groepsverzekering later uitbetaald!
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
-
Timoootjex
- Hero Member

- Contacteer:
Re: groepsverzekering later uitbetaald!
Ik weet niet of de werkgever even een CAO gaat aanpassen op basis van 1 personeelslid die meer vraagt...
Klopt. Ik lees hier over een persoonlijke verzekering onderhandelen met de werkgever en bij loonsverhoging vragen om ... Bij ons kan dat niet hoor. Wij hebben niets te onderhandelen of te vragen. Eén CAO voor iedereen (een goede, daar niet van).
hoeveel % van jouw loon ?
farmaceutische of chemische sector ?
Goh als je pakt dat een ingenieur over zijn hele carrière gemiddeld 5000 euro bruto per maand verdient en er wordt een 10% per jaar gestort dan zit je al boven de 300k. En van contracten die ik al gezien heb zitten veel ingenieurs al snel boven de 5000 euro bruto. Daar hoeven ze vaak geen 30-35 jaar voor te zijn.zao schreef: ↑21 augustus 2023, 10:37 Dat klopt. Maar niet voor de meesten. Bij mij is het gewoon een minimum sectoraal bedrag, 100 eur per kwartaal of zo. Peanuts. ik heb ook ergens gewerkt waar het 8% van het lon was (5% wg, 3% wn) maar dan nog kom je niet aan die bedragen hoor. Ik vermoed dat het verminderen van de wettelijke minima van 4.75% zoals vroeger ook wel heel veel doet.
In de chemie, bank en verzekeringen zie je gelijkaardige tendenzen bij middenkaders en het gaat hier dus heus niet om de hoge directeuren/managers want dan zie je vaak andere bedragen die nog een stuk hoger zijn. Waarom denk je dat de PS aan die aanvullende pensioenen wil zitten? Het is echt geen uitzondering dat sommigen tot 1 miljoen euro of zelfs meer trekken.
Soms hebben werknemers de keuze om een deel van hun verloning (bvb deel van een bonus) in hun groepspensioen te storten ipv het direct te laten uitbetalen.
Aan de ene kant heb je dan niet de belastings aan misschien wel 50%.
Aan de andere kant staat dat bedrag dan vast voor verschillende decenia (aan 1,75% denk ik)
Aan de ene kant heb je dan niet de belastings aan misschien wel 50%.
Aan de andere kant staat dat bedrag dan vast voor verschillende decenia (aan 1,75% denk ik)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Een ingenieur is nu niet direct een 'gemiddelde werknemer'. Akkoord met je stelling. Niet akkoord met feit dat dit representatief is voor de meerderheid.NS2SN schreef: ↑21 augustus 2023, 16:57Goh als je pakt dat een ingenieur over zijn hele carrière gemiddeld 5000 euro bruto per maand verdient en er wordt een 10% per jaar gestort dan zit je al boven de 300k. En van contracten die ik al gezien heb zitten veel ingenieurs al snel boven de 5000 euro bruto. Daar hoeven ze vaak geen 30-35 jaar voor te zijn.zao schreef: ↑21 augustus 2023, 10:37 Dat klopt. Maar niet voor de meesten. Bij mij is het gewoon een minimum sectoraal bedrag, 100 eur per kwartaal of zo. Peanuts. ik heb ook ergens gewerkt waar het 8% van het lon was (5% wg, 3% wn) maar dan nog kom je niet aan die bedragen hoor. Ik vermoed dat het verminderen van de wettelijke minima van 4.75% zoals vroeger ook wel heel veel doet.
In de chemie, bank en verzekeringen zie je gelijkaardige tendenzen bij middenkaders en het gaat hier dus heus niet om de hoge directeuren/managers want dan zie je vaak andere bedragen die nog een stuk hoger zijn. Waarom denk je dat de PS aan die aanvullende pensioenen wil zitten? Het is echt geen uitzondering dat sommigen tot 1 miljoen euro of zelfs meer trekken.
bovendien zijn al die grote bedragen maar haalbaar bij een loopbaan van 40 jaar bij hetzelfde bedrijf
wie heeft dat nu nog van de jonge gasten ??
akkoord, je kan telkens bij ieder bedrijf dit negociëren/hebben maar niet ieder bedrijf geeft dit met een rijkelijk percentage
akkoord, je kan telkens bij ieder bedrijf dit negociëren/hebben maar niet ieder bedrijf geeft dit met een rijkelijk percentage
Correct, dit is bij ons ook het geval. Bovenop de gewone groepsverzekering o.b.v het brutoloon welteverstaan.
