Hoe KI recupereren ?
TIP
Hoe KI recupereren ?
Hallo,
Mijn vrouw en ik zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel. We hebben een eigen woning. Binnenkort zou ik met eigen middelen (van voor ons huwelijk) een appartement willen kopen. Het KI zou ik willen recupereren via de intresten van een bulletkrediet, code 1146 op de belastingaangifte. Ik heb hier enkele vragen over.
Voor zover ik het begrijp, zullen mijn vrouw en ik elk de helft het KI van het appartement moeten aangeven, zelf al zou ik het volledig met eigen middelen kopen. De reden is dat het KI als een inkomen aanzien wordt, dat deel uitmaakt van het gemeenschappelijk vermogen. Klopt dit ?
Vermits dit KI verdeeld wordt over ons beiden, moet ik dan het bulletkrediet samen met mijn vrouw aangaan ? Anders kunnen we het KI niet volledig recupereren ?
Als dit appartement in de gemeenschap zou gebracht worden (met een keuzebeding), wat zijn dan de gevolgen ivm het KI en de aftrekbaarheid van de intresten ?
mvg,
Jef
Mijn vrouw en ik zijn getrouwd onder het wettelijk stelsel. We hebben een eigen woning. Binnenkort zou ik met eigen middelen (van voor ons huwelijk) een appartement willen kopen. Het KI zou ik willen recupereren via de intresten van een bulletkrediet, code 1146 op de belastingaangifte. Ik heb hier enkele vragen over.
Voor zover ik het begrijp, zullen mijn vrouw en ik elk de helft het KI van het appartement moeten aangeven, zelf al zou ik het volledig met eigen middelen kopen. De reden is dat het KI als een inkomen aanzien wordt, dat deel uitmaakt van het gemeenschappelijk vermogen. Klopt dit ?
Vermits dit KI verdeeld wordt over ons beiden, moet ik dan het bulletkrediet samen met mijn vrouw aangaan ? Anders kunnen we het KI niet volledig recupereren ?
Als dit appartement in de gemeenschap zou gebracht worden (met een keuzebeding), wat zijn dan de gevolgen ivm het KI en de aftrekbaarheid van de intresten ?
mvg,
Jef
Re: Hoe KI recupereren ?
jommar schreef: ↑21 december 2018, 20:59 Hallo,
Ja als je getrouwd bent onder het stelsel van gemeenschap van goederen. Neen als je getrouwd bent onder het stelsel van scheiding van goederen
Ik dacht van wel, omdat ze dan 50 eigenaar zou zijn.
Waarom vraag je dit, als het al gemeenschap van goederen is, dan moet je toch geen keuzebeding meer hebben?
Vraag het allemaal eens aan de notaris.
Ik zou gewoon document opmaken bij notaris of onder jullie dat jullie een schuld hebben op elkaar.
lees anders ook eens:
https://www.livios.be/nl/bouwinformatie ... -goederen/
Nog belangrijk waarom zou je bulletkrediet nemen, is dat om te verhuren, weet dat je minder goede voorwaarden zal krijgen van de bank, van wanneer dateert de lening op jullie huidig huis en hoe lang loopt hij nog? Mogelijkheid zou zijn om je huidig krediet om te zetten naar één van na 2016 + lening voor je nieuwe pand met kapitaalaflossingen?
mvg,
Jef
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.