Hoe kies je een online broker?
TIP
Re: Hoe kies je een online broker?
Fondsen kopen is geen belegging. Kan je bij elke bank doen. Beleggen is meer dan fondsen en dan is een broker nodig. Als beginner zou ik Lynx/Mexem/IB vermijden omdat het platform zeer moeilijk te begrijpen valt. Als beginner zou ik voor Binck gaan, goedkoop, gemakkelijk, fondsen ook aanwezig. Keytrade als ook een zicht/spaar rekening nodig is. VISA ook beschikbaar (gratis). Keytrade is wel duur op de VS markten.cpnx schreef: ↑17 december 2019, 13:02 Misschien had ik dit in mijn OP moeten vermelden. Een zestal jaren geleden opende ik een account bij Rabobank omdat ze meer interest aanboden dan mijn overige banken (Belfius en BNP Paribas Fortis), voor pensioensparen en omdat ze interessanter waren om te beleggen dan bij de 2 eerder vermelde banken. Nog voor dat ik kon beginnen met beleggen, stopten zij met pensioensparen en beleggingen en een kaart zat nooit in het aanbod. Mijn geld mag daar weg en dat speelt ook een rol bij het kiezen van een broker.
Kies ik voor een pure broker (Lynx, Binck, ...) en verhuis ik deel van Rabobank spaargeld naar Belfius of BNP Paribas Fortis (en de rest naar broker) of kies ik voor een broker die ook spaarrekeningen en kaarten aanbiedt (KeyTrade)?
Keytrade heeft een spaarrekening aan 0,11%. Ze geven nog iets meer op de spaarrekeningen die van MoneYou gekomen zijn. Maar hoe lang nog ? En als je die niet hebt, heb je er ook niets aan.
Aangezien Keytrade ook gewone bankactiviteiten heeft, kan je hier ook een bankkaart en Visa-kaarten krijgen. Maar dit is geen verplichting.
De Fidelity spaarrekening bij MeDirect geeft nog 0,55%, waarvan 0,50% getrouwheidspremie. Niet ideaal als je je geld er niet lang op laat staan. Ze hebben ook nog de Me3- en Me6-rekening, waar je je geld 3 en resp. 6 maanden na het afhaalcommando krijgt.
Zelfs ben ik bij Lynx, na lang vergelijken en twijfelen en echt geen seconde spijt van gehad
Lynx heeft sinds een (lange?) tijd een basisplatform, als je dat platform nog niet begrijpt, kan je niks komen doen op de beurs denk ik... (en dan moet je je ernstige vragen stellen over de waarde van je diploma van de lagere school...)
Verder is het volledige platform natuurlijk wel duizendmaal leuker en totaal niet zo moeilijk als de mensen zeggen (tenzij je alle knopjes wilt kennen).
Helpdesk is echt zeeeer goed, laatste keer dat ik ze nodig had (eigenlijk had ik vooral verkeerd gelezen, denk ik :p ) reageerden ze binnen de 20 seconden via hun online chat en hebben ze ook zeer degelijk geholpen.
Aanbod is zeer ruim tegenover andere brokers(blijkbaar), maar nog niet ruim genoeg voor mij soms.
Ook zeer transparant over tarieven, maar veel mensen kunnen een simpele tabel niet lezen en beweren daarom soms het tegendeel.
Het enige wat mij teleurstelde aan Lynx is dat ze zelf geen adviezen geven. Hun online seminars vind ik uiteindelijk ook nogal beperkt soms.
Mijn gevoel is Lynx echt wel iets meer voor individuele aandelen dan voor fondsen, daarvoor zou ik misschien eerder naar een andere broker voor gaan (maar dit is eigenlijk misschien meer een gevoel)
Lynx heeft sinds een (lange?) tijd een basisplatform, als je dat platform nog niet begrijpt, kan je niks komen doen op de beurs denk ik... (en dan moet je je ernstige vragen stellen over de waarde van je diploma van de lagere school...)
Verder is het volledige platform natuurlijk wel duizendmaal leuker en totaal niet zo moeilijk als de mensen zeggen (tenzij je alle knopjes wilt kennen).
Helpdesk is echt zeeeer goed, laatste keer dat ik ze nodig had (eigenlijk had ik vooral verkeerd gelezen, denk ik :p ) reageerden ze binnen de 20 seconden via hun online chat en hebben ze ook zeer degelijk geholpen.
Aanbod is zeer ruim tegenover andere brokers(blijkbaar), maar nog niet ruim genoeg voor mij soms.
Ook zeer transparant over tarieven, maar veel mensen kunnen een simpele tabel niet lezen en beweren daarom soms het tegendeel.
Het enige wat mij teleurstelde aan Lynx is dat ze zelf geen adviezen geven. Hun online seminars vind ik uiteindelijk ook nogal beperkt soms.
Mijn gevoel is Lynx echt wel iets meer voor individuele aandelen dan voor fondsen, daarvoor zou ik misschien eerder naar een andere broker voor gaan (maar dit is eigenlijk misschien meer een gevoel)
Die individuele adviezen van brokers die moet je met een dikke korrel zout nemen, of beter, met een hele emmer zout. Je kan best de adviezen volgen van de onafhankelijke kantoren. Zelfs de data (ex-div en uitkering enz) die brokers meedelen moet je dubbelchecken.
-
Jiraisking
- Hero Member

