Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
TIP
Re: Groentje van 2018 vragen topic: Crusty
okey
Laatst gewijzigd door Crusty op 3 mei 2018, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Port: 48% IWDA /8% CEMU /16% ZPRS/ 8% EMIM / 20% cash
Dat dividend is accumulatief voor de etf's die ik heb. Moet ik dan nog iets aangeven?
Ja, zelfde vraag, ETF's bij Degiro, moet je dan nog iets aangeven? Dividenden normaal, maar als die er niet zijn?
Beginnersvraag maar kan je bij ETF's net als bij fondsen kiezen tussen een kapitaliserende en distribuerende variant? En zo ja, moet je dan niets aangeven als je voor de kapitaliserende variant kiest?
Hoe raden jullie overigens aan om gespreid in ETF's te stappen? Bij regelmatige kleinere stortingen heb je telkens de vaste transactiekost van je broker...
Crusty, is dit nog steeds je portefeuille? Vanwaar de klemtoon op small caps?
55% iShares Core MSCI World UCITS ETF IE00B4L5Y983
10% iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF IE00BKM4GZ66
15% iShares MSCI EMU UCITS ETF IE00B53QG562
20% SPDR® MSCI World Small Cap UCITS ETF IE00BCBJG560
Beginnersvraag maar kan je bij ETF's net als bij fondsen kiezen tussen een kapitaliserende en distribuerende variant? En zo ja, moet je dan niets aangeven als je voor de kapitaliserende variant kiest?
Hoe raden jullie overigens aan om gespreid in ETF's te stappen? Bij regelmatige kleinere stortingen heb je telkens de vaste transactiekost van je broker...
Crusty, is dit nog steeds je portefeuille? Vanwaar de klemtoon op small caps?
Onderaan mijn handtekening de juiste % ten. Ik kies voor smallcaps omdat die historisch het goed doen. Dit zijn groeibedrijven en daar zit soms ook meer winst in. Niets is gegarandeerd maar ik geloof nu eenmaal in de toekomstige ontwikkelingen bij kleine bedrijven.VincentGT schreef: ↑3 mei 2018, 14:41 Crusty, is dit nog steeds je portefeuille? Vanwaar de klemtoon op small caps?
omhoog kan iemand onze vragen beantwoorden?
Als je niets exotisch in 2017 deed moet je niet veel invullen op je aangifte.
De term Voorheffing zegt het volledig. het is een voorheffing. Deze roerende voorheffing is voor particulieren bevrijdend. Dat wil zeggen dat er geen afrekening van personenbelasting meer gebeurt.
Normaal is er 0% Roerende Voorheffing op dividenden bij kapitaliserende fondsen.
De term Voorheffing zegt het volledig. het is een voorheffing. Deze roerende voorheffing is voor particulieren bevrijdend. Dat wil zeggen dat er geen afrekening van personenbelasting meer gebeurt.
Normaal is er 0% Roerende Voorheffing op dividenden bij kapitaliserende fondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Okido dus dat wil zeggen niets extra in te vullen.B7H4long schreef: ↑4 mei 2018, 17:30 Als je niets exotisch in 2017 deed moet je niet veel invullen op je aangifte.
Hoe zit het bij verkoop dan moet je de winst aangeven? Mag je daar de verkoopkosten en aankoopkosten aftrekken?
Voor Belgische Brokers: nee, nee ; de transactietaks en meerwaardetax in geval van obligaties worden door de broker ingehouden.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Als je bij een buitenlandse broker een meerwaarde genereert op een aandelentracker, moet je dan deze meerwaarde aangeven? Nee toch?
Nee, meerwaarden op aandelen worden ook bij een Belgische brooker niet belast. Eigenlijk is het simpel, zit je als Belg bij een buitenlandse brooker (bv De Giro) dan moet je evengoed dezelfde .Be taxsen en belastingen betalen als wanneer je bij een Belgische brooker zit. Indien die buitenlandse brooker de tax niet automatisch afhoudt, dien je ze zelf via de belasting aangifte aan te geven.
Ok maar ik ben bij degiro dus dan is er geen probleem. De beurstaks gebeurt ook automatisch.
Maar dan weet ik nog niet hoe het bij verkoop zit?
Maar dan weet ik nog niet hoe het bij verkoop zit?
Hangt er van af of De Giro ook de Reynderstaks (meerwaarde belasting op het obligatie of bonds gedeelte van kapitaliserende fondsen) automatisch afhoudt dien je verder niks aan te geven bij verkoop, anders wel.
Dus voor de goede orde ga je gewoon een checklist af bij je buitenlandse broker:
- beurstaks ingehouden?
- Reynderstaks ingehouden op kapitaliserende gemengde fondsen of obligatiefondsen?
- roerende voorheffing ingehouden op Belgische/buitenlandse dividenden?
Effectentaks wordt wellicht door fiscus zelf berekend en gegenereerde meerwaarde bij verkoop effecten (behoudens toepassingsgebied Reynderstaks) blijft onbelast.
Dit lijkt me volledig?
- beurstaks ingehouden?
- Reynderstaks ingehouden op kapitaliserende gemengde fondsen of obligatiefondsen?
- roerende voorheffing ingehouden op Belgische/buitenlandse dividenden?
Effectentaks wordt wellicht door fiscus zelf berekend en gegenereerde meerwaarde bij verkoop effecten (behoudens toepassingsgebied Reynderstaks) blijft onbelast.
Dit lijkt me volledig?
Na de vreselijke dip februari - april staan de etf's eindelijk terug groen. Mijn portfolio heeft nu 0.01% winst. xD
Laat het gras nu maar groeien.
Laat het gras nu maar groeien.
Keep faith;-)!! Hoop dat je tijdens de dip wat hebt kunnen bijkopen om zo een beetje extra te profiteren??