hoe som te beleggen na scheiding ?
TIP
Re: hoe som te beleggen na scheiding ?
Beter doen is relatief, risico en rendement gaan hand in hand.. Wat verwacht je van obligaties? Rendement? Waarom dan niet gewoon meer aandelen? Stabiliteit? Dan zit je met een brede indice tracker goed.charlotte1968 schreef: ↑18 december 2018, 15:20Ik heb die Templeton vergeleken met de Global Aggregate Index en die deed stukken beter dan zn index, vandaar de keuze. Of zie ik iets verkeerd ?Tiziano schreef: ↑18 december 2018, 14:58 Ik zie geen nood aan nog extra GVV's of een obligatiefonds buiten uw kern met ACWI. Voor obligaties zou ik wel eerder gaan voor IShares Global Aggregate Bond EUR Hedged (grotere spreiding tov enkel euro obligaties of enkel overheidsobligaties) maar je andere etfs zijn ook goed.
Wat bedoel je met omgekeerd?
-
charlotte1968
- Newbie

- Contacteer:
Gaat natuurlijk ook, is je eigen voorkeur natuurlijk.
Interessant. Wat is de gemiddelde IRR van een vastgoedinvestering in België? 3-4%? Of kan je veel beter?Frederic schreef: ↑18 december 2018, 17:16Zo herken je dat iemand geen trol is.charlotte1968 schreef: ↑18 december 2018, 13:54
Kan ik een woning die ik niet bewoon fiscaal inbrengen ?
Ik denk hier ook aan registratiekosten, renovaties, slechte huurders, grondbelastingen, gemeenschappelijke kosten, werf en reservekosten ....![]()
Je kan inderdaad een woning die je niet bewoont fiscaal inbrengen.
Je kan de kapitaalsaflossingen inbrengen onder het federale lange termijnsparen. Dat is tenminste als je nog niet aan lange termijnsparen doet (is niet gelijk aan pensioensparen).
Stel dat je nu een appartementje zou kopen in een regio die je aanstaat, kan je dit verhuren:
Je kan met een optimalisatie van je krediet tot 680 € belastingsvoordeel genieten op je kapitaalsaflossingen
Bovendien ka je met je betaalde intresten je KI terugbetalen waarop je belast wordt omdat je een pand hebt dat je verhuurt.
Je betaalt inderdaad wat kosten, je verwerft echter iets dat zijn waarde blijft behouden. Tenminste als je een recent pand koopt. Na 17 jaar doe je wat je wilt, je verkoopt of blijft verder verhuren. Je bent zeker van kapitaalsbehoud en mogelijks heb je nog een mooie meerwaarde.
Door de belastingsaftrek kan je naargelang de vormgeving van je krediet 80 à 90 % van je intresten terugwinnen onder de huidige marktrentevoeten. Dit maakt dat de huurders je kapitaal terugbetalen, jijzelf betaalt rustig verder je huur en woont waar je wilt.
Wat betreft je inleg: doordat je huurders het kapitaal terugbetalen en de fiscaliteit je intrest heb je dus binnen bv 20 jaar met 100 000 € ongeveer 200 000 € verworven of meer. Geen enkele andere belegging zal je dit met zekerheid geven, eender wat de haters van vastgoedinvesteringen beweren.
Ik doe het met verschillende panden. Je moet dat ook met een korreltje zout nemen dat ze elke dag aan je deur staan te kloppen. Ik moet soms zelfs contact opnemen om ze nog eens te horen. Besteed de taken uit aan de immo, als er dan eens iets is regelen zij al die kleine zaken. Je hebt verhuurders die zich nergens van aantrekken, die zelfs nooit in aanraking komen met de huurders. Het is volgens mij een zeer interessante belegging. Ik zal er later zeker de vruchten van plukken.
Je zou kunnen een klein stukje via pensioensparen laten gaan. Het lijkt niet direct logisch, maar de laatste 10 jaar zijn fiscaal interessant. Met de zoekfunctie hier zal je het wel terug vinden.
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Inderdaad op deze waar ik geen fiscaliteit kan op nemen is de IRR 3-4%
De IRR op deze waar ik wel het hefboomeffect kan op toepassen loopt op tot 7-8%
Met zekerheid behoud van kapitaal. Iets wat jij niet kan garanderen.
Ik weet het wel, alleen maar beleggingen die dubbele cijfers opbrengen. Nooit spreken jullie over verliezen. Ik beleg ook met mate, je kan mooie winsten maken. Maar je moet er ook verliezen bijnemen.
