Hoe lang houden jullie je aandelen gemiddeld bij ?
TIP
Re: Hoe lang houden jullie je aandelen gemiddeld bij ?
Verleden week 1000 aandelen Nyrstar gekocht en een dag later verkocht met 0.70 euro koerswinst. Makkelijk verdiend.
Iets waar ik als groentje nog altijd niet uit geraak, is net die befaamde beurswijsheid. 'Je verliest meer geld door te wachten, als tijdens de crash zelf.'
Echter, wanneer je niet verkoopt - wat jullie eveneens voorstellen - is al die eventuele stijging toch evengoed verdwenen bij een crash? Dividend erbuiten gelaten natuurlijk.
Stel je koopt nu Umicore aan €42 en ziet het nog stijgen naar €55 in 2020. Midden 2020 barst een of andere bubbel en zakt Umicore naar pakweg €30. Iemand die tot dan wacht en instapt aan €30 staat er dan toch beter voor dan iemand die nu aan €42 koopt?
Akkoord dat je dit niet elk jaar kan zeggen. Maar na zo'n lange periode zonder stevige daling en recordkoersen te hebben gehaald (mede door uitzonderlijk laks monetair beleid), kan je toch stellen dat een steile val naar beneden vele malen aannemelijker is dan nog een grote klim? Met het oog op lang bijhouden zou ik nu zeker geen aandelen durven kopen die gewoon mee zijn gestegen, zoals Umicore of Sofina. Zelfs als dat achteraf betekent dat ik nog 2j heb moeten wachten. Dat ligt natuurlijk anders bij sterke aandelen die nu zijn afgestraft/gezakt (ik denk bv. aan Bayer, Covestro en Bekaert). Of ga ik ergens in mijn redenering uit de bocht?
Echter, wanneer je niet verkoopt - wat jullie eveneens voorstellen - is al die eventuele stijging toch evengoed verdwenen bij een crash? Dividend erbuiten gelaten natuurlijk.
Stel je koopt nu Umicore aan €42 en ziet het nog stijgen naar €55 in 2020. Midden 2020 barst een of andere bubbel en zakt Umicore naar pakweg €30. Iemand die tot dan wacht en instapt aan €30 staat er dan toch beter voor dan iemand die nu aan €42 koopt?
Akkoord dat je dit niet elk jaar kan zeggen. Maar na zo'n lange periode zonder stevige daling en recordkoersen te hebben gehaald (mede door uitzonderlijk laks monetair beleid), kan je toch stellen dat een steile val naar beneden vele malen aannemelijker is dan nog een grote klim? Met het oog op lang bijhouden zou ik nu zeker geen aandelen durven kopen die gewoon mee zijn gestegen, zoals Umicore of Sofina. Zelfs als dat achteraf betekent dat ik nog 2j heb moeten wachten. Dat ligt natuurlijk anders bij sterke aandelen die nu zijn afgestraft/gezakt (ik denk bv. aan Bayer, Covestro en Bekaert). Of ga ik ergens in mijn redenering uit de bocht?
De aankopen hebben niet steeds hetzelfde doel. Vaak zijn er trades te doen, waarbij een aandeel niet correct gewaardeerd lijkt, of men een bepaald effect nog niet volledig doorrekent/overdrijven reactie heeft op iets.
Andere zijn bvb holding die deel uitmaken van een lange termijns port en die zal ik veel minder snel verkopen.
Andere zijn bvb holding die deel uitmaken van een lange termijns port en die zal ik veel minder snel verkopen.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Wat jij beschrijft, is speculeren. Speculeren op een eventuele koersdaling in de (nabije) toekomst die al dan niet zal komen. Heel moeilijk om op basis van korte termijn fluctuaties consistent winst te boeken.DeZatteNonkel schreef: ↑19 november 2018, 20:21 Iets waar ik als groentje nog altijd niet uit geraak, is net die befaamde beurswijsheid. 'Je verliest meer geld door te wachten, als tijdens de crash zelf.'
Ik denk dat de meeste sucessvolle beleggers lange termijn beleggers zijn die ondergewaardeerde aandelen zoeken en deze dan heel lang bij houden en niet graag verkopen (genre Warren Buffett, Benjamin Graham etc.)
