Hoe hebben de traditionele banken in godsnaam beleggings klanten?
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Hoe hebben de traditionele banken in godsnaam beleggings klanten?
@nto
Wat is er mis met een tak 21? Ok de bank roomt veel af, maar voor successieplanning of veilig beleggen op 8 jaar, is een tak 21 nog steeds ideaal vind ik.
Wat is er mis met een tak 21? Ok de bank roomt veel af, maar voor successieplanning of veilig beleggen op 8 jaar, is een tak 21 nog steeds ideaal vind ik.
je kan een tak 21 en de kosten vgl hier op spaargids :-)
laat je niet rollen.
laat je niet rollen.
Het gaat erom dat een bankier werkt voor zijn werkgever en niet voor zijn klant.Sebastiaan1985 schreef: ↑20 augustus 2019, 16:23 @nto
Een goede bankier wordt in de eerste plaats geacht veel geld in het laadje te brengen van zijn werkgever. Uiteraard is het meegenomen dat de klant tevreden is over zijn producten, maar aangezien een klant vaak onwetend is, is die tevredenheid relatief.
-
- VIP member
- Contacteer:
De rekensom is simpel 100 x 0,98 (taks) x 0,98 (instapkosten) x 0,976 (beheerskosten 8 jaar) = 93,74.
Dus 0,0626 x 1,018^8 = 0,0722. De bank gaat met ongeveer 0,0722/0,1534 = 0,4707 dus ongeveer 47% van het rendement gaat naar taksen/de bank
uitgaande van het rendement van het laatste jaar en natuurlijk gaan de beheerskosten er niet direct af voor 8 jaar. Maar toch, het is een goudmijn voor mijn bank...
Dus 0,0626 x 1,018^8 = 0,0722. De bank gaat met ongeveer 0,0722/0,1534 = 0,4707 dus ongeveer 47% van het rendement gaat naar taksen/de bank

Ik begrijp niet dat er nog altijd zoveel mensen zijn die willen dat de bank hun geld gratis beheert.
Hoe kan een bank nu overleven zonder beheerskosten???
Instapkosten zijn inderdaad zoveel mogelijk te vermijden omdat dit niet te maken heeft met beheer.
Hoe kan een bank nu overleven zonder beheerskosten???
Instapkosten zijn inderdaad zoveel mogelijk te vermijden omdat dit niet te maken heeft met beheer.
Dat we bij de bakker betalen voor een brood vinden we normaal. Dat we onze garagist betalen voor het onderhoud van onze auto vinden we normaal. Maar dat we de bank moeten betalen voor het beheer van ons geld vinden velen misdadig. Banken moeten alles gratis doen en dan verschieten de klanten ervan dat ze een slechte service krijgen (bij internetbanken) of geen app te hunner beschikking hebben.
-
- VIP member
- Contacteer:
@yaris
Dat komt misschien omdat banken ook gered zijn met miljarden belastinggeld? De mensen vertrouwen de bank niet meer dus ze vinden dat ze al genoeg betaald hebben als maatschappij.
Dat komt misschien omdat banken ook gered zijn met miljarden belastinggeld? De mensen vertrouwen de bank niet meer dus ze vinden dat ze al genoeg betaald hebben als maatschappij.
Was het dan beter geweest als die banken overkop waren gegaan?
Iets anders: wanneer een bank mooie winstcijfers bekend maakt, lees ik op fora en in kranten boze commentaren in de aard van: "Die dieven maken ferme winst en wij moeten ons tevreden stellen met 0,11%". Het is maar goed dat de banken nog winst maken. Zouden de mensen zich veiliger en gelukkiger voelen als klant bij een verlieslatende bank?
Zou een echte goudstandaard dan misschien toch beter zijn?
En ja, een fortis bv. had men beter failliet laten gaan. Gezien het om fiat geld gaat door de overheid uit dunne lucht gecreëerd kunnen de spaartegoeden voor 100% gedekt worden. De criminelen horen uiteraard in de bak thuis, van de topman wiens naam ik blijf vergeten tot de kleine mier in het lokale kantoortje die zijn medemens wetens en willens opgelicht heeft.
