Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
- Rabobank.be
- Woordvoerder

- Berichten: 1329
- Lid geworden op: 25 feb 2008
- Contacteer:
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Beste Kurt,
Uw verschillende stellingen zijn helaas niet juist. Daarom hierbij de uitleg hoe het juist in zijn werk zou gaan bij uw voorbeeld en waarom dit zo gebeurt:
Indien u een bedrag zou storten op 18/03/'09 op een lege Rabo Internet Spaarrekening dan begint uw storting momenteel nog onder het huidige premiesysteem te lopen. Vanaf 18/03/'09 begint er voor u dus een aangroeipremie te lopen waarvoor de voorwaarde is dat het geld minstens 6 maanden onafgebroken op de rekening dient te blijven staan.
Door de voorziene overgangsregeling zal u vanaf 01/04 weliswaar een hogere premie krijgen toegekend (volgens de nieuwe tarieven) maar de begin- en einddatum van de gestarte aangroeipremie blijven gewoon dezelfde. Zes maanden nà de stortingsdatum (dus op 18/09/'09) "verwerft" u het recht op deze premie. Nà deze zes maanden blijft de premie (zoals momenteel altijd voor aangroeipremie bij Rabobank.be gebeurt) doorlopen tot het einde van het lopende kalenderjaar. Nadien wordt deze vervangen door de vernieuwde getrouwheidspremie.
Op uw geld zou u bijgevolg volgende premies van toepassing zijn:
-18/03/'09: start aangroeipremie (aan 0,01%)
-01/04/'09: verhoging premie volgens nieuw systeem (naar bv. 0,5%)
-18/09/'09: "verwerving" van de aangroeipremie (deze wordt nog niet uitbetaald maar blijft gewoon doorlopen tot einde kalenderjaar)
-31/12/'09: uitbetaling aangroeipremie voor de periode 18/03 tem 31/12
-01/01/'10: start wervingsperiode nieuwe getrouwheidspremie
-31/12/'10: "verwerving" en uitbetaling getrouwheidspremie
Enkel als u een storting zou doen nà 01/04/'09 dan zou u onmiddellijk onder de nieuwe premieberekening vallen waarbij u uw premie verwerft na 12 maanden.
Stel dat u een storting zou doen op 18/04/'09 dan zou u de premie verwerven op 18/04/'10. Deze wordt echter niet onmiddellijk uitbetaald, dit gebeurt telkens pas op het einde van het jaar. Op 18/04/'10 zou er dan tevens een nieuwe wervingsperiode van 12 maanden beginnen die eindigt op 18/04/'11.
Ik hoop dat dit u meer duidelijkheid geeft.
Uw verschillende stellingen zijn helaas niet juist. Daarom hierbij de uitleg hoe het juist in zijn werk zou gaan bij uw voorbeeld en waarom dit zo gebeurt:
Indien u een bedrag zou storten op 18/03/'09 op een lege Rabo Internet Spaarrekening dan begint uw storting momenteel nog onder het huidige premiesysteem te lopen. Vanaf 18/03/'09 begint er voor u dus een aangroeipremie te lopen waarvoor de voorwaarde is dat het geld minstens 6 maanden onafgebroken op de rekening dient te blijven staan.
Door de voorziene overgangsregeling zal u vanaf 01/04 weliswaar een hogere premie krijgen toegekend (volgens de nieuwe tarieven) maar de begin- en einddatum van de gestarte aangroeipremie blijven gewoon dezelfde. Zes maanden nà de stortingsdatum (dus op 18/09/'09) "verwerft" u het recht op deze premie. Nà deze zes maanden blijft de premie (zoals momenteel altijd voor aangroeipremie bij Rabobank.be gebeurt) doorlopen tot het einde van het lopende kalenderjaar. Nadien wordt deze vervangen door de vernieuwde getrouwheidspremie.
