Goud discussie
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Re: Goud discussie
Reacties op mijn stelling onder rubriek "obligaties aankopen in vreemde munt" zijn trouwens ook altijd welkom...
Ik denk dat je de vraag van Duvellover letterlijk moet nemen. Koop je goud omcostaadeje schreef:Ik stel gewoon vragen om bij te leren. En hieruit distilleer ik dan mijn conclusies...
1) je in te dekken tegen een 'ramp'
2) als investering; je wil zo snel mogelijk een flinke winst kunnen nemen
In geval van 1) maakt de huidige koers, zoals Spruit zegt, enkel wat uit als je wil bijkopen
Voor 2) zou ik geen goud kopen...
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Dus mag ik concluderen dat je goud enkel koopt voor op de heel lange termijn (lees 20 jaar) en ik niet onnodig hoef te panikeren wanneer mijn aan 1305 euro gekochte krugerrands naar 700 euro zakken binnen hier en één (twee) jaar?
Had je munt momenteel meer waard geweest dan de aankoopprijs ging je ze waarschijnlijk gehouden hebben, nu ze gedaald is in waarde overweeg je te verkopen.costaadeje schreef:Dus mag ik concluderen dat je goud enkel koopt voor op de heel lange termijn (lees 20 jaar) en ik niet onnodig hoef te panikeren wanneer mijn aan 1305 euro gekochte krugerrands naar 700 euro zakken binnen hier en één (twee) jaar?
Dat is een beetje een gebrek aan tactiek, en een psychologische valkuil.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik leg gewoon een hypothese voor, maar dat betekent daarom nog niet dat ik mijn munten zal verkopen
Maar ik vrees gewoon dat ik op een slecht moment heb gekocht waardoor ik mijn munten langer dan verwacht zal moeten bijhouden...
Maar ik vrees gewoon dat ik op een slecht moment heb gekocht waardoor ik mijn munten langer dan verwacht zal moeten bijhouden...
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Goud kopen jullie dan niet als investering? Ik veronderstel dat het toch ook jullie bedoeling is om op (lange) termijn winst te maken met jullie goud en jullie toch geen goud kopen omdat jullie gewoon graag goud zien?
Een investering is voor mij iets dat er constant in kan slagen een cashflow te genereren voor een gunstige prijs.
Goud kan dat niet.
Voor goud kiezen is dus een soort speculatie, ofwel op een stijgende vraag, of op een schaarste.
Het belang van goud als gebruiksvoorwerp is de laatste jaren minder en minder belangrijk geworden.
PS: ik heb niets tegen goud (of zilver of ...), ik vind het een essentieel onderdeel van een beleggingsportefeuille.
Goud kan dat niet.
Voor goud kiezen is dus een soort speculatie, ofwel op een stijgende vraag, of op een schaarste.
Het belang van goud als gebruiksvoorwerp is de laatste jaren minder en minder belangrijk geworden.
PS: ik heb niets tegen goud (of zilver of ...), ik vind het een essentieel onderdeel van een beleggingsportefeuille.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Een essentieel beleggingsonderdeel naast aandelen bv.of obligaties?
Wat vindt u trouwens van beleggen in obligaties in vreemde munten op secundaire markt? (als die onder pari noteren en een hoog rendement aanbieden zoals in TRY)?
Wat vindt u trouwens van beleggen in obligaties in vreemde munten op secundaire markt? (als die onder pari noteren en een hoog rendement aanbieden zoals in TRY)?
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Een investering is het voor mij niet, maar wel een verzekering.costaadeje schreef:Goud kopen jullie dan niet als investering? Ik veronderstel dat het toch ook jullie bedoeling is om op (lange) termijn winst te maken met jullie goud en jullie toch geen goud kopen omdat jullie gewoon graag goud zien?
Een verzekering voor het geval als de Dollar zijn status als wereldmunt zou verliezen, de Europese crisis terug hoog zou oplaaien, Azië beslist zijn reserves in Dollars en/of Europa af te bouwen omdat er te laks met de geldpers wordt omgesprongen, enz ...
