Het Grote "Hoe doen de tips het?" Onderwerp
TIP
Re: Het Grote "Hoe doen de tips het?" Onderwerp
Blij dat je hier nog eens post Panly.
Kovitz nieuwsbrief de laatste keren ook gelezen, die weten inderdaad waar ze mee bezig zijn.
Kovitz nieuwsbrief de laatste keren ook gelezen, die weten inderdaad waar ze mee bezig zijn.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Ik vind dit een zeer waardevolle opmerking, Panly. Je hebt gelijk: wat er tot nu toe hier gebeurde, was kijken naar het scorebord. Of die score tot stand kwam door een lucky shot of een own goal van de tegenpartij, doet dan niet ter zake. Ik ken Tom Simonts niet, u blijkbaar wel en u acht hem niet erg hoog in. Ik neem aan dat u hem onder "lucky shot" klasseert. Dat was ook de reden dat ik nog eens een lijstje van die gast van BNP Paribas opzocht, om te laten zien dat hij er niet in slaagde de index een tweede maal te verslaan en dit bleek correct te zijn. Feitelijk geeft dit soort tips evalueren twee fouten: zij die goed analyseren krijgen niet altijd gelijk en zij die er maar op los gokken, kunnen soms eens de index verslaan (de aap met de banaan etc).Panly schreef:Jullie focussen allemaal op het resultaat, en nooit op het proces. Blijkbaar wordt er verkeerdelijk vanuit gegaan dat de wedstrijd gespeeld wordt op het scorebord, niet op het veld.
Dan kom je inderdaad uit bij lui als Simonts, die niet eens een cash flow statement kan lezen (Remember de favoriet van Simonts: Imtech @ 20 euro )
Eens je doorhebt wiens proces intelligent en rationeel is, zullen de resultaten wel volgen:
Bijvoorbeeld,
1) http://theinvestmentsblog.blogspot.de/2 ... value.html" onclick="window.open(this.href);return false;
en ge kunt niet zeggen dat hij/zij iets "verstopt", legt alles in het lang en het breed uit.
2) Kovitz investment group , google it
Regel: alle coinflippers en brokerpersoneel en verkopers van nieuwsbrieven die in de gazetten komen, kan je vergeten.
3) Uitzondering op de regel : http://www.merciervanderlinden.com/nl/m ... equity.cfm" onclick="window.open(this.href);return false; , dezelfde principes lijken te hanteren als 1) en 2). Geen idee of ze favorieten hebben in de gazetten, en hoe die tips het zouden doen, interesseert me niet.
4) Art. 15 : Tirez votre plan.
Anderzijds: proof of the pudding is in the eating. Als je via een degelijke analyse tot een koersdoel komt en je bedrijf haalt dit niet, wat ben je daarmee?
@ Panly: correct en is de quote van het scorebord niet van ome Buffett.
De lijstjes met tips bekijk ik wil eens, en soms vraag ik me in godsnaam af hoe ze bij sommige aandelen uitkomen. Wat me opvalt zijn dat veel van die tips aandelen zijn die gaan voor kortetermijn koerswinsten ( Nyrstar, biotech,...) dus moest voortgaan op deze tips moet je ook nog eens alle dagen uw aandelen in de gaten houden. Het probleem is vooral dat ze voor hun eigen winkel spreken en niet voor de uwe.
De aandelen die ik in portfolio heb kan ik bij wijze van spreken in een schuif leggen, ieder jaar dividend innen en herinvesteren en op pensioenleeftijd merken dat ik verdacht veel geld in een oude schuif heb steken
. En of ik een jaar al dan niet de index klop doet er niet toe, zolang mijn beleggingen maar het doel bereiken dat ik wens.
Mvg,
Geblin
De lijstjes met tips bekijk ik wil eens, en soms vraag ik me in godsnaam af hoe ze bij sommige aandelen uitkomen. Wat me opvalt zijn dat veel van die tips aandelen zijn die gaan voor kortetermijn koerswinsten ( Nyrstar, biotech,...) dus moest voortgaan op deze tips moet je ook nog eens alle dagen uw aandelen in de gaten houden. Het probleem is vooral dat ze voor hun eigen winkel spreken en niet voor de uwe.
De aandelen die ik in portfolio heb kan ik bij wijze van spreken in een schuif leggen, ieder jaar dividend innen en herinvesteren en op pensioenleeftijd merken dat ik verdacht veel geld in een oude schuif heb steken

Mvg,
Geblin
Ik ben de eerste om ermee akkoord te gaan dat vele zogenaamde analisten ondermaats presteren. Maar we moeten een koe een koe noemen. Ze stellen zelden lijstjes op to buy and hold, maar vaker lijstjes voor dat jaar of dat jaar. Dus je zou hun 1-jaarsprestatie moeten vergelijken met de index. Zo werd Maarten Verheyen hier afgekraakt omwille van een lijstje met zijn aanraders uit 2009.