En ja, een fortis bv. had men beter failliet laten gaan. Gezien het om fiat geld gaat door de overheid uit dunne lucht gecreëerd kunnen de spaartegoeden voor 100% gedekt worden. De criminelen horen uiteraard in de bak thuis, van de topman wiens naam ik blijf vergeten tot de kleine mier in het lokale kantoortje die zijn medemens wetens en willens opgelicht heeft.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Freedom is not free.
Freedom is not free.
Dit vraag ik me ook af.haelewyn schreef: ↑20 augustus 2019, 10:19 Waarom betalen mensen nog altijd het dubbele voor hun gsm rekening of voor elektriciteit dan ze bij de goedkoopste aanbieder zouden betalen ?
Waarom doen zo weinig mensen moeite om meer intrest te hebben op een spaarrekening ?
Waarom kopen veel mensen niet van een wit product ?
Hetzelfde als wat hierboven gezegd wordt.
Het is des mensen eigen om lui te zijn. Sommigen houden zich niet bezig met 100 keer een beetje te besparen. Ze willen enkel moeite doen als er mogelijk (soms is dat een illusie) grote winsten te behalen zijn. Zelfs als het over gokken op winsten gaat.
En verder:
- waarom betaalt men het dubbele bij Telenet als Scarlet/orange de helft goedkoper zijn?
- waarom de nieuwste iphones aan 1.000 euro per stuk
- waarom een 'ziekenkas' betalen als er ook gratis bestaan
En maar luidop durven zeggen dat het leven duur is en men te weinig verdient.

-
- Hero Member
- Contacteer:
Correctie. Als een bank wil dat ik klant word dan zal die Bank mij daarvoor moeten betalen. Keytrade doet dat, beobank met de visakaarten, pensioensparen acties links en rechts, overbrengen van portefeuille tegen vergoeding enzovoort. Want mijn geld gebruiken ze om zelf nog meer geld te maken. Ik zie mijn garagist nog niet met mijn auto op reis gaan terwijl hij bij hem ter reparatie staat.Yaris schreef:... . Banken moeten alles gratis doen en dan verschieten de klanten ervan dat ze een slechte service krijgen (bij internetbanken) of geen app te hunner beschikking hebben.
Mijn grootouders vertrouwen een online bank niet. Ze willen naar iemand kunnen gaan en daar hun beklag doen. Zij zijn van mening dat de Akte van vertrouwen van Vandenborre nergens anders geëvenaard wordt. Als ik dan zeg dat ik van Bol.com 1 jaar na mijn aankoop een toestel gratis heb terug gestuurd en mijn geld cash terug heb gekregen geloven ze het bijna niet.
Een kennis van mijn gaat bijvoorbeeld naar een vrij dure verzekeringsmakelaar omdat ze bij een ongeval daar even kan gaan huilen als het moet.
Ik probeerde mijn vader te overtuigen af te stappen van zijn dure Belfius Red zichtrekening en gewoon over te gaan naar Pulse White (€4,5 -> €1/maand) zonder enig verschil in wat hij gebruikt. Nope, niet gedaan. Ook zijn aandelen portefeuille overzetten is nog steeds niet gedaan (hij heeft wel een MeDirect rekening geopend, maar daar is het dan ook bij gebleven).
Mijn nonkel (die de stekker van de modem uit het stopcontact trekt om stroom te besparen, maar terwijl wel een aardig budget op een klassieke 0.11% spaarrekening heeft staan) krijg ik niet overhaalt om zijn geld niet eerder te parkeren op een 5 maal beter renderende rekening.
Een maat van mij heeft een best wel duur energieabonnement samen met Boxx genomen terwijl ik hem geadviseerd had een Next Thermostat te kopen (eenmalige kost en geen abonnement). De gladde verkoper heeft hem alsnog kunnen overtuigen (met de sluwe streek dat hij bij inleveren van zijn huidige thermostaat zijn Boxx zelf gratis kreeg) en nu dus vast zit aan Boxx (want hij heeft niets anders meer) en het energiecontract dat hierbij hangt (of hij stopt het contract en het Boxx abo moet betalen van €6.5/maand). Het grappige van allemaal, hij is overtuigd een goede deal te hebben gedaan
(alhoewel, onlangs zei hij toch dat hij alsnog van leverancier zou veranderen maar dat is dan wel €78/jaar voor die Boxx hé... Dan was die eenmalige kost van €200 misschien niet beter?)
