groei en dividend aandelen
TIP
Re: groei en dividend aandelen
Allicht mis ik iets, maar:
Kan het in bepaalde omstandigheden gunstig zijn om je dividendaandelen te verkopen net vóór de ex-dividendnotering? Aangezien dividenden worden belast aan 25% en een verkoop van aandelen 'slechts' aan 0,25% op het totale bedrag.
Natuurlijk ben je dan je aandelen kwijt, maar daarmee koop je nieuwe (andere) aandelen ...
Kan het in bepaalde omstandigheden gunstig zijn om je dividendaandelen te verkopen net vóór de ex-dividendnotering? Aangezien dividenden worden belast aan 25% en een verkoop van aandelen 'slechts' aan 0,25% op het totale bedrag.
Natuurlijk ben je dan je aandelen kwijt, maar daarmee koop je nieuwe (andere) aandelen ...
Hyakari, vaak daalt een aandeel bij ex-dividend-date in de morgen met het volle bedrag van het dividend om reeds in de loop van de dag wat te herstellen. Na +/- 3 beursdagen is de dividendenknip vaak zelfs reeds verwerkt.
Dit alles hangt wel af van het algemeen sentiment op de beurs.
Dit alles hangt wel af van het algemeen sentiment op de beurs.
Nee, dat is zeker geen slechte tactiek (vooral bij buitenlandse aandelen waar er dubbele heffing is).
Maar verkopen om vlak erna terug te kopen = transactiekosten.
Bovendien stijgen aandelen relatief vaak na ex dividend omdat ze optisch goedkoper lijken (lagere koers).
Maar verkopen om vlak erna terug te kopen = transactiekosten.
Bovendien stijgen aandelen relatief vaak na ex dividend omdat ze optisch goedkoper lijken (lagere koers).
Dubbele heffing en wat schiet er vervolgens over? Namen?Poldermol schreef:Voornamelijk preferred shares in USD.Monrose schreef:@Poldermol, namen please van jouw favoriete dividendwaarden.
Doenbaar !
FTIF - Templeton Global Bond Fund - A(Mdis)EUR LU0152981543
NIW 10/3/2014 = EUR 15,00
Bedrag laatst uitbetaalde dividend = EUR 0,029 op 10/3/2014
FTIF - Templeton Global Bond Fund - A(Mdis)EUR LU0152981543
NIW 10/3/2014 = EUR 15,00
Bedrag laatst uitbetaalde dividend = EUR 0,029 op 10/3/2014
-
anonymous9
Geen dubbele heffing bij Binck. Uitkering wordt in de US aanzien als interest en niet als dividend en is aldus ginder niet belastbaar (enkel inhouding op dividenden). Ikzelf heb preferreds van AEgon, LaSalle Hotel, Pebblebrook Hotel Trust, American Capital Agency, AG Mortgage, Vornado Realty Trust, PS Business Parks en Public Storage. HOeveel er overschiet? 5.3-5.8% netto een paar maand terug, nu ietsvan rond de goeie 5% aangezien de meeste koersen gestegen zijn. Hou er rekening mee dat het een hoog risicoprofiel betreft. De uitkering is dan wel vasten wordt beschouwd als interest, je komt pas na de schuldeisers bij liquidatie (maar voor de gewone aandeelhouders).Monrose schreef:
Dubbele heffing en wat schiet er vervolgens over? Namen?
Zeezout, mijn enige twijfelgeval "vandaag" is lingeriegroep Van de Velde. De rest zie ik minstens hun dividend behouden (of zelfs verhogen).zeezout schreef:polder en alle mollen
wie van de volgende zien jullie er niet in slagen om volgende jaren dividend minstens stabiel te houden en liefst regelmatig te verhogen
arseus ageas barco vandevelde (twijfelgeval maar door hoog dividend mag het even duren voordat het nog eens omhoog gaat)
exmar (dividend onbekend) gbl (dividend onbekend) interbrew kinopolist leasinvest melexis (dividend onbekend) nat bank (nog een twijfelgeval dividend onbekend) elia home sioen solvac texaf econocom warehouse wdp zetes
Vanaf hoeveel % netto dividend en/of dividendgroei vindt U het belangrijk genoeg om een aandeel te overwegen?
Neemt u daarbij de pay-out ratio in overweging?