Dat is op korte termijn. De langetermijnbelegger interesseert het niet of die koers volgende maand 30% gezakt is of niet. We gaan ervan uit dat die koers zich terug zal herstellen op lange termijn. De tussentijdse capriolen van een manisch-depressieve beurs zijn niet relevant.DeZatteNonkel schreef: ↑19 november 2018, 20:21 Echter, wanneer je niet verkoopt - wat jullie eveneens voorstellen - is al die eventuele stijging toch evengoed verdwenen bij een crash? Dividend erbuiten gelaten natuurlijk.
Het is de eeuwige discussie tussen 'time in the market' en 'timing the market'.
Onderzoek wijst keer op keer uit dat 'time in the market' veel belangrijker is dan 'timing the market'. Al de tijd dat je zit te wachten, is minder 'time in the market'. Google ook eens op "Bob, the worst market timer", dat verhaal vertelt alles over deze vraagstelling.
1) Er zijn gemiddeld meer goede dan slechte beursjaren. De stijging in een goed jaar is gemiddeld vergelijkbaar met de daling in een slecht. Uit die simpele asymmetrie volgt dat de koersdaling tijdens een crash van een gemiddeld aandeel meestal kleiner zal zijn dan de stijging in de voorafgaande stierenmarkt.DeZatteNonkel schreef: ↑19 november 2018, 20:21 Iets waar ik als groentje nog altijd niet uit geraak, is net die befaamde beurswijsheid. 'Je verliest meer geld door te wachten, als tijdens de crash zelf.'
2) Een aandeel kan oneindig veel in waarde stijgen tegenover jouw instapkoers, maar nooit meer dan 100 % dalen. Deze asymmetrie zorgt er opnieuw voor dat op lange termijn buy-and-hold gemiddeld tot een mooi rendement zal leiden (en het verklaart ook waarom het rendement van veel succesvolle beleggers voor een groot deel verklaard wordt door een handjevol echte topaandelen).
3) Wie dividenden herinvesteert of belegt in een bedrijf met buybacks, ziet zijn positie in het bedrijf stelselmatig groeien. Zelfs als de totale beurswaarde van het bedrijf in kwestie terugvalt tot het niveau waarop jij kocht, doe jij desondanks nog steeds een (bescheiden) winst, puur door geduldig te zijn blijven zitten.
4) De markt timen is lastig. Niemand weet wanneer die crash komt en terwijl je zit te wachten op Godot rapen anderen dividenden en koerswinsten op.
5) Uit- en instappen kost geld, blijven zitten niet.
Dit alles leidt tot een simpele conclusie: op lange termijn ben je beter af met kopen en bijhouden dan met hyperactief te traden.
Wat niet wegneemt dat je niet occassioneel eens een aandeel kan oppikken waar je voor de heel lange termijn niet echt in gelooft, maar dat je overdreven laag gewaardeerd lijkt. Zo'n bedrijven verkoop je uiteraard best van zodra ze een vooraf gekozen koersdoel naderen. En nog occasioneler kan je eens een gokje placeren, zoals Nyrstar of de lotto.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik deel jouw redenering helemaal. De massa gelooft dat de bomen nog een stuk richting de hemel kunnen groeien. Tijd om de uitgang te zoeken dus. Ikzelf heb tussen november 2017 en februari van dit jaar de meeste van mijn aandelen verkocht. Een aantal aandelen met een mooi dividendrendement hou ik bij. Ben voorlopig niet van plan om nog aandelen te kopen. Ik hou liever cash achter de hand.DeZatteNonkel schreef: ↑19 november 2018, 20:21 Iets waar ik als groentje nog altijd niet uit geraak, is net die befaamde beurswijsheid. 'Je verliest meer geld door te wachten, als tijdens de crash zelf.'
Hier is de exacte quote van Peter LynchDeZatteNonkel schreef: ↑19 november 2018, 20:21 Iets waar ik als groentje nog altijd niet uit geraak, is net die befaamde beurswijsheid. 'Je verliest meer geld door te wachten, als tijdens de crash zelf.'
zie bvb awealthofcommonsense voor een bespreking.“Far more money has been lost by investors preparing for corrections, or trying to anticipate corrections, than has been lost in corrections themselves.” – Peter Lynch
Als belegger kan je kiezen tussen verschillende assetklassen. Elke assetklassen gaat omhoog en omlaag. Elke assetklassen heeft zijn eigen kenmerken voor risico en rendement. Een aandeel is meer risicovol dan een obligatie, dat op zijn beurt meer volatiliteit kent dan cash, etc.... Als je een hoger rendement will halen dan zal je een hoger risico moeten nemen. In het verwacht (maar niet gegarandeerd) rendement zit de wetenschap dat er onderweg dalingen zullen zijn.
