Herschikken portefeuille
TIP
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Herschikken portefeuille
Was definitief van Google. Is gekende info.
Hier investopedia:
A value stock refers to shares of a company that appears to trade at a lower price relative to its fundamentals, such as dividends, earnings, or sales, making it appealing to value investors. A value stock can generally be contrasted with a growth stock.
Hier investopedia:
A value stock refers to shares of a company that appears to trade at a lower price relative to its fundamentals, such as dividends, earnings, or sales, making it appealing to value investors. A value stock can generally be contrasted with a growth stock.
Het lijkt een thema te worden in deze thread: leden die claimen dividendbeleggers te zijn -en beslissingen te nemen gebaseerd op dividenden- maar het dan toch niet blijken te zijn. En dus eigelijk in het kemp van "dividends do not matter" zitten. Welkom. Je portefeuille zal er wel bij varen.dreamy schreef: ↑26 oktober 2021, 20:39Ja, dat verbaast mij ook, dat jij bljjkbaar per saldo meer in Johnson & Johnson gelooft dan ik.
Maar inderdaad, je hebt gelijk. Ik geloof niet echt in de Dividend Kings, maar zoals ik al zei vind ik het wel een leuke plus.
Het feit dat een bedrijf al minstens 50 jaar een stijgend dividend betaalt zie ik (met vele anderen) als een teken van kracht.
Vraagje: welke zijn dan wel de topposities in je portefeuille?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Inderdaad...troglodytes schreef: ↑26 oktober 2021, 20:48 Was definitief van Google. Is gekende info.
Hier investopedia:
En wat je eerder hebt gepost was:
Ik ben dus nog steeds op zoek naar de "officiële" definitie van "value stocks" ...troglodytes schreef: ↑26 oktober 2021, 20:37 Value stocks are publicly traded companies trading for relatively cheap valuations relative to their earnings and long-term growth potential.
Edit: ik volg je hoor, maar het is volgens mij niet zo eenvoudig om gewoon te refereenn naar "value stock" en dat daarmee de kous af is
Voor mijn aandelen port heb ik na jaren zoeken wel gevonden wat mij goed ligt.troglodytes schreef: ↑25 oktober 2021, 21:24 Goede vraag. "Wat is jouw strategie?"
Maar dan moet je er wel van uitgaan dat een strategie:
1- eenduidige regels heeft;
2- compleet is;
3- communiceerbaar is.
Als dit er niet is, noem dan een kat een kat: dan doe je aan stock picking.
80% is een lange termijn dividenden port. Ik zit in opbouw fase waarbij dividenden worden geïnvesteerd in een aandeel dat ik verkies.Criteria zijn:
-Bij aankoop mag dividenden yield niet hoger zijn dan 6% bruto (4,2% netto). Ik geloof niet in een strategie waarbij er een (te) hoog dividend wordt uitbetaald. Zijn meestal bedrijven die in problemen zitten.
-Een minimum yield heb ik niet maar lager dan 2% netto ga ik meestal niet.
-Tot nu toe neem ik alleen aandelen op met een dividendengroei,vind ik veel belangrijker dan een hoge yield. Aandelen met een stabiel dividend zoals bij Ter Beke of Gimv overweeg op dit moment niet.
-Aandelen gaan eruit bij dividenden verlaging (Ahold hierbij verkocht).
De 20% overige, zijn aandelen waarmee ik actiever wil zijn. Ik heb nog een tijd te gaan dus wou nog een gedeelte waarmee ik meer "fun" kan maken. Op dit moment zit hier alleen Apple,Wendel en cash in.
Dit heeft mij de laatste 12 maanden iets meer dan 36% winst gebracht, inclusief dividend. Ik ben hiermee tevreden
Daarnaast dit jaar begonnen met ETF. Ik had eerst een redelijk uitgebreid plan. Uiteindelijk beslist om het eenvoudig te houden met maandelijkse aankoop van VWCE. Als speeltje ook ESP0 aangekocht. Door de onduidelijk betreffende TOB heb ik VWCE helaas omgewisseld door IWDA + EMIM
Als ik er tijd voor vind wil ik bekijken hoe opties werken.
Laatst gewijzigd door Denfi op 26 oktober 2021, 21:32, 2 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
In de praktijk zijn het de index-makers zoals MSCI die *een* invulling geven aan deze definitie, maar ook aan de invulling van de andere gekende ‘factors’ zoals growth, profitability, momentimum…. Niet altijd zwart-wit, maar veelal wel grotendeels op regels gebaseerd. Maar ik denk wel dat ze er allemaal over eens zijn dat value aandelen niet duur zijn ;-)
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
@Denfi. Merci voor je uitleg! Eindelijk eens iemand die ten minste probeert zijn/haar regels uit te leggen.
