Greenyard Foods
TIP
Re: Greenyard Foods
Ik ken greenyard niet in detail.
Is het probleem daar niet voornamelijk dat het geheel nogal in stukken aaneenhangt door de overnames? En dat ze anderzijds de prijzenslag van de supermarkten moeten ondergaan.
Is het probleem daar niet voornamelijk dat het geheel nogal in stukken aaneenhangt door de overnames? En dat ze anderzijds de prijzenslag van de supermarkten moeten ondergaan.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
Je zit gewoon in een aartsmoeilijke sector. Hein kan nog zoveel spreken over verticale integratie en hogere marges, hij heeft het gewoon niet in de hand. De marges in deze sector zullen altijd flinterdun blijven. En tussenschakels zoals Greenyard zullen nooit in de sterkste onderhandelingspositie zitten. Het komt dus aan op operationele efficiëntie. Letten op de kosten, een feilloze uitvoering van de bedrijfsactiviteiten,... Een Total Produce is daar tot nu toe veel beter in geslaagd, al stoot ook dat bedrijf wel eens op een slecht jaar. Wat we nu zien bij Greenyard, is het gevolg van hoge schulden gekoppeld aan enkele one-offs en een wellicht tijdelijke terugval in de operationele kasstroom, zeg maar de terugbetalingscapaciteit. Die laatste daalt, wat zich vertaalt in een hogere leverage, een hoger risico en een lagere koers. We hebben hetzelfde gezien bij Fagron, AB InBev, vul maar aan. Komt wel goed met het bedrijf, maar voor de aandeehouders is een kapitaalverhoging aan huidige lage koersen natuurlijk zeer pijnlijk.
Ok, thx voor de verduidelijking.
Portefeuille: Kinepolis, Tinc, Ageas, GBL, Solvay, AD, Sofina, Sippef, Biocartis, Sioen.
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Op basis van wat er momenteel te lezen valt lijkt er weinig hoop, ik moet eens nadenken maar denk dat ik volledige positie ga verkopen - nog eens een daling van 30-40% behoort plots tot de mogelijkheden vrees ik.jens_dev schreef: ↑29 januari 2019, 11:35 Je zit gewoon in een aartsmoeilijke sector. Hein kan nog zoveel spreken over verticale integratie en hogere marges, hij heeft het gewoon niet in de hand. De marges in deze sector zullen altijd flinterdun blijven. En tussenschakels zoals Greenyard zullen nooit in de sterkste onderhandelingspositie zitten. Het komt dus aan op operationele efficiëntie. Letten op de kosten, een feilloze uitvoering van de bedrijfsactiviteiten,... Een Total Produce is daar tot nu toe veel beter in geslaagd, al stoot ook dat bedrijf wel eens op een slecht jaar. Wat we nu zien bij Greenyard, is het gevolg van hoge schulden gekoppeld aan enkele one-offs en een wellicht tijdelijke terugval in de operationele kasstroom, zeg maar de terugbetalingscapaciteit. Die laatste daalt, wat zich vertaalt in een hogere leverage, een hoger risico en een lagere koers. We hebben hetzelfde gezien bij Fagron, AB InBev, vul maar aan. Komt wel goed met het bedrijf, maar voor de aandeehouders is een kapitaalverhoging aan huidige lage koersen natuurlijk zeer pijnlijk.
Dé reden waarom ik het nooit echt in detail bekeken heb, is de marges. Supermarkten hebben hier de macht en er zijn weinig manieren om hier tegen in te gaan. Het lijkt me eerder een gigantische “race to the bottom" met geen einde in zicht. En zo blijkt, dat was geen verkeerde redenering.
@Crassus: Overnames zijn geen probleem. AB Inbev hangt ook aan mekaar door overnames, en die doen het nog steeds goed (ok, nu iets minder, maar dat is omdat er nog weinig groei te koop is en de consumptie van bier wat deelt). Vaak is het een "eat or be eaten" verhaal, waardoor je dus moet overnemen.
@Crassus: Overnames zijn geen probleem. AB Inbev hangt ook aan mekaar door overnames, en die doen het nog steeds goed (ok, nu iets minder, maar dat is omdat er nog weinig groei te koop is en de consumptie van bier wat deelt). Vaak is het een "eat or be eaten" verhaal, waardoor je dus moet overnemen.
Die supermarkten draaien zelf een nettomarge van slechts 1 tot 4% hé, afhankelijk van of je Carrefour of Colruyt heet. Een goede verdeler genre Total Produce 1 à 1,5%. En degene die de groenten teelt wellicht nog minder. De grote 'winnaar' is de consument.
