groepsverzekering met eindleeftijd 60 jaar
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
groepsverzekering met eindleeftijd 60 jaar
Ik heb een groepsverzekering via mijn vroegere werkgever met eindleeftijd 60 jaar terwijl mijn wettelijke pensioenleeftijd 66 jaar is.
Kan ik dit geld op 60 jaar opnemen of wordt ik hiervoor fiscaal afgestraft?
Wie heeft hier info over?
Dank bij voorbaat
Kan ik dit geld op 60 jaar opnemen of wordt ik hiervoor fiscaal afgestraft?
Wie heeft hier info over?
Dank bij voorbaat
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: groepsverzekering met eindleeftijd 60 jaar
Ja en neen.
De hamvraag is: wat is uw geboortejaar? Voor 1962? (ivm de geldende overgangsmaatregelen vanaf 01/01/2016 voor de tweedepijlerpensioenen).
Alle info vind u in de wet van 18.12.2015 verschenen in het Staatsblad op 24.12.2015.
Deze wet overruled de contractuele lopende groepsverzekeringscontracten, ook deze met einddatum op 60 jaar.
De hamvraag is: wat is uw geboortejaar? Voor 1962? (ivm de geldende overgangsmaatregelen vanaf 01/01/2016 voor de tweedepijlerpensioenen).
Alle info vind u in de wet van 18.12.2015 verschenen in het Staatsblad op 24.12.2015.
Deze wet overruled de contractuele lopende groepsverzekeringscontracten, ook deze met einddatum op 60 jaar.
De richtlijn is vereffenen op moment van pensionering.
Het kan bv dat uw polis verlengd wordt van 60 naar 65 omdat u niet mag vereffenen op 60, de wettelijke pensioenleeftijd 66 is, maar u werkelijk met pensioen kan op 64 jaar (door aantal gewerkte jaren).
Als u niet in aanmerking komt voor de overgangsmaatregelen (geboren voor 1962), zal u moeten wachten tot op moment van uw pensioen.
Het kan bv dat uw polis verlengd wordt van 60 naar 65 omdat u niet mag vereffenen op 60, de wettelijke pensioenleeftijd 66 is, maar u werkelijk met pensioen kan op 64 jaar (door aantal gewerkte jaren).
Als u niet in aanmerking komt voor de overgangsmaatregelen (geboren voor 1962), zal u moeten wachten tot op moment van uw pensioen.
wie heeft er een groepsverzekering en weet hoeveel percentage van het loon wordt gestort in zijn verzekering ?
thanks
thanks
Ik weet van mijzelf hoeveel er maandelijks gestort wordt maar dat is bij elke werkgever verschillend. Wat is de bedoeling van jouw vraag?
Is de ex-werkgever gehouden aan de wettelijke intrest van 1.75% tussen 60 jaar en de pensioendatum?
Bij mijn eerste werkgever waar ik 13.5 jaar heb gewerkt was het zo dat je zelf 1% van je loon bijdraagt, en de werkgever voegde daar nog 2% bij.
Tijdje geleden is er wel iets veranderd geloof ik. Contracten van voor een bepaald jaar behielden de oude regeling. De recentere kregen een andere minder gunstige regeling. Die 1.75% zegt me wel iets, kan daarmee verband houden.
Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Sinds 2016 kan je een groepsverzekering niet meer opnemen voor je (vervroegd)wettelijk pensioen, in jouw geval kan het contract tot je 66 doorlopen.
Ja, indien het opgebouwde kapitaal bij de groepsverzekeraar lager is dat de wettelijke rendementsgarantie, zal de werkgever het verschil moeten bijpassen.
Alle eigen bijdragen tot 1999 brengen 4,75% op, vanaf 1999 tot 2016 3,75%, voor werkgevers bijdragen is het 3,25% van 2004 tot 2016. Vanaf 2016 wordt de rente jaarlijks herberekend afhankelijk van de OLO rente op 10 jaar met een wettelijk minimum van 1,75%. Dus ook de huidige stortingen in oude contracten brengen maar 1,75% op.
en heb je je verbeterd met je huidge werkgever ?BDE86 schreef: ↑20 oktober 2019, 08:26Bij mijn eerste werkgever waar ik 13.5 jaar heb gewerkt was het zo dat je zelf 1% van je loon bijdraagt, en de werkgever voegde daar nog 2% bij.
Tijdje geleden is er wel iets veranderd geloof ik. Contracten van voor een bepaald jaar behielden de oude regeling. De recentere kregen een andere minder gunstige regeling. Die 1.75% zegt me wel iets, kan daarmee verband houden.