groei en dividend aandelen
TIP
Re: groei en dividend aandelen
Niet noodzakelijk. Meestal zien we dat de koers langzaam (tenzij nieuws) stijgt tot vlak voor de ex-dividend datum. Dus als je wacht tot aan die datum, betaal je eigenlijk zelf je dividend.wickedwillie schreef:...Misschien nog een onlogische bedenking van mij... Blijkbaar worden de meeste dividenden in het voorjaar uitbetaald. Is het dan niet interessanter voor mij om nog een beetje te wachten om nu aan te kopen en de kat uit de boom te kijken aangezien dit jaar toch geen dividend meer uitbetaald wordt?
Eigenlijk wel: Als je vandaag €87 betaalt voor een HOMI aandeel, dan heb je die €87 na ~14jaar volledig terug gekregen via de netto dividenden (nog steeds aan 15% RV) gerekend. Je kan dus na die 14 jaar geen verlies meer lijden, zelfs als het aandeel dan €0,00 waard zou zijn. (Dit is theoretisch, want als het aandeel €0.0 waard is, verwacht dan niet dat ze nog dividenden uitbetalen)wickedwillie schreef:...Belca, ivm je PBT-tabel: voor bvb home Invest betekent dit een worst case scenario? Het duurt +/- 14 jaar vooraleer je de aankoop terugverdient hebt met het dividend als de koers volledig keldert?
even terugkomen op paar berichtjes.
zoals nicknames al aanhaalt, het is niet voor de dividenden dat ik deze aandelen selecteer/koop.
Het gaat om het totaalrendement koers en dividend.
Ervaring (en sommige studies) leren me dat je met dit soort aandelen gemiddeld beter presteert dan de beurs in zijn geheel.
Variantie is ook lager, wat betekent dat in sterk dalende markten je minder diep valt, (en bij sterke stijgingen minder snel stijgt)
heb de lijst afgekapt op zeezout score 3, Ackermans volgt samen met o.a. lotus met score van 2,5.
Vanuit Dividendgroei perspectief zijn er dus heel wat aandelen die beter score.Het dividendgroei parcours van Ackermans over de laatste jaren is niet indrukwekkend. Om de huidige koers te verantwoorden zou het dividendgroei ritme naar 10 % of meer moeten gaan.
Maaaaaaaar dit wil niet zeggen dat het geen goed aandeel is, er zijn meerdere manieren om aandelen te evalueren.
zoals nicknames al aanhaalt, het is niet voor de dividenden dat ik deze aandelen selecteer/koop.
Het gaat om het totaalrendement koers en dividend.
Ervaring (en sommige studies) leren me dat je met dit soort aandelen gemiddeld beter presteert dan de beurs in zijn geheel.
Variantie is ook lager, wat betekent dat in sterk dalende markten je minder diep valt, (en bij sterke stijgingen minder snel stijgt)
heb de lijst afgekapt op zeezout score 3, Ackermans volgt samen met o.a. lotus met score van 2,5.
Vanuit Dividendgroei perspectief zijn er dus heel wat aandelen die beter score.Het dividendgroei parcours van Ackermans over de laatste jaren is niet indrukwekkend. Om de huidige koers te verantwoorden zou het dividendgroei ritme naar 10 % of meer moeten gaan.
Maaaaaaaar dit wil niet zeggen dat het geen goed aandeel is, er zijn meerdere manieren om aandelen te evalueren.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Dan moet ik iets van uw redenering over het hoofd hebben gezien zeezout
Gewoon puur naar de bruto (om vertekening omwille van VVPR te vermijden) dividenden kijkend over de laatste 9 jaar :
AvH : 1,15€ -> 1,82€ (= +58,3% en geen enkele keer gedaald)
SOF : 1,43€ -> 2,28€ (= + 59,4% en geen enkele keer gedaald)
Dan zou je toch zeggen dat ze ofwel allebei ofwel geen van beiden in uw selectie zouden zitten wegens quasi perfect gelijklopend dividendbeleid?

