Hoe nog meer besparen
Re: Hoe nog meer besparen
Ik respecteer jullie mening, Cronos en Poldermol, iedereen moet zelf kiezen welke vis er aan zijn haak gehangen wordt. Golddiggerkes zouden bij mij sowieso geen kans maken en die kunnen het ook niet blijven verbergen wat hun echte intenties zijn. Ik heb het al eens gepost, maar vrouwen die in de eerste 5 openingszinnen al willen weten met welke auto je rijdt, waar je werkt en wat je verdient ... dat is voor mij een totale afknapper. Ik zou het persoonlijk niet kunnen om een relatie bijna als een kosten/baten-analyse te zien ... misschien net daarom ook dat cupido zijn pijl na 17 jaar nog werkzaam is bij ons 
... als je in je theorie refereert naar de initiële verliefdheid die na verloop van tijd vermindert, dan vind ik toch dat deze plaatsmaakt voor nog iets veel waardevoller ... namelijk liefde & respect voor de samen afgelegde weg in het leven. Toch jammer te lezen als een verliefdheid na 3 weken al tanende is ...
Haha. Mooi gezegd. Ik denk er ook zo over. Mind you, ik ben wel met de dame van HR gaan lopen van m'n eerste werkgever, dus ja, die kende eigenlijk het antwoord op al die vragen ook al zonder ze te stellen.Ardennois schreef: ↑16 juli 2018, 15:18 Ik heb het al eens gepost, maar vrouwen die in de eerste 5 openingszinnen al willen weten met welke auto je rijdt, waar je werkt en wat je verdient ... dat is voor mij een totale afknapper. Ik zou het persoonlijk niet kunnen om een relatie bijna als een kosten/baten-analyse te zien ... misschien net daarom ook dat cupido zijn pijl na 17 jaar nog werkzaam is bij ons![]()
Helemaal niet als U daar van in het begin tegen uw partner(s) helemaal open in bent. En hopelijk omgekeerd.
Nadat de eerste hormonale biologische opstoot tot een match heeft geleid en er nadien, voor beide partijen, de mogelijkheid in blijkt te zitten dat er een meer stabiele bindende relatie uit zou kunnen voortvloeien deel ik steeds mee dat ik daaropvolgend een proefperiode van 4-5 jaar zal volgen waarin iedereen vrij en zelfstandig zich in de relatie kan en mag bewegen (met het nodige wederzijds respect naar elkaar toe). Nadien, als de wederzijdse relatie nog standhoudt en niet aan kwaliteit heeft ingeboet, kunnen er meer bindende afspraken gemaakt worden (waarbij, indien socio-economisch een voordeel, wettelijk samenwonen steeds het max. haalbare zal zijn).
Lijkt me een minder egoïstisch uitgangspunt dan "er in te vliegen" , "we hopen op het beste en zien wel wat er van komt" en als we later aan elkaar gebonden zijn door ondoordacht in de " heat of the moment" afgesloten verdragen waaruit duur te verbreken regels volgen we gewoon (verbitterd) naast elkaar ons leven verder zetten omdat de alternatieven nog erger zijn voor beiden of één van beiden. Of in het slechtste geval, doen we elkaar de duvel aan, of negeren elkaar volkomen, tot een der partijen van miserie zijn biesen pakt.
Ik zou dan toch dringend op zoek gaan naar nieuwe theorieën die meer resultaat genereren.
Ondanks mijn, op het eerste gezicht, egoïstische onconventionele houding (met betrekking tot relaties) kan ik uit praktijkervaring toch stellen dat het ook (na het nodige leergeld betaald te hebben) helemaal anders kan uitdraaien.
De inspanning (en het leuke aan de "zoektocht") is juist om te zoeken naar de uitzondering (met een beetje geluk, maar geluk dwing je in de meeste gevallen zelf voor het grootste deel af) in plaats van je gemakzuchtig neer te leggen bij de "regel".
Wat de rest van je redenering betreft heb ik er een ander gedacht over. Fysiek moet een relatie op punt staan. Maar daar stopt het zeker niet voor mij. Dat is nl. het eenvoudigste te bereiken punt. Op geestelijk vlak moet het mij (en ik hoop ook omgekeerd) ook onmiskenbaar verruimen en niet gaan vervelen. In die laatste test slagen er idd maar weinigen. De combinatie van de twee is inderdaad de uitzondering op de regel. Het vinden (en behouden) ervan beter dan de lotto winnen (om in spaargids termen te blijven).
