Hoe sparen jullie voor de kinderen ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Hoe sparen jullie voor de kinderen ?
Graag had ik geweten hoe anderen sparen voor de kinderen om zo een idee te krijgen welke mogelijkheden er momenteel zijn ?
Re: Hoe sparen jullie voor de kinderen ?
afhankelijk van de leeftijd van de kinderen!
bij mij onder de 6: alles in aandelen!
bij mij onder de 6: alles in aandelen!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- relativity
- Hero Member

- Contacteer:
Afhankelijk van hetgeen u wenst te doen met het geld moet je weten dat het voor een spaarrekening meestal de gewoonte is om deze op naam van het kind in kwestie te zetten. Zodra je overweegt om op te splitsen (aandelen, obligaties, termijnrekeningen) is het makkelijker het geld op uw eigen naam te beleggen en het later aan uw kinderen te geven.
Aangezien ze het geld zeker niet direct zullen nodig hebben (ik ga uit van nog heel jonge kinderen) is er een lange beleggingshorizon en raad ik u volgende (of een combinatie van) producten aan. Hierbij kies ik voor een defensieve beleggingsstrategie:
* spaarverzekering
* kasbons en termijnrekeningen
* eventueel ook een spaarrekening op naam van het kind
Aangezien u met zekerheid uw kinderen later een mooie zakcent wenst te geven, zou ik afraden om dit geld te investeren in aandelen.
Aangezien ze het geld zeker niet direct zullen nodig hebben (ik ga uit van nog heel jonge kinderen) is er een lange beleggingshorizon en raad ik u volgende (of een combinatie van) producten aan. Hierbij kies ik voor een defensieve beleggingsstrategie:
* spaarverzekering
Aangezien u met zekerheid uw kinderen later een mooie zakcent wenst te geven, zou ik afraden om dit geld te investeren in aandelen.
- Brugse Leeuw
- Hero Member

- Contacteer:
relativity schreef: Afhankelijk van hetgeen u wenst te doen met het geld moet je weten dat het voor een spaarrekening meestal de gewoonte is om deze op naam van het kind in kwestie te zetten. Zodra je overweegt om op te splitsen (aandelen, obligaties, termijnrekeningen) is het makkelijker het geld op uw eigen naam te beleggen en het later aan uw kinderen te geven.
* spaarverzekering
Aandelen kunnen toch wel, maar je moet ze wel op een toppunt proberen verkopen. Niet zeggen: op 18 jarige leeftijd verkoop ik de aandelen...
Defensieve aandelen zoals Telenet of een holding zoals GBL moet kunnen.
Of een Bel 20 tracker is ook goed.
Heb ( nog ) geen kinderen en ook niet direct plannen, maar als ik er zou hebben zou ik geen centiem op hun naam sparen.
Alles op eigen naam. Niet alleen om er de totale vrijheid over te hebben, maar voornamelijk om het te kunnen geven wanneer ik het het beste acht en niet automatisch op 18 om dan eens goed te gaan feesten.
Alles op eigen naam. Niet alleen om er de totale vrijheid over te hebben, maar voornamelijk om het te kunnen geven wanneer ik het het beste acht en niet automatisch op 18 om dan eens goed te gaan feesten.
Geld verdienen doe je door te werken.
Geld verliezen is simpel dankzij Fortis & Co
Rabobank.be heeft een "giftrekening" waar de kinderen NIET op 18 jaar eigenaar worden van het spaargeld, maar enkel 4 weken, voor de afgesproken en telkens wijzigbare einddatum
Heb 2 kinderen , één van 15 jaar en 1 van 12 jaar . De oudste krijgt maandelijks wat geld gestort op zijn Giro rekening waar hij met zijn betaalkaart kan kopen wat hij wil op zijn verantwoordelijkheid .
Anders voor beiden : elk 2 fondsen
elk een kasbon
elk een spaarboekje
Geen van beiden kan aan deze 3 belegingen tot en met de leeftjd van 18 jaar .
Anders voor beiden : elk 2 fondsen
elk een kasbon
elk een spaarboekje
Geen van beiden kan aan deze 3 belegingen tot en met de leeftjd van 18 jaar .
Brederode, IWDA, Niocorp Ltd
-
Toone
Ik heb een rekening bij Keytrade voor mijn zoontje. (2.5j)
Zijn geld is nu belegd in aandelen en via volmacht kan je volledig beschikken over het geld dat op zijn rekening staat.
Zijn geld is nu belegd in aandelen en via volmacht kan je volledig beschikken over het geld dat op zijn rekening staat.
Kinderen zijn 4 en 6.
Probleem is dat ik twee jaar geleden een first junior geopend heb voor hen en daar maandelijks 125 euro op stort.
Maar daar de opbrengst in 2008 nul was heb ik dit jaar niets gestort omdat het al niet veel beter zal zijn denk ik.
Ik kan zoals hier ook gezegd ook een jaartje niets storten maar bv aandelen GBL aankopen ?
Ik zou niet direct weten hoe ik dit probleem verder kan oplossen ?
Probleem is dat ik twee jaar geleden een first junior geopend heb voor hen en daar maandelijks 125 euro op stort.
Maar daar de opbrengst in 2008 nul was heb ik dit jaar niets gestort omdat het al niet veel beter zal zijn denk ik.
Ik kan zoals hier ook gezegd ook een jaartje niets storten maar bv aandelen GBL aankopen ?
Ik zou niet direct weten hoe ik dit probleem verder kan oplossen ?
-
Toone
Geen idee, bij mij was de voorwaarde dat ik absoluut vrij over (zijn) het geld kan beschikken. De meeste geven een babyrekening of zoiets met een hogere rente, maar dan blijkt al snel dat je gebonden bent en niet vrij kan beschikken over het geld. Vandaar ben ik er nooit aan begonnen.
-
gustaafdewitte
- Newbie

