als je daar eerst gaat polsen wat dat allemaal gaat kosten, ziet die liever je hielen dan je tenen.
Het verschil in notariskosten zal zéér miniem zijn. Kies daarom degene die het dichtst bij huis is. In vele dorpen is er ook maar éne, meestal al generaties lang van vader op zoon. Als je daar eerst gaat polsen wat dat allemaal gaat kosten, ziet die liever je hielen dan je tenen.
-
Neverlosehope
- Newbie

- Contacteer:
Maar het is tegelijkertijd ook om de leningsakte in orde te brengen. Zijn er dan nog steeds geen verschillen?PietAgoras schreef:Voor de aankoop van een bouwgrond is er veel minder opzoekingswerk vereist dan voor de aankoop van een woning.
We hebben net een verbouwing achter de rug (2014-2015) waarvan de voorbereidingen begonnen in 2012.
We hebben voor elk onderdeel van de verbouwing offertes/prijsinschattingen gevraagd (aannemers, architecten maar ook bankinstellingen (krediet) én notarissen).
Voor een heropname + nieuw krediet via mandaat vroeg de notaris met wie we het huis in 2007 kochten
712,36 EUR (+ 139,10 EUR BTW).
We vonden een notaris die dezelfde dienstverlening wou leveren voor 601,87 euro (btw incl).
Een deel van de notariskosten is wettelijk vastgelegd, een deel niet.
Sommige notarissen zoeken altijd alles opnieuw op (= kosten) terwijl dat niet altijd verplicht is.
Zo werd mij het verschil toch verklaard.
We hebben voor elk onderdeel van de verbouwing offertes/prijsinschattingen gevraagd (aannemers, architecten maar ook bankinstellingen (krediet) én notarissen).
Voor een heropname + nieuw krediet via mandaat vroeg de notaris met wie we het huis in 2007 kochten
712,36 EUR (+ 139,10 EUR BTW).
We vonden een notaris die dezelfde dienstverlening wou leveren voor 601,87 euro (btw incl).
Een deel van de notariskosten is wettelijk vastgelegd, een deel niet.
Sommige notarissen zoeken altijd alles opnieuw op (= kosten) terwijl dat niet altijd verplicht is.
Zo werd mij het verschil toch verklaard.
@Neverlosehope: wat is voor jou een goede notaris? Toen ik mijn woning kocht, heb ik aangeklopt bij zowat de eerste de beste tweetalige notaris die ik in de buurt kon vinden (dat was om diverse redenen een absolute voorwaarde). Die man heeft zijn werk prima gedaan. Hij heeft eigenlijk het hele proces getrokken zonder dat ik mij daar veel om moest bekommeren en was steeds prompt in het formuleren van adequate antwoorden op mijn vragen. Er zaten wel wat foutjes in de eerste versies van de aktes, maar dat waren typische copy/paste-dingen, die snel werden rechtgezet.
Alleen op het terugsturen van de aktes na registratie heb ik een vijftiental maanden moeten wachten, al had ik wel eerder een digitale kopie ontvangen. Na die tijd heeft hij ook netjes een eindafrekening bezorgd, wat resulteerde in een terugstorting van een kleine 100 euro teveel betaalde provisie. Liever dat dan achteraf nog te moeten bijbetalen.
Als de notarissen die je hebt geraadpleegd allen min of meer hetzelfde bedrag voorstellen, mag je er m.i. wel van uitgaan dat ze correct werken. Kies dan gewoon voor diegene waar je jezelf het beste bij voelt. Ik zou meer energie steken in het bekomen van een goede lening dan in het zoeken naar de goedkoopste notaris.
Alleen op het terugsturen van de aktes na registratie heb ik een vijftiental maanden moeten wachten, al had ik wel eerder een digitale kopie ontvangen. Na die tijd heeft hij ook netjes een eindafrekening bezorgd, wat resulteerde in een terugstorting van een kleine 100 euro teveel betaalde provisie. Liever dat dan achteraf nog te moeten bijbetalen.
Als de notarissen die je hebt geraadpleegd allen min of meer hetzelfde bedrag voorstellen, mag je er m.i. wel van uitgaan dat ze correct werken. Kies dan gewoon voor diegene waar je jezelf het beste bij voelt. Ik zou meer energie steken in het bekomen van een goede lening dan in het zoeken naar de goedkoopste notaris.