Ik zeg niet dat het de schuld is van de supermarkten eh. Maar als je dat in de context supplier - supermarkt bekijkt zijn de suppliers steeds de pineut.
Schaalvoordelen brengt ook meer macht op vlak van prijs, maar ik denk niet dat dat voldoende is voor een commodity als groenten en fruit.
Schaalvoordelen brengt ook meer macht op vlak van prijs, maar ik denk niet dat dat voldoende is voor een commodity als groenten en fruit.
Iedereen wordt gewoon gedwongen om zeer efficiënt te werken, waarbij weinig tot geen ruimte is voor tegenvallers. Sommige spelers slagen daarin, andere not so much.
Eigenlijk zit die sector gewoon verkeerd in elkaar, maar begin er maar eens aan om hem te 'corrigeren'. Misschien moeten we er een tussenschakel uithalen
Eigenlijk zit die sector gewoon verkeerd in elkaar, maar begin er maar eens aan om hem te 'corrigeren'. Misschien moeten we er een tussenschakel uithalen
De standaard had er een interessant artikel over.
Ze hadden het ook over de rol van duprez. Wzt ik tussen de lijnen lad was dat hij vooral goed is in het verkopen van zijn plannen maar minder in de uitvoering. Bovendien verving hij zijn ceo en stelde zijn zoon aan voor een belangrijke functie.
Volgens de analyse is gezien de dunne marges vooral de operationele uitvoering en logistiek levensbelangrijk in de sector. Is het dan ook niet wss dat grote kredietversterkers zouden aansturen op personeelsveranderingen? Mss iemand binnenhalen die daar sterker in is.
Ze hadden het ook over de rol van duprez. Wzt ik tussen de lijnen lad was dat hij vooral goed is in het verkopen van zijn plannen maar minder in de uitvoering. Bovendien verving hij zijn ceo en stelde zijn zoon aan voor een belangrijke functie.
Volgens de analyse is gezien de dunne marges vooral de operationele uitvoering en logistiek levensbelangrijk in de sector. Is het dan ook niet wss dat grote kredietversterkers zouden aansturen op personeelsveranderingen? Mss iemand binnenhalen die daar sterker in is.
Daarnaast kan je ook niet goed zijn in alles. Deprez heeft uiteindelijk, “als boerke" (en dat bedoel ik als een chapeau, niet negatief), van niets een serieus bedrijf uit de grond gestampt waar hij voornamelijk zichzelf goed voorzien heeft. De banken en de obligatiehouders nemen in dit verhaal het grootste risico.
Zijn aandelen zijn enkele jaren honderden miljoen waard geweest. Als hij slim geweest is (wat uiteraard wel het geval geweest zal zijn) heeft hij van die opportuniteit gebruik gemaakt om er wat geld tegen te lenen aan 2%, en er vervolgens hogere rendementsinvesteringen met te doen.
Doet me een beetje denken aan het verhaal van Patrick Drahi met Altice. Lees https://www.bloomberg.com/news/articles ... t-now-what
Zijn aandelen zijn enkele jaren honderden miljoen waard geweest. Als hij slim geweest is (wat uiteraard wel het geval geweest zal zijn) heeft hij van die opportuniteit gebruik gemaakt om er wat geld tegen te lenen aan 2%, en er vervolgens hogere rendementsinvesteringen met te doen.
Doet me een beetje denken aan het verhaal van Patrick Drahi met Altice. Lees https://www.bloomberg.com/news/articles ... t-now-what
Inderdaad. De man is begonnen als paddenstoelen boer en heeft zonder veel kapitaal een miltinational uitgebouwd. Feit dat men hem zoveel geld leende wil wle zeggen dag hij het kan verkopen. Vraag is of er nu niet eeder wat andere vaardigheden nodig zijn.
-
contextbinder
- Hero Member

- Contacteer:
Net volledige positie verkocht met 35% verlies, een bittere pil
Iemand hier die er obligaties van had en ook reeds verkocht heeft?
Of durven jullie de rit uitrijden tot juli ?
Of durven jullie de rit uitrijden tot juli ?
-
doorwinterd
- Hero Member

- Contacteer:
De consument is de grote winnaar als hij zijn tomaten, witloof, kersen enz bij 'den boer' gaat kopen aan de helft van de winkelprijs. Er duiken dan wel verliezers op zoals transport- en verpakkingsindustrie, werkgelegenheid en waarsch ook btw en belastingen.