- Contacteer:
Voor fondsen zou ik zeggen: MeDirect of Keytrade (via KeyPlan dan). De interface van MeDirect is wel onwaarschijnlijk chaotisch, daarom minder fan van MeDirect.
Voor aandelen, idd tarieven vergelijken. Heel tevreden van Bolero hier, zowel qua tarieven als aangeboden service, interface, ...
Voor aandelen, idd tarieven vergelijken. Heel tevreden van Bolero hier, zowel qua tarieven als aangeboden service, interface, ...
Wat bedoelen jullie telkens met 'service' die een bank aanbiedt bij de aan/verkoop van stukken? Welke 'service' heb je daar zo speciaal voor nodig, buiten hun programma gebruiken?
-
karelvanhoof
- Jr. Member

- Contacteer:
Binck VS Bolero
Binck:
- mogelijk te werken met schaduwportefeuille (niet mogelijk bij Bolero?)
- geen kosten op buitenlandse dividenden
Bolero:
- gratis realtimekoersen Euronext en Amerikaanse beurzen
- groter aanbod beurzen
- meer documentatie
Bolero is als Belgische broker populair, voor zij die bij Bolero zitten: Waarom Bolero verkozen boven Binck?
Ik zou zelf voornamelijk gaan werken met trackers op Euronext, is er een groot verschil in aanbod tussen beiden?
Binck:
- mogelijk te werken met schaduwportefeuille (niet mogelijk bij Bolero?)
- geen kosten op buitenlandse dividenden
Bolero:
- gratis realtimekoersen Euronext en Amerikaanse beurzen
- groter aanbod beurzen
- meer documentatie
Bolero is als Belgische broker populair, voor zij die bij Bolero zitten: Waarom Bolero verkozen boven Binck?
Ik zou zelf voornamelijk gaan werken met trackers op Euronext, is er een groot verschil in aanbod tussen beiden?
-
koenvhaver
- Full Member

- Contacteer:
Zelf ben ik tevreden over lynx. Zeer goed helpservice. Ben ook nog bij Keytrade maar kosten zijn veel hoger en dan vooral de valutakosten. Nu flatex de broker Degiro heeft overgenomen denk ik qua kosten dat flatex niet zal te kloppen zijn. Er zijn gewoon geen kosten behalve de verschillen tussen de spread waar zij hun winsten uithalen. Is nog te nieuw op de markt om er al iets over te vertellen.
Return portefeuille edelmetalen sinds 2016: +680%
Geen idee als je er al uit bent, maar iets wat ook belangrijk kan zijn:
Hoe ze omzetten van euro's naar dollars of ponden en omgekeerd. Als je denkt soms eens iets aan te kopen in andere valuta, of dividend te ontvangen in vreemde valuta.
Hoe ze omzetten van euro's naar dollars of ponden en omgekeerd. Als je denkt soms eens iets aan te kopen in andere valuta, of dividend te ontvangen in vreemde valuta.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
-
YelitBiros
- Jr. Member

