Hoe in goud beleggen ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Re: Hoe in goud beleggen ?
Gewoon een broker rekening openen lijkt mij echt veel eenvoudiger; maar vermoedelijk wil je dit niet omdat....
Te complex zei hij... Maar denk ook dat dit nog één van de eenvoudigste manieren is als je het niet zelf wilt bewaren...
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Tja maar bij een broker is het een effect 

Ik zoek een ETF om in goud te beleggen - eentje die liefst in euro noteert om de wisselkoerskosten van 0,45% à 0,50% voor de aankoop van dollars te vermijden.
Ik vond zelf de ETFS Physical Gold (PHAU). Zijn er volgens jullie betere alternatieven beschikbaar? Fysiek goud is niet het antwoord dat ik zoek :-) Ik ben me bewust van de voor- en nadelen.
Ik vond zelf de ETFS Physical Gold (PHAU). Zijn er volgens jullie betere alternatieven beschikbaar? Fysiek goud is niet het antwoord dat ik zoek :-) Ik ben me bewust van de voor- en nadelen.
En Thais goud ?
Wat denken jullie over MENE? Niet zozeer de website of winkel, maar wel het principe, nl. om je belegging in 24 karaats goud of platina op je lichaam te dragen in de vorm van een juweel. Als ik het goed begrepen heb, is het in het Midden-Oosten en Azië de gewoonte om je investering in goud te dragen.
Ik weet dat puur goud zacht is, maar als je investeert in goud als noodreserve, dan heb je weinig aan een papiertje van de bank. En gewone juwelen zijn door het design, de legering en ev. edelstenen veel moeilijker op waarde te schatten, terwijl je met een product van Mene kunt zeggen: "Hier een ring van 8 g 24 karaats goud, hoeveel geef je er voor?" In geval van platina, bestaat de kans dat meeste mensen die niet te nauwkeurig kijken het als een zilveren of metalen ring of armband zullen beschouwen.
Ik weet dat puur goud zacht is, maar als je investeert in goud als noodreserve, dan heb je weinig aan een papiertje van de bank. En gewone juwelen zijn door het design, de legering en ev. edelstenen veel moeilijker op waarde te schatten, terwijl je met een product van Mene kunt zeggen: "Hier een ring van 8 g 24 karaats goud, hoeveel geef je er voor?" In geval van platina, bestaat de kans dat meeste mensen die niet te nauwkeurig kijken het als een zilveren of metalen ring of armband zullen beschouwen.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Dat is hier al eens besproken, gezien zijn gehalte niet echt interessant.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Iedereen zoekt terug zijn toevluchtsoord in goud zie ik. Maar hoe fysiek is dat goud? Als dat een tracker is, is dat papier goud dat leg je bij wijze van spreken onder het kopieerautomaat en je hebt 2 schuldbewijsjes.
In hoeverre is goud dan een veilige haven?
Het is fysiek goud dat je in handen moet hebben, anders is je goudinvestering geen dr*l waard.
In hoeverre is goud dan een veilige haven?
Het is fysiek goud dat je in handen moet hebben, anders is je goudinvestering geen dr*l waard.
Een beetje zoals met de crypto's dus

On-topic : klopt eigenlijk wel ... mocht het echt slecht uitdraaien dan ben je met je kopietje niet veel als je brood bij de bakker zal moeten halen ...
Lang geleden kon je bij KBC een goudspaarrekening aanhouden: je kon er geld op storten en dan werd er met dat geld goud voor jou gekocht. Je kreeg het goud niet fysiek in handen maar in de plaats kreeg je een overzicht van hoeveel goud je bezat. De klanten hadden er blijkbaar geen vertrouwen in want het produkt is opgedoekt wegens te weinig succes.
Hoorde onlangs ene zeggen dat er tegenwoordig goud bestaat dat je in winkels/bakkers kan gebruiken. Het is een wettelijk betaalmiddel. Het zou een blokje zijn met een stukje goud van 1 of 2 gram dat je moet afbreken en daar zit een certificaat bij.
Zei hem 'Tarara, tot je er mee bij de bakker staat! Die bakker weet al niet wat het is en zal het dan niet aanvaarden omdat hij niet weet of het echt is'.
Zei die vent tegen mij 'Maar er zit een certificaat bij'.
Ik terug 'Ja, en de bakker weet of dat certificaat echt is, bij dat stukje goud hoort en laat staat dat hij weet wat hij achteraf met die 2 gram goud moet doen'.
Hij kon niet meer verder.
Wat een gedoe met certificaten gaat dat zijn? Ga we dan boodschappen doen met een aktentas vol certificaten? Zelfs als het systeem zou werken, hoe ga je een brood van 2,30 euro in goud betalen? 1 gram goud = 35 euro.
Op gevaar af de anti-thailand-meute over mijn hoofd te krijgen, moet ik deze stelling tegenspreken.Spruitekop schreef: ↑14 december 2018, 01:12Dat is hier al eens besproken, gezien zijn gehalte niet echt interessant.
In Thailand is er een super-levendige handel in 96,5 % goud. Elke stad heeft honderden, zo niet duizenden goud shops. Je kan er goudplaatjes (met certificaat) aan- en verkopen in verschillende maten en gewichten. Mijn echtgenote en ik gaan regelmatig naar Bangkok en Chiangmai en staan telkens verbaasd over dit naar onze normen uniek goudgebeuren. Zij heeft al enkele keren opgeworpen om ook een aantal van die plaatjes te kopen en mee te nemen naar ons landje. Wij hebben de mogelijkheid om dit zo nodig op een ontraceerbare plaats op te slaan. Ik heb echter geen notie van de in- en uitvoer modaliteiten ervan. Dus kijken we nog even de kat uit de boom.
Ik denk wel dat Thailandkenners zoals Coike en Savantas dit verhaal kunnen bevestigen.
Ik denk dat op dit moment in edelmetalen betalen niet veel zin heeft. Als ik edelmetaal koop, is het met inflatie, bankencrisis, black-out, ... in gedachten. Als je naar de bakker of de kruidenier wilt gaan, is het misschien beter om een voorraadje zilveren munten te hebben.
Klopt! Dat noemen ze (euro) munstukken...
Er staat op dat stukje goud(legering) zelfs nog 1 of ander raar prentje op, langs beide kanten.