Gelukkig net op tijd.
Finaal doet de methode er niet toe. Als ze maar persoonlijk, en hopelijk voor beiden, tot een goed en aanvaardbaar resultaat leidt. Niet iedereen heeft ook dezelfde verwachtingen en eisen (zonder een oordeel te vellen of zelfs te willen stellen dat de ene verwachting of eis waardevoller is dan de andere). Het zou anders nogal een saaie boel zijn.
Wat uiteraard ook geen garantie is. Mijn eerste pijl die echt raak was (bij aanvang was ik nog niet slimmer) was pas na 25 jaar uitgewerkt. En dan, ongelukkigerwijs, nog eenzijdig.
Finaal doet de methode er niet toe. Als ze maar persoonlijk, en hopelijk voor beiden, tot een goed en aanvaardbaar resultaat leidt. Niet iedereen heeft ook dezelfde verwachtingen en eisen (zonder een oordeel te vellen of zelfs te willen stellen dat de ene verwachting of eis waardevoller is dan de andere). Het zou anders nogal een saaie boel zijn.
Laatst gewijzigd door Cronos op 16 juli 2018, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
anonymous
Ik moet eerlijk zijn dat ik eenzijdig geen relatie kan aannemen. Dat ligt puur aan mij. Hopeloze twijfelaar en vooral aan mezelf.
Trouwens ik weet hoe te besparen. Het is gewoon het effectief uitvoeren waar het probleem zit.
Trouwens ik weet hoe te besparen. Het is gewoon het effectief uitvoeren waar het probleem zit.
Voor een relatie moet je minstens met twee zijn.
En wat niet is kan nog komen. Beter bedachtzaam te werk gaan dan onbeslagen op het ijs gaan gewoon om aan de verwachtingen van de gemiddelde deler te kunnen voldoen.
En dan nog. Als je je persoonlijk beter voelt zonder relatie zou het nog stommer zijn om dat gewoon te doen om verwachtingen van anderen in te lossen. Dat zou pas oneerlijk en egoïstisch zijn tov de ander en een verloochening* aan jezelf. Dieper dan dat laatste kan je al niet zinken.
* vanuit de benadering van "valkuil" en niet van "zelfopoffering". Maar zelfs in het tweede geval niet aangewezen uit respect voor je eventuele partner.
Ik denk dat ik de verkeerde onderzoeksmethode heb gebruikt en ik zal zeker niet de enige zijn.
Ik heb het onderwerp (al meer dan één keer) bestudeerd door er gewoon aan te beginnen : onvoorbereid, de eerste keer uiteraard zonder ervaring, zonder veel nadenken maar meer op gevoel en misschien ook met de blijdschap in het hart dat dan toch IEMAND op je lokroep antwoordt.. net als een Mechelse Koekoekshaan zich zou voelen als hij in de woestijn op zoek gaat naar een Mechelse koekoekskip..
Ik ben omgekeerd te werk gegaan dan wat jij suggereert. Ik heb eerst de praktijk geprobeerd zonder de theorie machtig geweest te zijn en het is niet gelukt om aan de eindstreep een eretitel of een eervolle vermelding te bekomen.
Daarentegen ; in scheiden ben ik minder slecht. Ik heb het al twee keer gedaan bijna zonder kosten (spaargidser he) of geruzie. Beide ex partners praten nog tegen me en we kunnen nog heel goed door dezelfde deur. Net als in het huwelijk doen ze nog beroep op mij als ze me nodig hebben om één van hun problemen op te lossen.
Net als enkele ex liefjes (geen huwelijk ontsproten uit de relatie) nog altijd in contact zijn.
""… En dan heb ik nog een stuk of wat vriendinnen
Die wel-opgevoed en zeer verstandig zijn
En waarmee je dus geen donder cunt beginnen
Maar misschien krijgt iemand anders ze wel klein…""
- Ik vond je houding redelijk conventioneel, .. één van de traditionele houdingen die ik rondom mij wel vaker zie. Mag best en moet kunnen.haelewyn schreef: ↑16 juli 2018, 15:09 Ondanks mijn, op het eerste gezicht, egoïstische onconventionele houding (met betrekking tot relaties) kan ik uit praktijkervaring toch stellen dat het ook (na het nodige leergeld betaald te hebben) helemaal anders kan uitdraaien.
