Herziening woonlening
TIP
-
kraker1999
- Jr. Member

- Contacteer:
Herziening woonlening
Beste, kunnen jullie mij eens helpen? 
Ik heb een woonlening van 190000 euro. Deze is 50 percent hypotheek en 50 percent mandaat. Deze is genomen op 25 jaar tegen een rentevoet van 2.11%. Looptijd bedraagt nu juist 21 jaar. Nu ben ik eens gaan rond luisteren bij de banken. Ik ben met een herziening op een rentevoet van 1.61% uitgekomen, deze wel genomen op 20 jaar. Ik heb de berekening gemaakt en mijn lening zou iets meer dan 5000 euro goedkoper zijn bij een andere bank. Als ik nu naar mijn bank zou gaan en tegen dezelfde rentevoet, zou mijn lening 10000 euro goedkoper zijn. Wegens geen notariskosten, alleen maar wederbelegingsvergoeding en dossierkosten. Dit klopt ?
Nu is dit wel voordelig? Ik weet niet hoe het zit met de belasting ongeveer?
Ik heb er ook over nagedacht om mijn 50% hypotheek gewoon te laten lopen alleen of naar 20 jaar te brengen allebei tegen een lagere rentevoet. En mijn mandaat de looptijd in te korten naar 16 jaar. Dit zou dan besparing zijn op mijn rentevoet van 12500 euro bij mijn eigen bank hier uitgerekend op de site..
Ik zou graag willen weten wat jullie hier van denken en of dit een verstandig zet en gewoon niet mijn lening te laten uitlopen.
Mvg, Bjorn
Ik heb een woonlening van 190000 euro. Deze is 50 percent hypotheek en 50 percent mandaat. Deze is genomen op 25 jaar tegen een rentevoet van 2.11%. Looptijd bedraagt nu juist 21 jaar. Nu ben ik eens gaan rond luisteren bij de banken. Ik ben met een herziening op een rentevoet van 1.61% uitgekomen, deze wel genomen op 20 jaar. Ik heb de berekening gemaakt en mijn lening zou iets meer dan 5000 euro goedkoper zijn bij een andere bank. Als ik nu naar mijn bank zou gaan en tegen dezelfde rentevoet, zou mijn lening 10000 euro goedkoper zijn. Wegens geen notariskosten, alleen maar wederbelegingsvergoeding en dossierkosten. Dit klopt ?
Nu is dit wel voordelig? Ik weet niet hoe het zit met de belasting ongeveer?
Ik heb er ook over nagedacht om mijn 50% hypotheek gewoon te laten lopen alleen of naar 20 jaar te brengen allebei tegen een lagere rentevoet. En mijn mandaat de looptijd in te korten naar 16 jaar. Dit zou dan besparing zijn op mijn rentevoet van 12500 euro bij mijn eigen bank hier uitgerekend op de site..
Ik zou graag willen weten wat jullie hier van denken en of dit een verstandig zet en gewoon niet mijn lening te laten uitlopen.
Mvg, Bjorn
-
anonymous
Re: Herziening woonlening
Je eigen bank gaat nooit vrijwillig zijn rentevoet laten zakken naar die 1.61%. Die weten ook dat je notariskosten moet betalen als je overstapt naar een andere bank.
M.a.w. als je hen het tarief van die andere bank voorlegt, gaan ze in het beste geval zakken naar een rentevoet, waarbij je voordeel nog steeds +/- die 5000 € gaat zijn. En het zal heel waarschijnlijk zelfs minder zijn. Want ze weten ook dat je voor enkele €'s verschil niet de ganse moeite gaat doen om naar de notaris te lopen.
M.a.w. als je hen het tarief van die andere bank voorlegt, gaan ze in het beste geval zakken naar een rentevoet, waarbij je voordeel nog steeds +/- die 5000 € gaat zijn. En het zal heel waarschijnlijk zelfs minder zijn. Want ze weten ook dat je voor enkele €'s verschil niet de ganse moeite gaat doen om naar de notaris te lopen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
kraker1999
- Jr. Member