Er zijn ook brokers die 'vergeten' om je dividend uit te betalen. Ik kan hier geen namen noemen, prive wél.
Diverse gebruikers op dit forum hebben reeds getuigd over dat Keytrade soms, door bepaalde omstandigheden, de dividenden niet automatisch uitbetaald maar je erachter moet vragen. In mijn persoonlijke situatie hebben ze mij bepaalde taksen bij fiscaal transparante fondsen niet correct betekend.
Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk
Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk
Als beginnende belegger zou ik liever bij 1 broker beginnen dan een broker te hebben voor dit en een broker voor dat. Kun je in fondsen beleggen bij Lynx? Zijn er fondsen waar je met maandelijkse bijdragen kunt werken? Zo ja, vanaf welk bedrag? De enigste persoon die ik IRL ken met een online broker (al een tijdje niet meer gezien) zit bij Lynx en is daar heel tevreden over, maar hij is een zeer actieve (dagelijks) en ervaren belegger. Waar hij Lynx voor gebruikt, is niet waarmee ik wil starten.Aerolla schreef: ↑17 december 2019, 19:14 Zelfs ben ik bij Lynx, na lang vergelijken en twijfelen en echt geen seconde spijt van gehad
Van wat ik al gezien heb, heeft Lynx een zeer uitgebreid aanbod, incl. Rusland. Wat kun je precies doen in Rusland? Individuele aandelen, valuta of ook fondsen?
Ik zit zelf bij binck en bolero. Bolero is wel ok voor de beurs van Amsterdam (bv trackers als IWDA, SWRD) maar voor de beurs in Duitsland (bv IUSN, VWCE) betaal je iets te veel vind ik, zeker met grote bedragen: 0,5%. Dan is binck een stuk goedkoper: 24,75 per schijf van 50.000€ of 0,05%.karelvanhoof schreef: ↑21 december 2019, 10:52 Bolero is als Belgische broker populair, voor zij die bij Bolero zitten: Waarom Bolero verkozen boven Binck?
Voor trackers is niémand goedkoper dan Degiro, namelijk volledig gratis voor enkele honderden trackers, oa iwda
-
rudipsycho
- Full Member

- Contacteer:
Ikzelf ben klant bij Lynx. Heb zelf dit jaar nog maar twee aandelen gekocht. Ben eerder een lange termijn belegger. Lynx is prijs/kwaliteit zeer oké. Goedkope tarieven (ook het omzetten van munten is goedkoop), veel aandelen in aanbod, goede klantendienst ( nemen onmiddellijk op, Nederlandstalig). Platform is grotendeels Engelstalig (voor mij een minpunt), antwoorden op "vaak gestelde vragen" op hun webstek zijn in het Nederlands. Je kan er fondsen kopen, maar of dit ook kan voor kleinere maandelijkse bedragen weet ik niet.cpnx schreef: ↑23 december 2019, 12:20
Als beginnende belegger zou ik liever bij 1 broker beginnen dan een broker te hebben voor dit en een broker voor dat. Kun je in fondsen beleggen bij Lynx? Zijn er fondsen waar je met maandelijkse bijdragen kunt werken? Zo ja, vanaf welk bedrag? De enigste persoon die ik IRL ken met een online broker (al een tijdje niet meer gezien) zit bij Lynx en is daar heel tevreden over, maar hij is een zeer actieve (dagelijks) en ervaren belegger. Waar hij Lynx voor gebruikt, is niet waarmee ik wil starten.