Groei fondsen
Groei fondsen
Hallo,
Ik heb is een vraagje over de berekening van het percentage van de wintst/verlies van jullie fondsen.
Je kan zien hoeveel % een fonds heeft opgebracht op 1 jaar, 2 jaar, enz.
Wordt dat percentage dan berekend tussen de waarde van het fonds op 1 januari tot 31 december of hoe gebeurt dat ?
Graag enkel reactie van de rabobank moderator.
Mvg
MG
Ik heb is een vraagje over de berekening van het percentage van de wintst/verlies van jullie fondsen.
Je kan zien hoeveel % een fonds heeft opgebracht op 1 jaar, 2 jaar, enz.
Wordt dat percentage dan berekend tussen de waarde van het fonds op 1 januari tot 31 december of hoe gebeurt dat ?
Graag enkel reactie van de rabobank moderator.
Mvg
MG
Geld maakt niet gelukkig, maar liever ongelukkig met, dan zonder
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Re: Groei fondsen
Bij de groei van fondsen wordt de laatst gekende koers altijd vergeleken met de koers van de vergelijkende periode uit het verleden. Meestal is de laatst gekende koers de koers van de vorige handelsdag die dan wordt vergeleken met de koers van dezelfde datum 1, 2, 3, 5, ... jaar geleden. De groei die vandaag wordt getoond is dus in de meeste gevallen de groei van het fonds in de periode 03/08/2009 tot 03/08/2010, 03/08/2008 tot 03/08/2010, enz...
Daarbij wordt steeds het 'geannualiseerd rendement' weergegeven.
Bij het berekenen van het geannualiseerd rendement is het niet zo simpel om gewoon de totale stijging te delen door het aantal jaren.
Bv.:
Een fonds dat 5 jaar geleden aan 100 EUR noteerde en vandaag op 150 EUR staat (+50%) heeft geen jaarlijks rendement opgeleverd van 10% (50%/5 jaar) maar een lager gemiddeld jaarlijks rendement. Als het fonds immers na 1 jaar 10% zou zijn gestegen dan zou de koers na 1 jaar 110 EUR zijn. Als het volgend jaar de koers opnieuw 10% zou stijgen dan zou de koers 121 EUR bedragen (en niet 120 EUR), enz... Er wordt dus in de groeiberekening rekening gehouden met de kapitalisatie van min- of meerwaarden.
De exacte rekenregels om het geannualiseerd rendement te bepalen ken ik niet onmiddellijk van buiten. Ik zal hier navraag voor doen. Deze worden ook aangeleverd door onze dataleverancier voor fondsen dus dit zou misschien enkele dagen kunnen duren.
Ik hou u hier verder over op de hoogte.
Daarbij wordt steeds het 'geannualiseerd rendement' weergegeven.
Bij het berekenen van het geannualiseerd rendement is het niet zo simpel om gewoon de totale stijging te delen door het aantal jaren.
Bv.:
Een fonds dat 5 jaar geleden aan 100 EUR noteerde en vandaag op 150 EUR staat (+50%) heeft geen jaarlijks rendement opgeleverd van 10% (50%/5 jaar) maar een lager gemiddeld jaarlijks rendement. Als het fonds immers na 1 jaar 10% zou zijn gestegen dan zou de koers na 1 jaar 110 EUR zijn. Als het volgend jaar de koers opnieuw 10% zou stijgen dan zou de koers 121 EUR bedragen (en niet 120 EUR), enz... Er wordt dus in de groeiberekening rekening gehouden met de kapitalisatie van min- of meerwaarden.
De exacte rekenregels om het geannualiseerd rendement te bepalen ken ik niet onmiddellijk van buiten. Ik zal hier navraag voor doen. Deze worden ook aangeleverd door onze dataleverancier voor fondsen dus dit zou misschien enkele dagen kunnen duren.
Ik hou u hier verder over op de hoogte.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
En al nieuws over de exacte rekenregels ?
Mvg
MG
Mvg
MG
Geld maakt niet gelukkig, maar liever ongelukkig met, dan zonder
Onbegrijpelijk dat iemand van de bankwereld zo antwoordt op de berekening van een ge-annualiseerd rendement.
De formule is : (eindwaarde / beginwaarde) exponent (1/aantal jaren)- 1
Of dus in het voorbeeld : (150/100)exponent(1/5) -1
of dus 1,5 exponent 0.2 -1 = 8.4472 %
Je hebt hier uiteraard wel een rekenmachine of Excel voor nodig.
Beste groeten.