Vraag. Mooi rendement maar sinds corona is de beurs 70% gestegen. Was je nog aan het bijkopen de laatste maanden? Of reken je je cash mee?
Edit: Sorry. Laatste 12 maanden is IWDA ‘slechts’ 38% gestegen. Foutje. Negeer bovenstaande. (Posten in bed tijdens De Afspraak :-)
Vraag. Mooi rendement maar sinds corona is de beurs 70% gestegen. Was je nog aan het bijkopen de laatste maanden? Of reken je je cash mee?
Edit: Sorry. Laatste 12 maanden is IWDA ‘slechts’ 38% gestegen. Foutje. Negeer bovenstaande. (Posten in bed tijdens De Afspraak :-)
Cash dat op de beursrekening staat is meegeteld. En idd van de laatste 12 maanden,niet vanaf de dip in maart/2020.Deze heb ik helaas helemaal gemist. Ik was die periode niet bezig met de beurs. De laatste jaren was ik eigenlijk niet echt bezig met investeren. Bijvoorbeeld in 2018 maar 1 transactie gedaan.Voor Corona nog wel een paar dingen verkocht maar was gewoon geluk.troglodytes schreef: ↑26 oktober 2021, 21:33 Vraag. Mooi rendement maar sinds corona is de beurs 70% gestegen. Was je nog serieus aan het bijkopen de laatste maanden? Waarom heb je zoveel rendement gemist? Of reken je je cash mee?
Sinds september/2020 veel actiever bezig met alles. Zowel met aandelen als het bekijken van andere alternatieve investeringsmogelijkheden.Ik heb nu ook een duidelijk doel. Geld is voor mij opzich niet belangrijk,wel de vrijheid die het mij kan geven (hopelijk in 20 jaar).
Edit: na de corona crash wel 1 transactie gedaan. Direct 1 van mijn grootste fouten ooit. Sofina verkocht met als doel om lager aan te kopen. Ik had een aankooplimiet gezet, de koers heeft dit met 1 euro gemist. Tegen dat ik terug eens kwam kijken was de koers al lang door gestegen... Mijn GAK was rond de 80 euro/aandeel voor Sofina.Als ik ze gewoon had bijgehouden, had ik nu veel winst gehad.
Bij mijn weten heb ik nooit beweerd een "dividendbelegger" te zijn, maar ik hecht wel belang aan dividenden en zie ze graag binnenstromen op mijn rekening.B7H4long schreef: ↑26 oktober 2021, 20:49 Het lijkt een thema te worden in deze thread: leden die claimen dividendbeleggers te zijn -en beslissingen te nemen gebaseerd op dividenden- maar het dan toch niet blijken te zijn. En dus eigelijk in het kemp van "dividends do not matter" zitten. Welkom. Je portefeuille zal er wel bij varen.
Mijn grootste positie is (toevallig) wél een dividendaristocraat, namelijk (nog altijd) Sofina.
Een hoog dividendrendement is niet noodzakelijk een riskant of slecht bedrijf.Dat kan maar is in vele gevallen niet zo!
Wanneer je aandelen selecteert met een behoorlijk dividendrendement en een gezonde balans,dan kom je in bepaalde sectoren terecht,de meest bekende: nutsbedrijven,vastgoedreits,telecombedrijven,tabaksbedrijven ,verzekeraars.....ect.
Als je daar enkel in belegt dan zit je misschien ietsje krapper in spreiding en dit kan een ietsje groter risico opleveren.
Wat wel is,is dat in het verleden de beurskoersen van dergelijke bedrijven meestal zijwaarts beweegden,maar met de euforie op de beurzen heden ten dage is zelfs dat (tijdelijk?) verdwenen.
Ikzelf bezit in die categorie (hoog dividend):
Corby spirit and wines
Choice properties (canadees winkelvastgoed)
Fortum (fins nutsbedrijf)
Socfinasia
Altria
Als ik nu de zeezoutstrategie loslaat op deze aandelen.Is er maar één die het overleeft,en dat is Altria.De enige die een ieder jaar stijgend dividend uitkeert. Als ik de tweede regel toepas (richt je op small cap) gaat die er ook uit.Terwijl Corby,Socfinasia en fortum het kunnen worden op voorwaarde dat ze vanaf nu ieder jaar hun dividend verhogen.(Ze zijn gewaarschuwd!)
Om maar eens aan te tonen,dat het inderdaad (wat hier door anderen ook al geschreven is) niet zomaar wat hoogdividend of dividendgroeiaandelen uit te kiezen is.
Wanneer je aandelen selecteert met een behoorlijk dividendrendement en een gezonde balans,dan kom je in bepaalde sectoren terecht,de meest bekende: nutsbedrijven,vastgoedreits,telecombedrijven,tabaksbedrijven ,verzekeraars.....ect.
Als je daar enkel in belegt dan zit je misschien ietsje krapper in spreiding en dit kan een ietsje groter risico opleveren.
Wat wel is,is dat in het verleden de beurskoersen van dergelijke bedrijven meestal zijwaarts beweegden,maar met de euforie op de beurzen heden ten dage is zelfs dat (tijdelijk?) verdwenen.
Ikzelf bezit in die categorie (hoog dividend):
Corby spirit and wines
Choice properties (canadees winkelvastgoed)
Fortum (fins nutsbedrijf)
Socfinasia
Altria
Als ik nu de zeezoutstrategie loslaat op deze aandelen.Is er maar één die het overleeft,en dat is Altria.De enige die een ieder jaar stijgend dividend uitkeert. Als ik de tweede regel toepas (richt je op small cap) gaat die er ook uit.Terwijl Corby,Socfinasia en fortum het kunnen worden op voorwaarde dat ze vanaf nu ieder jaar hun dividend verhogen.(Ze zijn gewaarschuwd!)
Om maar eens aan te tonen,dat het inderdaad (wat hier door anderen ook al geschreven is) niet zomaar wat hoogdividend of dividendgroeiaandelen uit te kiezen is.
Uit de manier dat jij schreef dat je dividendkings in je portefeuille had, begreep ik dat je op dividenden (in dit geval 'vele jaren') selecteert, en dat je dus een "dividendbelegger" zou zijn.dreamy schreef: ↑26 oktober 2021, 22:16Bij mijn weten heb ik nooit beweerd een "dividendbelegger" te zijn, maar ik hecht wel belang aan dividenden en zie ze graag binnenstromen op mijn rekening.B7H4long schreef: ↑26 oktober 2021, 20:49 Het lijkt een thema te worden in deze thread: leden die claimen dividendbeleggers te zijn -en beslissingen te nemen gebaseerd op dividenden- maar het dan toch niet blijken te zijn. En dus eigelijk in het kemp van "dividends do not matter" zitten. Welkom. Je portefeuille zal er wel bij varen.
Mijn grootste positie is (toevallig) wél een dividendaristocraat, namelijk (nog altijd) Sofina.
iShares Core MSCI World UCITS ETF (IWDA)Popkwiskampioen schreef: ↑26 oktober 2021, 19:27 De dividendbelasting is natuurlijk een doorn in het oog maar het feit dat een investering in bv. IWDA voor een aanzienlijk deel een investering is in bv. Tesla (aan de huidige koers), houdt me nog altijd tegen om over te schakelen.
TESLA INC 1,36% weging.
Die weging van Tesla lijkt me toch nogal mee te vallen.
- troglodytes
- Hero Member

- Contacteer:
Best gek als je eens berekend voor hoeveel EUR je geïnvesteerd bent in bepaalde bedrijven via de IWDA'tjes. Ik blijk voor een paar duizend euro in Tesla te zitten. LOL :-) Dat moet me sinds de introductie in de index al een paar hondertjes opgeleverd hebben.
Spijtig dat Morningstar geen overzicht kan bieden van al je aparte posities via verschillende trackers.
Spijtig dat Morningstar geen overzicht kan bieden van al je aparte posities via verschillende trackers.
Tesla werd zo'n 8-9 jaar geleden in MSCI world opgenomen, en is sinds dan ongeveer x100 gegaan.troglodytes schreef: ↑27 oktober 2021, 20:04 Best gek als je eens berekend voor hoeveel EUR je geïnvesteerd bent in bepaalde bedrijven via de IWDA'tjes. Ik blijk voor een paar duizend euro in Tesla te zitten. LOL :-) Dat moet me sinds de introductie in de index al een paar hondertjes opgeleverd hebben.
Op Morningstar kan je via Xray je top 10 posities zien alsook de top 10 overlap tussen je fondsen.