Herfinancieren afgepoeierd door bank.
TIP
Herfinancieren afgepoeierd door bank.
Situatie: half 2017 heb ik een woning bijgekocht om te verhuren. Lening 200 000K op 20 jaar aan 1,98% vast
Quotiteit 65%. Kbc heeft hier enkel mandaat op om in te schrijven op mijn andere woning. Die afbetaald is nu.
Nu zou ik willen herfinancieren om een beter % te krijgen. Ook omdat ik de eindtermijn van 20 jaar toch niet ga uitzitten vermoedelijk.
Afspraak gemaakt bij kbc, maar het was blijkbaar extreem druk ( half vlaanderen wil een lagere rentevoet)
Dus telefonisch konden ze mij ook helpen, waarop ik vroeg op een beter voorstel, of omschakelen naar een variabele rentevoet om deze omlaag te krijgen.
Antwoord van kbc met een variabele zou ik nu op 2,2% zitten??? Kort gesprekje waarop het neerkwam dat ik nooit lager zou geraken.
Heb net alle verzekeringen in orde gemaakt, ben super tevreden van hun App voor mobile banking dus wil eigenlijk niet veranderen maaar voel mij echt afgepoeierd nu!
Wat is nu de beste actie, naar andere bank een ander voorstel halen en terug naar kbc?
Kan een andere bank deze lening op mandaat overnemen of hoe moet ik dit zien? Ssv betaal ik per trimester.
Quotiteit 65%. Kbc heeft hier enkel mandaat op om in te schrijven op mijn andere woning. Die afbetaald is nu.
Nu zou ik willen herfinancieren om een beter % te krijgen. Ook omdat ik de eindtermijn van 20 jaar toch niet ga uitzitten vermoedelijk.
Afspraak gemaakt bij kbc, maar het was blijkbaar extreem druk ( half vlaanderen wil een lagere rentevoet)
Dus telefonisch konden ze mij ook helpen, waarop ik vroeg op een beter voorstel, of omschakelen naar een variabele rentevoet om deze omlaag te krijgen.
Antwoord van kbc met een variabele zou ik nu op 2,2% zitten??? Kort gesprekje waarop het neerkwam dat ik nooit lager zou geraken.
Heb net alle verzekeringen in orde gemaakt, ben super tevreden van hun App voor mobile banking dus wil eigenlijk niet veranderen maaar voel mij echt afgepoeierd nu!
Wat is nu de beste actie, naar andere bank een ander voorstel halen en terug naar kbc?
Kan een andere bank deze lening op mandaat overnemen of hoe moet ik dit zien? Ssv betaal ik per trimester.
Re: Herfinancieren afgepoeierd door bank.
Ik zou inderdaad naar een of meerdere andere banken gaan en dan die voorstellen voorleggen aan KBC.
Als je verandert van bank, zal dit wel een nieuwe lening zijn net als voor een gewone hypotheek dus duurder uitvallen dan als je bij KBC zou blijven.
Ik vind het wel verrassend dat ze deze lening enkel op mandaat gezet hebben, allicht omdat er nog een hypothecaire inschrijving loopt op die eerste woning? Als KBC nog een hypothecaire inschrijving heeft lopen op de eerste woning, zal een andere bank allicht willen dat er een hypotheek/mandaat wordt genomen op de huurwoning.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat heb ik ook voor gehad met KBC. In heb daar geen mandaat noch hypotheek voor 2e woning.
Ze zijn natuurlijk niet geneigd om zomaar in te gaan op uw vraag, want is in hun nadeel. Ik wacht het nog even af, maar in september ga ik ook eens bij een andere bank horen. Die gaan uiteraard een hypotheek willen, dat weten ze bij KBC ook wel natuurlijk.
Je kan hier ook andere voorstellen downloaden en die hun tonen...
Of het helpt is een andere vraag wel natuurlijk
Ze zijn natuurlijk niet geneigd om zomaar in te gaan op uw vraag, want is in hun nadeel. Ik wacht het nog even af, maar in september ga ik ook eens bij een andere bank horen. Die gaan uiteraard een hypotheek willen, dat weten ze bij KBC ook wel natuurlijk.
Je kan hier ook andere voorstellen downloaden en die hun tonen...
Of het helpt is een andere vraag wel natuurlijk
-
anonymous
Je huidige rentevoet is niet heel laag, maar ook niet heel hoog.
Je zal waarschijnlijk wel een lagere rentevoet kunnen verkrijgen bij andere banken, maar die gaat ook niet naar 1% gaan (zeker niet vaste rentevoet).
Als je als rentevoet 1.5% neemt, en je bekijkt de notariskosten (schrapping lening, nieuwe lening, nieuwe hypotheek), dan vrees ik dat je je voordeel wegvalt (op een paar 100€ na).
Als je een bank vindt, die ook via mandaat wil werken, of je kan bv een effectenportefeuille in onderpand geven, dan kan je wel voordeel halen.
Je geeft ook aan dat je je lening waarschijnlijk niet volledig zal uitdoen?
