Grootbank voor beleggen of niet?
TIP
Re: Grootbank voor beleggen of niet?
Als je belegt in fondsen of trackers moet je zorgen dat je geen instapkosten betaalt.
Dat lukt met 4000€ en een grootbank niet. Ze gaan je daar een dakfonds aanpraten waarop je instapkosten betaalt, en dan zitten er nog eens 2 keer beheerskosten in (dakfonds, en onderliggende fondsen),
Het is duidelijk wie daar beter van wordt.
Kijk eens naar Keyplan, dat lijkt me voor jouw kapitaaltje en met je ervaring een goede keuze.
Dat lukt met 4000€ en een grootbank niet. Ze gaan je daar een dakfonds aanpraten waarop je instapkosten betaalt, en dan zitten er nog eens 2 keer beheerskosten in (dakfonds, en onderliggende fondsen),
Het is duidelijk wie daar beter van wordt.
Kijk eens naar Keyplan, dat lijkt me voor jouw kapitaaltje en met je ervaring een goede keuze.
Ik heb de indruk dat hier teveel de nadruk wordt gelegd op de kosten. Sommige mensen zouden liever een slecht fonds zonder kosten kopen dan een goed fonds met kosten. Uiteindelijk is het het nettorendement dat telt.
Als je voor hetzelfde fonds 2,5 % of meer instapkosten hebt bij een grootbank dan zie ik niet in waarom je daar zou kopen.
Er is bij mijn weten geen enkel verband tussen de prestaties van een fonds en de instapkosten.
Er is bij mijn weten geen enkel verband tussen de prestaties van een fonds en de instapkosten.
Die kosten hebben echt wel een impact op je uiteindelijke rendement, heb soms de indruk dat dit schromelijk onderschat wordt.
Je moet eerst onafhankelijk je fondsen kiezen, en dan kijken welke bank je die fondsen het best kan verkopen met de laagste kosten.
Kosten zijn a priori 1 van de beste predictors van de resultaten van een fonds. (Resultaten behaald in het verleden zijn dat niet trouwens.)
Daarnaast is het erg moeilijk om een goedkope tracker die een degelijke index volgt te verslaan als je als fonds al een handicap hebt van 1% aan beheerskosten.

Beleggen bij een grootbank ...
Ik beleg er wel in, nm KBC prima dividend en de koers doet het ook goed.
Dus al die extra kosten die die gasten aanrekenen komen mij goed uit.
Bedankt aan alle KBC bankiers
Dus al die extra kosten die die gasten aanrekenen komen mij goed uit.
Bedankt aan alle KBC bankiers

jhn: Katsjing; Katsjing :-)