Groepsverzekering, overlijdensdekking ?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Re: Groepsverzekering, overlijdensdekking ?
Dat kan inderdaad en behalve het feit dat u dan geen onmiddellijke koopkracht wint, is het fiscaal wel veel interessanter om het zo te doen, reden waarom er zo iets is als de 'circulaire Massart' die deze praktijk plafonneert.
Zo niet zou bv. je aan minimumloon kunnen werken om je dagdagelijkse uitgaven mee te dekken en al de rest zeer voordelig in zo'n fiscaal interessante groepsverzekering kunnen laten storten: die vlieger gaat dus niet op, helaas.
Zoek maar even op google voor alle details.
Een groepsverzekering keert bij pensionering ook een kapitaal uit. (opgebouwd door werkgever)
Eventueel ook een kapitaal van wat zelf ingebracht. (opgebouwd door werknemer)
In principe geeft dit steeds het zelfde netto inkomen als zijn de nog aan het werk.
Weet ook dat sommigen van die kapitaal betaling willen afstappen en vervangen door een jaarlijkse rente
Dus zomaar bestempelen als zijnde overbodig.
Diegene die een kapitaal ontvangen van Duizenden € als stoppen met werken zullen het met dank aanvaarden.
Een overlijdings dekking en eventueel invaliditeits dekking kan van dat pakket deel uitmaken.
En raad geven van iets waar men niks van af weet.
Over blauw betalen van verzekeringen beginnen , neem eerst info alvorens iets af te breken.
Bij arbeiders begint de groeps verzekering stilaan ingang te vinden.
Voor bedienden al 50 j in voege.
Laatst gewijzigd door platin op 8 november 2020, 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Bedrijven kunnen de groepsverzekering niet aanpassen voor een individu (-zoals de naam het zegt-). De regels zijn altijd gelijkaardig voor (grote) categorien van werknemer.
Eventueel zijn er voor bepaalde categorien van werknemers wel "opties" voorzien. De werknemer kan dan opteren om in de groepsverzekering te laten storten of niet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Als dit belangrijk is voor jullie dan kan jij inderdaad een levensverzekering nemen met je man als begunstigde.ann01 schreef: ↑8 maart 2020, 15:52 Mijn man heeft via zijn werk een groepsverzekering inbegrepen overlijdensdekking.
Dus wanneer hij plots komt te overlijden wordt ik financieel ondersteund.
Ik heb deze verzekering echter niet bij mijn werkgever. Nu was mijn vraag of er in dergelijke gevallen niet best zelf een soort van verzekering wordt afgesloten zodat ook hij ondersteund wordt ?
In het geval dat jij sterft krijgt je man dan het afgesproken bedrag. Dit kan hem toelaten om eventueel minder teh werken, of ook hulp voor het gezin in huis te halen.
Vergelijk het met een schuldsaldo voor je hypotheek. Als de verzekeringnemer sterft dan word er een bedrag uitgekeerd om de lening af te betalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
anonymous
De wetgever wil die jaarlijkse rente. De verzekeringsmaatschappijen niet: bij een rente weten ze niet hoeveel ze zullen moeten uitbetalen. Ze kunnen dat wel inschatten maar als ze ernaast zitten, kan dat een hele duur zaak worden, gezien de talrijke groepsverzekeringen.platin schreef: ↑7 november 2020, 13:20
Een groepsverzekering keert bij pensionering ook een kapitaal uit. (opgebouwd door werkgever)
Eventueel ook een kapitaal van wat zelf ingebracht. (opgebouwd door werknemer)
In principe geeft dit steeds het zelfde netto inkomen als zijn de nog aan het werk.
Weet ook dat sommigen van die kapitaal betaling willen afstappen en vervangen door een jaarlijkse rente
Het is nu al zo dat iemand kan vragen om de rente te krijgen in plaats van het kapitaal, zelfs al staat dat niet in het oorspronkelijke contract. Dat is nu wettelijk verplicht, maar de verzekeringsmaatschappijen proberen zo onopvallend mogelijk aan de klant te zeggen dat hij die keuze heeft.
PS: sinds vele jaren geven de nieuwe groepsverzekeringen geen gegarandeerd kapitaal of rente meer. Er wordt enkel per jaar een bepaald bedrag gestort, en wettelijk moet dat minimum een bepaalde rentevoet opbrengen tijdens de duur. Vroeger 3,25% maar nu ook al veel minder. Als de verzekeringsmaatschappijen die opbrengst niet kunnen halen, moet de werkgever bijpassen.
Maar dit is enkel tot het uitbetalen (in rente of als kapitaal).