Hoeveel mensen dat ik ken dat het duurste Telenet abonnement hebben met 100mbps en alleen in hun huis zitten. Die snelheid heeft totaal geen nut, tenzij je daar 3 Netflix streams tegelijk aan het afspelen bent. Prachtige marketing dus van Telenet hier om iedereen te laten geloven dat een snelheid van onder 30mbps hetzelfde is als een dialup modem.
Of een ander koppel dat Scarlet internet heeft (€32/maand) en een digitaal tv abo van Telenet (€27,79/maand) terwijl Scarlet Trio er €40/maand kost.
Ik wil eigenlijk niet weten hoeveel mensen er diensten of producten afnemen die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
Persoonlijk haat ik verkopers, vaak kennen ze er niets van en durven ze nog te liegen. In een winkel probeerde er eentje mij eens een SD kaart te verkopen voor een tablet die niet eens een SD kaart slot had. Toen ik hem hierop wees was het van "Ah ja echt - kijkt even specificaties na - inderdaad dat is ook waar. Sorry". Daarbij immomakelaars zijn de ergste. Daar is het budget gigantisch en bij een bezoek naar een appartement melden ze eventjes niet dat er een rechtszaak loopt bij de aannemer (wat ik te weten was gekomen van de buur). Hem dit vermelden stond hij met zijn mond vol tanden en de smoes dat ze die zeker wel zullen winnen (uiteindelijk bleek de rechtszaak al een jaar bezig, snel snel was dit dan weer niet zeker).
Het enige wat een verkoper moet doen voor mij is feiten zeggen en niet opdringerig zijn, maar hun commissie wordt vaak gegeven op de extra dingen die ze kunnen verkopen en niet op hoe ze de gebruiker kunnen helpen.
Kortom: de Belg is oerconservatief, geloofd in verkooppraatjes en vaak boeit het hem eigenlijk weinig.
If it works, why change it. Pas als men plots begint te beseffen dat ze in geldnood zitten zullen sommige eens nakijken waar het geld wel allemaal niet naartoe gaat.
Moest iedereen eens verplicht aan budget beheer doen, dan zouden er vele hun ogen wel opendoen.
Een kennis van mijn gaat bijvoorbeeld naar een vrij dure verzekeringsmakelaar omdat ze bij een ongeval daar even kan gaan huilen als het moet.
Ik probeerde mijn vader te overtuigen af te stappen van zijn dure Belfius Red zichtrekening en gewoon over te gaan naar Pulse White (€4,5 -> €1/maand) zonder enig verschil in wat hij gebruikt. Nope, niet gedaan. Ook zijn aandelen portefeuille overzetten is nog steeds niet gedaan (hij heeft wel een MeDirect rekening geopend, maar daar is het dan ook bij gebleven).
Mijn nonkel (die de stekker van de modem uit het stopcontact trekt om stroom te besparen, maar terwijl wel een aardig budget op een klassieke 0.11% spaarrekening heeft staan) krijg ik niet overhaalt om zijn geld niet eerder te parkeren op een 5 maal beter renderende rekening.
Een maat van mij heeft een best wel duur energieabonnement samen met Boxx genomen terwijl ik hem geadviseerd had een Next Thermostat te kopen (eenmalige kost en geen abonnement). De gladde verkoper heeft hem alsnog kunnen overtuigen (met de sluwe streek dat hij bij inleveren van zijn huidige thermostaat zijn Boxx zelf gratis kreeg) en nu dus vast zit aan Boxx (want hij heeft niets anders meer) en het energiecontract dat hierbij hangt (of hij stopt het contract en het Boxx abo moet betalen van €6.5/maand). Het grappige van allemaal, hij is overtuigd een goede deal te hebben gedaan

Hoeveel mensen dat ik ken dat het duurste Telenet abonnement hebben met 100mbps en alleen in hun huis zitten. Die snelheid heeft totaal geen nut, tenzij je daar 3 Netflix streams tegelijk aan het afspelen bent. Prachtige marketing dus van Telenet hier om iedereen te laten geloven dat een snelheid van onder 30mbps hetzelfde is als een dialup modem.
