Groepsverzekering
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Groepsverzekering
Ik heb een 20-tal jaar een groepsverzekering. De laatste jaren merk ik dat het kapitaal gelijk blijft maar dat bedrag uitgekeerd bij overlijden enkel nog stijgt. Wegens mijn ontslag zullen de betalingen stoppen binnen enkele maanden. Ik heb nog geen nieuwe werkgever.
De maandelijkse aflossingen zijn hoog, dus als ik deze zelf zou gaan betalen om enkel het bedrag bij overlijden te verhogen, is dit in mijn geval (alleenstaand) niet interessant.
Wie kan mij nuttige info geven aub? Zeer bedankt.
De maandelijkse aflossingen zijn hoog, dus als ik deze zelf zou gaan betalen om enkel het bedrag bij overlijden te verhogen, is dit in mijn geval (alleenstaand) niet interessant.
Wie kan mij nuttige info geven aub? Zeer bedankt.
Re: Groepsverzekering
Scotty,
Ben je er zeker van dat jezelf dat contract kunt verderzetten, het is immers een contract tussen maatschappij en werkgever ?
Ik denk dat je bij verderzetting een nieuw contract moet aangaan met dan waarschijnlijk slechtere voorwaarden.
( Heb ondertussen aan den lijve ondervonden dat " Groepsverzekering" een heel ingewikkelde materie is en je van niets verbaast mag zijn )
Ben je er zeker van dat jezelf dat contract kunt verderzetten, het is immers een contract tussen maatschappij en werkgever ?
Ik denk dat je bij verderzetting een nieuw contract moet aangaan met dan waarschijnlijk slechtere voorwaarden.
( Heb ondertussen aan den lijve ondervonden dat " Groepsverzekering" een heel ingewikkelde materie is en je van niets verbaast mag zijn )
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ALS alleenstaande een overlijdenskaptiaal verzekeren, is eigenlijk weggegooid geld.
Je zou beter het pensioenkaptiaal verzekeren of verhogen.
Je zou beter het pensioenkaptiaal verzekeren of verhogen.
Vrij snel nadat je ontslagen bent, ga je een bericht krijgen van de verzekeraar ( wettelijk verplicht ).
Daarin stelt hij 3 mogelijkheden voor:
1- Contract afkopen : nooit doen, zeker niet als het al 20 jaar loopt en je nog geen 60 bent = belastingen.
2- Contract premievrij maken: geen premies meer betalen, spaarpot blijft verder renderen. Aan te raden !
3- Contract zelf verder zetten: niet doen. Veel kans dat de premie niet meer aftrekbaar is
Meestal betaalt de werkgever de dekking overlijden alleen en verdwijnt die bij ontslag.
Daarin stelt hij 3 mogelijkheden voor:
1- Contract afkopen : nooit doen, zeker niet als het al 20 jaar loopt en je nog geen 60 bent = belastingen.
2- Contract premievrij maken: geen premies meer betalen, spaarpot blijft verder renderen. Aan te raden !
3- Contract zelf verder zetten: niet doen. Veel kans dat de premie niet meer aftrekbaar is
Meestal betaalt de werkgever de dekking overlijden alleen en verdwijnt die bij ontslag.
aanvulling op het voorgaande :
optie 1 is sinds 1/1/2011 niet meer mogelijk. Men kan een groepsverzekeringscontract gewoonweg niet meer afkopen (voorschot is nog wel mogelijk) voor de leeftijd van 60 jaar, maw het kapitaal zal je moeten laten staan tot je 60ste.
optie 1 is sinds 1/1/2011 niet meer mogelijk. Men kan een groepsverzekeringscontract gewoonweg niet meer afkopen (voorschot is nog wel mogelijk) voor de leeftijd van 60 jaar, maw het kapitaal zal je moeten laten staan tot je 60ste.
Volgens mij heb je ook altijd de mogelijkheid om je contract over te zetten naar de groepsverzekering van je nieuwe werkgever.