Het voordeel van een lagere rentevoet is dat je maandelijks minder rente moet betalen over de verdere looptijd van het krediet. Als je vervroegd terugbetaald, dan gaat dus het voordeel minder zijn.
Besef dus dat je mogelijks meer kosten gaat doen voor die herfinanciering, dan dat je er in dat geval gaat uithalen...
Je zal waarschijnlijk wel een lagere rentevoet kunnen verkrijgen bij andere banken, maar die gaat ook niet naar 1% gaan (zeker niet vaste rentevoet).
Als je als rentevoet 1.5% neemt, en je bekijkt de notariskosten (schrapping lening, nieuwe lening, nieuwe hypotheek), dan vrees ik dat je je voordeel wegvalt (op een paar 100€ na).
Als je een bank vindt, die ook via mandaat wil werken, of je kan bv een effectenportefeuille in onderpand geven, dan kan je wel voordeel halen.
Je geeft ook aan dat je je lening waarschijnlijk niet volledig zal uitdoen?
Het voordeel van een lagere rentevoet is dat je maandelijks minder rente moet betalen over de verdere looptijd van het krediet. Als je vervroegd terugbetaald, dan gaat dus het voordeel minder zijn.
Besef dus dat je mogelijks meer kosten gaat doen voor die herfinanciering, dan dat je er in dat geval gaat uithalen...
Begrijp niet hoe kbc bij een variabele van 2,2 kan uitkomen als ik nu een vaste heb van 1,98. Alle verzekeringen van 2 woningen bij hun.
1 afbetaald pand + de huurwoning waar een goede Q65% in de lening zit.
Mijn plan was om naar een variabele te gaan van 1,3% ofzo. Om zo maandelijks de lening onder het magisch getal van 1000 te krijgen. Bijv van 1008€ naar 970€ icm de aankomende huurindexering.
Zo kruipen de huur en de aflossing mooi naar elkaar toe.
OVer 10 jaar wil ik waarschijnlijk de lening beeindigen. (Verkoop ik het pand mogelijk)
1 afbetaald pand + de huurwoning waar een goede Q65% in de lening zit.
Mijn plan was om naar een variabele te gaan van 1,3% ofzo. Om zo maandelijks de lening onder het magisch getal van 1000 te krijgen. Bijv van 1008€ naar 970€ icm de aankomende huurindexering.
Zo kruipen de huur en de aflossing mooi naar elkaar toe.
OVer 10 jaar wil ik waarschijnlijk de lening beeindigen. (Verkoop ik het pand mogelijk)
Ik ben de voorbije jaren voor 2 verschillende projecten bij KBC gaan aankloppen voor een hypotheek (geen herfinanciering) en KBC was de enige traditionele bank die geen enkele moeite wou doen om een aantrekkelijke rentevoet voor te stellen, telkens onder het mom dat hun interne doelstellingen al waren behaald.
Trek je conclusies, zou ik zeggen.
Trek je conclusies, zou ik zeggen.
-
anonymous
Dividend, ik ben er quasi van overtuigd dat je de kosten van een herfinanciering er niet zal uithalen als je over 10 jaar die lening volledig gaat terugbetalen.
Doe de berekening maar:
Kosten:
+ Wederbeleggingsvergoeding
+ ereloon notaris
+ schrappen lening
+ registratie nieuwe lening
+ hypotheek registratie
Opbrengsten:
+ verschil in maandelijkse aflossing * 12maand * 10 jaar
Zelfs al gaat je maandaflossing € 30 minder zijn, dan is je opbrengst over 10 jaar slechts € 3600.
De kost van een herfinanciering ligt een stuk hoger.
Je kan naar een andere bank gaan, en proberen om een lening te krijgen zonder hypotheek.
Misschien dat ze het op mandaat willen doen, of met effecten in pand of soort persoonlijke lening.
Als je dat krijgt, dan kan je wel een kleine winst halen, doordat de kosten bij notaris dan lager liggen (slechts enkele 100'den €). Maar ik vrees dat je opbrengst dan ook lager komt, omdat je dan moeilijker aan de lagere rentevoet zal geraken.
Doe de berekening maar:
Kosten:
+ Wederbeleggingsvergoeding
+ ereloon notaris
+ schrappen lening
+ registratie nieuwe lening
+ hypotheek registratie
Opbrengsten:
+ verschil in maandelijkse aflossing * 12maand * 10 jaar
Zelfs al gaat je maandaflossing € 30 minder zijn, dan is je opbrengst over 10 jaar slechts € 3600.
De kost van een herfinanciering ligt een stuk hoger.
Je kan naar een andere bank gaan, en proberen om een lening te krijgen zonder hypotheek.
Misschien dat ze het op mandaat willen doen, of met effecten in pand of soort persoonlijke lening.
Als je dat krijgt, dan kan je wel een kleine winst halen, doordat de kosten bij notaris dan lager liggen (slechts enkele 100'den €). Maar ik vrees dat je opbrengst dan ook lager komt, omdat je dan moeilijker aan de lagere rentevoet zal geraken.