hoe som te beleggen na scheiding ?
TIP
-
- Newbie
- Contacteer:
hoe som te beleggen na scheiding ?
Even voorstellen.
Dame van 50jaar en recent gescheiden.
Kinderloos en een vaste job met een normaal loon.
Momenteel huur ik een app en kom ik goed toe met mijn loon.
Een aankoop van vastgoed is momenteel niet aan de orde, misschien niet zo verstandig maar zo voel ik er momenteel het best bij.
Ca 125.000 vrijgekomen wegens verkoop vastgoed.
Dit zou ik willen beleggen voor mijn pensioen later.
Mijn idee is :
1) een cash reserve van ca 25.000
2) 40% obligaties grotendeels bestaande uit AA oblitaties
iShares Global AAA-AA Govt Bond UCITS ETF USD (Dist) (EUR) IE00B87G8S03
of
iShares Core € Govt Bond UCITS ETF EUR (Dist) (EUR) | IEGA IE00B4WXJJ64
en aangevuld met internationale obligaties : Templeton Global Bond Fund A(acc)EUR LU0152980495 (10% van het obligatie gedeelte)
3)Voor het aandelengehalte liefst één groot fonds genre SPDR® MSCI ACWI UCITS ETF (EUR) | ACWE (hiermee heb ik alles wat large cap is vermoed ik) (15% vh aandelen gedeelte)
Daarnaast enkele holdings en gvv omwille van de spreiding, lage kosten en dividend.
Ik dacht aan een 7 tal stuks met gelijke spreiding, dus ca 6.5%/holding.
Na wat lezing op dit forum denk ik aan : Sofina, Brederode, Ackermans, Berkshire, Investor, Bois Sauvage, en Warehouse De Pauw voor het gvv gedeelte.
De vraag is hoe dit opbouwen in huidige omstandigheden.
Periodiek en met welke termijn/kapitaalinbreng ?
Dank voor de inbreng !
En neen, ik ben geen Thaise trol :-)
Dame van 50jaar en recent gescheiden.
Kinderloos en een vaste job met een normaal loon.
Momenteel huur ik een app en kom ik goed toe met mijn loon.
Een aankoop van vastgoed is momenteel niet aan de orde, misschien niet zo verstandig maar zo voel ik er momenteel het best bij.
Ca 125.000 vrijgekomen wegens verkoop vastgoed.
Dit zou ik willen beleggen voor mijn pensioen later.
Mijn idee is :
1) een cash reserve van ca 25.000
2) 40% obligaties grotendeels bestaande uit AA oblitaties
iShares Global AAA-AA Govt Bond UCITS ETF USD (Dist) (EUR) IE00B87G8S03
of
iShares Core € Govt Bond UCITS ETF EUR (Dist) (EUR) | IEGA IE00B4WXJJ64
en aangevuld met internationale obligaties : Templeton Global Bond Fund A(acc)EUR LU0152980495 (10% van het obligatie gedeelte)
3)Voor het aandelengehalte liefst één groot fonds genre SPDR® MSCI ACWI UCITS ETF (EUR) | ACWE (hiermee heb ik alles wat large cap is vermoed ik) (15% vh aandelen gedeelte)
Daarnaast enkele holdings en gvv omwille van de spreiding, lage kosten en dividend.
Ik dacht aan een 7 tal stuks met gelijke spreiding, dus ca 6.5%/holding.
Na wat lezing op dit forum denk ik aan : Sofina, Brederode, Ackermans, Berkshire, Investor, Bois Sauvage, en Warehouse De Pauw voor het gvv gedeelte.
Dank voor de inbreng !
Re: hoe som te beleggen na scheiding ?
Sommigen zullen suggereren om alles ineens te beleggen.
Maar zelf zou ik dat niet doen.
Je kan best beginnen bv. met een klein pakketje te kopen van elks (bv. 1000 euro), en alzo eerst te leren omgaan met de koersschommelingen en verliezen.
Niemand heeft een glazen bol, maar ik zou er niet van verschieten als alles nog veel lager zal zakken. Het is beter te wachten en dan goedkoper te kopen, en ondertussen heb je al wat ervaring ivm de schommelingen en ev. verliezen (winsten is geen probleem).
Maar zelf zou ik dat niet doen.
Je kan best beginnen bv. met een klein pakketje te kopen van elks (bv. 1000 euro), en alzo eerst te leren omgaan met de koersschommelingen en verliezen.