Op uw geld zou u bijgevolg volgende premies van toepassing zijn:
-18/03/'09: start aangroeipremie (aan 0,01%)
-01/04/'09: verhoging premie volgens nieuw systeem (naar bv. 0,5%)
-18/09/'09: "verwerving" van de aangroeipremie (deze wordt nog niet uitbetaald maar blijft gewoon doorlopen tot einde kalenderjaar)
-31/12/'09: uitbetaling aangroeipremie voor de periode 18/03 tem 31/12
-01/01/'10: start wervingsperiode nieuwe getrouwheidspremie
-31/12/'10: "verwerving" en uitbetaling getrouwheidspremie
Enkel als u een storting zou doen nà 01/04/'09 dan zou u onmiddellijk onder de nieuwe premieberekening vallen waarbij u uw premie verwerft na 12 maanden.
Stel dat u een storting zou doen op 18/04/'09 dan zou u de premie verwerven op 18/04/'10. Deze wordt echter niet onmiddellijk uitbetaald, dit gebeurt telkens pas op het einde van het jaar. Op 18/04/'10 zou er dan tevens een nieuwe wervingsperiode van 12 maanden beginnen die eindigt op 18/04/'11.
Ik hoop dat dit u meer duidelijkheid geeft.
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Anders gesteld : iemand die voor 01-04-09 een storting doet, kan véél vlugger ( reeds na 6 maanden ) en zelfs tot en met 31-12-09 van een premie genieten ?
Deze voordelige situatie gaat zich maar één keer voordoen.
Deze voordelige situatie gaat zich maar één keer voordoen.
Laatst gewijzigd door paul op 18 maart 2009, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Alles hangt af van het moment dat je je geld terug afhaalt. Stel dat je stort in maart 2009, en je haalt het af in november 2010. Dan heb je enkel aangroeipremie gehad van maart 2009 tot december 2009. En heb je 0 euro getrouwheidspremie ontvangen, omdat de getrouwheidspremie nog maar 11 maand liep... Bij een andere bank had je getrouwheidspremie ontvangen in september 2010 voor een heel jaar. Misschien ver gezocht, maar hou er toch rekening mee, met het moment dat je je centen zou afhalen ...paul schreef: Anders gesteld : iemand die voor 01-04-09 een storting doet, kan véél vlugger ( reeds na 6 maanden ) en zelfs tot en met 31-12-09 van een premie genieten ?
Deze voordelige situatie gaat zich maar één keer voordoen.
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Ja maar het grote voordeel is wel dat je eind dit jaar, op 31/12/09, al de getrouwheidspremie van 01/04/09 tot 31/12/09 onmiddellijk opstrijkt en dan kan je op 01/01/2010 nog zien wat je doet... Laat je het geld gewoon staan tot 31/12/2010 dan heb je terug een jaar getrouwheidspremie of je kan op 01/01/10 je geld overzetten naar een rekening met op dat moment betere voorwaarden...
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Wat ik ervan onthou, is dat een storting die je er 23 maanden op laat staan, slechts 12 maanden getrouwheidspremie verdient, wat toch wel iets anders is dan 'de getrouwheidspremie wordt toegekend voor bedragen die meer dan 12 maanden onafgebroken op de rekening staan'. Dit is geen verwijt, beste moderator - of toch niet aan Rabobank, eerder aan de bedenkers van deze maatregel.
Werner
Werner
-
Save our Centen
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Nee werner,whuyse schreef: Wat ik ervan onthou, is dat een storting die je er 23 maanden op laat staan, slechts 12 maanden getrouwheidspremie verdient, wat toch wel iets anders is dan 'de getrouwheidspremie wordt toegekend voor bedragen die meer dan 12 maanden onafgebroken op de rekening staan'. Dit is geen verwijt, beste moderator - of toch niet aan Rabobank, eerder aan de bedenkers van deze maatregel.
Werner
zo zit het niet, je verdient wel getrouwheidspremie op 23 maand, maar er is een verschil tussen verworven en uitgekeerde getrouwheidspremie.
Het is nogal complex en zal nog lang duren eer iedereen mee is met deze nieuwe regeling. daarom al eerder mijn vraag om een duidelijk overzicht en of simulatie om al die twijfels de wereld uit te helpen !
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Laat ik het even wat duidelijker formuleren:
1/04/2009 : +1000 EUR
1/03/2011: -1000 EUR
Hoeveel getrouwheidspremie krijg je?
12 maanden, op 1000 EUR, terwijl je geld er wel degelijk 23 maanden heeft opgestaan.
