Groepsverzekering, overlijdensdekking ?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Groepsverzekering, overlijdensdekking ?
Mijn man heeft via zijn werk een groepsverzekering inbegrepen overlijdensdekking.
Dus wanneer hij plots komt te overlijden wordt ik financieel ondersteund.
Ik heb deze verzekering echter niet bij mijn werkgever. Nu was mijn vraag of er in dergelijke gevallen niet best zelf een soort van verzekering wordt afgesloten zodat ook hij ondersteund wordt ?
Dus wanneer hij plots komt te overlijden wordt ik financieel ondersteund.
Ik heb deze verzekering echter niet bij mijn werkgever. Nu was mijn vraag of er in dergelijke gevallen niet best zelf een soort van verzekering wordt afgesloten zodat ook hij ondersteund wordt ?
Re: Groepsverzekering, overlijdensdekking ?
Het doel van een overlijdensdekking of -verzekering is ervoor te zorgen dat de nabestaanden niet zonder inkomen achterblijven. Aangezien je man zelf een inkomen heeft is een overlijdensverzekering voor hem niet echt nodig.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Maar het lijkt mij toch geen overbodige luxe of is het erg duur ?
Het is overbodig en duur: je man heeft het niet nodig en heeft er enkel maar voordeel van als jij vroegtijdig komt te overlijden.
Ok, bedankt voor de info.
"overbodig en duur" is hier toch wel kort door de bocht.
"Overbodig": Alles hangt al van je persoonlijke gezinssituatie, reeds verworven kapitaal/patrimonium, huidige (verdeling) inkomsten, dekkingsgraad schuldsaldo huis,...
=> Om daar een idee van te krijgen deed ik persoonlijk ik een ruwe raming van huidige inkomsten. Dit vergeleek ik met de situatie waarbij een van de partners zou overlijden. (rekening houdend met bvb max % dat de overlevende partner nog realistisch kan werken door bvb kleine kinderen, hulpbehoevende ouders,.......en de eventuele RVA systemen, gewijzigde kindergeld,... die daaraan vasthangen)
Ik persoonlijk stelde vast dat beide partners het alleen wel aan kunnen (hoewel het dan het toch inbinden zal zijn). Zo lang de kinderen echter niet het huis uit zijn zou het echter maar triestig zijn. Ik dekte daarom het verschil tussen beide berekeningen geheel via een degressieve overlijdensdekking voor die periode.
"Duur": Dat valt, vind ik persoonlijk, behoorlijk mee. Om je een idee te geven, de start-dekking van 320.000€ kostte mij in de 18€ voor 1 maand als 32 jarige. Dit is wel bij een onderhandelde premie bij een verzekeraar die bij de laagste van de markt zit.
"Overbodig": Alles hangt al van je persoonlijke gezinssituatie, reeds verworven kapitaal/patrimonium, huidige (verdeling) inkomsten, dekkingsgraad schuldsaldo huis,...
=> Om daar een idee van te krijgen deed ik persoonlijk ik een ruwe raming van huidige inkomsten. Dit vergeleek ik met de situatie waarbij een van de partners zou overlijden. (rekening houdend met bvb max % dat de overlevende partner nog realistisch kan werken door bvb kleine kinderen, hulpbehoevende ouders,.......en de eventuele RVA systemen, gewijzigde kindergeld,... die daaraan vasthangen)
Ik persoonlijk stelde vast dat beide partners het alleen wel aan kunnen (hoewel het dan het toch inbinden zal zijn). Zo lang de kinderen echter niet het huis uit zijn zou het echter maar triestig zijn. Ik dekte daarom het verschil tussen beide berekeningen geheel via een degressieve overlijdensdekking voor die periode.
"Duur": Dat valt, vind ik persoonlijk, behoorlijk mee. Om je een idee te geven, de start-dekking van 320.000€ kostte mij in de 18€ voor 1 maand als 32 jarige. Dit is wel bij een onderhandelde premie bij een verzekeraar die bij de laagste van de markt zit.
Bedankt voor deze extra info.
invaliditeit is nog veel belangrijker. Wat als een van de twee hulpbehoevend wordt, dan kan het zijn dat alle twee de inkomens wegvallen. Ook dat kan een groepsverzekering dekken (gewaarborg inkomen voor de werknemer)
Invaliditeit: inderdaad ook een potentieel probleem.
Helaas:
- is de financiële impact daarvan inschatten veel moeilijker omdat "invaliditeit" op zich een breed spectrum is + het sociale vangnet daarvoor voor leken een ondoorzichtig kluwen is (wie heeft wanneer juist recht op welke toelage/belastingvermindering/....)
- is zulke deze dekking is een pak (veelvoud) duurder dan een overlijdensdekking, net door het brede spectrum en de hogere, minder leeftijdsgebonden, kans op voorval dan overlijden.
- is er een veel grotere kans op discussies met de verzekeraar in geval je de dekking wil inroepen
=> om die redenen nam ik deze dekking niet. Maar het is zeker overweegbaar!
Helaas:
- is de financiële impact daarvan inschatten veel moeilijker omdat "invaliditeit" op zich een breed spectrum is + het sociale vangnet daarvoor voor leken een ondoorzichtig kluwen is (wie heeft wanneer juist recht op welke toelage/belastingvermindering/....)
- is zulke deze dekking is een pak (veelvoud) duurder dan een overlijdensdekking, net door het brede spectrum en de hogere, minder leeftijdsgebonden, kans op voorval dan overlijden.
- is er een veel grotere kans op discussies met de verzekeraar in geval je de dekking wil inroepen
=> om die redenen nam ik deze dekking niet. Maar het is zeker overweegbaar!
Je kunt je voor alles en nog wat verzekeren. Op de duur betaal je je blauw aan al je verzekeringen en de vraag is of het ooit iets gaat opbrengen (hopelijk niet).
zowiezo wordt een groepsverzekering (met of zonder overlijdensdekking) belangrijker en belangrijker
nu ook met COVID wordt dit item plots weer HOT
nu gaan ze de premies onder de loep nemen die hiervoor worden aangerekend
benieuwd wat dat gaat opleveren voor de gewone burger
de intrest onder de loep nemen zou anders ook niet slecht zijn!!
nu ook met COVID wordt dit item plots weer HOT
nu gaan ze de premies onder de loep nemen die hiervoor worden aangerekend
benieuwd wat dat gaat opleveren voor de gewone burger
de intrest onder de loep nemen zou anders ook niet slecht zijn!!
als je die krijgt van het werk, is jouw persoonlijke bijdrage wel te kiezen dacht ik
wat is een gezond percentage dat de werkgever van je loon erin stort ?
ik hoor verschillen van 2% (wettelijk minimum) tot 7%
wel een groot verschil
Elk bedrijf kan vrij beslissen hoeveel zij bijdragen aan de groepsverzekering. In sommige bedrijven hebben sommige groepen hebben afzonderlijke/bijkomende groepsverzekeringen.
In sommige bedrijven kan je ook zelf een deel bijdragen, bvb een deel van je bonus.
In sommige bedrijven kan je ook zelf een deel bijdragen, bvb een deel van je bonus.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ipv loonsverhoging vragen om percentage te verhogen van de groepsverzekering kan dat ? Wat is een gezond percentage om van je loon te laten storten? Wat is het minimum? Iemand ervaring?