En welk percentage van het loon wordt meestal genomen? Want een bedrijf zegt vlug een groepsverzekering aan te bieden maar daar zit veel verschil op.
Dit is zoals het loon hé. Niemand zegt daar iets over of weet het zelfs niet eens terwijl dit zo belangrijk is.....
iemand die het artikel van De Tijd kan openen over groepsverzekeringen
blijkbaar willen ze de belastingaftrek afromen !!

blijkbaar willen ze de belastingaftrek afromen !!
Zeker en vast. Interessantje stukjes:
Verder staat er mijns inziens niets concreet in. Lalieux laat wat ballonnetjes op, die door Lachaert vakkundig lek geprikt worden met behulp van een scherp geslepen regeerakkoord.De Tijd schreef:[De] tweede pensioenpijler [wordt] wel de inzet van een stevig debat wordt, wanneer dit najaar de hervorming van de pensioenen op de regeringstafel komt
....
De regering-De Croo wil die volgens haar regeerakkoord democratiseren, zodat ook arbeiders en lagere bedienden een groepsverzekering krijgen van hun werkgever. Alleen zitten de omstandigheden niet mee: door de bodemrentes dringen de verzekeraars aan op een verlaging van de gegarandeerde rente van 1,75 procent, waardoor werkgevers mogelijk dieper in de buidel moeten tasten en minder geneigd zijn het systeem uit te breiden.
...
En dus zijn er maar twee mogelijke uitkomsten: ofwel komt er maar een minieme uitbreiding van de tweede pijler. Ofwel moet het geld binnen het systeem zelf gezocht worden en krijg je het bekende spel van winnaars en verliezers, wat in een ultragevoelig domein als de pensioenen gelijkstaat aan politieke zelfkastijding.
...
De woordvoerder van Lalieux zegt dat de minister nergens heeft gesproken over een algemene verlaging van het fiscaal voordeel op de groepsverzekeringen en de bedrijfspensioenfondsen. Dat klopt ook. Maar de toon die ze in haar communicatie aanslaat over de tweede pijler laat wel vermoeden in welke richting de PS het liefst kijkt.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Is het in deze tijd zo moeilijk de link te kopiëren en te openen in privé venster.
Veel leesplezier.
Estate Guru believer.
Stel dat werkgever 4% bijdraagt en de werknemer 2%, dan wordt er jaarlijks 6% van je loon in je groepsverzekering gespaard, correct?
Die 2% dat de werknemer zelf bijdraagt komt van zijn loon, maar de 4% die de werkgever bijdraagt, van waar komt dat? Ook van het huidige loon of komt dit surplus erbij?
Die 2% dat de werknemer zelf bijdraagt komt van zijn loon, maar de 4% die de werkgever bijdraagt, van waar komt dat? Ook van het huidige loon of komt dit surplus erbij?
Het deel van de werkgever komt van ...de werkgever. Zoals hij ook betaald voor fietsvergoeding, zijn deel van de maaltijdcheques, firmawagen, gsm, internetabonnement....
is dit dan 6% van het jaarloon (13,92 x maandloon) of gewoon 6% van maandloon, zijnde 12 maanden per jaar?
Ook keuze van mate overlijdensdekking lijkt me niet zo evident om te nemen
Ook keuze van mate overlijdensdekking lijkt me niet zo evident om te nemen
Zal wel maandloon zijn (dat dit in België 13,92x wordt uitbetaald is bijna uniek).
Je persoonlijke bijdrage heeft ook een uitgesteld en verlaagde fiscaliteit. Als ik me niet vergis 30% vermindering nu, 10% op het opgerekte bedrag bij pesnioenering.
Eerste keer dat ik hoor over keuzes in de overlijdensdekking. Eerste vraag: heb je een overlijdensdekking nodig? Hoeveel?
Je persoonlijke bijdrage heeft ook een uitgesteld en verlaagde fiscaliteit. Als ik me niet vergis 30% vermindering nu, 10% op het opgerekte bedrag bij pesnioenering.
Eerste keer dat ik hoor over keuzes in de overlijdensdekking. Eerste vraag: heb je een overlijdensdekking nodig? Hoeveel?
Is meestal op je jaarloon en dus (13,92 x maandloon). Eigen bijdrages zijn inderdaad fiscaal aftrekbaar.
Waarom is overlijdensdekking moeilijk? Hoe lager je overlijdensdekking hoe meer je bij leven ontvangt, hangt dus van je persoonlijke situatie af. Kan bv je gezin verder zonder dit bedrag indien jij zou overlijden (successierechten). Heb je al een schuldsaldoverzekering etc...