Ik wil de man nu niet steunen, maar hem afrekenen op een lijstje dat hij aanraadt enkel in 2009 is ook wat kort door de bocht. Aandelen die ik nu aan zou raden kunnen ook sterk verschillend zijn van 6 jaar geleden.
Voor zover ik weet raden de meeste analisten aandelen aan en een jaar later weer andere aandelen. Je zou eigenlijk de prestaties van al die aandelen ieder jaar moeten optellen,gemiddelde nemen en vergelijken met de index. Dan kom je toch al beter uit aan hun advies is.
Ik wil de man nu niet steunen, maar hem afrekenen op een lijstje dat hij aanraadt enkel in 2009 is ook wat kort door de bocht. Aandelen die ik nu aan zou raden kunnen ook sterk verschillend zijn van 6 jaar geleden.
Voor zover ik weet raden de meeste analisten aandelen aan en een jaar later weer andere aandelen. Je zou eigenlijk de prestaties van al die aandelen ieder jaar moeten optellen,gemiddelde nemen en vergelijken met de index. Dan kom je toch al beter uit aan hun advies is.
Dat is naar mijn mening een goeie kwaliteit van dit forum. Een forum waar iedereen om de haverklap staat te prediken dat dit of dat aandeel fantastisch is situeert zich op het niveau van cafépraat. Op dit forum wordt er tenminste vaak nog iets onderbouwd gepost. Er zijn hier heel wat forumleden die heel interessante aandelenlijstjes of analyses geven. Je moet gewoon maar zoeken.Mark01 schreef: Ik vind het een beetje jammer dat op dit forum blijkbaar weinig gediscussieerd wordt over hoe goed bepaalde bedrijven het doen enzo en dus koopwaardig zouden zijn.. het is alsof niemand goeie tips wil weggeven heb ik soms het gevoel terwijl enkele particulieren echt niet de beurskoers gaan veranderen hoor.. het zou toch wat concreter mogen zijn maar als ik iets probeer in die zin krijg ik bijna steeds een "niemand heeft glazen bol" reply. Terwijl dat klopt, sluit dat niet uit dat je wél kan analyseren wat het intrinsieke potentieel van een bedrijf is.. zelfs bij een crash gaan zulke bedrijven zich nadien het vlugste herstellen.
Omdat Bakelants natuurlijk op voorhand niet wist dat het een kwakkel ging zijnMark01 schreef: begrijp dan ook niet waarom die Bakelants zo'n gratis lijstje publiceert met zo'n kwakkel in?

Zoals duidelijk is, iedere analist raadt wel eens kwakkels aan.
- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Ik zou zeggen: voeg de daad bij het woord.Maarten schreef:Zo werd Maarten Verheyen hier afgekraakt omwille van een lijstje met zijn aanraders uit 2009.
Even Maarten Verheyens lijstje opnieuw genomen, maar nu van de dag van de tip tot het einde van 2009:
-Moury Construct: +33%
-BHF Kleinwort Benson: +35%
-Nationale Bank: +54%
-IEP Invest: -91%
-Nyrstar: +308%
Dat levert een rendement op van 68%. MSCI World: 30% winst.
Dat levert inderdaad een beter plaatje op, allemaal te danken aan één aandeel, dat bovendien zéér volatiel is. Ik zou ook kunnen doen van "dat telt niet" zoals zovelen hier doen als het resultaat hun niet aanstaat, maar de feiten zijn er: dit was op 1 jaar tijd een zeer goed lijstje. Hield je het lijstje aan, dan ging je er aan. Geschikt voor de gewone belegger voor wie dit soort tips bedoeld zijn?
Zoals Panly zei: dit is iemand die een goed scorebord heeft. Maar niet weet hoe te scoren. En bovendien het moeilijk heeft om zijn ongelijk toe te geven. Nog altijd wordt mijn mailbox volgespamd door dit heerschap, met de ene na de andere zotte bewering over goud: dat het tussen de €5000 en €55000 per TO zal knallen als de aandelen en de obligatiemarkt leegloopt etc etc etc...
Afmelden op de nieuwsbrief of markeren als spam doet wonderenTonijnbelegger schreef:
Zoals Panly zei: dit is iemand die een goed scorebord heeft. Maar niet weet hoe te scoren. En bovendien het moeilijk heeft om zijn ongelijk toe te geven. Nog altijd wordt mijn mailbox volgespamd door dit heerschap, met de ene na de andere zotte bewering over goud: dat het tussen de €5000 en €55000 per TO zal knallen als de aandelen en de obligatiemarkt leegloopt etc etc etc...

- Tonijnbelegger
- Hero Member
- Contacteer:
Klopt. Althans dat markeren als spam. Afmelden is nooit een goed idee met spammers, daardoor weten ze dat een emailadres actief is en blijven ze soms sturen.
En als er veel mensen een afzender als spam markeren, belanden zijn volgende emailas bij iedereen in spam
Onlangs in de Tijd, de 5 favoriete aandelen van Patrick Nollet (algemeende directeur Vlaamse Federatie voor Beleggers).
