Hoe blijft een bedrijf dat geen FCF genereert toch in staat het dividend uit te keren?
TIP
Hoe blijft een bedrijf dat geen FCF genereert toch in staat het dividend uit te keren?
Hallo,
Wat ik mij afvraag is hoe een bedrijf, neem nu Daimler, al jarenlang negatieve vrije kasstroom rapporteert, maar toch een dividendrendement van 6% belooft en dit blijkbaar ook uitkeert. Hiervoor is dus geen cash aanwezig aangezien er gigantisch veel naar capex vloeit.
Wordt in deze situaties extra geleend om de aandeelhouder uit te betalen? Of zijn hier andere methodes voor?
Wat ik mij afvraag is hoe een bedrijf, neem nu Daimler, al jarenlang negatieve vrije kasstroom rapporteert, maar toch een dividendrendement van 6% belooft en dit blijkbaar ook uitkeert. Hiervoor is dus geen cash aanwezig aangezien er gigantisch veel naar capex vloeit.
Wordt in deze situaties extra geleend om de aandeelhouder uit te betalen? Of zijn hier andere methodes voor?
Re: Hoe blijft een bedrijf dat geen FCF genereert toch in staat het dividend uit te keren?
Inderdaad: lenen om het dividend te betalen.
Merk op dat sommige landen dit niet direct toelaten.
Merk op dat sommige landen dit niet direct toelaten.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Hoe blijft een bedrijf dat geen FCF genereert toch in staat het dividend uit te keren?
Je moet bij autoconstructeurs een onderscheid maken tussen de industriële divisie en de financieringsdivisie. Daimler draait bij de industriële divisie wel degelijk positieve fcf's. De dividenden worden niet volledig gedekt, maar ze zitten op een zeer comfortabele netto-kaspositie van €16,3 miljard (industriële divisie) eind 2018 zie ik.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Hier had ik geen idee van. Is dit enkel bij autoconstructeurs of komt dit in andere sectoren ook voor?
Misschien doen ze als beursgoeroe JP.V.Rossem. Die beloofde ook enorme rendementen, die hij betaalde met de inleg van andere beleggers. Tot de boel ontplofte.. Hij ruste in vrede.
De Britse supermarktketen Tesco heeft een bank, dus daar moet je in principe ook een onderscheid maken. Ik weet niet of ze dat in hun jaarverslagen doen. Het Duitse Jungheinrich, een grote fabrikant van magazijnuitrusting zoals vorkheftrucks heeft ook een Financial Services-divisie, maar zij splitsen hun cijfers niet op. Zijn de enige twee die mij te binnen schieten, maar er zullen er nog zijn hoor. Tractorfabrikanten misschien. Overigens maken niet alle autoconstructeurs de opsplitsing bij hun rapportering.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Duidelijk. Dank voor alweer een heldere uitleg.