Op dit ogenblijk neem ik genoegen met 3.5% netto(*). De groei is voor mij belangrijk, maar ondergeschikt aan de pay-out. Negatieve dividendgroei is een rode vlag alsmede pay-out boven de 65% (Socfinasia is op dit ogenblik een notoire uitzondering in mijn portefeuille, dus zo rationeel ben ik nu ook weer niet)
(*) netto definieer ik als bruto - (rv + eventuele kosten en BTW) tov koers + 2*(aankoopkosten en -taksen)
Neemt u daarbij de pay-out ratio in overweging?
Op dit ogenblijk neem ik genoegen met 3.5% netto(*). De groei is voor mij belangrijk, maar ondergeschikt aan de pay-out. Negatieve dividendgroei is een rode vlag alsmede pay-out boven de 65% (Socfinasia is op dit ogenblik een notoire uitzondering in mijn portefeuille, dus zo rationeel ben ik nu ook weer niet)
(*) netto definieer ik als bruto - (rv + eventuele kosten en BTW) tov koers + 2*(aankoopkosten en -taksen)
mijn strategie in enkele woorden
aandelen die dividend verhogen komen in de basisselectie, aandelen die dividend verlagen gaan er uit.
aandelen die dividend gelijk houden wik en weeg ik, is het dividend al redelijk hoog, is er een duidelijke reden waarom het tijdelijk gelijk gehouden wordt blijft het er in. Ook kwaliteit management speelt dan mee (vb Vandevelde OK, Gimv NOK)
bekijk de analisten/spaargidsers/enz... dividendvoorspellingen voor deze aandelen, kans op dividendverlaging => uit selectie, geen dividendverhoging de volgende jaren te verwachten => uit selectie
bepaal voor ieder aandeel dat overblijft de verwachte dividendgroei voor de volgende jaren. bereken hiermee het theoretisch dividendrendement over X jaar tov huidige koers
kies daar de 20 hoogste waarden van.
als een aandeel dat ik heb daar niet meer inzit verkoop ik.
Voor nieuwe aankopen kijk ik eerst naar de aandelen met de hoogste score.
Per aandeel en sector bepaal ik ook een max % dat ze in portefeuille kunnen uitmaken en spreid ik over minstens 15 aandelen.
zolang ik de beurs niet overgewaardeerd vind zit ik 100 % in aandelen. (van mijn beleggingsportefeuille, ) als beurs echt goedkoop is durf ik met turbo"s wel eens over de 100% gaan. Door lage rente+goede resultaten vind ik de beurs nog niet te duur vandaag.
pay out ratio volg ik dus niet rechtstreeks (onrechtstreeks wel door de dividend voorspellingen van de analisten)
een aandeel met laag dividendrendement maar hoge groeivoet (texaf, econocom) kan dus in de selectie zitten terwijl aandelen met hoog dividend maar zonder of lage groeivoet (fluxys, gimv, belgacom, bois sauvage) er niet inzitten.
Ik weet dat het een trivaal model is maar mijn ervaring leert dat het over langere periode een mooi resultaat geeft beter dan een tracker bel20. Bij sterk stijgende beurzen blijf ik meestal wat achter (oa vastgoedbevaks 20%), bij dalende beurzen doe ik het dan weer veel beter.
aandelen die dividend verhogen komen in de basisselectie, aandelen die dividend verlagen gaan er uit.
aandelen die dividend gelijk houden wik en weeg ik, is het dividend al redelijk hoog, is er een duidelijke reden waarom het tijdelijk gelijk gehouden wordt blijft het er in. Ook kwaliteit management speelt dan mee (vb Vandevelde OK, Gimv NOK)
bekijk de analisten/spaargidsers/enz... dividendvoorspellingen voor deze aandelen, kans op dividendverlaging => uit selectie, geen dividendverhoging de volgende jaren te verwachten => uit selectie
bepaal voor ieder aandeel dat overblijft de verwachte dividendgroei voor de volgende jaren. bereken hiermee het theoretisch dividendrendement over X jaar tov huidige koers
kies daar de 20 hoogste waarden van.
als een aandeel dat ik heb daar niet meer inzit verkoop ik.
Voor nieuwe aankopen kijk ik eerst naar de aandelen met de hoogste score.
Per aandeel en sector bepaal ik ook een max % dat ze in portefeuille kunnen uitmaken en spreid ik over minstens 15 aandelen.
zolang ik de beurs niet overgewaardeerd vind zit ik 100 % in aandelen. (van mijn beleggingsportefeuille, ) als beurs echt goedkoop is durf ik met turbo"s wel eens over de 100% gaan. Door lage rente+goede resultaten vind ik de beurs nog niet te duur vandaag.
pay out ratio volg ik dus niet rechtstreeks (onrechtstreeks wel door de dividend voorspellingen van de analisten)
een aandeel met laag dividendrendement maar hoge groeivoet (texaf, econocom) kan dus in de selectie zitten terwijl aandelen met hoog dividend maar zonder of lage groeivoet (fluxys, gimv, belgacom, bois sauvage) er niet inzitten.
