Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?
TIP
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?
Ik bedoel omgekeerd in de zin van dat de fear and greed index een indicator is van het sentiment.karine schreef: ↑22 oktober 2022, 22:49Ik spreek hier over de gewone onwetende belegger zoals de meesten. Ook grappig wanneer in de kranten verschijnt dat er op de beurs geld te verdienen valt, kijk dan maar eens waar de fear index staat.
De grote jongens kopen op 14 wanneer er angst in de markt zit maar daar moet je de ballen voor hebben.
Hoe jij het verwoordt, lijkt het precies alsog het sentiment gedreven wordt door de fear and greed index.

Denk dat lop het vooral bedoelt als je USD assets (bv. Microsoft, maar bv. ook een tracker met 70% USD assets erin) in EUR.karine schreef: ↑22 oktober 2022, 22:49 De opmerking dat eur dollar de daling teniet van bv microsoft doet begrijp ik niet.
De grootste beleggers beleggen toch in usd of hebben enkel usd op hun rekening staan. Als een microsoft dan van 350 usd naar 220 usd gaat ijkt me dat toch een aardige daling. En zelfs voor ons die een langdurige usd rekening aanhouden zie ik het probleem niet.
Als je in het verleden (toen USD/EUR lager stond) een deel EUR naar USD hebt omgezet naar een USD rekening en daarmee USD assets (ver)koopt, lijkt het mij idd. een ander verhaal.
Desalniettemin kan het ook dan een idee zijn om een stuk van je USD rekening terug naar EUR te converteren.
Wat is de impact van die hogere usd koers op die tracker op een periode van 20-30 jaar ?EarthNvstr1 schreef: ↑23 oktober 2022, 12:35 Ik bedoel omgekeerd in de zin van dat de fear and greed index een indicator is van het sentiment.
Zo bedoel ik het ook wel
Denk dat lop het vooral bedoelt als je USD assets (bv. Microsoft, maar bv. ook een tracker met 70% USD assets erin) in EUR.
Als je in het verleden (toen USD/EUR lager stond) een deel EUR naar USD hebt omgezet naar een USD rekening en daarmee USD assets (ver)koopt, lijkt het mij idd. een ander verhaal.
Desalniettemin kan het ook dan een idee zijn om een stuk van je USD rekening terug naar EUR te converteren.
Dat speculeren met die dollars weet niet of dat veel zin heeft als je de kosten gaat tellen.
Ik laat ze gewoon staan en gebruik ze indien nodig.
heel simpel: sinds januari is de USD gestegen ten opzichte van de EUR (i.e. je hebt een pak meer euro's nodig om hetzelfde amerikaanse product te kopen), maar zijn de USD aandelen (zoals microsoft, maar Nasdaq in't algemeen) fel gedaald. Die twee compenseren elkaar, dus als je nu Microsoft aandelen wil aankopen zal je dat ongeveer hetzelfde kosten als begin dit jaar, geen daling dus.karine schreef: ↑22 oktober 2022, 22:49
De opmerking dat eur dollar de daling teniet van bv microsoft doet begrijp ik niet.
De grootste beleggers beleggen toch in usd of hebben enkel usd op hun rekening staan. Als een microsoft dan van 350 usd naar 220 usd gaat ijkt me dat toch een aardige daling. En zelfs voor ons die een langdurige usd rekening aanhouden zie ik het probleem niet.
Je kan twee dingen doen, als je nu of binnenkort wil kopen "in het dal" en hoopt op een stijging ergens volgend jaar: (1) ofwel dollars gebruiken die je al op je rekening had van VOOR begin dit jaar; (2) ofwel investeren in een EUR-hedged aandeel of ETF, die niet gebonden is aan de muntkoersen en dus wel de felle daling sinds begin dit jaar heeft meegemaakt. Dat laatste zal enkel profijtelijk zijn als de stijging zich voordoet in de nabije toekomst, dus binnen dit en 2 jaar. Als je echter nog 10 jaar moet wachten zullen de kosten van de EUR-hedging teveel oplopen zodat je deze winst dan ook weer teniet doet.
