herziening: nieuw contract?
TIP
herziening: nieuw contract?
Als je een herziening van je lening doet bij je eigen bank, wordt dit dan beschouwd als een nieuw contract?
ik vraag het maar met het oog van de hervorming woonbonus.
ik vraag het maar met het oog van de hervorming woonbonus.
-
anonymous
Re: herziening: nieuw contract?
Herfinancieringen worden nooit beschouwd als nieuw contract. Of het nu bij dezelfde bank of andere bank is.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Bij een herziening of dit nu nog dit jaar of volgend jaar gebeurt zal je geen woonbonus verliezen. Indien je kapitaal bijleent of de notariskosten hierbij steekt en de akte wordt verleden vanaf 1 jan 2015 zal je de woonbonus verliezen op dat deel. (Beter gezegd, je zal genieten van de verminderde woonbonus op het bijgeleende kapitaal)
En wat indien je een lening hebt van in 1997 - dus in het fiscaal systeem van voor de woonbonus (die in 2005 is ingevoerd als ik het goed heb) waarbij je intresten en kapitaal afzonderlijk tot een bepaald maximumbedrag mag inbrengen - en je dit jaar of in 2015 in deze lening een wederopname doet voor verbouwingen en je je looptijd verlengd met bv 10 jaar? Blijf je dan ook nog in het oude systeem van voor 2005 of wordt de (nieuwe) woonbonus hierop van toepassing?
Is het absoluut zeker (ergens te vinden in wetteksten of iets dergelijks) dat bij herzien en gaan naar een andere bank, je nog steeds onder de woonbonus blijft?anonymous schreef:Herfinancieringen worden nooit beschouwd als nieuw contract. Of het nu bij dezelfde bank of andere bank is.
Had twee jaar geleden al een goede herziening gemaakt, maar rentes zijn nog verder gedaald. Was al wat simulaties aan het maken, maar vreesde dat door verlies van woonbonus, het moeilijk kon worden om rendabel van bank te veranderen ==> dus moeilijker onderhandelingspositie met bestaande bank.
Indien we woonbonus niet zouden verliezen, wordt het een ander verhaal.
-
WerkendeMama
- Jr. Member

- Contacteer:
Wij deden in 2005 een herziening van onze lening uit 2002 (oude systeem, geen woonbonus) en konden toen niet naar woonbonus; oude systeem met kapitaal en intrest houden dus.
Ik veronderstel dus met een herziening dat je de woonbonus die je hebt ook niet kan kwijtspelen. Zelf al herzie je in 2015.
In 2011 leenden we opnieuw voor verbouwing (geen heropname maar een nieuwe lening) deze lening hebben we ingebracht onder de woonbonus. (en de oude brengen we nu niet meer in in de belastingen met intrest en kapitaal) we hebben dit wel in 2012 (inkomsten2011) moeten kiezen en beslissen we kunnen nu niet meer terug naar kapitaal en intrest omgekeerd als je denkt voordeliger te zijn met kapitaal en intrest en je wil in 2014 nu toch woonbonus kan dit niet meer.
Iemand hierboven schrijft dat je notariskost kan bijlenen en in woonbonus bijsteken maar dan in nieuwe systeem, volgens mij klopt dit niet. Bij herfinancieren blijft het oorspronkelijke basisattest geldig je kan dus maximum aftrekken waarvoor je ooit je contract afsloot, wat je bijleent kan je niet aftrekken van de balastingen volgens mij.
Bij een heropname ligt het anders. Er is een nieuw contract. Je gaat een nieuwe lening aan met de op dat moment geldende intrestvoeten en je kan dan genieten van de woonbonus (of beslissen om met uw oude lening voor te gaan afhankelijk wat het voordeligst is zeker zie hierboven)) Het enige voordeel van een heropname is dat je niet naar de notaris moet omdat de hypotheek die een bank neemt (en waarvoor je betaalde bij de notaris) altijd voor 30 jaar geldt. Je kan dus zonder notariskosten reeds betaald kapitaal opnieuw uitlenen op voorwaarde dat je bij dezelfde bank blijft natuurlijk.
Ik veronderstel dus met een herziening dat je de woonbonus die je hebt ook niet kan kwijtspelen. Zelf al herzie je in 2015.
In 2011 leenden we opnieuw voor verbouwing (geen heropname maar een nieuwe lening) deze lening hebben we ingebracht onder de woonbonus. (en de oude brengen we nu niet meer in in de belastingen met intrest en kapitaal) we hebben dit wel in 2012 (inkomsten2011) moeten kiezen en beslissen we kunnen nu niet meer terug naar kapitaal en intrest omgekeerd als je denkt voordeliger te zijn met kapitaal en intrest en je wil in 2014 nu toch woonbonus kan dit niet meer.
Iemand hierboven schrijft dat je notariskost kan bijlenen en in woonbonus bijsteken maar dan in nieuwe systeem, volgens mij klopt dit niet. Bij herfinancieren blijft het oorspronkelijke basisattest geldig je kan dus maximum aftrekken waarvoor je ooit je contract afsloot, wat je bijleent kan je niet aftrekken van de balastingen volgens mij.
Bij een heropname ligt het anders. Er is een nieuw contract. Je gaat een nieuwe lening aan met de op dat moment geldende intrestvoeten en je kan dan genieten van de woonbonus (of beslissen om met uw oude lening voor te gaan afhankelijk wat het voordeligst is zeker zie hierboven)) Het enige voordeel van een heropname is dat je niet naar de notaris moet omdat de hypotheek die een bank neemt (en waarvoor je betaalde bij de notaris) altijd voor 30 jaar geldt. Je kan dus zonder notariskosten reeds betaald kapitaal opnieuw uitlenen op voorwaarde dat je bij dezelfde bank blijft natuurlijk.