Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Lenen Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Herziening woonlening

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
11 berichten • Pagina 1 van 1
TIP
Gebruik de spaargids tools rentevoeten vergelijken - Lening simuleren - Lening delen
kraker1999
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer kraker1999
Verstuur privébericht

Herziening woonlening

• Citeer

Bericht door kraker1999 » 19 april 2019, 07:17

Beste, kunnen jullie mij eens helpen? :)

Ik heb een woonlening van 190000 euro. Deze is 50 percent hypotheek en 50 percent mandaat. Deze is genomen op 25 jaar tegen een rentevoet van 2.11%. Looptijd bedraagt nu juist 21 jaar. Nu ben ik eens gaan rond luisteren bij de banken. Ik ben met een herziening op een rentevoet van 1.61% uitgekomen, deze wel genomen op 20 jaar. Ik heb de berekening gemaakt en mijn lening zou iets meer dan 5000 euro goedkoper zijn bij een andere bank. Als ik nu naar mijn bank zou gaan en tegen dezelfde rentevoet, zou mijn lening 10000 euro goedkoper zijn. Wegens geen notariskosten, alleen maar wederbelegingsvergoeding en dossierkosten. Dit klopt ?

Nu is dit wel voordelig? Ik weet niet hoe het zit met de belasting ongeveer?

Ik heb er ook over nagedacht om mijn 50% hypotheek gewoon te laten lopen alleen of naar 20 jaar te brengen allebei tegen een lagere rentevoet. En mijn mandaat de looptijd in te korten naar 16 jaar. Dit zou dan besparing zijn op mijn rentevoet van 12500 euro bij mijn eigen bank hier uitgerekend op de site..

Ik zou graag willen weten wat jullie hier van denken en of dit een verstandig zet en gewoon niet mijn lening te laten uitlopen.

Mvg, Bjorn

anonymous

Re: Herziening woonlening

• Citeer

Bericht door anonymous » 19 april 2019, 10:18

Je eigen bank gaat nooit vrijwillig zijn rentevoet laten zakken naar die 1.61%. Die weten ook dat je notariskosten moet betalen als je overstapt naar een andere bank.
M.a.w. als je hen het tarief van die andere bank voorlegt, gaan ze in het beste geval zakken naar een rentevoet, waarbij je voordeel nog steeds +/- die 5000 € gaat zijn. En het zal heel waarschijnlijk zelfs minder zijn. Want ze weten ook dat je voor enkele €'s verschil niet de ganse moeite gaat doen om naar de notaris te lopen.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
kraker1999
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer kraker1999
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door kraker1999 » 19 april 2019, 10:41

anonymous schreef: ↑19 april 2019, 10:18 Je eigen bank gaat nooit vrijwillig zijn rentevoet laten zakken naar die 1.61%. Die weten ook dat je notariskosten moet betalen als je overstapt naar een andere bank.
M.a.w. als je hen het tarief van die andere bank voorlegt, gaan ze in het beste geval zakken naar een rentevoet, waarbij je voordeel nog steeds +/- die 5000 € gaat zijn. En het zal heel waarschijnlijk zelfs minder zijn. Want ze weten ook dat je voor enkele €'s verschil niet de ganse moeite gaat doen om naar de notaris te lopen.

Dat is het juist. Ik heb daarjuist via een online bank "keytrade" 1.53% rentevoet gekregen. Ondertussen telefonische contact gekregen. Dit is aanvaard, ook via mail bevestigd. 5 minuutjes geleden nog eens naar mijn bank gebeld en gezegd ik heb nog een beter voorstel gekregen en ik moet volgende week nog naar kbc want zogelijk ik hier zie op spaargids. Geven die heel scherpe rentevoeten. Ik heb duidelijk van mijn bank gekregen dat ze niet concureren met een online bank.. Echt triestig vind ik dit. Zeker omdat ik verschillende producten heb bij hun. Dus mijn keuze om naar een notaris te lopen hebben zowel daarjuist heel gemakkelijk gemaakt..

voodoo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer voodoo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door voodoo » 19 april 2019, 12:29

Net ook een simulatie gemaakt bij Keytrade. Ook 1,53pct. Betaal nu ook nog op 21 jaar aan 2,33pct MBt investeringspand.
Zou het nuttig zijn om gewoon de bank te contacteren en een beter tarief te vragen?
Zonder over andere banken en dergelijke te spreken?
Als ze mij naar 2pct zetten doe ik al goed voordeel ...

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 19 april 2019, 12:51

kraker1999 schreef: ↑19 april 2019, 10:41
anonymous schreef: ↑19 april 2019, 10:18 Je eigen bank gaat nooit vrijwillig zijn rentevoet laten zakken naar die 1.61%. Die weten ook dat je notariskosten moet betalen als je overstapt naar een andere bank.