Een terugblik
Nollets vorige optreden in deze rubriek dateerd van 21 juni 2014. Zijn vijftal scoorde sindsdien gemiddeld 4,2 procent wint, exclusief dividenden. Over dezelfde periode steeg de Bel20 met 14.3 procent.
Ik weet dat ik enige tijd geleden de 'analisten' nog verdedigd heb:
According to analyst, Axovant's RVT-101 could be a blockbuster or maybe not
Maar dit is wel het soort headline waar ik het van krijg:Belca2 schreef:... Daarbij kunnen analisten nuttig zijn om ons aandelen te doen ontdekken waaraan we in de verste verte nog niet aan gedacht hadden. ...
According to analyst, Axovant's RVT-101 could be a blockbuster or maybe not
heb daar les van gekregen, heel clevere kerelTonijnbelegger schreef:http://www.standaard.be/cnt/dmf20140908_01256325
Rudy De Groodt van BNP Paribas Fortis Private Banking op 08/09/2014
ASML: +41%
Randstad: +57%
Tubize: -7%
KBC Ancora: +56%
SBM Offshore: +17% (al werd het koersdoel van €19 bijlange niet gehaald)
Gezamenlijke winst: +33%
MSCI World: +14%
Dat is de eerste die ik tegenkom ooit die de index weet te verslaan. En dan nog van een bank die ik niet echt hoog acht.
zo'n lijstjes kan je niet vergelijken
je hebt een heel andere volatiliteit, dat kan uitermate positief (zie nyrstar in laatste lijstje) of negatief uitdraaien
de belangrijkste parameter is toch de 'timing' die staat op een koersdoel
onlangs stond er een lijstje van 20 aandelen, die hadden de markt dan weer wel geklopt
om een voorbeeld te geven EVS, is in 2014 heel vaak getipt geweest, maar was voor vele fondsen onmogelijk om te kopen wegens een te kleine marktkapitalisatie
je hebt een heel andere volatiliteit, dat kan uitermate positief (zie nyrstar in laatste lijstje) of negatief uitdraaien
de belangrijkste parameter is toch de 'timing' die staat op een koersdoel
onlangs stond er een lijstje van 20 aandelen, die hadden de markt dan weer wel geklopt
om een voorbeeld te geven EVS, is in 2014 heel vaak getipt geweest, maar was voor vele fondsen onmogelijk om te kopen wegens een te kleine marktkapitalisatie
http://www.standaard.be/cnt/blnpa_01419454" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik weet niet of 'm al gepost is, maar bij deze:
"Niet enkel Japan staat weer als topfavoriet aangestipt bij Slim Beleggen, maar ook China. We merkten al meteen bij de ingang van 2014 dat er iets was veranderd rond het klimaat op de Chinese beurs. In de maanden nadien werd deze vaststelling omgezet in een historische uitbraak voor de Shanghai-index. Sinds deze uitbraak gingen alle remmen los voor Chinese aandelen, zoals u kan zien op bovenstaande grafiek van de Shanghai-index. De Chinese beursgraadmeter staat bijna 50% hoger dan aan de start van 2014. En we verwachten dat het grootste spektakel nog moet volgen, want weinig beleggers kijken naar deze markt door de angst en vrees voor de economische afkoeling in China. We voorzien dat China in 2015 opnieuw op de radar komt te staan van vooraanstaande internationale fondsbeheerders, waardoor de waarderingen nog verder kunnen oplopen. Want de koersen in China mogen dan wel met gemiddeld 50% zijn opgelopen, de Shanghai-index noteert nog altijd aan de helft van de recordstand (6.124 punten in 2007). We kijken in 2015 dus naar Azië, meer bepaald China, om onze mooie beursrendementen voort te zetten.

Ik weet niet of 'm al gepost is, maar bij deze:
"Niet enkel Japan staat weer als topfavoriet aangestipt bij Slim Beleggen, maar ook China. We merkten al meteen bij de ingang van 2014 dat er iets was veranderd rond het klimaat op de Chinese beurs. In de maanden nadien werd deze vaststelling omgezet in een historische uitbraak voor de Shanghai-index. Sinds deze uitbraak gingen alle remmen los voor Chinese aandelen, zoals u kan zien op bovenstaande grafiek van de Shanghai-index. De Chinese beursgraadmeter staat bijna 50% hoger dan aan de start van 2014. En we verwachten dat het grootste spektakel nog moet volgen, want weinig beleggers kijken naar deze markt door de angst en vrees voor de economische afkoeling in China. We voorzien dat China in 2015 opnieuw op de radar komt te staan van vooraanstaande internationale fondsbeheerders, waardoor de waarderingen nog verder kunnen oplopen. Want de koersen in China mogen dan wel met gemiddeld 50% zijn opgelopen, de Shanghai-index noteert nog altijd aan de helft van de recordstand (6.124 punten in 2007). We kijken in 2015 dus naar Azië, meer bepaald China, om onze mooie beursrendementen voort te zetten.