Gewoon puur naar de bruto (om vertekening omwille van VVPR te vermijden) dividenden kijkend over de laatste 9 jaar :
AvH : 1,15€ -> 1,82€ (= +58,3% en geen enkele keer gedaald)
SOF : 1,43€ -> 2,28€ (= + 59,4% en geen enkele keer gedaald)
Dan zou je toch zeggen dat ze ofwel allebei ofwel geen van beiden in uw selectie zouden zitten wegens quasi perfect gelijklopend dividendbeleid?
Ik hou niet alleen rekening met de groeivoet van het dividend maar ook met huidig dividend / huidige koers .
Als twee aandelen die zelfde dividendgroei vooruitzichten hebben maar de éné geeft nu al 2% en de andere 1% dividend zal het eerste aandeel dubbel zo hoog scoren dan het tweede als alle andere parameters gelijk zijn.
Aandelen zoals Ackermans (of nog beter Lotus) kunnen dus best een hoge dividendgroei hebben en toch een lagere zeezout score dan aandeel zoals GBL met beperktere groeivoet.
Voor mij hebben Ackermans en Sofina wel degelijk een verschillend dividend profiel. Ackermans blijft dividend regelmatig gelijk en stijgt het onregelmatig, de groeivoet daalde de laatste jaren , dit jaar lijkt het erop dat we terug naar hogere groeivoet gaan.
Sofina is het meest regelmatige aandeel wat dividendgroei betreft, stijgt ieder jaar met vast bedrag.
Ook nog even aanhalen dat mijn objectief is om over de jaren heen een degelijk rendement te halen, iets hoger dan de beurs in haar geheel en dit met een variantie die liefst lager is. Met de 20 zeezoutjes ga je geen monsterwinsten halen
Als twee aandelen die zelfde dividendgroei vooruitzichten hebben maar de éné geeft nu al 2% en de andere 1% dividend zal het eerste aandeel dubbel zo hoog scoren dan het tweede als alle andere parameters gelijk zijn.
Aandelen zoals Ackermans (of nog beter Lotus) kunnen dus best een hoge dividendgroei hebben en toch een lagere zeezout score dan aandeel zoals GBL met beperktere groeivoet.
Voor mij hebben Ackermans en Sofina wel degelijk een verschillend dividend profiel. Ackermans blijft dividend regelmatig gelijk en stijgt het onregelmatig, de groeivoet daalde de laatste jaren , dit jaar lijkt het erop dat we terug naar hogere groeivoet gaan.
Sofina is het meest regelmatige aandeel wat dividendgroei betreft, stijgt ieder jaar met vast bedrag.
Ook nog even aanhalen dat mijn objectief is om over de jaren heen een degelijk rendement te halen, iets hoger dan de beurs in haar geheel en dit met een variantie die liefst lager is. Met de 20 zeezoutjes ga je geen monsterwinsten halen

luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Interessante en terechte bedenking zeezout.
Kijk jij overigens ook naar het % van de uitgekeerde winst?
Veel winst uitkeren kan toch ook een signaal zijn dat het management geen opties ziet om het geld van de aandeelhouders rendabel te investeren? Ik ben er zelf geen voorstander dat bvb. AvH of Brederode in een Grand Cru jaar plots het dividend substantieel verhogen. Als het dividend een normale groeicurve heeft van 5 -> 10% ben ik al lang tevreden en dat ze de rest van de winst maar aan het werk zetten
Kijk jij overigens ook naar het % van de uitgekeerde winst?
Veel winst uitkeren kan toch ook een signaal zijn dat het management geen opties ziet om het geld van de aandeelhouders rendabel te investeren? Ik ben er zelf geen voorstander dat bvb. AvH of Brederode in een Grand Cru jaar plots het dividend substantieel verhogen. Als het dividend een normale groeicurve heeft van 5 -> 10% ben ik al lang tevreden en dat ze de rest van de winst maar aan het werk zetten

