HELP?! Een eerste eigen woning
TIP
HELP?! Een eerste eigen woning
Beste Spaargidsers,
In de zoektocht naar een huis of appartement zit ik met een aantal vragen.
Ik heb nauwelijks kennis van de vastgoedwereld, maar gezien het om zowat de belangrijkste financiële beslissing uit je leven gaat wil ik toch niet over één nacht ijs gaan.
Situatieschets:
• Alleenstaand
• Op zoek naar eerste eigen woning
• Instapklaar huis of appartement met degelijk EPC-peil
• Regio Limburg
• Heb geen glazen bol, maar zou er zo'n 5 à 10 jaar willen wonen en daarna doorverkopen om nieuwe woning te financieren of zelf te bouwen
Wat ik weet dat belangrijk is (verbeter gerust indien nodig of vul aan):
• 21% BTW van toepassing bij nieuwbouw vanaf ingebruikname woning tot de 31ste december twee jaar later
• Notariskosten inschatten kan via https://www.notaris.be/rekenmodules/aankoop
• Tot 31 december 2023 kan je voor de aankoop van je enige, eigen woning kiezen tussen de toepassing van het tarief van 3% (zonder meeneembaarheid) of het tarief van 6% in combinatie met meeneembaarheid
Vragen:
(1) Bestaat er een (online) vastgoedcursus die best practices aangeeft om zo eventuele grote fouten te kunnen vermijden?
(2) Is het aangeraden om een externe onafhankelijke vastgoedkenner mee te nemen naar de bezichtiging van een huis of appartement waar je concreet in geïnteresseerd bent?
(3) Wat zijn de belangrijkste immosites? (Zimmo, Immoweb, Realo, Immovlan, Immoscoop en Biddit ken ik)
(4) Is het aan te raden om zoveel mogelijk lokale vastgoedmakelaars te contacteren om zo zaken te kunnen bezichtigen die misschien (nog) niet online staan?
(5) Laatst las ik dat een correct geprijsd huis of appartement zelden langer dan 2 weken online staat. Als het dan nog niet verkocht is of er is geen optie genomen, 'scheelt' er iets. Akkoord of is dit volgens jou een overdreven stelling?
(6) De meeneembaarheid wordt volledig afgeschaft vanaf 1 januari 2024. Maar als ik aankoop voor 31/12/2023 kan ik hier dus wél nog gebruik van maken? Vanaf welk uitgangspunt is het financieel interessant om gebruik te maken van de meeneembaarheid?
(7) Geldt meeneembaarheid ook als je beslist om in een latere fase zelf te bouwen of is het enkel relevant bij aankoop van bestaand vastgoed?
Als je slechts antwoord op één vraag weet, ben ik daar uiteraard ook al blij mee.
Alvast bedankt!
Ik heb nauwelijks kennis van de vastgoedwereld, maar gezien het om zowat de belangrijkste financiële beslissing uit je leven gaat wil ik toch niet over één nacht ijs gaan.
Situatieschets:
• Alleenstaand
• Regio Limburg
• Heb geen glazen bol, maar zou er zo'n 5 à 10 jaar willen wonen en daarna doorverkopen om nieuwe woning te financieren of zelf te bouwen
• 21% BTW van toepassing bij nieuwbouw vanaf ingebruikname woning tot de 31ste december twee jaar later
• Tot 31 december 2023 kan je voor de aankoop van je enige, eigen woning kiezen tussen de toepassing van het tarief van 3% (zonder meeneembaarheid) of het tarief van 6% in combinatie met meeneembaarheid
Vragen:
(1) Bestaat er een (online) vastgoedcursus die best practices aangeeft om zo eventuele grote fouten te kunnen vermijden?
(2) Is het aangeraden om een externe onafhankelijke vastgoedkenner mee te nemen naar de bezichtiging van een huis of appartement waar je concreet in geïnteresseerd bent?
