Hoe een lage rente krijgen?
TIP
Hoe een lage rente krijgen?
Hallo
Wij hebben eind volgende week een afspraak bij belfius voor een hypothecaire lening.
We zouden een bod willen uitbrengen op een huis van 400.000, + kosten notaris enz hebben we dus 435.000 nodig.
Eigen inbreng hebben we 200.000 dus we moeten nog 235.000 bijlenen.
Liefst op 25 of als het kan 30 jaar.
Maar hoe pak je dat aan om een rente van minder dan 1% te verkrijgen?
Onze auto hebben we destijds geleend aan 0,85% dus ik ga er dan vanuit dat dit tarief ook mogelijk moet zijn voor hypothecaire leningen?
Iemand raad en daad aub?
Wij hebben eind volgende week een afspraak bij belfius voor een hypothecaire lening.
We zouden een bod willen uitbrengen op een huis van 400.000, + kosten notaris enz hebben we dus 435.000 nodig.
Onze auto hebben we destijds geleend aan 0,85% dus ik ga er dan vanuit dat dit tarief ook mogelijk moet zijn voor hypothecaire leningen?
Iemand raad en daad aub?
Re: Hoe een lage rente krijgen?
Veel zal ook afhangen van hoeveel jullie samen verdienen (je eigen inbreng heb je al goed mee). Je rente onder 1% krijgen zal echter wel een moeilijk worden vrees ik (20 / 25 jaar is best wel een lange termijn en een pak langer als je wagen neem ik aan) al zou ik mij niet blind staren op die rente alleen.
Een bank kan mogelijk perfect onder die 1% gaan, maar al de bijkomende verplichten kunnen mogelijk het totaal plaatje best wel duur maken. Geef mij maar een iets hogere rente als het anders een stevige schuld saldo verzekering, een hoge brandverzekering of andere dure verplichten bij zitten (zeker als je plant om er 30 jaar aan vast te zitten).
Je zal ook de banken tegen elkaar moeten gaan uitspelen. Weinig banken geven je bij de start hun "beste bod". Bij meerdere banken gaan shoppen, daar je verhaal doen en die tegen elkaar gaan uitspelen. Enkel zo kom je tot een betere rente.
Er zijn een paar banken die hun effectieve rentes online publiceren. Neem dus eerst zeker een kijkje naar Keytrade bank en Hello bank. De rentes die je daar zal zien staan, zijn diegene die je finaal ook zal krijgen. Loont dus zeker de moeite om te gaan kijken wat zij zullen aanbieden (zelfs al is het maar informatief).
https://www.keytradebank.be/node/frontend/nl/keyhome
https://home.hellobank.be/nl/
Een bank kan mogelijk perfect onder die 1% gaan, maar al de bijkomende verplichten kunnen mogelijk het totaal plaatje best wel duur maken. Geef mij maar een iets hogere rente als het anders een stevige schuld saldo verzekering, een hoge brandverzekering of andere dure verplichten bij zitten (zeker als je plant om er 30 jaar aan vast te zitten).
Je zal ook de banken tegen elkaar moeten gaan uitspelen. Weinig banken geven je bij de start hun "beste bod". Bij meerdere banken gaan shoppen, daar je verhaal doen en die tegen elkaar gaan uitspelen. Enkel zo kom je tot een betere rente.
Er zijn een paar banken die hun effectieve rentes online publiceren. Neem dus eerst zeker een kijkje naar Keytrade bank en Hello bank. De rentes die je daar zal zien staan, zijn diegene die je finaal ook zal krijgen. Loont dus zeker de moeite om te gaan kijken wat zij zullen aanbieden (zelfs al is het maar informatief).
https://www.keytradebank.be/node/frontend/nl/keyhome
https://home.hellobank.be/nl/
Laatst gewijzigd door SMGGM op 18 april 2021, 18:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
mja, zie wat je kan krijgen hé, door banken tegen elkaar uit te spelenMelanie04 schreef: ↑18 april 2021, 18:14 Hallo
Iemand raad en daad aub?
Ik zie ook de link niet tussen de lening van de auto (jaren terug) en je hypotheek deze keer

Dit is heel belangrijk. Deze lage quotiteit moet je kunnen uitspelen in de discussies. Dit maakt het risico voor de bank gevoelig lager.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je op 20 jaar leent krijg je ook een betere rentevoet.
En dat scheelt ook wel qua rente die je over de ganse looptijd bepaalt.
Het is aan jullie om te zien of dit haalbaar is qua aflossing
En dat scheelt ook wel qua rente die je over de ganse looptijd bepaalt.
Het is aan jullie om te zien of dit haalbaar is qua aflossing
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Heb ik gedaan en bij keytrade is het 1,29% bij hellobank 1,43%. Ik heb nog snel een afspraak gemaakt bij hypotheekwinkel om eens te horen wat ze daar hebben van beste aanbod 

ja melanie, tis niet aan JIJ om te beslissen welke rentevoet je wil hé ... je moet het doen met de voorstellen die je krijgt hé ;-)
ik zou hier een brug kunnen maken naar vzw's, subsidies, en het aanopen van vastgoed, maar dat ga ik niet doen