De uitbetaalde bonus is inderdaad belachelijk hoog belast, de alleenstaanden houden er amper 35% netto van over... Voor het bonusplan is dezelfde 80% GVZ-regel van toepassing voor de werkgever en is de rente zeer mager. Amper 0,75%/j, wel aangevuld met winstdeelnames van de verzekeringsmaatschappij.
Je kan ook verschillende groepsverzekeringen combineren om aan die bedragen te komen.fwybo schreef: ↑21 augustus 2023, 20:13 bovendien zijn al die grote bedragen maar haalbaar bij een loopbaan van 40 jaar bij hetzelfde bedrijf
In bepaalde sectoren is het wel een standaard om hoge percentages te geven. Zeker in sectoren waar er minder met firmawagens wordt gegoocheld.
Ik zeg ook niet dat dit de grote massa is. Ik zeg gewoon dat er zo veel meer in die situatie zitten dan wordt gedacht op dit forum.
Sommigen hier op forum moesten eens weten hoe het er echt in sommige sectoren aan toe gaat.
Zelf de stap zetten naar die sectoren en bijv. in ploegen gaan werken niet aan hun besteed.
Maar ze zouden wel graag dezelfde voordelen genieten.
Een mooi pensioen plan is geen salaris wagen.
Of de grote verschillen in pensioen plannen te rechtvaardigen zijn is een ander verhaal.
De grote verschillen binnen diezelfde bedrijven nog zoiets. (hier spreken we van maal drie tot .....)
De ene kruimels.
Een andere het Walhalla.
Zelf de stap zetten naar die sectoren en bijv. in ploegen gaan werken niet aan hun besteed.
Maar ze zouden wel graag dezelfde voordelen genieten.
Een mooi pensioen plan is geen salaris wagen.
Of de grote verschillen in pensioen plannen te rechtvaardigen zijn is een ander verhaal.
De grote verschillen binnen diezelfde bedrijven nog zoiets. (hier spreken we van maal drie tot .....)
De ene kruimels.
Een andere het Walhalla.
fwybo schreef: ↑1 februari 2024, 14:11 kan er iemand dit artikel openen aub ?
https://www.hln.be/geld/vadertje-staat- ... ~a4cf1aa9/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Tekstversie naar jou verstuurd in PB.
-
triumph_st
- Jr. Member

- Contacteer:
Nieuwe verplichtingen ivm uitbetaling groepsverzekering: https://www.tijd.be/politiek-economie/b ... 22512.html
Deel van tekst:
Nalatigheidsintresten
Dit alles moet ertoe leiden dat de pensioeninstellingen makkelijker kunnen tegemoetkomen aan de transparantiewet, die duidelijke termijnen oplegt waarbinnen de uitbetalingen voortaan moeten gebeuren.
Zo moet de pensioeninstelling binnen 60 dagen voor de pensionering aan de aangeslotene een betalingsvoorstel doen. Doet ze dat niet tijdig, dan zal ze nalatigheidsintresten moeten betalen. Als de pensioeninstelling vervolgens over de vereiste gegevens beschikt, moet het aanvullend pensioen in dat geval worden uitbetaald binnen 30 dagen na de pensioneringsdatum. Ook voor een overlijden schrijft de transparantiewet duidelijke termijnen voor.
Deel van tekst:
Nalatigheidsintresten
Dit alles moet ertoe leiden dat de pensioeninstellingen makkelijker kunnen tegemoetkomen aan de transparantiewet, die duidelijke termijnen oplegt waarbinnen de uitbetalingen voortaan moeten gebeuren.
Zo moet de pensioeninstelling binnen 60 dagen voor de pensionering aan de aangeslotene een betalingsvoorstel doen. Doet ze dat niet tijdig, dan zal ze nalatigheidsintresten moeten betalen. Als de pensioeninstelling vervolgens over de vereiste gegevens beschikt, moet het aanvullend pensioen in dat geval worden uitbetaald binnen 30 dagen na de pensioneringsdatum. Ook voor een overlijden schrijft de transparantiewet duidelijke termijnen voor.