Herfinanciering: kosten (lopende interesten)
TIP
Herfinanciering: kosten (lopende interesten)
Hallo, zoals zoveel mensen zijn ook wij onze lening aan het herzien. We hebben van de notaris het saldo ontvangen van oude lening versus nieuwe lening + de kosten. Om wat meer inzicht hierin te krijgen, hebben we bij de notaris het detail opgevraagd van de afrekening van de oude lening. Wat blijkt nu: men (de bank van de oude lening) rekent ons lopende interesten aan.
Concreet bestaat de afrekening van de oude lening door de bank uit:
1) openstaand kapitaal
2) herbeleggingsvergoeding
3) lopende interesten
Puntjes 1 en 2 zijn ons bekend. Maar voor puntje 3 rekent men blijkbaar kosten aan per dag tussen de laatste vervaldag en het moment dat de nieuwe akte is ondertekend (of eigenlijk het moment dat de notaris de oude lening afbetaalt met het geld van de nieuwe lening). Dus bijvoorbeeld: vervaldag is 5 november. Op dat moment hebben we onze aflossing gedaan bij de oude bank. Nieuwe akte is getekend 15 november. De oude bank rekent lopende interesten aan voor de periode 5 tot 15 november.
Is dit normaal? Ik vind hier precies nergens informatie over, in de verschillende topics over herfinanciering, dat dit inderdaad aangerekend mag worden en vraag me af of de bank dit effectief mag aanrekenen?
Concreet bestaat de afrekening van de oude lening door de bank uit:
1) openstaand kapitaal
2) herbeleggingsvergoeding
3) lopende interesten
Puntjes 1 en 2 zijn ons bekend. Maar voor puntje 3 rekent men blijkbaar kosten aan per dag tussen de laatste vervaldag en het moment dat de nieuwe akte is ondertekend (of eigenlijk het moment dat de notaris de oude lening afbetaalt met het geld van de nieuwe lening). Dus bijvoorbeeld: vervaldag is 5 november. Op dat moment hebben we onze aflossing gedaan bij de oude bank. Nieuwe akte is getekend 15 november. De oude bank rekent lopende interesten aan voor de periode 5 tot 15 november.
Is dit normaal? Ik vind hier precies nergens informatie over, in de verschillende topics over herfinanciering, dat dit inderdaad aangerekend mag worden en vraag me af of de bank dit effectief mag aanrekenen?
-
MaaikevanSinea
- Newbie

Re: Herfinanciering: kosten (lopende interesten)
Natuurlijk is dat normaal.
Als de bank een afrekening maakt van je lopende schuld pet 5 november en je betaalt 10 dagen later, is het niet meer dan logisch dat je daarop rente betaalt.
Als de bank een afrekening maakt van je lopende schuld pet 5 november en je betaalt 10 dagen later, is het niet meer dan logisch dat je daarop rente betaalt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Herfinanciering: kosten (lopende interesten)
ok, ik vergeleek het nochtans met een gedeeltelijke vervroegde terugbetaling. In het begin van dit jaar hebben we een klein bedrag vervroegd terugbetaald. Op dat moment heeft men geen rekening gehouden met de dag van terugbetaling en is er dus enkel een wederbeleggingsvergoeding aangerekend. Ging er dus vanuit dat ditzelfde principe ook opgaat voor een volledige terugbetaling.