Zoals ik al schreef hou ik altijd een USD rekening aan met dollars dus heeft het EUR USD verhaal geen impact.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
[/quote]
heel simpel: sinds januari is de USD gestegen ten opzichte van de EUR (i.e. je hebt een pak meer euro's nodig om hetzelfde amerikaanse product te kopen), maar zijn de USD aandelen (zoals microsoft, maar Nasdaq in't algemeen) fel gedaald. Die twee compenseren elkaar, dus als je nu Microsoft aandelen wil aankopen zal je dat ongeveer hetzelfde kosten als begin dit jaar, geen daling dus.
[/quote]
Stel dat ik vandaag aandelen Microsoft in EUR koop terwijl de USD hoog staat, en ik verkoop ze op een ogenblik dat de USD even hoog staat t.a.v. de EUR (ik zeg maar iets: over 15 jaar), dan stelt het probleem van de verhouding USD/EUR zich toch niet?
heel simpel: sinds januari is de USD gestegen ten opzichte van de EUR (i.e. je hebt een pak meer euro's nodig om hetzelfde amerikaanse product te kopen), maar zijn de USD aandelen (zoals microsoft, maar Nasdaq in't algemeen) fel gedaald. Die twee compenseren elkaar, dus als je nu Microsoft aandelen wil aankopen zal je dat ongeveer hetzelfde kosten als begin dit jaar, geen daling dus.
[/quote]
Stel dat ik vandaag aandelen Microsoft in EUR koop terwijl de USD hoog staat, en ik verkoop ze op een ogenblik dat de USD even hoog staat t.a.v. de EUR (ik zeg maar iets: over 15 jaar), dan stelt het probleem van de verhouding USD/EUR zich toch niet?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat je dat van de fear and greed index ook zo bedoelt, denk ik ook wel, ik gaf alleen maar mee dat het (voor mij) anders over komt.karine schreef: ↑24 oktober 2022, 09:33Wat is de impact van die hogere usd koers op die tracker op een periode van 20-30 jaar ?EarthNvstr1 schreef: ↑23 oktober 2022, 12:35 Ik bedoel omgekeerd in de zin van dat de fear and greed index een indicator is van het sentiment.
Zo bedoel ik het ook wel
Denk dat lop het vooral bedoelt als je USD assets (bv. Microsoft, maar bv. ook een tracker met 70% USD assets erin) in EUR.
Dat speculeren met die dollars weet niet of dat veel zin heeft als je de kosten gaat tellen.
Ik laat ze gewoon staan en gebruik ze indien nodig.
Ik heb niet gezegd dat je moet gaan speculeren op USD/EUR, enkel dat het *eventueel* zinvol kan zijn om nu wat USD terug naar EUR te converteren, bv. als je vind dat je USD gedeelte te groot is geworden tegenover je EUR gedeelte.
Moet zeggen dat ik hier nog niet over nagedacht heb omdat je bij Saxo ook met redelijk wat transactiekosten zit om usd naar eur te zetten. Langs de andere kant zie ik de usd ook weer niet snel verzwakken tegenover de euro.EarthNvstr1 schreef: ↑25 oktober 2022, 20:15 Ik heb niet gezegd dat je moet gaan speculeren op USD/EUR, enkel dat het *eventueel* zinvol kan zijn om nu wat USD terug naar EUR te converteren, bv. als je vind dat je USD gedeelte te groot is geworden tegenover je EUR gedeelte.
correct. Maar eerlijk.. wat is de kans?rudipsycho schreef: ↑25 oktober 2022, 11:32Stel dat ik vandaag aandelen Microsoft in EUR koop terwijl de USD hoog staat, en ik verkoop ze op een ogenblik dat de USD even hoog staat t.a.v. de EUR (ik zeg maar iets: over 15 jaar), dan stelt het probleem van de verhouding USD/EUR zich toch niet?TOATOA86 schreef:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Het is omdat mijn dollarrekening al een tijdje op 0 staat, en ik al een viertal maanden aandelen van Amerikaanse bedrijven koop. Ik kon natuurlijk mijn dollar-rekening spijzen door EUR om te zetten naar USD, maar dat komt op hetzelfde neer. Ik heb geduld.TOATOA86 schreef: ↑27 oktober 2022, 07:44correct. Maar eerlijk.. wat is de kans?rudipsycho schreef: ↑25 oktober 2022, 11:32
Hoe was de beurgezegde ook alweer ?
Wisselkoersen en vrouwen kunnen iedere rationele man tot wanhoop drijven....