Ik weet dat het een trivaal model is maar mijn ervaring leert dat het over langere periode een mooi resultaat geeft beter dan een tracker bel20. Bij sterk stijgende beurzen blijf ik meestal wat achter (oa vastgoedbevaks 20%), bij dalende beurzen doe ik het dan weer veel beter.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Zo triviaal is uw model nu ook weer niet: het is gesteund op gezond verstand. Look where the money (dividend) is. Het doet mij een beetje denken aan de 'Magic Formula' van Joel Greenblatt (http://www.magicformulainvesting.com/" onclick="window.open(this.href);return false;). Dat model en zijn vele afgeleiden heeft zijn waarde bewezen. Zelf pas ik het ook gedeeltelijk toe (ongeveer 80% van de portefeuille, de overige 20% zijn spielereien ook wel groeiaandelen genoemd).zeezout schreef:...Ik weet dat het een trivaal model is maar mijn ervaring leert dat het over langere periode een mooi resultaat geeft beter dan een tracker bel20...
Veel success.
...173 procent van de collectieve nettowinst van de Bel20’ers vloeit als dividend naar de aandeelhouders. Ze keren dus meer uit dan ze verdienen...Belca2 schreef:... Negatieve dividendgroei is een rode vlag alsmede pay-out boven de 65% ...
bron: http://www.tijd.be/nieuws/geld_beleggen ... 6-3453.art" onclick="window.open(this.href);return false;
Als dat geen rode vlag is. Ik klamp me vast aan het feit dat 'winst' een boekhoudkundige illusie is.
Belca2, zo veel aandelen die een netto-dividend van 3,5% netto geven zijn er toch niet?Belca2 schreef:Op dit ogenblijk neem ik genoegen met 3.5% netto(*). De groei is voor mij belangrijk, maar ondergeschikt aan de pay-out. Negatieve dividendgroei is een rode vlag alsmede pay-out boven de 65% (Socfinasia is op dit ogenblik een notoire uitzondering in mijn portefeuille, dus zo rationeel ben ik nu ook weer niet)
OK, we hebben de vaste klassiekers als Belgacom, Gdf Suez, Gimv, EVS, Exmar, NBB, Van de Velde, RTL groep en Socfinasia. En natuurlijk ook de vastgoedbevaks, maar dat is toch een ander soort categorie.
Voor mij is het persoonlijk belangrijk dat er nog voldoende koerspotentieel is. Enkel voor het dividend zal ik het aandeel nooit kopen.
-
anonymous9
Mijne heren, ik heb me Portucel en Schlumberger aangeschaft afgelopen vrijdag. Portucel koop ik op een dipje zeker bij.
Poldermol, misschien even deze 2 bedrijven hier kort voorstellen.
Portucel ken ik zelfs niet.
-
anonymous9
Portucel is papier en cellulose/pulp producent. Marketcap 2.45B. Free cash flow in 2013 was 263.3M, dus een yield van 11%. Nadeel is dat er een activistische aandeelhoduer is die wil dat merendeel van FCF wordt uitgekeerd als dividend (vind ik niet fijn door dubbele voorheffing), ik zou liever een gematigd dividend zien en een share buyback). Papiermarkt zal onder druk blijven staan wat druk op de marges en FCF zal plaatsen.Piper schreef:Poldermol, misschien even deze 2 bedrijven hier kort voorstellen.
Schlumberger grote naam in de sector. FCF yield van 5.5% wat niet zo heel erg hoog is, maar omzet zou nog eens met 20-25% kunnen stijgen over 5 jaar gezien en de operating margin zal quasi gelijk blijven. Dit zorgt ervoor dat ik voor FY 2017 een free cash flow verwacht van +- 6.25/aandeel (aan huidige aantal aandelen). HOwever, SLB koopt enorm veel eigen aandelen terug met de huidige FCF (20M aandelen in het afgelopen jaar), dus tegen 2017 zal het aantal aandelen gezakt zijn naar 1,225 miljard en dus de FCF/share stijgen naar 6.5/share. Dus dan zie ik zowel het dividend fors opgetrokken worden (op dit moment 1.60/share) en verdere share buybacks wat de EPS en FCF/share alleen maar ten goede zal komen.