Niemand heeft een glazen bol, maar ik zou er niet van verschieten als alles nog veel lager zal zakken. Het is beter te wachten en dan goedkoper te kopen, en ondertussen heb je al wat ervaring ivm de schommelingen en ev. verliezen (winsten is geen probleem).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In de meeste gevallen is het het beste om meteen te beleggen omdat de beurs meestal stijgt (in zo'n 70% van de gevallen).charlotte1968 schreef: ↑18 december 2018, 11:39
Natuurlijk, voor de gemoedsrust en om spijt te beperken mocht de beurs toch dalen, kan je periodiek instappen over een bepaalde periode. Ik zou de periode wel niet te lang maken: maximum 1 jaar. En dan kan je elke maand bv 1/12de inbrengen.
Wel raar dat iemand van bij zijn eerste bericht al weet dat 'Thaise trollen' hier gevoelig liggen. Je volgt ons dan toch al een tijdjecharlotte1968 schreef: ↑18 december 2018, 11:39 Dank voor de inbreng !

Welkom hoor, ..
Al zie ik niet in waarom geld uit een scheiding anders zou moeten belegd worden dan geld dat je wint op de Lotto. Alleen het bedrag kan verschillend zijn.
Spreiden.. en je gok zo berekend mogelijk houden ?
-
- Newbie
- Contacteer:
ja, ik heb een gezonde financiële interesse :-)haelewyn schreef: ↑18 december 2018, 12:49Wel raar dat iemand van bij zijn eerste bericht al weet dat 'Thaise trollen' hier gevoelig liggen. Je volgt ons dan toch al een tijdjecharlotte1968 schreef: ↑18 december 2018, 11:39 Dank voor de inbreng !
En neen, ik ben geen Thaise trol :-)![]()
Vastgoed als opbrengsteigendom dan?
Inleg 100 000 €, kredietaftrek in je belastingen en huuders betalen je aflossing. Binnen 17 jaar heb je de inleg terug en verkoop je het huis eventueel met meerwaarde.
Je verwerft 200 000 € met slechts 100 000 € middelen;
Wat kan daaraan tippen?
Inleg 100 000 €, kredietaftrek in je belastingen en huuders betalen je aflossing. Binnen 17 jaar heb je de inleg terug en verkoop je het huis eventueel met meerwaarde.
Wat kan daaraan tippen?
-
- Newbie
- Contacteer:
Kan ik een woning die ik niet bewoon fiscaal inbrengen ?Frederic schreef: ↑18 december 2018, 13:46 Vastgoed als opbrengsteigendom dan?
Wat kan daaraan tippen?
Ik denk hier ook aan registratiekosten, renovaties, slechte huurders, grondbelastingen, gemeenschappelijke kosten, werf en reservekosten ....
Kredietaftrek voor een woning waar je zelf niet in woont...Frederic schreef: ↑18 december 2018, 13:46 Vastgoed als opbrengsteigendom dan?
Wat kan daaraan tippen?
Jouw scenario gaat alleen maar op als:
- je huis 100% van de tijd verhuurd is
- je huurder altijd op tijd betaalt en geen schade veroorzaakt
- je ondertussen geen kosten hebt zoals keuken, badkamer, dak, electriciteit, verwarming etc.
- je zin en tijd hebt om de boel op te volgen en met huurders bezig te zijn.
Als je wil uitstappen kost het je een hoop tijd (en moeite) omdat je moet gaan via een makelaar, notaris en het na ondertekenen van de compromis nog eens 4 maand duurt eer je geld hebt.
En wat daar aan kan tippen...
Wel: in 2012 heb ik voor 17k aandelen van WDP gekocht, en die zijn nu inclusief het jaarlijkse dividend in aandelen ruim 40k waard. En die hebben me nog nooit gebeld omdat er een deur knelt of een dak lekt.
Ik vind je plan zeer goed, maar zou meer wegen in aandelen en minder in obligaties. Rustig instappen gedurende een periode van 6-9 maanden, en geen transacties onder de 2k onwille van de kosten.
Gewoon doen, en niet elke dag naar kijken.
Alle investeringen waar je geen 10% registratiebelasting, notariskosten, hypotheekrecht, kans op slechte huurders e.d. hebt.Frederic schreef: ↑18 december 2018, 13:46 Vastgoed als opbrengsteigendom dan?
Wat kan daaraan tippen?