Dat is het juist. Ik heb daarjuist via een online bank "keytrade" 1.53% rentevoet gekregen. Ondertussen telefonische contact gekregen. Dit is aanvaard, ook via mail bevestigd. 5 minuutjes geleden nog eens naar mijn bank gebeld en gezegd ik heb nog een beter voorstel gekregen en ik moet volgende week nog naar kbc want zogelijk ik hier zie op spaargids. Geven die heel scherpe rentevoeten. Ik heb duidelijk van mijn bank gekregen dat ze niet concureren met een online bank.. Echt triestig vind ik dit. Zeker omdat ik verschillende producten heb bij hun. Dus mijn keuze om naar een notaris te lopen hebben zowel daarjuist heel gemakkelijk gemaakt..
Eender wat je doet en volgens het advies van anonymous. I lees dat je ongeveer 4 jaar terug je krediet hebt genomen.

Let op met aanpassingen termijn ed. Dit houdt meestal een nieuw krediet in onder dezelfde hypo inschrijving. Dit zou betekenen dat je onder een ander fiscaal regime valt dat minder voordelig is, zeker met twee ontleners en op nog zo'n lange termijn.

Als de hypotheekakte van voor 2015 dateert dan mag je zeker geen nieuw krediet nemen. Is het vanaf 2015 dan is er geen probleem, doe dan wat je wil.

kraker1999
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer kraker1999
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door kraker1999 » 19 april 2019, 14:22

Frederic schreef: ↑19 april 2019, 12:51
kraker1999 schreef: ↑19 april 2019, 10:41

Eender wat je doet en volgens het advies van anonymous. I lees dat je ongeveer 4 jaar terug je krediet hebt genomen.

Let op met aanpassingen termijn ed. Dit houdt meestal een nieuw krediet in onder dezelfde hypo inschrijving. Dit zou betekenen dat je onder een ander fiscaal regime valt dat minder voordelig is, zeker met twee ontleners en op nog zo'n lange termijn.

Als de hypotheekakte van voor 2015 dateert dan mag je zeker geen nieuw krediet nemen. Is het vanaf 2015 dan is er geen probleem, doe dan wat je wil.
Krediet loopt van juni 2015. Ik heb deze lening alleen genomen zonder een andere ontlener. En er is mij ook gezegd dat mijn 50% mandaat, als ik dit alleen verander. Er niks verandert voor men personenbelasting. Dit is alleen als er aanpassingen gebeuren aan mijn 50% hypotheek. Kan iemand bevestigen of dit klopt ?

Waarom mag je geen nieuw krediet nemen als je lening voor 2015 loopt ? :)

lietchi
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer lietchi
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door lietchi » 19 april 2019, 16:32

kraker1999 schreef: ↑19 april 2019, 14:22
Frederic schreef: ↑19 april 2019, 12:51

Het mag natuurlijk wel, maar als je berekent hoeveel een nieuwe lening met lagere intrestvoet je zal besparen, moet je ook meerekenen hoeveel fiscaal voordeel je zal verliezen elk jaar (de geïntegreerde woonbonus is fiscaal minder interessant dan de oude woonbonus.

Hier is een tabel waar de verschillen getoond worden:
https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus

In jouw geval niet van toepassing, aangezien je lening dateert van 2015.

kraker1999
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer kraker1999
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door kraker1999 » 19 april 2019, 17:42

[/quote]

Het mag natuurlijk wel, maar als je berekent hoeveel een nieuwe lening met lagere intrestvoet je zal besparen, moet je ook meerekenen hoeveel fiscaal voordeel je zal verliezen elk jaar (de geïntegreerde woonbonus is fiscaal minder interessant dan de oude woonbonus.

Hier is een tabel waar de verschillen getoond worden:

In jouw geval niet van toepassing, aangezien je lening dateert van 2015.
[/quote]

En als ik alleen bij mijn eigen bank het mandaat aanpas op rentevoet en een kortere looptijd. Niks verander aan mijn hypoticair krediet.. Wat gebeurt er dan met men belasting want er is mij wijsgemaakt dat er niks verander dan aan mijn woonbonus en of personen belasting.

Frederic
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Frederic
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Frederic » 19 april 2019, 18:32

kraker1999 schreef: ↑19 april 2019, 17:42 En als ik alleen bij mijn eigen bank het mandaat aanpas op rentevoet en een kortere looptijd. Niks verander aan mijn hypoticair krediet.. Wat gebeurt er dan met men belasting want er is mij wijsgemaakt dat er niks verander dan aan mijn woonbonus en of personen belasting.
Als je de termijn van je krediet aanpast dan betekent dit in sommige gevallen dat de bank een nieuw krediet gaat nemen onder de bestaande hypothecaire inschrijving. Jij hoeft je daar niet van aan te trekken want zoals eerder gezegd heeft een krediet van 2015 en één van 2019 dezelfde belastingsaftrek.

