Herziening krediet: spaargeld toevoegen?
TIP
Herziening krediet: spaargeld toevoegen?
Wij gaan onze lening opnieuw laten herzien. Het wordt een interne herfinanciering: we krijgen 2,35% vast op de resterende looptijd van 19,5 jaar. We hebben nog redelijk wat spaargeld staan. Loont het de moeite om een deel hiervan te gebruiken om het openstaande kapitaal te verminderen en zo de maandelijkse aflossingen te verminderen?
Graag jullie meningen.
Bedankt!
Graag jullie meningen.
Bedankt!
-
webmaster
Re: Herziening krediet: spaargeld toevoegen?
via onze simulator kan je dit perfect berekenen
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bedankt! De simulator heb ik al vaak gebruikt. Ik kan wel zien hoeveel ik bespaar door spaargeld toe te voegen, maar ik weet niet of dit nu de beste keuze is: wel of geen spaargeld toevoegen...
Trouwens, is 2,35% voor een interne herfinanciering een mooie rentevoet of is dit toch niet zo scherp op dit moment?
Bedankt!
Trouwens, is 2,35% voor een interne herfinanciering een mooie rentevoet of is dit toch niet zo scherp op dit moment?
Bedankt!
-
webmaster
zonder looptijd erbij kan je niets zeggen over het tarief, hoe korter looptijd hoe lager de rentevoet
via 'meer criteria' kan je kan trouwens filteren op offertes met interne herfinanciering : 'eigen bank' en type lening = herfinanciering kiezen
https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... ingen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
via 'meer criteria' kan je kan trouwens filteren op offertes met interne herfinanciering : 'eigen bank' en type lening = herfinanciering kiezen
https://www.spaargids.be/sparen/vergeli ... ingen.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De resterende looptijd is 19,5 jaar. We lenen +/- 200.000 euro.
Ik heb ook al gekeken tussen de voorstellen, maar je kan niet zo snel zien of het gaat om een interne of externe herfinanciering. Vandaar dat ik hier eens feedback vraag :-).
Ik heb ook al gekeken tussen de voorstellen, maar je kan niet zo snel zien of het gaat om een interne of externe herfinanciering. Vandaar dat ik hier eens feedback vraag :-).
Dan maak je de beide simulaties om ze te vergelijken?Summer schreef:Ik kan wel zien hoeveel ik bespaar door spaargeld toe te voegen, maar ik weet niet of dit nu de beste keuze is: wel of geen spaargeld toevoegen...
-
webmaster
@summer, filter op 'eigen bank' en 'herfinanciering' en dan zie je de interne herfinancieringen
Ik denk dat 2.35% bij de eigen bank een mooi voorstel is. Mogelijks raak je bij een andere bank onder de 2% maar na aftrek van kosten ga je daar niet veel profijt bij hebben.
Bedankt voor je mening, ThomasDM.
Wij hebben eind vorig onderhandeld naar 2,63% op 15 jaar, wat ons evenveel zou kosten als minder dan 1,9% bij een andere bank.
Ik denk dat jouw voorstel in dezelfde orde ligt, rekening houdend met de langere looptijd en hoger bedrag.
Toch best een bankenronde doen, dan kan er misschien nog iets extra af.
Ik denk dat jouw voorstel in dezelfde orde ligt, rekening houdend met de langere looptijd en hoger bedrag.
Toch best een bankenronde doen, dan kan er misschien nog iets extra af.
We hebben al een bankenronde gedaan. Ons beste voorstel was 2%, hierdoor is onze bank gezakt naar 2,35% (we kwamen van 3,01%). Ik weet niet of we nog wat banken kunnen doen...
Als je al uw huiswerk gedaan hebt, zou ik ervoor gaan. 2,35% is inderdaad een heel mooi voorstel. Een stuk vervroegd aflossen doe je ook best nu voor je herziening, dan moet je niet 2x wederbeleggingsvergoeding betalen.
-
anonymous
Het is natuurlijk moeilijk om zo direct JA of NEE te zeggen.Summer schreef:Wij gaan onze lening opnieuw laten herzien. Het wordt een interne herfinanciering: we krijgen 2,35% vast op de resterende looptijd van 19,5 jaar. We hebben nog redelijk wat spaargeld staan. Loont het de moeite om een deel hiervan te gebruiken om het openstaande kapitaal te verminderen en zo de maandelijkse aflossingen te verminderen?
Het hangt wat van uw situatie af en van wat de markt de komende jaren gaat doen.
* Als je wat "veel" spaargeld hebt dat je de eerste jaren kan missen, zou ik zeggen: Betaal zoveel mogelijk kapitaal af, maar let op dat je genoeg laat staan voor je belastingsaftrek. (Dit kan je bank je vertellen hoeveel).
De beste spaarrekening betreft momenteel 2% en de vraag is hoelang dit gaat duren. Dus met 2,39% betaal je meer rente dan je spaargeld kan opbrengen.
* Uiteraard de vraag wat de markt gaat doen. Ik denk dat iedereen het over eens is dat de eerste jaren de kans klein is dat we terug naar rentes gaan gaan van 4% of meer. Maar niemand heeft een glazen bol. Stel dat de rente wél naar 4% gaat, dan ben je blij dat je een lening hebt aan 2,39 en spaargeld hebt opzij staan...
* Je kan natuurlijk ook de lening behouden zoals nu, en je spaargeld beleggen en hopen dat je daarmee meer dan 2,39% kan halen. Maar dan zit je met risico...
- FinanceGeek
- Jr. Member

- Contacteer:
Indien je veel spaargeld ter beschikking hebt kan je eventueel ook een 2de woning kopen, nieuwe hypotheek nemen en verhuren en zo een bijkomend rendement realiseren. Het hangt vooral af wat je beste alternative investering is. Ben je niet bereid om aandelen, bedrijfsobligaties of vastgoed te kopen, dan kan een gedeeltelijke vervroegde aflossing interessant zijn, gegeven de lage rente op spaarrekeningen en op voorwaarde dat je het spaargeld niet nodig hebt.