(3) Wat zijn de belangrijkste immosites? (Zimmo, Immoweb, Realo, Immovlan, Immoscoop en Biddit ken ik)
(4) Is het aan te raden om zoveel mogelijk lokale vastgoedmakelaars te contacteren om zo zaken te kunnen bezichtigen die misschien (nog) niet online staan?
(5) Laatst las ik dat een correct geprijsd huis of appartement zelden langer dan 2 weken online staat. Als het dan nog niet verkocht is of er is geen optie genomen, 'scheelt' er iets. Akkoord of is dit volgens jou een overdreven stelling?
(6) De meeneembaarheid wordt volledig afgeschaft vanaf 1 januari 2024. Maar als ik aankoop voor 31/12/2023 kan ik hier dus wél nog gebruik van maken? Vanaf welk uitgangspunt is het financieel interessant om gebruik te maken van de meeneembaarheid?
(7) Geldt meeneembaarheid ook als je beslist om in een latere fase zelf te bouwen of is het enkel relevant bij aankoop van bestaand vastgoed?
Als je slechts antwoord op één vraag weet, ben ik daar uiteraard ook al blij mee.
Alvast bedankt!
Re: HELP?! Een eerste eigen woning
Je zegt "" je eerste eigen woning "".
1/De meeneembaarheid( registratierecht ) is maar pas als je de eerste eigen woning verkoopt om een andere woning aan te kopen. De reeds betaalde registratie op de eerste woning wordt dan in mindering gebracht op de tweede woning..
In uw geval dus helemaal niet aan de orde..
2/ Wat wil je kopen,,, huis of apparement ??
3/ Best iemand meenemen die iets van huizen kent
4/Gemiddelde verkoop huis = 3 a' 4 maand
1/De meeneembaarheid( registratierecht ) is maar pas als je de eerste eigen woning verkoopt om een andere woning aan te kopen. De reeds betaalde registratie op de eerste woning wordt dan in mindering gebracht op de tweede woning..
In uw geval dus helemaal niet aan de orde..
2/ Wat wil je kopen,,, huis of apparement ??
3/ Best iemand meenemen die iets van huizen kent
4/Gemiddelde verkoop huis = 3 a' 4 maand
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Geen schrik hebben om dingen te vragen aan de makelaar / verkoper.
- Heb je zelf geen kennis van bouw en stabiliteit, nodig iemand mee uit die er wel iets vanaf kent. Doe eventueel dienst op professionele hulp (bouwkundig expert). Ja, het kost je €150 / €200 maar een miskoop doen zal je meer kosten. Geef het eventueel ook op als voorwaarde bij je bod ("op een gunstig verslag van bouwkundig expert"). Mogelijk zal het wel een verkoper afschrikken, maar een verkoper die zeker is van zijn stuk hoort niet afgeschrikt te zijn
- Geopunt.be is your friend! Fantastische website boordevol informatie (overstromingsgebied, lawaai, vervuiling, industriegebied,...). Het is een website van de Vlaamse overheid met gigantisch veel nuttige en informatieve kaarten die zoveel informatie bezitten en een prachtig middel om vooral de omgeving even na te kijken.
- https://www.statistiekvlaanderen.be/nl/ ... in-cijfers is ook eens leuk om door te bladeren als je zou verhuizen naar een gemeente die je niet kent.
- Ik ben niet zo tuk op makelaars, ze werken voor de verkoper en niet voor jou. Hou er dus rekening mee dat ze alles zullen verbloemen en daar moet je doorkijken. Ze zullen niets mogen verbergen, maar hun rondleiding is waarschijnlijk op zo'n manier gepland dat het de positieve punten zal benadrukken maar waar de negatieve punten maar kort worden vermeld (als ze al vermeld worden.
- Open eens alle ramen
- Pak een zaklamp (smartphone heeft typisch ook een lamp) mee om zeker een zolder te bezoeken waar mogelijk geen licht is.
