Hoe obligaties terugvinden/selecteren bij een broker.
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Hoe obligaties terugvinden/selecteren bij een broker.
Ik ben wat verward met hoe obligaties weergegeven worden bij een broker. Ik ben vertrouwd met aandelen en ETFs, maar ik heb de indruk dat ik voor obligaties enkel een secundaire markt terugvind. Waar kan ik intekenen op nieuwe bedrijfsobligaties voor een vaste looptijd/rente en hoe ontvang ik dan de rente? Of moet ik toch op de secundaire markt navigeren? Hoe wordt de rente dan uitbetaald, hoe vind ik terug wat het bedrag is dat ik op het einde van de lening terugkrijg? Wordt dat dan op de brokerrekening gestort?
Re: Hoe obligaties terugvinden/selecteren bij een broker.
Ook voor aandelen doe je aankopen op secundaire markten, dus in grote lijnen is dit niet anders voor obligaties. Er zijn weinig primaire uitgiftes waarop particulieren kunnen intekenen.
Belangrijk om in te zien is hoe het rendement van obligaties op secundaire markten tot stand komt, indien deze obligaties worden aangehouden tot de vervaldag. Dit rendement is wel effectief gekend bij aankoop, net zoals bij primaire uitgiftes.
- Op vervaldag krijg je een bedrag van "100" terug. Het verschil tussen de aankoopkoers en 100 vormt dus een deel van het rendement. Dit verschil wordt niet belast (detail: wel het verschil tussen de uitgifteprijs en 100).
- De coupon, die wordt belast aan 30%.
Zowel de coupon als de waarde op vervaldag worden uitbetaald op je brokerrekening.
Belangrijk om in te zien is hoe het rendement van obligaties op secundaire markten tot stand komt, indien deze obligaties worden aangehouden tot de vervaldag. Dit rendement is wel effectief gekend bij aankoop, net zoals bij primaire uitgiftes.
- Op vervaldag krijg je een bedrag van "100" terug. Het verschil tussen de aankoopkoers en 100 vormt dus een deel van het rendement. Dit verschil wordt niet belast (detail: wel het verschil tussen de uitgifteprijs en 100).
Zowel de coupon als de waarde op vervaldag worden uitbetaald op je brokerrekening.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Aha, is het geleende bedrag meestal 100? Het viel me inderdaad op dat de meeste prijzen rond de 100 schommelden.pmu schreef: ↑6 april 2023, 10:51 Belangrijk om in te zien is hoe het rendement van obligaties op secundaire markten tot stand komt, indien deze obligaties worden aangehouden tot de vervaldag. Dit rendement is wel effectief gekend bij aankoop, net zoals bij primaire uitgiftes.
Het bedrag is inderdaad vrijwel altijd 100. Bij Bolero staan de uitgifteprijs en terugbetalingsprijs overigens op de obligatiepagina vermeld, mocht je daar klant zijn.mr_t_ schreef: ↑6 april 2023, 11:33Aha, is het geleende bedrag meestal 100? Het viel me inderdaad op dat de meeste prijzen rond de 100 schommelden.pmu schreef: ↑6 april 2023, 10:51 Belangrijk om in te zien is hoe het rendement van obligaties op secundaire markten tot stand komt, indien deze obligaties worden aangehouden tot de vervaldag. Dit rendement is wel effectief gekend bij aankoop, net zoals bij primaire uitgiftes.
Best obligaties kopen die onder pari staan (< 100). Want anders (boven pari) betaal je meer dan 100% en krijg je op het einde maar 100% terug.
Belangrijk is ook de datum van de coupon. Op het stuk van de vorige coupon tot nu, betaal je verlopen intrest die aan de verkoper toekomt.
Belangrijk is ook de datum van de coupon. Op het stuk van de vorige coupon tot nu, betaal je verlopen intrest die aan de verkoper toekomt.