herziening van een investeringskredit
TIP
herziening van een investeringskredit
Beste forumleden,
ik zit met volgende vraag.
Eind 2003 heeft de vennootschap x een investeringskredit aangegaan bij de ing. De rentevoet toen destijds was 4.68%
Vaste rentevoet de eerste 10 jaar daarna variable om de 5 jaar.
De lening werd opgenomen op 31/12/2003.
Na 10 jaar is er dus in 2013 een rentevoetherziening geweest naar 3.869%
Op de laatste briefwisseling lees ik volgende zin:
rentevoetherziening: vaste rentevoet voor de beginperiode van 10 jaar, daarna vijfjaarlijkse herziening, de eerstvolgende keer op 13/06/2018
Ik kan dus nog een allerlaatste keer genieten (wat het zou toch een daling moeten zijn, gezien de huidige rentevoeten) van een herziening want in 2023 is deze lening terugbetaald
.
Nu had naar de hoofdzetel van ing gebeld met de vraag wat de volgende rentevoet zal zijn voor 06/18 en daar kreeg ik het antwoord te horen dat ik dat pas zal weten, 14 dagen na de herzienings-datum.....
en dit begrijp ik niet....
Ik zou dus hun rentevoet willen vergelijken met een andere bank om te zien of het niet interessant zou zijn om het restende saldo terug te betalen via een nieuwe lening en nieuwe bank. Maar dit kan ik dus niet als ik pas 14 dagen na het verstrijken dit te weten kom. Is dit normale gang van zaken, of speelt de bank poker.... of willen ze zo belemmeren dat ik verhuis van bank met mijn kredit?
Natuurlijk moet ik ook rekening houden met de wederbelegingsvergoeding die in het contract zou moeten staan. Deze moet ik nog bekijken. Het contract ligt in de ouderlijk woning.
Hoe het na die eerste 10 jaar gebeurde weet ik helaas niet. De lening werd afgesloten door mijn vader, die inmiddels bijna twee jaar overleden is . Eén van die vele vragen die ik hem graag nog zou willen stellen....
ik zit met volgende vraag.
Eind 2003 heeft de vennootschap x een investeringskredit aangegaan bij de ing. De rentevoet toen destijds was 4.68%
Vaste rentevoet de eerste 10 jaar daarna variable om de 5 jaar.
De lening werd opgenomen op 31/12/2003.
Na 10 jaar is er dus in 2013 een rentevoetherziening geweest naar 3.869%
Op de laatste briefwisseling lees ik volgende zin:
rentevoetherziening: vaste rentevoet voor de beginperiode van 10 jaar, daarna vijfjaarlijkse herziening, de eerstvolgende keer op 13/06/2018
Ik kan dus nog een allerlaatste keer genieten (wat het zou toch een daling moeten zijn, gezien de huidige rentevoeten) van een herziening want in 2023 is deze lening terugbetaald

Nu had naar de hoofdzetel van ing gebeld met de vraag wat de volgende rentevoet zal zijn voor 06/18 en daar kreeg ik het antwoord te horen dat ik dat pas zal weten, 14 dagen na de herzienings-datum.....
en dit begrijp ik niet....
Ik zou dus hun rentevoet willen vergelijken met een andere bank om te zien of het niet interessant zou zijn om het restende saldo terug te betalen via een nieuwe lening en nieuwe bank. Maar dit kan ik dus niet als ik pas 14 dagen na het verstrijken dit te weten kom. Is dit normale gang van zaken, of speelt de bank poker.... of willen ze zo belemmeren dat ik verhuis van bank met mijn kredit?
Natuurlijk moet ik ook rekening houden met de wederbelegingsvergoeding die in het contract zou moeten staan. Deze moet ik nog bekijken. Het contract ligt in de ouderlijk woning.
Hoe het na die eerste 10 jaar gebeurde weet ik helaas niet. De lening werd afgesloten door mijn vader, die inmiddels bijna twee jaar overleden is . Eén van die vele vragen die ik hem graag nog zou willen stellen....

