Haalbaar lenen bij [1 ontlener]
TIP
Haalbaar lenen bij [1 ontlener]
Welke bedragen worden courant geleend als de lening aangegaan wordt door één persoon?
Haalbaar om €230 000 te lenen over 25jaar? Met de huidige rentes komt dit neer op een maandelijkse aflossing van om en bij de €1000 (zonder de banken uit te spelen op elkaar).
Loon: net geen €2500, realistisch dat loon over x aantal jaar wat zakt.
Haalbaar om €230 000 te lenen over 25jaar? Met de huidige rentes komt dit neer op een maandelijkse aflossing van om en bij de €1000 (zonder de banken uit te spelen op elkaar).
Loon: net geen €2500, realistisch dat loon over x aantal jaar wat zakt.
-
anonymous9
Re: Haalbaar lenen bij [1 ontlener]
Veel zal afhangen van uw eigen inbreng (meer dan vroeger, heb ik de indruk). En waarom zou uw loon over enkele jaren zakken ipv stijgen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Haalbaar lenen bij [1 ontlener]
Quotiteit van 73% - normale waarde lijkt mij
Als ik de stap zet van de universiteit naar de privé is het reëel dat ik loon zal moeten inleveren...
Als ik de stap zet van de universiteit naar de privé is het reëel dat ik loon zal moeten inleveren...
-
fropskottel
- Hero Member

- Berichten: 617
- Lid geworden op: 19 mar 2011
- Contacteer:
Re: Haalbaar lenen bij [1 ontlener]
Een iets of wat realistisch scenario:
* noodfonds: 10k (los van de transactie)
* aankoopprijs: 250k
* eigen inbreng: 80k
* quotiteit: 81%
* hypotheek: 202k
* rentevoet: 2.4%
* looptijd: 25j
* maandlast: 894€ (36% van netto-inkomen)
Ga hoger qua netto-inkomenspercentage of lager qua eigen inbreng en je gaat geen deftige rentevoeten krijgen...
* noodfonds: 10k (los van de transactie)
* aankoopprijs: 250k
* eigen inbreng: 80k
* quotiteit: 81%
* hypotheek: 202k
* rentevoet: 2.4%
* looptijd: 25j
* maandlast: 894€ (36% van netto-inkomen)
Ga hoger qua netto-inkomenspercentage of lager qua eigen inbreng en je gaat geen deftige rentevoeten krijgen...
-
anonymous9
Re: Haalbaar lenen bij [1 ontlener]
Ha oei, en wanneer zult ge de universiteit verlaten? Want dat is vaak inderdaad een doorn in het oog van de banken, want nu betaalt ge quasi geen bijdragen onder uw speciaal statuut vermoed ik?
Re: Haalbaar lenen bij [1 ontlener]
Geen speciaal statuut bij mij. Ik behoor bij de meerderheid die belastingen betaalt 
Had inderdaad gekund.
Had inderdaad gekund.
Re: Haalbaar lenen bij [1 ontlener]
Zal niet meteen makkelijk worden vrees ik.
230k is voor een alleen-ontlener toch wel aan de hoge kant.
Je staat in ieder geval niet met een mooi dossier voor hun neus, dus hou alvast rekening met een minder aantrekkelijke rentevoet.
Hou sowieso ook je toekomstige overstap naar de privé voor jezelf, anders kan je het wel volledig schudden vrees ik.
230k is voor een alleen-ontlener toch wel aan de hoge kant.
Je staat in ieder geval niet met een mooi dossier voor hun neus, dus hou alvast rekening met een minder aantrekkelijke rentevoet.
Hou sowieso ook je toekomstige overstap naar de privé voor jezelf, anders kan je het wel volledig schudden vrees ik.
Re: Haalbaar lenen bij [1 ontlener]
De banken zijn inderdaad niet happy op doctoraatstudenten.
Je hebt dan ook geen fiscaal voordeel denk ik?
Ik zou wachten, of nu al ander werk zorgen!
Je hebt dan ook geen fiscaal voordeel denk ik?
Ik zou wachten, of nu al ander werk zorgen!
Re: Haalbaar lenen bij [1 ontlener]
@Jarne: ook postdoc?Poldermol schreef:Ha oei, en wanneer zult ge de universiteit verlaten? Want dat is vaak inderdaad een doorn in het oog van de banken, want nu betaalt ge quasi geen bijdragen onder uw speciaal statuut vermoed ik?
Bij mij was het geen enkel probleem dat ik een tijdelijk contract heb - bij het FWO, maar dat komt op hetzelfde neer. Enkel bij KBC hebben ze daar even op gewezen; bij de andere banken vonden ze het vooral goed dat ik een mooi loon had, en dat heb ik kunnen gebruiken om de rentevoet verder naar omlaag te krijgen.
Ik ben uiteindelijk geland op 1.7% bij Argenta (in de 10-5-5 formule).
Laatst gewijzigd door AJBS op 22 februari 2016, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Haalbaar lenen bij [1 ontlener]
Mijn ervaring is anders.voodoo schreef:De banken zijn inderdaad niet happy op doctoraatstudenten.
Je hebt dan ook geen fiscaal voordeel denk ik?
(Als postdoc heb je trouwens wel een loon dat normaal belast wordt, en dus ook woonbonus e.d.)
Dit is niet per se het juiste advies...voodoo schreef:Ik zou wachten, of nu al ander werk zorgen!