Focus je ook niet alleen op de rentevoet. Vergelijk ook de verhouding hypotheek-mandaat, premies SSV en brandverzekering. Je kan daar soms meer geld op winnen dan op een rentevoet die een paar bps lager ligt.
Ik denk 0,85% vast op 30 jaar bijna praktisch onmogelijk is omdat de bank er ook nog iets moet aan verdienen. De liquiditeitskosten op zo’n termijn zijn ook hoog.
We hebben net echter sinds zaterdag ook 0,85% vast op 25 jaar onderhandeld.
Ik denk 0,85% vast op 30 jaar bijna praktisch onmogelijk is omdat de bank er ook nog iets moet aan verdienen. De liquiditeitskosten op zo’n termijn zijn ook hoog.
We hebben net echter sinds zaterdag ook 0,85% vast op 25 jaar onderhandeld.
Laatst gewijzigd door Jolienb op 19 april 2021, 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat heeft me alvast goede moedJolienb schreef: ↑19 april 2021, 08:56 Focus je ook niet alleen op de rentevoet. Vergelijk ook de verhouding hypotheek-mandaat, premies SSV en brandverzekering. Je kan daar soms meer geld op winnen dan op een rentevoet die een paar bps lager ligt.
We hebben net echter sinds zaterdag ook 0,85% vast op 25 jaar onderhandeld. Ik moet daar wel bij zeggen dat de eerste rentevoet die we kregen van de bewuste banken, respectievelijk 1,02% was en 1,16% (die direct werd bijgesteld naar 0,95%). Dit zit nog wel een stukje verwijderd van de 1,43 en 1,29% die jij aanhaalt...

Ik hoop dat het je ook lukt. Je zal echter zoals hier boven aangegeven ook een zeer goed dossier moeten hebben, bovenop je quotiteit (hoewel die zeer goed is).Melanie04 schreef: ↑19 april 2021, 14:08Dat heeft me alvast goede moedJolienb schreef: ↑19 april 2021, 08:56 Focus je ook niet alleen op de rentevoet. Vergelijk ook de verhouding hypotheek-mandaat, premies SSV en brandverzekering. Je kan daar soms meer geld op winnen dan op een rentevoet die een paar bps lager ligt.
We hebben net echter sinds zaterdag ook 0,85% vast op 25 jaar onderhandeld. Ik moet daar wel bij zeggen dat de eerste rentevoet die we kregen van de bewuste banken, respectievelijk 1,02% was en 1,16% (die direct werd bijgesteld naar 0,95%). Dit zit nog wel een stukje verwijderd van de 1,43 en 1,29% die jij aanhaalt...![]()
Het voordeel van spelers als keytrade is dat de manier waarop ze intrestvoet bepalen expliciet uitgeschreven staat:
tariefblad
allemaal engelse termen hier,
ze kijken naar
-LTV = Loan to Value (=quotiteit dus)
-NAI = Net Available Income
-DTAI = Debt gedeeld door Available Income
Alle banken zullen wel min of meer gelijkaardige criteria hanteren
Uw quotiteit al prima, dus voor lage rente snel nog wat opslag vragen aan uw baas
Of eens goed nadenken of er elementen zijn waarmee je uw inkomen in de ogen van de bank kan opkrikken?
= sterk dossier opstellen zoals Jolienb schrijft
Elke element dat het risico doet dalen in de ogen van de bank speelt in uw voordeel,
en ze kijken ook wel naar het het potentieel als klant voor andere producten, een beginnende arts zien ze graag komen
tariefblad
allemaal engelse termen hier,
ze kijken naar
-LTV = Loan to Value (=quotiteit dus)
-NAI = Net Available Income
-DTAI = Debt gedeeld door Available Income
Alle banken zullen wel min of meer gelijkaardige criteria hanteren
Uw quotiteit al prima, dus voor lage rente snel nog wat opslag vragen aan uw baas

Of eens goed nadenken of er elementen zijn waarmee je uw inkomen in de ogen van de bank kan opkrikken?
= sterk dossier opstellen zoals Jolienb schrijft
Elke element dat het risico doet dalen in de ogen van de bank speelt in uw voordeel,
en ze kijken ook wel naar het het potentieel als klant voor andere producten, een beginnende arts zien ze graag komen
Als ik afga op uw posts zal het toch ook wel liggen aan de grondigheid van uw werk!
Wanneer ik een hypotheek nodig heb zal ik toch eens informeren of ik u niet kan inhuren

@Melanie04:
Meerdere banken aflopen, opzoekwerk en hard onderhandelen etc zal zeker de moeite lonen,
maar sommige voorwaarden zijn onmogelijk te halen met een standaard dossier.
Als je geen 0,85% haalt wil dat dus niet zeggen dat je het verkeerd aanpakt.
.el perro schreef: ↑19 april 2021, 17:05Als ik afga op uw posts zal het toch ook wel liggen aan de grondigheid van uw werk!
Wanneer ik een hypotheek nodig heb zal ik toch eens informeren of ik u niet kan inhuren![]()
@Melanie04:
Meerdere banken aflopen, opzoekwerk en hard onderhandelen etc zal zeker de moeite lonen,
maar sommige voorwaarden zijn onmogelijk te halen met een standaard dossier.
Als je geen 0,85% haalt wil dat dus niet zeggen dat je het verkeerd aanpakt.
Laatst gewijzigd door Jolienb op 19 april 2021, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Oei vertel verder welk segment.
Hopelijk niet in beleggingen.
Estate Guru believer.