Re: herziening van een investeringskredit
bij een investeringskrediet is er geen wederbeleggingsvergoeding zoals bij een woonlening waar je meestal drie maanden intrest als "straf" moet betalen, maar een actuariële herbeleggingsvergoeding. Dat is iets helemaal anders en kan je veel geld kosten, dus vooraf uitpluizen ! Ook zijn er kredieten waarin de kredietopening letterlijk opgenomen is dat je ze niet vervroegd kan terugbetalen.
Dus eerst je leningsovereenkomst opsnorren en doornemen.
Dus eerst je leningsovereenkomst opsnorren en doornemen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
dat is toch de logica zelve?
De bank hierziet in juni, dan kan ze toch niet weten wat in die periode de intresten zullen zijn?
Meestal worden die rentevoeten gepubliceerd na 1-2 weken.
Op basis van deze gegevens herziet de bank dan en past zij uw rentevoet aan.
Meestal mag je al blij zijn dat de bank voor eind juli je iets laat weten
De bank hierziet in juni, dan kan ze toch niet weten wat in die periode de intresten zullen zijn?
Meestal worden die rentevoeten gepubliceerd na 1-2 weken.
Op basis van deze gegevens herziet de bank dan en past zij uw rentevoet aan.
Meestal mag je al blij zijn dat de bank voor eind juli je iets laat weten

Mogelijks is er een terugbetaalverbod voorzien waardoor dit investeringskrediet niet vervroegd kan terugbetaald worden.
En indien het wel kan, zal het de moeite niet meer zijn om voor de laatste 5 jaar het krediet volledig af te lossen en of van bank en nieuwe lening te veranderen voor een lagere rentevoet.
De kosten zullen de baten gaan overstijgen .
En indien het wel kan, zal het de moeite niet meer zijn om voor de laatste 5 jaar het krediet volledig af te lossen en of van bank en nieuwe lening te veranderen voor een lagere rentevoet.
De kosten zullen de baten gaan overstijgen .
ik heb even in het contract zitten lezen en wat ik kan vinden i.v.m vervroegde terugbetaling is het volgende:
Mag ik dan ook concluderen dat ik op gelijk welk tijdstip, (zelfs bij een niet renteaanpassing) vervroegd mag terugbetalen, mits ik die 6 maanden rente betaal? momenteel zit ik aan een rentevoet van 3.86% , deze zal worden aangepast op 13/06/18 naar....?.....
Mag ik dan ook concluderen dat ik op gelijk welk tijdstip, (zelfs bij een niet renteaanpassing) vervroegd mag terugbetalen, mits ik die 6 maanden rente betaal? momenteel zit ik aan een rentevoet van 3.86% , deze zal worden aangepast op 13/06/18 naar....?.....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In huidige toestand kan je inderdaad op gelijk welk moment vervroegd terugbetalen.
De " boete " zes maanden ( ik dacht max. 3 maand ) kan je in geval van, wel onderhandelen.
Best vraag je eerst een correcte berekening aan je bank welk resultaat het geeft,als je een vervroegde terugbetaling doet.
Fiscaal voordeel?
Woninglening. Daarbij is de vervroegde terugbetaling altijd toegestaan en mag de wederbeleggingsvergoeding nooit meer dan drie maanden interest bedragen (wet van 04.08.1992 op het hypothecair krediet) . De vraag is echter of ze ook in aanmerking komt voor een fiscaal voordeel, zoals de woonbonus of het langetermijnsparen?
De " boete " zes maanden ( ik dacht max. 3 maand ) kan je in geval van, wel onderhandelen.
Best vraag je eerst een correcte berekening aan je bank welk resultaat het geeft,als je een vervroegde terugbetaling doet.
Fiscaal voordeel?
Woninglening. Daarbij is de vervroegde terugbetaling altijd toegestaan en mag de wederbeleggingsvergoeding nooit meer dan drie maanden interest bedragen (wet van 04.08.1992 op het hypothecair krediet) . De vraag is echter of ze ook in aanmerking komt voor een fiscaal voordeel, zoals de woonbonus of het langetermijnsparen?
ik denk dat een investeringskrediet voor een vennootschap niet in de woonbonus terechtkomt...
Het is inderdaad een investeringskrediet, geen woonbonus