Vastgoed als investering: bezint eer ge begint. Dan koop je m.i. beter een vastgoedfonds op de beurs. Op de eerste €800 dividend kan je ook de roerende voorheffing recupereren (zonder kosten..

Ik zie geen nood aan nog extra GVV's of een obligatiefonds buiten uw kern met ACWI. Voor obligaties zou ik wel eerder gaan voor IShares Global Aggregate Bond EUR Hedged (grotere spreiding tov enkel euro obligaties of enkel overheidsobligaties) maar je andere etfs zijn ook goed.
Dus ik zou;
SPDR MSCI ACWI voor aandelen
IShares Global Aggregate Bond EUR Hedged voor obligaties
Over hoe instappen denk ik dat het misschien geen slechte optie is om eerst je asset allocatie (verhouding aandelen en obligaties) te bepalen en om daarna eerst in te stappen in je obligaties (dus stel dat je 50% obligaties beslist dan beleg je 50% van je cash) en om dan geleidelijkaan in te stappen met je resterende cash in aandelen bijvoorbeeld maandelijks, per kwartaal of trimester. Moest er in dat geval een crash of berenmarkt zijn onmiddellijk nadat je bent begonnen met beleggen dan heeft je portfolio niet zo een grote blootstelling aan aandelen waardoor de impact beperkt blijft. Zo is het Noors oliefonds ook begonnen en hiermee hebben ze de gevolgen van de crash kunnen beperken voor hun portfolio.
Nu ja de crash kan ook komen net nadat je volledig ingestapt bent maar niemand weet wanneer die komt. Voorzichtig beginnen lijkt me nu ook wel aangewezen.
Dus ik zou;
SPDR MSCI ACWI voor aandelen
IShares Global Aggregate Bond EUR Hedged voor obligaties
Over hoe instappen denk ik dat het misschien geen slechte optie is om eerst je asset allocatie (verhouding aandelen en obligaties) te bepalen en om daarna eerst in te stappen in je obligaties (dus stel dat je 50% obligaties beslist dan beleg je 50% van je cash) en om dan geleidelijkaan in te stappen met je resterende cash in aandelen bijvoorbeeld maandelijks, per kwartaal of trimester. Moest er in dat geval een crash of berenmarkt zijn onmiddellijk nadat je bent begonnen met beleggen dan heeft je portfolio niet zo een grote blootstelling aan aandelen waardoor de impact beperkt blijft. Zo is het Noors oliefonds ook begonnen en hiermee hebben ze de gevolgen van de crash kunnen beperken voor hun portfolio.
Nu ja de crash kan ook komen net nadat je volledig ingestapt bent maar niemand weet wanneer die komt. Voorzichtig beginnen lijkt me nu ook wel aangewezen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik ging juist omgekeerd doen om meer cash te hebben bij serieuze dalingen.Tiziano schreef: ↑18 december 2018, 14:58 Over hoe instappen denk ik dat het misschien geen slechte optie is om eerst je asset allocatie (verhouding aandelen en obligaties) te bepalen en om daarna eerst in te stappen in je obligaties (dus stel dat je 50% obligaties beslist dan beleg je 50% van je cash) en om dan geleidelijkaan in te stappen met je resterende cash in aandelen bijvoorbeeld maandelijks, per kwartaal of trimester.
-
- Newbie
- Contacteer:
Ik heb die Templeton vergeleken met de Global Aggregate Index en die deed stukken beter dan zn index, vandaar de keuze. Of zie ik iets verkeerd ?Tiziano schreef: ↑18 december 2018, 14:58 Ik zie geen nood aan nog extra GVV's of een obligatiefonds buiten uw kern met ACWI. Voor obligaties zou ik wel eerder gaan voor IShares Global Aggregate Bond EUR Hedged (grotere spreiding tov enkel euro obligaties of enkel overheidsobligaties) maar je andere etfs zijn ook goed.
Ik ga niet stellen dat er inderdaad niet één en ander komt te kijken bij verhuur. Echter het internet staat vol van wilde investeringen die beleggers hoge rendementen hebben opgebracht. Over de gedane verliezen wordt weinig gesproken. Vertel ons eens op welke belegging je ooit het meest hebt verloren?Blackbelt schreef: ↑18 december 2018, 13:57Kredietaftrek voor een woning waar je zelf niet in woont...Frederic schreef: ↑18 december 2018, 13:46 Vastgoed als opbrengsteigendom dan?