Luister ik moet jou niet overtuigen, we maken de balans wel binnen 20 jaar
Inderdaad Cydox
Korf pensioensparen vullen en ook korf lange termijnsparen. Als je voor je 55ste begint kan je inderdaad nog mooi rendement halen. Ik haar geval zou ik dit aanraden omdat ze dicht bij die leeftijd zit.
Was niet bedoeld als sneer. Ik denk dat je wel goede rendementen kan halen met vastgoed maar je moet wel weten wat je doet en het is moeilijker dan het lijkt denk ik.Frederic schreef: ↑18 december 2018, 19:33Inderdaad op deze waar ik geen fiscaliteit kan op nemen is de IRR 3-4%
De IRR op deze waar ik wel het hefboomeffect kan op toepassen loopt op tot 7-8%
Met zekerheid behoud van kapitaal. Iets wat jij niet kan garanderen.
Ik weet het wel, alleen maar beleggingen die dubbele cijfers opbrengen. Nooit spreken jullie over verliezen. Ik beleg ook met mate, je kan mooie winsten maken. Maar je moet er ook verliezen bijnemen.
Luister ik moet jou niet overtuigen, we maken de balans wel binnen 20 jaar![]()
En ik verwacht ook geen dubbele cijfers van mijn beleggingen. Met 5% na inflatie zou ik al heel tevreden zijn
Bij deze mijn excuses dan, ik nam het inderdaad op als een sneer. Nu goed ik kan tegen een stootje. Ik ben blij dat iemand nog eens over een normaal rendementscijfer spreekt.
Wat betreft kennis. Elk zijn niche, maar beleggen vind ik toch wel een stuk moeilijker.
Geen probleem. Als je belegt zoals ik is het redelijk simpelFrederic schreef: ↑18 december 2018, 21:07Bij deze mijn excuses dan, ik nam het inderdaad op als een sneer. Nu goed ik kan tegen een stootje. Ik ben blij dat iemand nog eens over een normaal rendementscijfer spreekt.
Wat betreft kennis. Elk zijn niche, maar beleggen vind ik toch wel een stuk moeilijker.![]()
-
rudipsycho
- Full Member

- Contacteer:
Spreiding in tijd van één jaar bij aankoop van aandelen vind ik veel te weinig. Eén jaar is te weinig om het risico op te hoog instappen te vermijden. Ik denk eerder aan 5 tot 7 jaar. Vindt er tijdens die langere periode van spreiding een crash plaats, zou ik wel versneld aankopen.ignition schreef: ↑18 december 2018, 12:05In de meeste gevallen is het het beste om meteen te beleggen omdat de beurs meestal stijgt (in zo'n 70% van de gevallen).charlotte1968 schreef: ↑18 december 2018, 11:39
De vraag is hoe dit opbouwen in huidige omstandigheden.
Periodiek en met welke termijn/kapitaalinbreng ?
Natuurlijk, voor de gemoedsrust en om spijt te beperken mocht de beurs toch dalen, kan je periodiek instappen over een bepaalde periode. Ik zou de periode wel niet te lang maken: maximum 1 jaar. En dan kan je elke maand bv 1/12de inbrengen.
Kan je ook doen, maar hoe langer de periode hoe kleiner de kans dat je beter presteert dan meteen te beleggen. Over 1 jaar is die kans bv 30%, over 7 jaar misschien nog 5%.rudipsycho schreef: ↑19 december 2018, 11:27Spreiding in tijd van één jaar bij aankoop van aandelen vind ik veel te weinig. Eén jaar is te weinig om het risico op te hoog instappen te vermijden. Ik denk eerder aan 5 tot 7 jaar. Vindt er tijdens die langere periode van spreiding een crash plaats, zou ik wel versneld aankopen.ignition schreef: ↑18 december 2018, 12:05
In de meeste gevallen is het het beste om meteen te beleggen omdat de beurs meestal stijgt (in zo'n 70% van de gevallen).
Natuurlijk, voor de gemoedsrust en om spijt te beperken mocht de beurs toch dalen, kan je periodiek instappen over een bepaalde periode. Ik zou de periode wel niet te lang maken: maximum 1 jaar. En dan kan je elke maand bv 1/12de inbrengen.
De vraag is wat je het liefst wil: winstkansen maximaliseren of verlieskansen minimaliseren.
In een stijgende trend kan ik daarmee akkoord gaan. Maar nu alles in een dalende trend zit, zou ik niet te hard van stapel lopen.
Hangt ervan af hoe je het bekijkt. Aandelen staan nu 15 à 20% lager dan hun top eerder dit jaar. Als lange termijn belegger zie ik dit eerder als een koop opportuniteit (waarmee ik niet wil zeggen dat aandelen niet nog verder kunnen dalen op de korte termijn).