Je hebt 1520 + 780 in totaal nodig per jaar aan kapitaal en intrest om je fiscale korven vol te krijgen.
= 2280

Je hebt nu een lening lopen van 190 000 aanvangsbedrag die 50% hypotheek is. Dit wil zeggen dat slechts 50% van de aflossingen (k+i) in aanmerking komen.

Ieder jaar moet je voor je belastingen de volgende breuk toepassen. Afgeloste Kapitaal + intrest x (deel hypotheek/aanvangsbedrag lening)

Dus k+i x 1/2 = De uitkomst van dit bedrag moet hoger zijn dan 2280 de eerste 10 jaar en hoger dan 1520 daarna.

Je mag dus inkorten zoveel je wil zolang het resterende k+i x 1/2 hoger blijft dan die 2280 en 1520.
Ten opzichte van de bank kort je inderdaad mandaat af, uiteindelijk blijft een bedrag over dat ingedekt is door de hypo inschrijving

Echter voor de belasting moet je altijd de breuk blijven toepassen zoals hierboven beschreven omdat die blijven rekening houden met de onderverdeling hypo/mandaat

Dus jaarlijks betaalde kapitaal + intrest x (1/2) moet hoger op gelijk zijn dan 2280, dan zit je safe.
Niet mee inzitten

kraker1999
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer kraker1999
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door kraker1999 » 19 april 2019, 19:59

Frederic schreef: ↑19 april 2019, 18:32
kraker1999 schreef: ↑19 april 2019, 17:42 En als ik alleen bij mijn eigen bank het mandaat aanpas op rentevoet en een kortere looptijd. Niks verander aan mijn hypoticair krediet.. Wat gebeurt er dan met men belasting want er is mij wijsgemaakt dat er niks verander dan aan mijn woonbonus en of personen belasting.
Als je de termijn van je krediet aanpast dan betekent dit in sommige gevallen dat de bank een nieuw krediet gaat nemen onder de bestaande hypothecaire inschrijving. Jij hoeft je daar niet van aan te trekken want zoals eerder gezegd heeft een krediet van 2015 en één van 2019 dezelfde belastingsaftrek.

Je hebt 1520 + 780 in totaal nodig per jaar aan kapitaal en intrest om je fiscale korven vol te krijgen.
= 2280

Je hebt nu een lening lopen van 190 000 aanvangsbedrag die 50% hypotheek is. Dit wil zeggen dat slechts 50% van de aflossingen (k+i) in aanmerking komen.

Ieder jaar moet je voor je belastingen de volgende breuk toepassen. Afgeloste Kapitaal + intrest x (deel hypotheek/aanvangsbedrag lening)

Dus k+i x 1/2 = De uitkomst van dit bedrag moet hoger zijn dan 2280 de eerste 10 jaar en hoger dan 1520 daarna.

Je mag dus inkorten zoveel je wil zolang het resterende k+i x 1/2 hoger blijft dan die 2280 en 1520.
Ten opzichte van de bank kort je inderdaad mandaat af, uiteindelijk blijft een bedrag over dat ingedekt is door de hypo inschrijving

Echter voor de belasting moet je altijd de breuk blijven toepassen zoals hierboven beschreven omdat die blijven rekening houden met de onderverdeling hypo/mandaat

Dus jaarlijks betaalde kapitaal + intrest x (1/2) moet hoger op gelijk zijn dan 2280, dan zit je safe.
Niet mee inzitten
Dank je wel frederic en iedereen van de belangrijke info! Mvg

mickymouseke
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer mickymouseke
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mickymouseke » 19 april 2019, 21:43

Knappe koppen ...zeg ik dan....’

Gesloten
  • Afdrukweergave

11 berichten • Pagina 1 van 1

Terug naar “Woonleningen / Hypothecaire leningen”

Ga naar
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Berekeningen rentes/premies
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan ABN AMRO
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan BKCP
  • ↳   Vraag het aan Credimo
  • ↳   Vraag het aan Delta Lloyd Bank
  • ↳   Vraag het aan DHB Bank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan Fortuneo Bank
  • ↳   Vraag het aan Goffin bank
  • ↳   Vraag het aan KBC Bank & Verzekering
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Onesto-woonkrediet
  • ↳   Vraag het aan Optima Bank
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • ↳   Beleggers nieuws
  • ↳   Spaargids RSS feed nieuws
  • ↳   Algemeen nieuws
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy