Hoe besparen op water?
Re: Hoe besparen op water?
2500 euro is wel wat krap gerekend. Dat is waarschijnlijk zonder werkuren en BTW?voodoo schreef: ↑21 juli 2019, 13:1450 liter per M2 dakoppervlak raadt men aan. Dat wil zeggen dat je bij 10.000 liter al op 200m2 bebouwde vloeroppervlakte moet zitten.. thuis zou ik dan 5 a 7.500 liter nodig hebben.dreaZ schreef: ↑21 juli 2019, 13:06
Je mag die put ook niet overdimensioneren, want dan blijft het water te lang staan en wordt het vies. Toen wij bouwden (een kleine 20 jaar geleden) waren er regels voor, gerelateerd aan de dakoppervlakte.
Wij hebben 7500 liter voor een gezin van 3+2 (wasmachine en 2 toiletten), en die put is alleen nog maar leeg geweest als we iets "speciaals" hadden gedaan (bv. een zwembad mee gevuld, zou ik trouwens niet meer doen). Vorige zomer scheelde het wel niet veel.
Mijn prijsschatting:
Prijs put: 500 euro
Prijs graafwerken: 250 euro
Prijs pomp in put: 750 euro
Prijs afvoeren grond: 350 euro
Leidingen en dergelijke trekken en aansluitingen: 500 euro
Diverse kosten: 150 euro
Dan ben ik al meer dan 2.500 euro kwijt als ik alles zelf doe behalve het graven....
Aan 0,005 euro per liter water ...
Wij hebben een bevriend koppel (2 personen) en die hebben een regenwaterput van 10.000 liter. Naar hun zeggen vinden ze het zelf te weinig want de man zei dat ze in veel nieuwbouwwoningen maar 7.500 liter steken, absoluut te weinig!
Hun huis is 220m² (ong.) ze hebben 2 badkamers en 3 wc's.
Ik dacht dat hij ooit eens zei dat hem dat 4000 euro had gekost.
Idd kevva, alles zelf doen behalve het uitgraven en plaatsen van de put. Dat zelf uitgraven zou mij wel een 350 euro kunnen besparen. Het zelf wegdoen van de grond daar kan ik ook op besparen maar pff ik zie dat niet zitten . Grond op remork schuppen, naar containerpark en daar nog eens in een container schuppen.
Ik zou natuurlijk ook een advertentie kunnen plaatsen 'gratis grond'. Indien interesse zelf uit te scheppen
Ik zou natuurlijk ook een advertentie kunnen plaatsen 'gratis grond'. Indien interesse zelf uit te scheppen

Dat durf ik niet met zekerheid zeggen.ludo schreef: ↑21 juli 2019, 13:32 Het enige negatieve is dat de watermaatschappijen minder water zullen verkopen, en de prijs ervan in de hoogte zal gaan, omdat ze hun gebruikelijke kosten en aandeelhouders moeten blijven betalen.
Ze gaan op termijn evenveel gaan verdienen,maar met minder water te verkopen.
De dupe zal diegene zijn die dan geen eigen put heeft of kan plaatsen.
Als het waterverbruik niet daalt en/of er geen werk wordt gemaakt van ontharding, zullen watermaatschappijen de komende jaren fors moeten investeren in nieuwe opslag-, transport- en zuiveringscapaciteit. Dat zal de prijzen ongetwijfeld doen stijgen.
Als er genoeg kan bespaard worden om met bestaande infrastructuur voort te kunnen, zal dat ervoor zorgen dat prijzen veel minder moeten stijgen (dalen zullen ze uiteraard nooit doen, al was het maar door inflatie).
https://www.demorgen.be/nieuws/waterfac ... gle.com%2F
Omdat we minder verbruiken betalen we idd meer voor ons water.
Ik ben van het principe de vervuiler en verbruiker betalen.
Dat is het eerlijkste en zo zullen mensen wel willen investeren in regenwaterputten en het gebruik ervan.
Omdat we minder verbruiken betalen we idd meer voor ons water.
Ik ben van het principe de vervuiler en verbruiker betalen.
Dat is het eerlijkste en zo zullen mensen wel willen investeren in regenwaterputten en het gebruik ervan.
Als je 20l gebruikt per keer dat je je auto wast dan zou je die bijna elke week wassen? Dat lijkt mij toch erg veel. Ik denk dat de meeste mensen hun auto niet eens maandelijks wassen. Ik moet eerlijk zijn dat ik hem gewoon inzeep als het gaat beginnen regenen. Met buienradar lukt dat bijna altijd, als je pech hebt en buienradar heeft het mis dan staat hij 's morgens wel nog in het schuim

Voor het "eerlijkste" woon je in het verkeerde landsdeel. Een alleenstaande kleine verbruiker vervuiler betaalt €80 vast recht, een gezin van 5, grotere verbruiker vervuiler betaalt €0 vast recht. Net mijn afrekening gekregen, €155 voor 18m³, water plus zuivering kosten mij €75, dus minder dan de "afstraffing van alleenstaande kleine verbruikers". Met een mogelijke besparing van 35 a 40 euro per jaar gaan ze mij niet kunnen motiveren om in regenwater recuperatie te investeren.
Vergeet ook je verplichte keuring niet (+- 150 euro) en als je een omschakelsysteem wilt dan komt er ook al gauw 1800 à 2000 euro bij. Ik heb een tijdje geleden een waterput bij mijn ouders geplaatst en als je alles zelf doet dan kan het wel voor een 2000 euro. Ik heb de grond bij een plaatselijke boer mogen gaan storten, ik vond het immers absurd hoeveel sommige aannemers vroegen om een beetje grond te komen halen...voodoo schreef: ↑21 juli 2019, 13:14 50 liter per M2 dakoppervlak raadt men aan. Dat wil zeggen dat je bij 10.000 liter al op 200m2 bebouwde vloeroppervlakte moet zitten.. thuis zou ik dan 5 a 7.500 liter nodig hebben.
Mijn prijsschatting:
Dan ben ik al meer dan 2.500 euro kwijt als ik alles zelf doe behalve het graven....
Auto grondig afspoelen. Warm water met sop om auto te wassen. Auto terug afspoelen.NS2SN schreef: ↑22 juli 2019, 11:14Als je 20l gebruikt per keer dat je je auto wast dan zou je die bijna elke week wassen? Dat lijkt mij toch erg veel. Ik denk dat de meeste mensen hun auto niet eens maandelijks wassen. Ik moet eerlijk zijn dat ik hem gewoon inzeep als het gaat beginnen regenen. Met buienradar lukt dat bijna altijd, als je pech hebt en buienradar heeft het mis dan staat hij 's morgens wel nog in het schuim. Ik haat het gewoon om een auto af te wassen dus het heeft meer daar mee te maken dan uit ecologische overwegingen
![]()
Velgen poetsen. Velgen afspoelen. Velgen opnieuw wassen waar ze nog vuil zijn. Opnieuw afspoelen. Ik kom met 100 liter niet toe. Schat een 150 liter eerder.
Idd vortrex. Hier hetzelfde probleem eigenlijk. Maar ja we kunnen niet alles doen voor enkel het geld zeker....vortex schreef: ↑22 juli 2019, 11:24Voor het "eerlijkste" woon je in het verkeerde landsdeel. Een alleenstaande kleine verbruiker vervuiler betaalt €80 vast recht, een gezin van 5, grotere verbruiker vervuiler betaalt €0 vast recht. Net mijn afrekening gekregen, €155 voor 18m³, water plus zuivering kosten mij €75, dus minder dan de "afstraffing van alleenstaande kleine verbruikers". Met een mogelijke besparing van 35 a 40 euro per jaar gaan ze mij niet kunnen motiveren om in regenwater recuperatie te investeren.
Die keuring moet ik niet hebben. Zie ik geen meerwaarde in. Omschakelen, de darm erin moest de put leeg zijn. Idd die boeren (loonwerker) zijn meestal wel goedkoper, goede tip!NS2SN schreef: ↑22 juli 2019, 11:45Vergeet ook je verplichte keuring niet (+- 150 euro) en als je een omschakelsysteem wilt dan komt er ook al gauw 1800 à 2000 euro bij. Ik heb een tijdje geleden een waterput bij mijn ouders geplaatst en als je alles zelf doet dan kan het wel voor een 2000 euro. Ik heb de grond bij een plaatselijke boer mogen gaan storten, ik vond het immers absurd hoeveel sommige aannemers vroegen om een beetje grond te komen halen...voodoo schreef: ↑21 juli 2019, 13:14 50 liter per M2 dakoppervlak raadt men aan. Dat wil zeggen dat je bij 10.000 liter al op 200m2 bebouwde vloeroppervlakte moet zitten.. thuis zou ik dan 5 a 7.500 liter nodig hebben.
Mijn prijsschatting:
Een (automatische) carwash is verplicht om haar water te zuiveren en te hergebruiken, waardoor ze maar een kleine 5 % 'vers' water moeten gebruiken per wasbeurt. Gemiddeld verbruik van zo'n installatie is ongeveer 500 liter per wagen, dus daar kom je toe met 25 liter leidingwater per wasbeurt - en misschien zelfs 0 liter, gezien veel carwashes ook nog regenwater opvangen.
De ecologische (en luie) keuze voor wie geen regenwaterput heeft.
Ik heb toch al veel plezier gehad van mijn put. Ik heb er eentje van 10.000 liter voor 4 personen. Wasmachine, kraantjes in de garage en 2 WC's draaien er op. Ze is al een paar keer leeg geweest, dit jaar raar genoeg nog niet ondanks droogte. Dus voor 4 personen raad ik toch 15.000 liter aan.
Nu, bij ons heeft ze niet zo veel gekost gezien ze gestoken werd toen we bouwden. De grond was toch al omgewoeld. De pomp heeft iets van een 400 euro gekost en werkt na 20 jaar nog altijd perfect.
Nu, bij ons heeft ze niet zo veel gekost gezien ze gestoken werd toen we bouwden. De grond was toch al omgewoeld. De pomp heeft iets van een 400 euro gekost en werkt na 20 jaar nog altijd perfect.
155€ voor 18 kuub water is pure diefstal. Er wordt hier voorbij gegaan aan het feit dat water in een 'land' als Vlaanderen zo goed als gratis is, met bakken uit de hemel valt en het overtollige vanuit Frankrijk en Wallonië naar hier vloeit. Eerst en vooral, alles wat we niet gebruiken vloeit naar holland en zij verzuipen erin. Ten tweede, de hele infrastructuur heeft de bevolking hier al zelf betaald, meermaals. Ten derde, we betalen het onderhoud dat niet gedaan wordt meermaals per jaar. Daar dienen belastingen voor hebben we op school geleerd, voor de infrastructuur en het onderhoud ervan. Blijkbaar verdwijnt het allemaal in heel diepe zakken ipv aan onderhoud te doen en dan worden er groteske (denk)constructies opgezet om een paar liter water te besparen. Ze wrijven zich daar in de wetstraat (en op het gemeentehuis) nogal in hun handjes dat ze het volk zo zot gekregen hebben. En dan las ik hier iets over ontharding, dat dat de prijs omhoog gaat duwen in de komende jaren??? Er is maar 1 reden waarom de prijs omhoog gaat, nl. die diepe zakken. Wat moet wat leidingwerk vervangen kosten? Wat moet dat ontharden kosten om die leidingen wat langer mee te laten gaan? Antwoord: in België heeeeel veeeeel geld. Ik zit hier ook met hard water en mijn leidingen liggen al 50 jaar, op 50 jaar zou vadertje staat toch een centje opzij moeten kunnen zetten om een buisje of twee te vervangen.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Ge vergeet een belangrijk iets , grote bedrijven betalen een fractie aan water.GreenDean schreef: ↑22 juli 2019, 12:45 155€ voor 18 kuub water is pure diefstal. Er wordt hier voorbij gegaan aan het feit dat water in een 'land' als Vlaanderen zo goed als gratis is, met bakken uit de hemel valt en het overtollige vanuit Frankrijk en Wallonië naar hier vloeit. Eerst en vooral, alles wat we niet gebruiken vloeit naar holland en zij verzuipen erin. Ten tweede, de hele infrastructuur heeft de bevolking hier al zelf betaald, meermaals. Ten derde, we betalen het onderhoud dat niet gedaan wordt meermaals per jaar. Daar dienen belastingen voor hebben we op school geleerd, voor de infrastructuur en het onderhoud ervan. Blijkbaar verdwijnt het allemaal in heel diepe zakken ipv aan onderhoud te doen en dan worden er groteske (denk)constructies opgezet om een paar liter water te besparen. Ze wrijven zich daar in de wetstraat (en op het gemeentehuis) nogal in hun handjes dat ze het volk zo zot gekregen hebben. En dan las ik hier iets over ontharding, dat dat de prijs omhoog gaat duwen in de komende jaren??? Er is maar 1 reden waarom de prijs omhoog gaat, nl. die diepe zakken. Wat moet wat leidingwerk vervangen kosten? Wat moet dat ontharden kosten om die leidingen wat langer mee te laten gaan? Antwoord: in België heeeeel veeeeel geld. Ik zit hier ook met hard water en mijn leidingen liggen al 50 jaar, op 50 jaar zou vadertje staat toch een centje opzij moeten kunnen zetten om een buisje of twee te vervangen.
De kleine verbruikers mogen het verschil bijpassen.
De bedrijven en economie moet draaien.
En neem gerust aan dat grote verbruikers geen 4,5 € per m3 betalen.
Verbruiken 100 m3 per uur makkelijk , en laten daarna 90 M3 via waterzuivering terug vloeien.
Moesten die ook 4,5 € per M3 betalen , zouden heel snel investeren in recuperatie.
Die krijgen dan ook nog eens een voordeel tarief wanneer ze s' nachts water innemen.
Misschien in tijden van beperkingen eens iets voor onder de loep nemen door de media.
Estate Guru believer.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
In Noorwegen lezen ze precies ook al Spaargids. 

Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!