Bekijk de lange termijngrafieken van de markten. Zij tonen een algemene stijgende trend. Op lange termijn is er een verwachting dat aandelen zullen stijgen. Zoek in Google "Bob the worst market timer"
Het is heel heel moeilijk om de toekomst te voorspellen. Het is dan ook heel moeilijk om de markt perfekt te timen. Wanneer weet je dat het een goed moment is om je cash "in te zetten"? Je kan vele verhalen lezen van mensen die al vele jaren met hun cash wachten tot een daling, soms zelfs een decennia. Heel die tijd heeft hun cash bijna niets opgebracht, en de aandelen zijn sterk gestegen. Zij hebben niet het risico van de aandelen genomen, maar ook niet het rendement gekregen.
Vandaag kan het laagste punt van de markten zijn voor een heel lange periode.
Het is belangrijk om je beleggingen aan te passen aan je risicoprofiel. Verkopen met verlies omdat je te veel risico nam is nefast voor je portefeuille. Zorg ervoor dat je steeds de mogelijke en waarschijnlijke dalingen inrekent in je plan. Beleg niet in aandelen met geld dat je niet kan verliezen. Het is zeer waarschijnlijk dat de aandelenmarkt in de toekomst 50% of meer gaan dalen. Het is niet mogelijk om te zeggen wanneer, en ook niet om te weten hoeveel ze zullen gestegen zijn tussen nu en dan.
Ga ervan uit dat al wat jij weet en verwacht ook gekend is door de andere spelers op de markt, en dat dit reeds in de huidige prijs zit. Zorg voor een brede spreiding in je portefeuille, individuele aandelen kunnen beel veel sterker dalen dan de markt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mijn visie is om aandelen te kopen en deze bij te houden tenzij dat er echt fundamenteel veranderd aan het onderliggende bedrijf. Sommige van mijn posities heb ik ondertussen ongeveer 10 jaar ( ben begonnen in 2008), ik beklaag het me zeker niet dat ze ondertussen al zo lang in mijn portefeuille zitten. Met 31 verschillende aandelen( waaronder 6 holdings) moet ik me niet druk maken over de waan van de dag. De dividenden hiervan herbeleg ik allemaal in wat het meest atractief is op het moment.
Wat is dat nu weer voor zever? Zowel N-VA open VLD en cd&v hebben ooit een speculatietaks ingevoerd, enkel voor de kleine belegger. Dat heeft zelfs Di Rupo niet durven doen. Zet die oogkleppen af.....
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Aan zij die reeds lange tijd dezelfde aandelen in portefuille hebben: Mag ik, zuiver uit nieuwsgierigheid eens vragen hoeveel procent je grootste stijger gestegen is, en wat je grootste dividendrendement van een aandeel is.
De reden dat ik dit vraag: Ik weet dat bvb KBC in maart 2009 even 5,6 euro stond, en in 2017 een dividend had van 3 euro, zijnde 53% op de koers van 5,6. Dat is allemaal mooie theorie en nadien makkelijk aan te tonen, maar ik vraag me af of er effectief ook mensen zijn die dergelijke voorbeelden in portefuille hebben.
De reden dat ik dit vraag: Ik weet dat bvb KBC in maart 2009 even 5,6 euro stond, en in 2017 een dividend had van 3 euro, zijnde 53% op de koers van 5,6. Dat is allemaal mooie theorie en nadien makkelijk aan te tonen, maar ik vraag me af of er effectief ook mensen zijn die dergelijke voorbeelden in portefuille hebben.
-
- Full Member
- Contacteer:
Mijn grootste dividendrendement momenteel komt van Ageas: aangekocht in januari 2013 aan 23,52. Dividendrendement van 6,25% netto, het aandeel zelf is gestegen met 69,47% (op bijna 6 jaar tijd).DonPastello schreef: ↑15 december 2018, 12:24 Aan zij die reeds lange tijd dezelfde aandelen in portefuille hebben: Mag ik, zuiver uit nieuwsgierigheid eens vragen hoeveel procent je grootste stijger gestegen is, en wat je grootste dividendrendement van een aandeel is.
Dat is nog iets anders dan een meerwaardebelasting die door links wordt gepropageerd, mijn beste. Elementaire beurskennis

Dat is nog iets anders dan een meerwaardebelasting die door links wordt gepropageerd, mijn beste. Elementaire beurskennis