Dat is zo uitgelegd door Rabobank zelf, in de post van 11 Maart 2009, 13:31:22
Werner
1/04/2009 : +1000 EUR
1/03/2011: -1000 EUR
Hoeveel getrouwheidspremie krijg je?
12 maanden, op 1000 EUR, terwijl je geld er wel degelijk 23 maanden heeft opgestaan.
Dat is zo uitgelegd door Rabobank zelf, in de post van 11 Maart 2009, 13:31:22
Werner
-
Save our Centen
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Dit maakt het inderdaad wat duidelijker en inderdaad krijg je hier maar 12 maanden getrouwheid, als je het een maand langer liet staat had je recht op 24 maanden. Dit heet dan ook getrouwheid, omdat de getrouwheid beloond wordt.whuyse schreef: Laat ik het even wat duidelijker formuleren:
1/04/2009 : +1000 EUR
1/03/2011: -1000 EUR
Hoeveel getrouwheidspremie krijg je?
12 maanden, op 1000 EUR, terwijl je geld er wel degelijk 23 maanden heeft opgestaan.
Dat is zo uitgelegd door Rabobank zelf, in de post van 11 Maart 2009, 13:31:22
Werner
Dit was in de huidige (tot 31.3) spaarregeling ook wel zo, dat als je in november geld afhaalde je op het einde van het jaar niet kon rekenen op een getrouwheidspremie.
Voor de nieuwe spaarregeling van 1 april 2009 had rabobank enkel een symbolische getrouwheidspremie, wat veel eenvoudiger was, maar onze regering heeft daar anders nu eenmaal anders over beslist.
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Wat niet logisch is, is dat de getrouwheidspremie per periode van 12 maanden wordt uitgekeerd, in plaats van een periode vanaf 12 maanden. Het geld dat er de 13e maand opstaat, staat er ook al langer dan 12 maanden op, maar heeft toch geen recht op de getrouwheidspremie. Dat is gewoon belachelijk.
-
JurgenG
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Nee, niet belachelijk, gewoon business.whuyse schreef: Wat niet logisch is, is dat de getrouwheidspremie per periode van 12 maanden wordt uitgekeerd, in plaats van een periode vanaf 12 maanden. Het geld dat er de 13e maand opstaat, staat er ook al langer dan 12 maanden op, maar heeft toch geen recht op de getrouwheidspremie. Dat is gewoon belachelijk.
Daarom dat het enige rendement dat ik verwacht van mijn spaarrekening de netto intrest is, de premie is gewoon een bonus die ik MISSCHIEN ooit wel eens zal krijgen.
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Business? Dat zou het zijn als het de banken zélf waren die dit uitgevonden hebben, maar dat is niet zo. Zij passen de nieuwe wetgeving toe, dat is alles.
Het is een perfide mechanisme om 'bankhopping' tegen te gaan. Al zit al je geld er al meer dan een jaar, toch ga je altijd verlies lijden als je van bank verandert, en dus ga je twee keer nadenken. Precies wat ze wilden, dus.
Werner
Het is een perfide mechanisme om 'bankhopping' tegen te gaan. Al zit al je geld er al meer dan een jaar, toch ga je altijd verlies lijden als je van bank verandert, en dus ga je twee keer nadenken. Precies wat ze wilden, dus.
Werner
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Er zijn banken die de nieuwe wetgeving misbruiken , zie hier een voorbeeld van de rentetarieven van landbouwkrediet : 10 verschillende spaarrekeningen bieden ze aan,whuyse schreef: Business? Dat zou het zijn als het de banken zélf waren die dit uitgevonden hebben, maar dat is niet zo. Zij passen de nieuwe wetgeving toe, dat is alles.
Het is een perfide mechanisme om 'bankhopping' tegen te gaan. Al zit al je geld er al meer dan een jaar, toch ga je altijd verlies lijden als je van bank verandert, en dus ga je twee keer nadenken. Precies wat ze wilden, dus.
Werner
hun intrest wijzigt op 1 april EN op 2 april. Eigenlijk zouden ze zulke praktijken moeten verbieden.
--------------------------------------------------------------------------------
het gewone boekje:
De basisrente wordt 1,00% (voorheen 1,25%)
De gterouwheispremie wordt 0,50% (onveranderd)
Op het Optirend Plus boekje:
De basisrente wordt 1,25% (onveranderd)
De getrouwheidspremie wordt 0,75% (voorheen 1,00%)
Enkel voor bedragen hoger dan 15.000 EUR.