De inspanning (en het leuke aan de "zoektocht") is juist om te zoeken naar de uitzondering (met een beetje geluk, maar geluk dwing je in de meeste gevallen zelf voor het grootste deel af) in plaats van je gemakzuchtig neer te leggen bij de "regel".
- Ik zal me iets vlugger neerleggen bij de zaken :
Voor mij telt meer :
Pick your fights,
Niemand is onvervangbaar,
Van vechten tegen windmolens word je zo moe ! (ge wurd er nie raik van, ge wurd er zu muug van (Juul Kabas) )
Wijsheid nummer 3 van vandaag : Gelukkig kan je worden door te aanvaarden wat je niet kan veranderen, te proberen veranderen wat je wel kan veranderen als het je ongelukkig maakt. En vooral : het verschil te weten tussen die twee. Dat spaart veel moeite (daar is mijn gemakzucht weer).
Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is. Ik hoef in geen enkel verhaal een winnaar te zijn. Soms is het makkelijker en plezanter (voor mij) om aan de kant toe te kijken hoe iedereen tegelijk die ladder van het leven wil bestormen en moeite doen om als eerste te eindigen.
Theorie nummer 4 :
Hoe groot is de kans op een perfecte en mooie relatie die (topic !) je financieel en liefst ook anders gelukkig maakt :
Ik kan de mensen op één hand tellen die een mooie relatie hebben die stand houdt en waarbij beide partners in een sfeer van gelijkwaardigheid, met respect voor de ander, kunnen leven. De kans is klein en onvoorspelbaar aan het begin van het parcours.
Welke mensen maken kans om te slagen :
Eerste vereiste is dat je denkt iemand nodig te hebben in je leven om gelukkig te zijn. Als je, zoals ik, denkt dat dat volstrekt onnodig is, moet je al iemand vinden die er zich kan bij neerleggen dat hij / zij niet echt noodzakelijk of zelfs een beetje overbodig is in je leven om gelukkig te zijn /blijven / worden. Je kan ook in je eentje perfect gelukkig zijn als je dat in je hebt.
Je moet ook vaak genoeg (de helft van de tijd zeker ?) je neer kunnen leggen wanneer de andere net de omgekeerde mening heeft dan jezelf en er slechts één pad mogelijk is als keuze.
Je moet vaak verdunde wijn drinken en bereid zijn die binnen te slurpen zonder dat het voor de andere al te duidelijk is dat je het niet lust.
Je moet vaak dingen tegen je zin kunnen doen zonder dat het echt opvalt. Iets ruimer gezien moet je meestal bereid zijn je vrijheid grotendeels op te geven of in de handen van je partner te leggen ook weer zonder teken van protest. Een zekere bereidheid tot onderwerpen maakt deel uit van dat recept.
Voor mij is het tot nu toe niet mogelijk gebleken tenzij in de LAT relatie waarin ik mij het beste voel en zonder veel verplichtingen of helemaal niks- relatie.
Voila .. dat is wat het pad des levens mij duidelijk heeft gemaakt en wat ik door enig opletten (zonder gemakzucht) heb kunnen analyseren.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 17 juli 2018, 00:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Is geen of slechts 1 kind hebben, ook geen grote besparing?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Wat jij omschrijft als theorieën zijn gewoon praktijkervaringen waar je de nodige lessen uit getrokken hebt.
Laatst gewijzigd door Cronos op 16 juli 2018, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hangt gewoonlijk af van de kinderen. En uiteraard deels met diegenen die hen opgevoed hebben.
...
Zelf sta ik doorgaans toch liever aan de kant van de winnaars dan van de verliezers. Maar dat betekent niet altijd dat je daarom steeds zonder nadenken de ladder moet bestormen. Soms levert het zelfs meer eindwinst op door langzaam naar boven te klauteren, door observatie te leren van de valpartijen van de anderen en af en toe een niveau over te slaan of zelfs de wiebelende winderige top eens links te laten voor wat hij is.
Onderweg lijkt het dan, vooral voor de buitenwereld, al eens op verliezen. Meestal win je er uiteindelijk wel meer mee.
Het moest zijn : omgekeerd, niet echt verkeerd.
Door eerst in de praktijk alles uit te proberen en daarna de ervaringen in theorieën voor de toekomst neer te schrijven is ook de wet van Archimedes of Newton tot ons gekomen.
Niet dat het met mijn theorieën zo'n vaart zal lopen. Dat bedoel ik daar niet mee.