herfinancieren woonkrediet
TIP
herfinancieren woonkrediet
Beste,
In januari 2014 hebben we een lening aangegaan om de aankoop van ons huis te bekostigen. Deze lening is opgesplitst in:
Hypothecaire lening: 132.000 op 25j (zo berekend dat dit fiscaal optimaal is)
Hypothecair mandaat: 100.000 op 20j
Ondertussen zijn we toe aan een herfinanciering. Volgend probleem wil ik jullie voorleggen:
Omdat de rentevoeten een heel stuk zullen zakken, is onze fiscale korf niet meer helemaal gevuld. De bank stelt dus een verschuiving van gelden voor van hypothecair mandaat naar hypothecaire lening. Zo kunnen we het fiscaal optimaal houden.
Zullen we dan onze woonbonus niet verliezen?
Ik weet dat de bevoegde minister reeds heeft aangegeven dat ook bij een herfinanciering de woonbonus behouden blijft, tenzij je extra wil bijlenen voor de kosten of renovatie. Dit is bij ons niet het geval. Maar hoe zit het dan in onze specifieke situatie met de verschuiving van gelden?
In januari 2014 hebben we een lening aangegaan om de aankoop van ons huis te bekostigen. Deze lening is opgesplitst in:
Hypothecaire lening: 132.000 op 25j (zo berekend dat dit fiscaal optimaal is)
Hypothecair mandaat: 100.000 op 20j
Ondertussen zijn we toe aan een herfinanciering. Volgend probleem wil ik jullie voorleggen:
Omdat de rentevoeten een heel stuk zullen zakken, is onze fiscale korf niet meer helemaal gevuld. De bank stelt dus een verschuiving van gelden voor van hypothecair mandaat naar hypothecaire lening. Zo kunnen we het fiscaal optimaal houden.
Zullen we dan onze woonbonus niet verliezen?
Ik weet dat de bevoegde minister reeds heeft aangegeven dat ook bij een herfinanciering de woonbonus behouden blijft, tenzij je extra wil bijlenen voor de kosten of renovatie. Dit is bij ons niet het geval. Maar hoe zit het dan in onze specifieke situatie met de verschuiving van gelden?
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Re: herfinancieren woonkrediet
Alles van die 132000 MIN afbetaald kapitaal in 2014 valt onder 'oude' woonbonus.
Alles wat je erboven leent zal onder 'nieuwe' woonbonus vallen.
De eerste 15-20j zit je sowieso nog goed toch om de korf 'oud systeem' te vullen.
Alles wat je erboven leent zal onder 'nieuwe' woonbonus vallen.
De eerste 15-20j zit je sowieso nog goed toch om de korf 'oud systeem' te vullen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.