- Contacteer:
anonymous schreef: ↑19 april 2019, 10:18 Je eigen bank gaat nooit vrijwillig zijn rentevoet laten zakken naar die 1.61%. Die weten ook dat je notariskosten moet betalen als je overstapt naar een andere bank.
Dat is het juist. Ik heb daarjuist via een online bank "keytrade" 1.53% rentevoet gekregen. Ondertussen telefonische contact gekregen. Dit is aanvaard, ook via mail bevestigd. 5 minuutjes geleden nog eens naar mijn bank gebeld en gezegd ik heb nog een beter voorstel gekregen en ik moet volgende week nog naar kbc want zogelijk ik hier zie op spaargids. Geven die heel scherpe rentevoeten. Ik heb duidelijk van mijn bank gekregen dat ze niet concureren met een online bank.. Echt triestig vind ik dit. Zeker omdat ik verschillende producten heb bij hun. Dus mijn keuze om naar een notaris te lopen hebben zowel daarjuist heel gemakkelijk gemaakt..
Net ook een simulatie gemaakt bij Keytrade. Ook 1,53pct. Betaal nu ook nog op 21 jaar aan 2,33pct MBt investeringspand.
Zou het nuttig zijn om gewoon de bank te contacteren en een beter tarief te vragen?
Zonder over andere banken en dergelijke te spreken?
Als ze mij naar 2pct zetten doe ik al goed voordeel ...
Zou het nuttig zijn om gewoon de bank te contacteren en een beter tarief te vragen?
Zonder over andere banken en dergelijke te spreken?
Als ze mij naar 2pct zetten doe ik al goed voordeel ...
Eender wat je doet en volgens het advies van anonymous. I lees dat je ongeveer 4 jaar terug je krediet hebt genomen.kraker1999 schreef: ↑19 april 2019, 10:41anonymous schreef: ↑19 april 2019, 10:18 Je eigen bank gaat nooit vrijwillig zijn rentevoet laten zakken naar die 1.61%. Die weten ook dat je notariskosten moet betalen als je overstapt naar een andere bank.
Dat is het juist. Ik heb daarjuist via een online bank "keytrade" 1.53% rentevoet gekregen. Ondertussen telefonische contact gekregen. Dit is aanvaard, ook via mail bevestigd. 5 minuutjes geleden nog eens naar mijn bank gebeld en gezegd ik heb nog een beter voorstel gekregen en ik moet volgende week nog naar kbc want zogelijk ik hier zie op spaargids. Geven die heel scherpe rentevoeten. Ik heb duidelijk van mijn bank gekregen dat ze niet concureren met een online bank.. Echt triestig vind ik dit. Zeker omdat ik verschillende producten heb bij hun. Dus mijn keuze om naar een notaris te lopen hebben zowel daarjuist heel gemakkelijk gemaakt..
Let op met aanpassingen termijn ed. Dit houdt meestal een nieuw krediet in onder dezelfde hypo inschrijving. Dit zou betekenen dat je onder een ander fiscaal regime valt dat minder voordelig is, zeker met twee ontleners en op nog zo'n lange termijn.
Als de hypotheekakte van voor 2015 dateert dan mag je zeker geen nieuw krediet nemen. Is het vanaf 2015 dan is er geen probleem, doe dan wat je wil.
-
kraker1999
- Jr. Member

- Contacteer:
Krediet loopt van juni 2015. Ik heb deze lening alleen genomen zonder een andere ontlener. En er is mij ook gezegd dat mijn 50% mandaat, als ik dit alleen verander. Er niks verandert voor men personenbelasting. Dit is alleen als er aanpassingen gebeuren aan mijn 50% hypotheek. Kan iemand bevestigen of dit klopt ?Frederic schreef: ↑19 april 2019, 12:51Eender wat je doet en volgens het advies van anonymous. I lees dat je ongeveer 4 jaar terug je krediet hebt genomen.kraker1999 schreef: ↑19 april 2019, 10:41
Let op met aanpassingen termijn ed. Dit houdt meestal een nieuw krediet in onder dezelfde hypo inschrijving. Dit zou betekenen dat je onder een ander fiscaal regime valt dat minder voordelig is, zeker met twee ontleners en op nog zo'n lange termijn.
Als de hypotheekakte van voor 2015 dateert dan mag je zeker geen nieuw krediet nemen. Is het vanaf 2015 dan is er geen probleem, doe dan wat je wil.
Waarom mag je geen nieuw krediet nemen als je lening voor 2015 loopt ?
Het mag natuurlijk wel, maar als je berekent hoeveel een nieuwe lening met lagere intrestvoet je zal besparen, moet je ook meerekenen hoeveel fiscaal voordeel je zal verliezen elk jaar (de geïntegreerde woonbonus is fiscaal minder interessant dan de oude woonbonus.kraker1999 schreef: ↑19 april 2019, 14:22Waarom mag je geen nieuw krediet nemen als je lening voor 2015 loopt ?![]()
Hier is een tabel waar de verschillen getoond worden:
https://www.vlaanderen.be/belastingverm ... -woonbonus
In jouw geval niet van toepassing, aangezien je lening dateert van 2015.
-
kraker1999
- Jr. Member