Op het TOP-X boekje:
De basisrente wordt 1,25% (onveranderd)
De getrouwheidspremie wordt 0,50% (voorheen 0,75%)
Op het boekje A:
De basisrente wordt 1,25% (voorheen 2,00%)
De getrouwheidspremie wordt 1,00% (voorheen 0,75%)
Op het boekje VI wordt de rentevoet op 1 april 2009:
De basisrente wordt 2,50% (voorheen 2,50%)
De getrouwheidspremie wordt 1,00% (voorheen 1,00%)
Op het boekje VI wordt de rentevoet op 2 april 2009:
De basisrente wordt 2,50%
De getrouwheidspremie wordt 0,60%.
Op het boekje IX wordt de rentevoet op 1 april 2009:
De basisrente wordt 1,25% (voorheen 2,10%)
De getrouwheidspremie wordt 1,50% (voorheen 1,00%)
Op het boekje IX wordt de rentevoet op 2 april 2009:
De basisrente wordt 1,25%
De getrouwheidspremie wordt 0,50%
Op het boekje XII wordt de rentevoet op 1 april 2009:
De basisrente wordt 1,25% (voorheen 2,20%)
De getrouwheidspremie wordt 1,50% (voorheen 1,00%)
Op het boekje IX wordt de rentevoet op 2 april 2009:
De basisrente wordt 1,25%
De getrouwheidspremie wordt 0,50%.
-
JurgenG
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
We zijn natuurlijk off-topic aan het gaan, maar het zijn wel de banken die het systeem uitgevonden hebben van pas op het einde van het jaar de premies uit te betalen. Nog van lang vóór de nieuwe wetgeving trouwens.whuyse schreef: Business? Dat zou het zijn als het de banken zélf waren die dit uitgevonden hebben, maar dat is niet zo
Ik weet niet meer welke maar er was minstens één bank die ook intrest gaf op de premies van zodra ze verworven waren.
Als ik mij niet vergis was er bij Rabo ook een iets andere regeling voor de premies maar daar die toch maar 0.1% waren speelde dat niet echt een rol.
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Een vraag waar ik nog geen antwoord op gezien heb:
We beginnen met een lege rekening.
storting 1: 1/4/2009: 5000,- EUR
storting 2: 1/9/2009: 5000,- EUR
Wat krijg ik nu op 31/12/2010 aan getrouwheidspremie?
mogelijkheid 1:
5 maanden voor het saldo van 5000,- EUR
12 maanden voor het saldo van 10000,- EUR.
(vermits de periodes elkaar overlappen, mag je de 7 laatste maanden van storting 1 niet twee keer tellen)
OF
mogelijkheid 2:
12 maanden 5000,- EUR voor storting 1
12 maanden 5000,- EUR voor storting 2
Werner
We beginnen met een lege rekening.
storting 1: 1/4/2009: 5000,- EUR
storting 2: 1/9/2009: 5000,- EUR
Wat krijg ik nu op 31/12/2010 aan getrouwheidspremie?
mogelijkheid 1:
5 maanden voor het saldo van 5000,- EUR
12 maanden voor het saldo van 10000,- EUR.
(vermits de periodes elkaar overlappen, mag je de 7 laatste maanden van storting 1 niet twee keer tellen)
OF
mogelijkheid 2:
12 maanden 5000,- EUR voor storting 1
12 maanden 5000,- EUR voor storting 2
Werner
-
JurgenG
Re: Hoe gaat Rabobank.be de getrouwheidspremie berekenen?
Mogelijkheid 2 dus volgens mij.whuyse schreef: mogelijkheid 2:
12 maanden 5000,- EUR voor storting 1
12 maanden 5000,- EUR voor storting 2
Premie storting 1 is verworven op 01/04/10 en wordt uitbetaald op 31/12/10
Premie storting 2 is verworven op 01/09/10 en wordt uitbetaald op 31/12/10
Op voorwaarde dat je het geld niet afhaalt intussen...
Tot nu toe nog geen enkele bank gezien die aankondigde een ander systeem toe te passen.