Enkel de laatste 10 dividenden en de consensus analisten of eigen voorspelling volgende 3 jaar zitten in mijn model en de laatste koers. Ik volg de aandelen die hoog scoren hier en elders. Koop ze niet blindelings.
-
- Newbie
- Contacteer:
Welke analisten volg je dan? Zijn dit bvb KBC, ING, De Groof,... die via Tijd.be hun zegje doen?zeezout schreef:Enkel de laatste 10 dividenden en de consensus analisten of eigen voorspelling volgende 3 jaar zitten in mijn model en de laatste koers. Ik volg de aandelen die hoog scoren hier en elders. Koop ze niet blindelings.
Of volg je de info van de analisten via een andere weg?
PS: Inbev is een Zeezout-toppertje; is de daling van de laatste 2 dagen een reden om hier verandering in te brengen? Of redeneer je eerder om bij te kopen?
pîk enkel de analistenconsensus op die je kan vinden op 4-traders.com, keytrade .
Resultaten AB INBEV Q2 zijn tot nu toe een non event voor mij, dividendverwachtingen analisten blijven tot heden status quo.
aankondiging volgend interimdividend is een belangrijker gebeurtenis. Niet uit te sluiten dat ik mijn onderschrift dan ga moeten aanpassen naar Fagron.
De zeezoutjes staan ondertussen 2 jaar hier, dus tijd voor een stand van zaken.
Wie toen 20*5000 euro in de 20 aandelen had gestoken had nu 146.799 euro
Wie toen 100.000 in de bel20 had gestoken had nu 136.304 euro
Wie de 8 aanpassingen hier in het draadje gemeld had gevolgd had nu 154.110 euro (- 418 euro transactie kosten)
Ik schat dat er ook nog ongeveer 6.500 euro dividenden ontvangen zouden zijn.
In 2015 zijn de zeezoutjes er met 23,79 % op vooruit gegaan tov 14.52 % voor de bel20
3 aandelenposities zijn op 2 jaar verdubbeld.
De minst goed positie haalt rendement van 8.7 % (+dividenden)
beetje verbaast van het resultaat tot heden, heb wel zelfde aandelen, maar Gewichten zijn verschillend.
zal straks rekenblad posten, met alle gegevens mogelijk zit er ergens een foutje in.
als iemand er een ziet laat dan maar weten.
Resultaten AB INBEV Q2 zijn tot nu toe een non event voor mij, dividendverwachtingen analisten blijven tot heden status quo.
aankondiging volgend interimdividend is een belangrijker gebeurtenis. Niet uit te sluiten dat ik mijn onderschrift dan ga moeten aanpassen naar Fagron.
De zeezoutjes staan ondertussen 2 jaar hier, dus tijd voor een stand van zaken.
Wie toen 20*5000 euro in de 20 aandelen had gestoken had nu 146.799 euro
Wie toen 100.000 in de bel20 had gestoken had nu 136.304 euro
Wie de 8 aanpassingen hier in het draadje gemeld had gevolgd had nu 154.110 euro (- 418 euro transactie kosten)
Ik schat dat er ook nog ongeveer 6.500 euro dividenden ontvangen zouden zijn.
In 2015 zijn de zeezoutjes er met 23,79 % op vooruit gegaan tov 14.52 % voor de bel20
3 aandelenposities zijn op 2 jaar verdubbeld.
De minst goed positie haalt rendement van 8.7 % (+dividenden)
beetje verbaast van het resultaat tot heden, heb wel zelfde aandelen, maar Gewichten zijn verschillend.
zal straks rekenblad posten, met alle gegevens mogelijk zit er ergens een foutje in.
als iemand er een ziet laat dan maar weten.
voila het rekenblad, hopelijk zit er geen fout in 

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- VIP member
- Contacteer:
We mogen ons erg gelukkig achten dat we iemand zoals jij onder ons mogen rekenen. Een dikke proficiat Zeezout en ... doe zo voort !
-
- Newbie
- Contacteer:
Alweder iets waar ik nog niet voldoende op de hoogte van was... Halfjaarlijkse resultaten en andere zijn dus niet hetzelfde als info dividenden?! Die volgen op een ander moment blijkbaar?zeezout schreef: Resultaten AB INBEV Q2 zijn tot nu toe een non event voor mij, dividendverwachtingen analisten blijven tot heden status quo.
Toch heel wat zaken die niet zo voor de hand liggen... We mogen blij zijn met de mensen die hier zoveel info vrijblijvend delen met de minder geïnformeerde medemens

-
- Newbie
- Contacteer:
Ola, in English... nie eenvoudig!!!zeezout schreef:pîk enkel de analistenconsensus op die je kan vinden op 4-traders.com

@ hoe reageer jij op de laatste ontwikkelingen?
je bedoelt de halfjaar resultaten en analisten rapporten die voor sommige aandelen grote bewegingen meebrachten ?
indien er gesproken wordt over dividendschrappingen, verlagingen kan dat een reden zijn om aandelen te verkopen.
de wijzigende divdidendverwachtingen stop ik in mijn model.
net terug van vakantie ga eens wat lezen dit weekend, vooral Fagron
. zover ik nu lees spreekt men van minder groei en niet van divdendschrapping. Kom daar op terug in het fagron draadje.
Gelukkig heb ik met fagron in het verleden steeds mijn regel "indien positie > max positie" voor zo'n aandeel een deel verkopen.
Waardoor dit een ferme tegenvaller is, maar geen dramatische.
indien er gesproken wordt over dividendschrappingen, verlagingen kan dat een reden zijn om aandelen te verkopen.
de wijzigende divdidendverwachtingen stop ik in mijn model.
net terug van vakantie ga eens wat lezen dit weekend, vooral Fagron

Gelukkig heb ik met fagron in het verleden steeds mijn regel "indien positie > max positie" voor zo'n aandeel een deel verkopen.
Waardoor dit een ferme tegenvaller is, maar geen dramatische.
Hoe definieer jij max positie? Is dat een percentage van de totale aandelenport of een percentage winst/verlies op het aandeel? Is dit gelijk voor elk aandeel?zeezout schreef:... mijn regel "indien positie > max positie" voor zo'n aandeel een deel verkopen....