Goud dient voor mij dan voor het geval dat één (of meerdere) van deze scenario's realiteit zou worden en je cash geld veel van zijn waarde zou verliezen en/of giraal geld slechts beperkt bruikbaar zou zijn of worden afgeroomd.
Langs de ene kant moet je redelijk pessimistisch zijn om goud te willen bezitten
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Ik zie eerlijk gezegd die scenario's niet zo snel werkelijkheid worden...
Eigenlijk koop je best goud wanneer de economie goed gaat (lagere prijs)en verkoop je best wanneer de economie slecht gaat (hogere prijs). Goud heb ik toch nog altijd gekocht als investering en ik denk eerlijk gezegd dat dit bij de meesten het geval is...
Eigenlijk koop je best goud wanneer de economie goed gaat (lagere prijs)en verkoop je best wanneer de economie slecht gaat (hogere prijs). Goud heb ik toch nog altijd gekocht als investering en ik denk eerlijk gezegd dat dit bij de meesten het geval is...
De hoeveelheid goud is misschien een goede graadmeter voor pessimisme? Zoiets:JanusBananus schreef:Langs de ene kant moet je redelijk pessimistisch zijn om goud te willen bezitten
% fysiek goud in portefeuille:
<5% U zweeft op roze wolkjes
5-10% U bent realist
10-30% U bent eerder pessimist
30-70% U ziet alles héél zwart
>70% U bent een prepper!
Laatst gewijzigd door sleepnot op 19 september 2013, 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
En toch blijf ik goud als een investering zien.
Ik ken trouwens het verhaal van iemand die voor 2000 zijn huis in goud geïnvesteerd heeft en hiermee nu vier appartementsblokken mee heeft kunnen kopen...alleen moet je op het juiste moment kopen en op het juiste moment weer verkopen, net zoals bij aandelen trouwens,maar voordeel van goud is dat je nooit je ganse inzet kwijt kunt zijn, terwijl bij aandelen wel...
Ik ken trouwens het verhaal van iemand die voor 2000 zijn huis in goud geïnvesteerd heeft en hiermee nu vier appartementsblokken mee heeft kunnen kopen...alleen moet je op het juiste moment kopen en op het juiste moment weer verkopen, net zoals bij aandelen trouwens,maar voordeel van goud is dat je nooit je ganse inzet kwijt kunt zijn, terwijl bij aandelen wel...
-
costaadeje
- Sr. Member

- Contacteer:
Wil nogmaals terugkomen op discussie van gisteren:
Ik kan toch moeilijk geloven dat de meesten onder jullie hier goud gekocht hebben om zich in te dekken tegen een eventueel rampscenario (dollar die zijn status als wereldmunt zal verliezen, instorting van de Europese Unie, eerlijk gezegd daar geloof ik niet in). Goud koop je toch ook om hier op termijn winst uit te halen? Laag inkopen om opnieuw duur te verkopen en toch niet om ergens decennialang in één of andere kluis te laten liggen om er niks mee te doen?
Ik kan toch moeilijk geloven dat de meesten onder jullie hier goud gekocht hebben om zich in te dekken tegen een eventueel rampscenario (dollar die zijn status als wereldmunt zal verliezen, instorting van de Europese Unie, eerlijk gezegd daar geloof ik niet in). Goud koop je toch ook om hier op termijn winst uit te halen? Laag inkopen om opnieuw duur te verkopen en toch niet om ergens decennialang in één of andere kluis te laten liggen om er niks mee te doen?
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Waarom moet je "winst" hebben? Het is door de graaicultuur naar winst (rente) dat het systeem naar de haaien gaat. Rente is gewoon 'n vergoeding voor risico. Waarom zou je dat goud willen inruilen om terug naar af te gaan?costaadeje schreef:Goud koop je toch ook om hier op termijn winst uit te halen? Laag inkopen om opnieuw duur te verkopen en toch niet om ergens decennialang in één of andere kluis te laten liggen om er niks mee te doen?
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!