- Contacteer:
Waarom mag je geen nieuw krediet nemen als je lening voor 2015 loopt ? 
[/quote]
Het mag natuurlijk wel, maar als je berekent hoeveel een nieuwe lening met lagere intrestvoet je zal besparen, moet je ook meerekenen hoeveel fiscaal voordeel je zal verliezen elk jaar (de geïntegreerde woonbonus is fiscaal minder interessant dan de oude woonbonus.
[/quote]
En als ik alleen bij mijn eigen bank het mandaat aanpas op rentevoet en een kortere looptijd. Niks verander aan mijn hypoticair krediet.. Wat gebeurt er dan met men belasting want er is mij wijsgemaakt dat er niks verander dan aan mijn woonbonus en of personen belasting.
[/quote]
Het mag natuurlijk wel, maar als je berekent hoeveel een nieuwe lening met lagere intrestvoet je zal besparen, moet je ook meerekenen hoeveel fiscaal voordeel je zal verliezen elk jaar (de geïntegreerde woonbonus is fiscaal minder interessant dan de oude woonbonus.
[/quote]
En als ik alleen bij mijn eigen bank het mandaat aanpas op rentevoet en een kortere looptijd. Niks verander aan mijn hypoticair krediet.. Wat gebeurt er dan met men belasting want er is mij wijsgemaakt dat er niks verander dan aan mijn woonbonus en of personen belasting.
Als je de termijn van je krediet aanpast dan betekent dit in sommige gevallen dat de bank een nieuw krediet gaat nemen onder de bestaande hypothecaire inschrijving. Jij hoeft je daar niet van aan te trekken want zoals eerder gezegd heeft een krediet van 2015 en één van 2019 dezelfde belastingsaftrek.kraker1999 schreef: ↑19 april 2019, 17:42 En als ik alleen bij mijn eigen bank het mandaat aanpas op rentevoet en een kortere looptijd. Niks verander aan mijn hypoticair krediet.. Wat gebeurt er dan met men belasting want er is mij wijsgemaakt dat er niks verander dan aan mijn woonbonus en of personen belasting.
Je hebt 1520 + 780 in totaal nodig per jaar aan kapitaal en intrest om je fiscale korven vol te krijgen.
= 2280
Je hebt nu een lening lopen van 190 000 aanvangsbedrag die 50% hypotheek is. Dit wil zeggen dat slechts 50% van de aflossingen (k+i) in aanmerking komen.
Ieder jaar moet je voor je belastingen de volgende breuk toepassen. Afgeloste Kapitaal + intrest x (deel hypotheek/aanvangsbedrag lening)
Dus k+i x 1/2 = De uitkomst van dit bedrag moet hoger zijn dan 2280 de eerste 10 jaar en hoger dan 1520 daarna.
Je mag dus inkorten zoveel je wil zolang het resterende k+i x 1/2 hoger blijft dan die 2280 en 1520.
Ten opzichte van de bank kort je inderdaad mandaat af, uiteindelijk blijft een bedrag over dat ingedekt is door de hypo inschrijving
Echter voor de belasting moet je altijd de breuk blijven toepassen zoals hierboven beschreven omdat die blijven rekening houden met de onderverdeling hypo/mandaat
Dus jaarlijks betaalde kapitaal + intrest x (1/2) moet hoger op gelijk zijn dan 2280, dan zit je safe.
Niet mee inzitten
-
kraker1999
- Jr. Member

- Contacteer:
Dank je wel frederic en iedereen van de belangrijke info! MvgFrederic schreef: ↑19 april 2019, 18:32Als je de termijn van je krediet aanpast dan betekent dit in sommige gevallen dat de bank een nieuw krediet gaat nemen onder de bestaande hypothecaire inschrijving. Jij hoeft je daar niet van aan te trekken want zoals eerder gezegd heeft een krediet van 2015 en één van 2019 dezelfde belastingsaftrek.kraker1999 schreef: ↑19 april 2019, 17:42 En als ik alleen bij mijn eigen bank het mandaat aanpas op rentevoet en een kortere looptijd. Niks verander aan mijn hypoticair krediet.. Wat gebeurt er dan met men belasting want er is mij wijsgemaakt dat er niks verander dan aan mijn woonbonus en of personen belasting.
Je hebt 1520 + 780 in totaal nodig per jaar aan kapitaal en intrest om je fiscale korven vol te krijgen.
= 2280
Je hebt nu een lening lopen van 190 000 aanvangsbedrag die 50% hypotheek is. Dit wil zeggen dat slechts 50% van de aflossingen (k+i) in aanmerking komen.
Ieder jaar moet je voor je belastingen de volgende breuk toepassen. Afgeloste Kapitaal + intrest x (deel hypotheek/aanvangsbedrag lening)
Dus k+i x 1/2 = De uitkomst van dit bedrag moet hoger zijn dan 2280 de eerste 10 jaar en hoger dan 1520 daarna.
Je mag dus inkorten zoveel je wil zolang het resterende k+i x 1/2 hoger blijft dan die 2280 en 1520.
Ten opzichte van de bank kort je inderdaad mandaat af, uiteindelijk blijft een bedrag over dat ingedekt is door de hypo inschrijving
Echter voor de belasting moet je altijd de breuk blijven toepassen zoals hierboven beschreven omdat die blijven rekening houden met de onderverdeling hypo/mandaat
Dus jaarlijks betaalde kapitaal + intrest x (1/2) moet hoger op gelijk zijn dan 2280, dan zit je safe.
Niet mee inzitten
-
mickymouseke
- Jr. Member

- Contacteer:
Knappe koppen ...zeg ik dan....’