Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?
TIP
Re: Hoe duur staan Amerikaanse aandelen nu ?
Op finviz vind ik 1,09 bij PEG en ik houd al rekening met een stevige daling bij opening waardoor het ongeveer op 1 zou komen.rudipsycho schreef: ↑14 februari 2022, 09:16Verwachte PEG-ratio over 5 jaar, volgens Yahoo Finance, voor Lam Research is 1,30. Lijkt me ook nog billijk. In augustus van vorig jaar heb ik aandelen van Micron Technology aangekocht ( momenteel verwachte PEG-ratio van 1,06). Applied Materials lijkt me momenteel nog te duur, maar zowel Lam Research als Applied staan al een tijdje op mijn volglijst.reteiP schreef: ↑14 februari 2022, 08:53 Pharma, semiconductor en energie vallen als sectoren het meest op als 'goedkoop' nu.
De vraag is hoe cyclisch hun huidige cijfers zijn. De olieprijzen gaan alleszins door op recordkoers.
Staan al lang op mijn watchlist: Lam Research en Applied Materials. Komen ook in de lijst van gpv1 weer naar boven als interessant. Die eerste komt aan een PEG van 1 met schitterende fundamentals, dat is een unicorn.
Maar heb het even gecontroleerd en beide bedrijven heb ik al via SWRD en UBUX, de meeste bedrijven die ik interessant vind (tech, pharma, semiconductor maar niet energy) zitten wel in UBUX dus ben eerder geneigd om daar bij te kopen.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
- Lijst toch nog wat uitgebreid, tot 250 aandelen
- In vorige lijst werd door een nalatigheid van mijn kant een foute koers voor Meta gebruikt
- Activision Blizzard is weggelaten wegens overname door Microsoft
- Een hoop energie-gerelateerde bedrijven zijn in de nieuwe ranking gekomen
Veel bedrijven met nog steeds buitensporig hoge waarderingen. Voor mezelf zie ik nog geen koopwaardige kandidaten. Meta begint wel al meer en meer aantrekkelijk te worden.

- In vorige lijst werd door een nalatigheid van mijn kant een foute koers voor Meta gebruikt
Veel bedrijven met nog steeds buitensporig hoge waarderingen. Voor mezelf zie ik nog geen koopwaardige kandidaten. Meta begint wel al meer en meer aantrekkelijk te worden.

Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Momenteel: 38% Rapid7, IVU, Illumina, BlackLine, Tenable; 62% cash
Blackrock, trow price, Stanley Black and decker, s&p global, niet koopwaardig? Weet niet juist aan welke waardering je zou willen kopen.gpv1 schreef: ↑15 maart 2022, 10:47 - Lijst toch nog wat uitgebreid, tot 250 aandelen
![]()

Aandelen : AD - AGS - LGEN - LSEG - TSCO - WKL
@Anamii
S&P Global heeft na de release van de 10-K (die als bron diende voor het aantal uitstaande aandelen) de overname van IHS Markit gefinaliseerd. Dat ging gepaard met een kapitaalsverhoging. Aantal uitstaande aandelen bedraagt nu 363,1 mio en dat brengt de beurswaarde momenteel op bijna $149 miljard. Management verwacht een vrije kasstroom van minstens $5 miljard tegen 2023, en in 2022 zal een share buyback van $12 miljard worden uitgevoerd. Dat maakt het aandeel niet koopwaardig voor mij.
S&P Global heeft na de release van de 10-K (die als bron diende voor het aantal uitstaande aandelen) de overname van IHS Markit gefinaliseerd. Dat ging gepaard met een kapitaalsverhoging. Aantal uitstaande aandelen bedraagt nu 363,1 mio en dat brengt de beurswaarde momenteel op bijna $149 miljard. Management verwacht een vrije kasstroom van minstens $5 miljard tegen 2023, en in 2022 zal een share buyback van $12 miljard worden uitgevoerd. Dat maakt het aandeel niet koopwaardig voor mij.
Aandelenportefeuille netto met 1154% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -3,5% (tem 28 feb '25)
Blijven wachten, jongen en meisjes, op goedkopere tijden...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Die grafiek zegt weinig zonder de FED rate & de 2/10 year bond rate natuurlijk.
https://www.macrotrends.net/2016/10-yea ... ield-chart
https://www.macrotrends.net/2015/fed-fu ... ical-chart
https://tradingeconomics.com/united-sta ... note-yield
Er zijn altijd koopjes.
Meta vind ik persoonlijk wel koopwaardig, ook na de recente uitbodeming.
Mohnish Pabrai sprak een maand geleden zelfs nog over 'an easy double in 2-3 years'
https://www.youtube.com/watch?v=IIsrZPv9xuE
Een nieuwe update:

Alphabet ziet er wel heel aantrekkelijk uit, ook qua PE(G)... Of de cijfers volgende week moeten serieus tegenvallen?
Er zijn meerdere aandelen uit dat lijstje die ik graag zou toevoegen maar ze zitten ook allemaal in de UBUX ETF. Dus mijn volgende aankoop zal daarvan zijn (zijn ook hard gezakt de laatste 2 dagen).
YTD doet UBUX het ook slechter dan de MSCI World terwijl ze op lange termijn outperformen, dus goed instapmoment.
Nvidia, Qualcomm, Texas Instruments, Applied Materials, Lam Research en Skyworks zijn samen al 12,5% van het gewicht van die ETF.
Tegelijk komen er heel wat tech en pharma stocks bij in port daardoor.
YTD doet UBUX het ook slechter dan de MSCI World terwijl ze op lange termijn outperformen, dus goed instapmoment.
Nvidia, Qualcomm, Texas Instruments, Applied Materials, Lam Research en Skyworks zijn samen al 12,5% van het gewicht van die ETF.
Waarom geen CNDX ?reteiP schreef: ↑23 april 2022, 11:27 YTD doet UBUX het ook slechter dan de MSCI World terwijl ze op lange termijn outperformen, dus goed instapmoment.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat is ook een mooie. Maar wel heel zwaar tech dominant. Via UBUX wat meer gezondheidszorg, defensieve consumergoods en financials wat het een bredere tracker maakt.karine schreef: ↑23 april 2022, 12:36Waarom geen CNDX ?reteiP schreef: ↑23 april 2022, 11:27 YTD doet UBUX het ook slechter dan de MSCI World terwijl ze op lange termijn outperformen, dus goed instapmoment.
De drie principes van UBUX sluiten ook bepaalde bedrijven uit wat net mijn bedoeling is:
"high return on equity (ROE), stable year-over-year earnings growth and low financial
leverage."
Vooral de low leverage is in het huidige renteklimaat van groot belang.
Ik vind het wel zinvol om nog een jaartje verder kijken. Enkele die mij interesseren in het lijstje hieronder. De recente dip creëert toch al koopkansen voor de geduldige belegger, tennzij je gelooft in een reële rente van +5%.
Vooral bij Meta kriebelt het om bij te kopen (cijfers & outlook van Snap vielen nog mee had ik de indruk).
Ook benieuwd wat de superinvestors gedaan hebben met Meta in Q1 (Rob Vinal, Dorsey, Li Lu, Klarman,...) Terry Smith gaf al blijk nog steeds te geloven in de toekomst van Meta. Ik ben vooral benieuwd naar wat Rob Vinal gedaan heeft. Rob z'n zus heeft een reclamebureau gefocust op social media, in Q4 kocht hij alleszins bij.
Consensus EV/FCF voor 2024
Meta; 8,3x
Alphabet; 12,1x
Amazon; 14,85x
Salesforce; 14,4x
PayPal; 8,7x (nettowinst valt wel een stuk lager uit dan de FCF zoals hier reeds besproken)
Booking holdings; 13,9x
Idexx laboratories; 39,5x
Waters; 22,5x
Otis; 19,25x -> concurrent Kone (non US); 17,0x
Netflix; 31x (na de recente crash dus nog niet dirt cheap; lage cash conversion; héél groot verschil tussen nettowinst en de FCF)
Vooral bij Meta kriebelt het om bij te kopen (cijfers & outlook van Snap vielen nog mee had ik de indruk).
Ook benieuwd wat de superinvestors gedaan hebben met Meta in Q1 (Rob Vinal, Dorsey, Li Lu, Klarman,...) Terry Smith gaf al blijk nog steeds te geloven in de toekomst van Meta. Ik ben vooral benieuwd naar wat Rob Vinal gedaan heeft. Rob z'n zus heeft een reclamebureau gefocust op social media, in Q4 kocht hij alleszins bij.
Consensus EV/FCF voor 2024
Meta; 8,3x
Alphabet; 12,1x
Amazon; 14,85x
Salesforce; 14,4x
PayPal; 8,7x (nettowinst valt wel een stuk lager uit dan de FCF zoals hier reeds besproken)
Booking holdings; 13,9x
Idexx laboratories; 39,5x
Waters; 22,5x
Otis; 19,25x -> concurrent Kone (non US); 17,0x
Netflix; 31x (na de recente crash dus nog niet dirt cheap; lage cash conversion; héél groot verschil tussen nettowinst en de FCF)
Disney staat voor alle ratio's in het rood in die tabel.
Mijn innerlijke kind is nu een beetje teleurgesteld :p
Mijn innerlijke kind is nu een beetje teleurgesteld :p
Interessante etf(UBUX),wel in verhouding kleine etf.(liquiditeit)
Heeft deze verhouding een impact ?
CNDX Grootte Fonds (Mil) 21-04-2022 USD 8180,94
UBUX Grootte Fonds (Mil)21/04/2022 USD 473,94
Toch vreemd dat ondanks de hoge Gezondheidszorg en Financiële diensten UBUX dezelfde daling(YTD -13,5%) als CNDX heeft.