Hoe een call-optie bekomen?
TIP
Hoe een call-optie bekomen?
Als beginnend belegger heb ik een vraag ivm opties.
Ik kan bv de opties met bijhorend isin zien op tijd.be, maar hoe koop ik in praktijk zo'n optie?
Als ik die isin nr ingeef, in mijn geval bij deutsche bank, dan vind die niks.
Zijn er bepaalde voorwaarden aan verbonden die ik niet weet?
Dit is mss een domme vraag voor een kenner, maar helaas niet voor mij.
Alvast bedankt voor een reactie.
Ik kan bv de opties met bijhorend isin zien op tijd.be, maar hoe koop ik in praktijk zo'n optie?
Re: Hoe een call-optie bekomen?
Opties zijn niet echt bedoeld voor beginners.Dinooke schreef: Als beginnend belegger heb ik een vraag ivm opties.
Van één aandeel bestaan er meestal tientallen optieseries, met verschillende uitoefenrprijzen en verschillende afloopdata
Bovendien kan men opeties "schrijven" of "kopen", zowel 'putopties' als 'callopties.
Om toelating te hebben bij een bank of beursvenootschap om opties te kopen of te schrijven moet je EXTRA nog een aantal verklaringen ondertekenen dat je voldoende op de hoogte bent
Laatst gewijzigd door paul op 22 oktober 2009, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Niet elke optie/ warrant dat er bestaat is daarom in elke bank te koop.
Probeer anders eens een andere, misschien staat die er wel tussen.
Persoonlijke noot. Opties zijn niet direct iets voor een beginnende belegger.
Probeer anders eens een andere, misschien staat die er wel tussen.
Persoonlijke noot. Opties zijn niet direct iets voor een beginnende belegger.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Paul & CP1234 vooreerst bedankt om te reageren.
Ik ben nogal leergierig ingesteld, daarom dat ik buiten aandelen verhandelen mijn licht wou opsteken wat betreft opties omdat ik denk dat hier toch een meerwaarde uit te halen valt.
Wat het verschil is tussen kopen en schrijven van een optie is, is me onbekend. Stel je koopt een call optie van 2€ voor het kopen van aandeel X aan waarde 10, terwijl de koers op 15€ staat. Dan kan je toch meteen winst maken of niet? Kan je dan meteen je optie aanspreken en de aandelen kopen en ze dezelfde nog verkopen?
(Wellicht is wat ingewikkelder dan ik het voorstel, anders zou iedereen op de beurs winst maken)
Ik ben nogal leergierig ingesteld, daarom dat ik buiten aandelen verhandelen mijn licht wou opsteken wat betreft opties omdat ik denk dat hier toch een meerwaarde uit te halen valt.
Wat het verschil is tussen kopen en schrijven van een optie is, is me onbekend. Stel je koopt een call optie van 2€ voor het kopen van aandeel X aan waarde 10, terwijl de koers op 15€ staat. Dan kan je toch meteen winst maken of niet? Kan je dan meteen je optie aanspreken en de aandelen kopen en ze dezelfde nog verkopen?
(Wellicht is wat ingewikkelder dan ik het voorstel, anders zou iedereen op de beurs winst maken)
Op de website van oa keytrade kan je oa uitleg vinden over opties. Ben niet zeker of je al dan niet klant moet zijn om aan die uitleg te raken.
"schrijven ": is een VERPLICHTING aangaan, waarvoor je geld voor die optie krijgt
"kopen" is een RECHT verwerven, waarvoor je geld moet geven.
te eenvoudig gesteld kan je stellen dat je 2 euro geeft (kopen ) aan een tegenpartij (schrijver) die die 2 euro ontvangt
"schrijven ": is een VERPLICHTING aangaan, waarvoor je geld voor die optie krijgt
"kopen" is een RECHT verwerven, waarvoor je geld moet geven.
te eenvoudig gesteld kan je stellen dat je 2 euro geeft (kopen ) aan een tegenpartij (schrijver) die die 2 euro ontvangt
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Het is een beetje ingewikkelder ja: als je een call koopt die jou het recht geeft om aandeel X te verwerven aan 10, terwijl aandeel X momenteel 15 euro waard is, ga je die call nooit aan 2 euro op de kop kunnen tikken. Je gaat altijd meer dan 5 euro betalen voor zulke optie. Als aandeel X vandaag echter maar 11,80 euro waard is, en je koopt diezelfde call voor een prijs van 2 euro (kan theoretisch wel, afhankelijk van hoop factoren waar we nu even niet op ingaan) dan zou je eventueel wel morgen (of zelfs vandaag nog) mooie winst kunnen hebben als aandeel X dan naar de fameuze 15 doorgestegen is.Dinooke schreef: Stel je koopt een call optie van 2€ voor het kopen van aandeel X aan waarde 10, terwijl de koers op 15€ staat. Dan kan je toch meteen winst maken of niet? Kan je dan meteen je optie aanspreken en de aandelen kopen en ze dezelfde nog verkopen?
Enjoy the party, but dance near the door
Dinooke,
Begin niet aan opties vooraleer je de begrippen zeer goed kent. bv "Veilig en performant beleggen", boekje van Luc Van den Borre (Roularta Books) 1998, is een uiterst geschikt, zeer klaar en niet te lijvig boek (100p). LVDB is directeur bij Cash/Trends en hoofdredacteur van Swingtrend.
Begin niet aan opties vooraleer je de begrippen zeer goed kent. bv "Veilig en performant beleggen", boekje van Luc Van den Borre (Roularta Books) 1998, is een uiterst geschikt, zeer klaar en niet te lijvig boek (100p). LVDB is directeur bij Cash/Trends en hoofdredacteur van Swingtrend.