Dat dacht ik een paar jaar geleden ook. Ik liet de som dan ook overgaan naar de groepsverzekering van mijn nieuwe werkgever (contract AG naar contract Ethias). Bleek echter dat Ethias dan gewoon een apart premievrij contract maakte en het niet (zoals ik eerst dacht) bij de som van mijn nieuwe groepsverzekering zette.Bartd schreef:Volgens mij heb je ook altijd de mogelijkheid om je contract over te zetten naar de groepsverzekering van je nieuwe werkgever.
Zoals hierboven gezegd, het is inderdaad een redelijk complexe materie.
Het is natuurlijk niet mogelijk om hier in een paar lijnen de volledige uitleg te schrijven. Er zal dan altijd wel wat ontbreken of onvolledig zijn.
In bijna alle gevallen is het aan te bevelen het lopende contract premievrij te maken. Er dienen dan geen premies meer betaald te worden en het contract blijft intrest opbrengen.
In theorie kan je het contract ook overdragen naar je nieuwe werkgever maar dat zou ik nooit aanbevelen. Zo'n overdracht is zo complex dat de kat daarna haar eigen jongen niet meer vindt en de kans bestaat dat je je daardoor bedrogen gaat voelen. Er komen een pak cijfers bij te pas en je moet echt goed weten wat ze allemaal betekenen. Een enorm gevaar is ook dat je een hoog gegarandeerd rendement had ( vergelijk het met TAK21 ) en dat je bij je nieuwe werkgever een lagere garantie zou krijgen.
Dus volgens mij: premievrij maken en als je nieuwe werkgever ook zo'n groepsverzekering aanbiedt, dan begin je daar weer opnieuw.
In bijna alle gevallen is het aan te bevelen het lopende contract premievrij te maken. Er dienen dan geen premies meer betaald te worden en het contract blijft intrest opbrengen.
In theorie kan je het contract ook overdragen naar je nieuwe werkgever maar dat zou ik nooit aanbevelen. Zo'n overdracht is zo complex dat de kat daarna haar eigen jongen niet meer vindt en de kans bestaat dat je je daardoor bedrogen gaat voelen. Er komen een pak cijfers bij te pas en je moet echt goed weten wat ze allemaal betekenen. Een enorm gevaar is ook dat je een hoog gegarandeerd rendement had ( vergelijk het met TAK21 ) en dat je bij je nieuwe werkgever een lagere garantie zou krijgen.
Dus volgens mij: premievrij maken en als je nieuwe werkgever ook zo'n groepsverzekering aanbiedt, dan begin je daar weer opnieuw.
Toch nog aan Scotty meegeven : Zorg dat je zeker ALLE gevolgen kent van het wegvallen van de overlijdingsdekking tov het kapitaal dat je op de einddatum gaat uitbetaald krijgen.
Tegen dat wij 60/65 zijn is er een wet die zegt dat het gespaarde bedrag ENKEL nog in schijven of rente kan uitbetaald worden...
Tegen dat wij 60/65 zijn is er een wet die zegt dat het gespaarde bedrag ENKEL nog in schijven of rente kan uitbetaald worden...freek schreef:aanvulling op het voorgaande :
Dat werd in de jaren 80 al gezegd en ondertussen betalen ze nog altijd kapitalen uit.
De tijden veranderen. Als je in de jaren 80 zei dat de banken of landen failliet zouden gaan ...
Hartelijk dank aan allen voor uw inbreng. Ik wacht nog op voorstel verzekering maar ga waarschijnlijk voor premievrij zetten.
Heb hetzelfde meegemaakt vorig jaar toen ik van werkgever verandert ben. Voor optie 2 hadden we nog 2 mogelijkheden.Al Fonds schreef:Vrij snel nadat je ontslagen bent, ga je een bericht krijgen van de verzekeraar ( wettelijk verplicht ).
OF bedrag x uitbetaald krijgen op pensioenleeftijd, maar geen overlijdensverzekering
OF bedrag x minus kleine bijdrage uitbetaald krijgen op pensioenleeftijd, maar bij overlijden toch een bedrag uitbetaald krijgen. Grootte hing af van hoeveel jaar nog verwijderd van pensioenleeftijd.
In hoeverre bepaalt uw woonplaats/domicilie het belastingstarief bij het ontvangen van uw groepsverzekering op pensionering?