Of een ander koppel dat Scarlet internet heeft (€32/maand) en een digitaal tv abo van Telenet (€27,79/maand) terwijl Scarlet Trio er €40/maand kost.
Ik wil eigenlijk niet weten hoeveel mensen er diensten of producten afnemen die ze eigenlijk helemaal niet nodig hebben.
Persoonlijk haat ik verkopers, vaak kennen ze er niets van en durven ze nog te liegen. In een winkel probeerde er eentje mij eens een SD kaart te verkopen voor een tablet die niet eens een SD kaart slot had. Toen ik hem hierop wees was het van "Ah ja echt - kijkt even specificaties na - inderdaad dat is ook waar. Sorry". Daarbij immomakelaars zijn de ergste. Daar is het budget gigantisch en bij een bezoek naar een appartement melden ze eventjes niet dat er een rechtszaak loopt bij de aannemer (wat ik te weten was gekomen van de buur). Hem dit vermelden stond hij met zijn mond vol tanden en de smoes dat ze die zeker wel zullen winnen (uiteindelijk bleek de rechtszaak al een jaar bezig, snel snel was dit dan weer niet zeker).
Het enige wat een verkoper moet doen voor mij is feiten zeggen en niet opdringerig zijn, maar hun commissie wordt vaak gegeven op de extra dingen die ze kunnen verkopen en niet op hoe ze de gebruiker kunnen helpen.
Kortom: de Belg is oerconservatief, geloofd in verkooppraatjes en vaak boeit het hem eigenlijk weinig.
If it works, why change it. Pas als men plots begint te beseffen dat ze in geldnood zitten zullen sommige eens nakijken waar het geld wel allemaal niet naartoe gaat.
Moest iedereen eens verplicht aan budget beheer doen, dan zouden er vele hun ogen wel opendoen.
Heeft kbc niet alles vroegtijdig terug betaald met interest? Wat de regering ermee gedaan heeft dat is de banken hun schuld niet. Was het dan beter om al de huizen van de mensen af te nemen om de schulden van de banken te betalen?Sebastiaan1985 schreef: ↑20 augustus 2019, 17:39 @yaris
SMGGM schreef: ↑20 augustus 2019, 22:21 Mijn grootouders vertrouwen een online bank niet. Ze willen naar iemand kunnen gaan en daar hun beklag doen. Zij zijn van mening dat de Akte van vertrouwen van Vandenborre nergens anders geëvenaard wordt. Als ik dan zeg dat ik van Bol.com 1 jaar na mijn aankoop een toestel gratis heb terug gestuurd en mijn geld cash terug heb gekregen geloven ze het bijna niet.
Een maat van mij heeft een best wel duur energieabonnement samen met Boxx genomen terwijl ik hem geadviseerd had een Next Thermostat te kopen (eenmalige kost en geen abonnement). De gladde verkoper heeft hem alsnog kunnen overtuigen (met de sluwe streek dat hij bij inleveren van zijn huidige thermostaat zijn Boxx zelf gratis kreeg) en nu dus vast zit aan Boxx (want hij heeft niets anders meer) en het energiecontract dat hierbij hangt (of hij stopt het contract en het Boxx abo moet betalen van €6.5/maand). Het grappige van allemaal, hij is overtuigd een goede deal te hebben gedaan(alhoewel, onlangs zei hij toch dat hij alsnog van leverancier zou veranderen maar dat is dan wel €78/jaar voor die Boxx hé... Dan was die eenmalige kost van €200 misschien niet beter?)
Omdat de kwaliteit veel beter is bij Telenet. Heb zelf Scarlet ouders hebben telenet omdat Proximus tv niet mogelijk is waar ze wonen. Kwaliteit is veel beter, snelheid van internet is sneller, het algemeen gebruiksgemak is beter en zelf de helpdesk is beter, extra zenders. Er is meer verschil dan wat jij aanhaalt.