Wisselkoersen en vrouwen kunnen iedere rationele man tot wanhoop drijven....
Die kende ik nog niet. Wel al ondervonden uit praktijkvoorbeelden, maar nog nooit zo gevat in 1 zin gehoord.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
Haha, heb jij er "mannen" van gemaakt? Groot gelijk. Of "mensen" misschien. We willen niet discrimineren
.

Update
lopend boekjaar en volgend boekjaar voor elk aandeel: 2023 en 2024
- sommige chipaandelen staan nog veel te duur: NVIDIA, Texas Instruments, Intel, Micron
- veel consumer-aandelen zijn eveneens te duur en rijp voor een serieuze correctie dit jaar: Walmart, P&G, Coca-Cola, PepsiCo, Costco, McDonald's, Nike, Starbucks, TJX, Estee Lauder, Dollar General, Monster Beverage, Hershey, Ross Stores, Chipotle Mexican Grill, Dollar Tree, Brown-Forman
- mijn buikgevoel: black swans buiten beschouwing gelaten, denk ik niet dat de Nasdaq 100 nog grote correcties nodig heeft; mogelijks kan de 10000 nog getest worden, maar veel lager zal het niet gaan (en anders zal er een snel herstel zijn); de vette jaren zijn wel voorbij, de groei van de index tegen het einde van dit jaar zal denk ik in het beste geval 15% bedragen
- de kwaliteit van de grootste beursgenoteerde bedrijven in de USA is wellicht nog nooit zo hoog geweest als nu, beter dan in 2008 en een enorm verschil tov pakweg 2000; wie weet welke progressie er nog kan gemaakt worden de komende tien jaar...
- pick your stocks very carefully !
Een afbeelding van de volledige tabel die ik gebruik in Excel, incl. beurskoersen, aantal aandelen (en bron) en enterprise values: https://i.imgur.com/z4WysSR.png

lopend boekjaar en volgend boekjaar voor elk aandeel: 2023 en 2024
- sommige chipaandelen staan nog veel te duur: NVIDIA, Texas Instruments, Intel, Micron
- veel consumer-aandelen zijn eveneens te duur en rijp voor een serieuze correctie dit jaar: Walmart, P&G, Coca-Cola, PepsiCo, Costco, McDonald's, Nike, Starbucks, TJX, Estee Lauder, Dollar General, Monster Beverage, Hershey, Ross Stores, Chipotle Mexican Grill, Dollar Tree, Brown-Forman
- mijn buikgevoel: black swans buiten beschouwing gelaten, denk ik niet dat de Nasdaq 100 nog grote correcties nodig heeft; mogelijks kan de 10000 nog getest worden, maar veel lager zal het niet gaan (en anders zal er een snel herstel zijn); de vette jaren zijn wel voorbij, de groei van de index tegen het einde van dit jaar zal denk ik in het beste geval 15% bedragen
- de kwaliteit van de grootste beursgenoteerde bedrijven in de USA is wellicht nog nooit zo hoog geweest als nu, beter dan in 2008 en een enorm verschil tov pakweg 2000; wie weet welke progressie er nog kan gemaakt worden de komende tien jaar...
- pick your stocks very carefully !
Een afbeelding van de volledige tabel die ik gebruik in Excel, incl. beurskoersen, aantal aandelen (en bron) en enterprise values: https://i.imgur.com/z4WysSR.png

Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Momenteel: 100% cash
Ik snap niet goed hoe dat komt. Je zou denken dat met alles duurder wordt de mensen minder gaan consumeren. We zouden zogezegd al twee kwartalen een krimpende economie hebben en dus in recessie zitten. (de ene zegt we zitten al in recessie, de ander blijft maar zeggen dat die er komt, wat is het nu lol :p ).
Maar de cijfers liegen niet. De consumer aandelen staan duur. Maar wil dat zeggen dat die bedrijven het al bij al gewoon goed blijven presteren ondanks mindere marktomstandigheden? ZIjn dat gewoon effectief kwaliteitsvolle bedrijven met competent management die de bedrijven er gewoon vlotjes door loodsen?
Ik lees ook op sociale media dat de correctie op de tech is gekomen en de correctie op de defensieve aandelen nog moet komen.
Ik heb het soms wat moeilijk om al die info die overal te vinden is te interpreteren :p