- Appartement? Vraag de meest recente verslagen van de vergaderingen, hoeveel geld er in de pot zit, gemeenschappelijke lasten, aparte tellers(?) en de toekomstige investeringen
- Lift? onderhoud historiek (ik ken iemand dat een appartement had gekocht en het eerst dat hij kreeg na verhuis was een factuur van > €1000 voor vervanging van de lift kabels.
- Oude woning? Blijf er vanaf als je er niets / weinig vanaf weet of doe tenminste beroep op bouwkundig expert. Dat is dan mijn eigen ervaring.
- Hou toch een buffertje over voor allerhande kosten (wil je verven, wat kleine gebreken na je aankoop opmerken, je auto kapot na aankoop,...)
- Ik sloot meestal mijn bezoek af met de vraag: zijn er buren geschillen / gerechtelijke dingen lopen. Bij mijn bezoeken was er eentje die dat positief bleek te zijn. Een geschil met de aannemer van de garagebox dat al jaren aan de gang is. Typisch iets dat een makelaar "vergeet" te zeggen. Ik was dit eigenlijk te weten gekomen door met de buren te praten vooraf (dus bij deze ook nog een tip).
- Koop niet het eerste en beste. Je moet echt ervaring opdoen met zo'n bezoeken, leren waar je op moet letten, de verkoopspraatjes doorprikken. De kans bestaat dat de eerste woning die je bezoekt een buitenkans is en je nooit meer zal terugzien, maar die kans is bijzonder klein. Ik zou dan zeker niet aanraden om de eerste woning die je bezoekt te kopen. Om ervaring te krijgen in zulke bezoeken, ga eens naar woning die misschien niet je match zijn (of met een woning die zichtbare nadelen heeft om eens te horen hoe een verkoper die verbloemt).
Wat je niet uit het oog mag verliezen, huren is geen ramp. Het leert je wat je wel en niet in een woning zoekt. Een woning kopen om deze na een paar jaar terug te verkopen is gevaarlijk want de kans is reëel dat je niet uit de kosten geraakt. Naast het feit dat een woning veel administratieve kosten met zich meebrengt (notaris, registratierechten weliswaar een pak minder sinds vroeger, lening, schuld saldo, verhuis,...) is het verkopen ook geen goedkope zaak (allerhande documenten, makelaar, verhuis). Typisch wordt wel gezegd dat een woning verkopen binnen de 10 jaar na aankoop een grotere kans heeft op verlies (binnen de 5 jaar moet je al een gigantische prijsstijging hebben als de voorbije jaren om er zonder scheuren vanaf te geraken).
Zoek je woning op Zimmo.DimiDee schreef: ↑15 februari 2022, 23:55 Beste Spaargidsers,
Situatieschets:
• Alleenstaand
• Regio Limburg
Vragen:
Alvast bedankt!
Daar kan je ook het EPC peil invullen die je wilt.
Daarna stel ik voor dat je aast op de 6% btw appartementen/woningen.
Bij een nieuwbouw woning 21%, zal je achter dat alles achter de rug is, wss 80 000€ puur aan btw betaald hebben aan de staat. Dus die 6% is echt handig. Zeker als alleenstaande. + je bent die woonbonus kwijt, dus al het geld dat je uitspaart, zoveel te beter.
En die 6% regel is nog geldig tot 31/12/2022.
Dus veel tijd heb je niet meer. Ik denk niet dat de overheid (die broodnodig op zoek is naar geld), nog die gunstmaatregel zal blijven steunen. Dé reden van die 6% was omdat men dacht dat de bouwsector zou instorten tijdens het begin van de pandemie. Dit is duidelijk niet het geval, zie naar de recordaantallen verkochte woningen en lange wachttijden. Verder kan men deels stellen dat de pandemie nu wel grotendeels voorbij is.
Ga dan met je woning eens langs bij de Hypotheekwinkel in je buurt.
Bijzonder handig, onafhankelijk en zullen je veel raad geven.
https://www.hypotheekwinkel.be/