Wat kan daaraan tippen?
Jouw scenario gaat alleen maar op als:
- je huis 100% van de tijd verhuurd is
- je huurder altijd op tijd betaalt en geen schade veroorzaakt
- je ondertussen geen kosten hebt zoals keuken, badkamer, dak, electriciteit, verwarming etc.
- je zin en tijd hebt om de boel op te volgen en met huurders bezig te zijn.
Als je wil uitstappen kost het je een hoop tijd (en moeite) omdat je moet gaan via een makelaar, notaris en het na ondertekenen van de compromis nog eens 4 maand duurt eer je geld hebt.
En wat daar aan kan tippen...
Wel: in 2012 heb ik voor 17k aandelen van WDP gekocht, en die zijn nu inclusief het jaarlijkse dividend in aandelen ruim 40k waard. En die hebben me nog nooit gebeld omdat er een deur knelt of een dak lekt.
Ik vind je plan zeer goed, maar zou meer wegen in aandelen en minder in obligaties. Rustig instappen gedurende een periode van 6-9 maanden, en geen transacties onder de 2k onwille van de kosten.
Gewoon doen, en niet elke dag naar kijken.
Ik kan me hierin vinden naar advies toeRoo schreef: ↑18 december 2018, 14:01Alle investeringen waar je geen 10% registratiebelasting, notariskosten, hypotheekrecht, kans op slechte huurders e.d. hebt.Frederic schreef: ↑18 december 2018, 13:46 Vastgoed als opbrengsteigendom dan?
Wat kan daaraan tippen?
Vastgoed als investering: bezint eer ge begint. Dan koop je m.i. beter een vastgoedfonds op de beurs. Op de eerste €800 dividend kan je ook de roerende voorheffing recupereren (zonder kosten..)
Zo herken je dat iemand geen trol is.charlotte1968 schreef: ↑18 december 2018, 13:54Kan ik een woning die ik niet bewoon fiscaal inbrengen ?Frederic schreef: ↑18 december 2018, 13:46 Vastgoed als opbrengsteigendom dan?
Wat kan daaraan tippen?
Ik denk hier ook aan registratiekosten, renovaties, slechte huurders, grondbelastingen, gemeenschappelijke kosten, werf en reservekosten ....

Je kan inderdaad een woning die je niet bewoont fiscaal inbrengen.
Je kan de kapitaalsaflossingen inbrengen onder het federale lange termijnsparen. Dat is tenminste als je nog niet aan lange termijnsparen doet (is niet gelijk aan pensioensparen).
Stel dat je nu een appartementje zou kopen in een regio die je aanstaat, kan je dit verhuren:
Je kan met een optimalisatie van je krediet tot 680 € belastingsvoordeel genieten op je kapitaalsaflossingen
Bovendien ka je met je betaalde intresten je KI terugbetalen waarop je belast wordt omdat je een pand hebt dat je verhuurt.
Je betaalt inderdaad wat kosten, je verwerft echter iets dat zijn waarde blijft behouden. Tenminste als je een recent pand koopt. Na 17 jaar doe je wat je wilt, je verkoopt of blijft verder verhuren. Je bent zeker van kapitaalsbehoud en mogelijks heb je nog een mooie meerwaarde.
Door de belastingsaftrek kan je naargelang de vormgeving van je krediet 80 à 90 % van je intresten terugwinnen onder de huidige marktrentevoeten. Dit maakt dat de huurders je kapitaal terugbetalen, jijzelf betaalt rustig verder je huur en woont waar je wilt.
Wat betreft je inleg: doordat je huurders het kapitaal terugbetalen en de fiscaliteit je intrest heb je dus binnen bv 20 jaar met 100 000 € ongeveer 200 000 € verworven of meer. Geen enkele andere belegging zal je dit met zekerheid geven, eender wat de haters van vastgoedinvesteringen beweren.
Ik doe het met verschillende panden. Je moet dat ook met een korreltje zout nemen dat ze elke dag aan je deur staan te kloppen. Ik moet soms zelfs contact opnemen om ze nog eens te horen. Besteed de taken uit aan de immo, als er dan eens iets is regelen zij al die kleine zaken. Je hebt verhuurders die zich nergens van aantrekken, die zelfs nooit in aanraking komen met de huurders. Het is volgens mij een zeer interessante belegging. Ik zal er later zeker de vruchten van plukken.