De formule is : (eindwaarde / beginwaarde) exponent (1/aantal jaren)- 1
Of dus in het voorbeeld : (150/100)exponent(1/5) -1
of dus 1,5 exponent 0.2 -1 = 8.4472 %
Je hebt hier uiteraard wel een rekenmachine of Excel voor nodig.
Beste groeten.
Men kan moeilijk verlangen dat iedereen ALLES weet.
Rabobank.be telt in belgie maar 18 medewerkers.
De moderator van Rabobank.be doet tenminste zijn best om op zoveel mogelijk vragen te antwoorden, wat niet van iedere moderator kan gezegd worden- zeker niet van diegene die met de noorderzon verdwenen zijn.
Ik gok erop dat de dataleverancier de formule niet kenbaar wil maken.
Omdat het hier over groeifondsen gaat is inderdaad de formule niet zo ingewikkeld, maar indien het over fondsen MET een coupon gaat dan is het wel veel ingewikkelder en mogelijk gebruikt de dataleverancier dezelfde formule voor groeifondsen als voor fondsen met een jaarlijkse coupon. ( bij groeifondsen is de coupon dat uiteraard nul ).
De formule voor de berekening van het rendement van fondsen met coupons bedraagt makkelijk 1 bladzijde, en daar zijn duizenden berekeningen voor nodig. Zelfs Newton heeft ooit nog aan de basis van de ontwikkeling van dergelijke formule gelegen.
Rabobank.be telt in belgie maar 18 medewerkers.
De moderator van Rabobank.be doet tenminste zijn best om op zoveel mogelijk vragen te antwoorden, wat niet van iedere moderator kan gezegd worden- zeker niet van diegene die met de noorderzon verdwenen zijn.
Omdat het hier over groeifondsen gaat is inderdaad de formule niet zo ingewikkeld, maar indien het over fondsen MET een coupon gaat dan is het wel veel ingewikkelder en mogelijk gebruikt de dataleverancier dezelfde formule voor groeifondsen als voor fondsen met een jaarlijkse coupon. ( bij groeifondsen is de coupon dat uiteraard nul ).
De formule voor de berekening van het rendement van fondsen met coupons bedraagt makkelijk 1 bladzijde, en daar zijn duizenden berekeningen voor nodig. Zelfs Newton heeft ooit nog aan de basis van de ontwikkeling van dergelijke formule gelegen.
-
Sebastiaan1985
- VIP member

- Contacteer:
Is ook meer dan logisch vind ik persoonlijkpaul schreef:
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Contacteer:
Het spijt ons oprecht voor deze zeer late reactie op deze vraag. Wij ontvingen al in augustus de berekeningsdetails van onze dataleverancier maar door ongelukkige omstandigheden raakte dit niet onmiddellijk tot op Spaargids.be
Hierbij alvast de details van de berekening. Deze stemt overeen met de reactie van HJG6500 enkele posts hierboven:
Geannualiseerd rendement = (Rendement over de periode + 1) ^ (1 / (aantal dagen van de periode/365)) - 1
In het gebruikte voorbeeld (koers 5 jaar geleden was 100 EUR, koers nu is 150 EUR) geeft dit volgende berekening:
Geannualiseerd rendement = (50% + 1) ^ (1 / 5) - 1
Geannualiseerd rendement = (0,5 + 1) ^ (0,2) - 1
Geannualiseerd rendement = 1,5 ^ 0,2 - 1
Geannualiseerd rendement = 1,084472 - 1
Geannualiseerd rendement = 0,084472
Geannualiseerd rendement = 8,4472%
*) Het gebruikte ' ^ ' teken is staat voor 'tot de (...) macht' . Dit is ook het teken dat kan gebruikt worden in Excel
Hierbij alvast de details van de berekening. Deze stemt overeen met de reactie van HJG6500 enkele posts hierboven:
Geannualiseerd rendement = (Rendement over de periode + 1) ^ (1 / (aantal dagen van de periode/365)) - 1
In het gebruikte voorbeeld (koers 5 jaar geleden was 100 EUR, koers nu is 150 EUR) geeft dit volgende berekening:
Geannualiseerd rendement = (50% + 1) ^ (1 / 5) - 1
Geannualiseerd rendement = (0,5 + 1) ^ (0,2) - 1
Geannualiseerd rendement = 1,5 ^ 0,2 - 1
Geannualiseerd rendement = 1,084472 - 1
Geannualiseerd rendement = 0,084472
Geannualiseerd rendement = 8,4472%
*) Het gebruikte ' ^ ' teken is staat voor 'tot de (...) macht' . Dit is ook het teken dat kan gebruikt worden in Excel