- Contacteer:
Geen kinderen, dus sparen we voor 'petekinderen'.
Maandelijkse stortingen naar een beleggingsplan, fonds van europese aandelen.
Wat voor ons belangrijk was: we willen iets opzij zetten voor de kinderen, maar willen uiteindelijk zelf beslissen wanneer en of ze het krijgen. De rekeningen staan dan ook op onze naam.
Maandelijkse stortingen naar een beleggingsplan, fonds van europese aandelen.
Wat voor ons belangrijk was: we willen iets opzij zetten voor de kinderen, maar willen uiteindelijk zelf beslissen wanneer en of ze het krijgen. De rekeningen staan dan ook op onze naam.
-
Yvan
Toen ik daar onlangs een gesprek over had met een vertrouwenspersoon zei die: "het beste dat je je kinderen kan geven is een goede opleiding en dus een diploma. Voor de rest moeten ze het zelf waarmaken. Het is mooi meegenomen als je meer kan doen, maar de meeste mensen zijn niet in die mogelijkheid".
Omdat mijn situatie wellicht enigszins specifiek is (prille vijftiger met dochter van 3) spaar ik maandelijks een nogal fors bedrag, een percentage van mijn nettoloon + een percentage van het netto van mijn bijverdiensten (ik werk doorgaans meer dan een fulltime, als de mogelijkheid zich voordoet soms een dubbele fulltime, alles steeds perfect legaal, ik sjoemel niet). Gemiddeld werd zo in 2009 maandelijks een € 300 gespaard.
Er wordt gespaard op een paar gewone spaarrekeningen (Rabobank.be en BKCP) tot het bedrag groot genoeg is om er deelbewijzen van fondsen mee aan te kopen. Momenteel is er al wat belegd in ondermeer fondsen van Carmignac en later zal daar een euh... dynamisch beheerde aandelenportefeuille bijkomen. Ik denk erover na om schikkingen te treffen die ervoor moeten zorgen dat ik na haar meerderjarigheid het beheer over haar tegoeden blijf houden (tips welkom!).
De minimale doelstelling is om ervoor te zorgen dat, als ze 18 is, er een budget beschikbaar is waaruit de eventuele studies kunnen betaald worden. Volgens iemand van de Gentse Universiteit die onlangs hier in de buurt op een infoavond het woord voerde, moet je momenteel rekenen op een kost van zo'n € 5000/jaar voor een "gemiddelde kotstudent". Behoudens onvoorziene omstandigheden zou dat geen probleem mogen zijn.
Als zij de attitude heeft om zelf te werken voor haar studies (wat ik hoop, ik heb een hekel aan luiheid), zoveel te beter, dan kan ze het potje voor iets anders gebruiken. Zoniet: ze zal in elk geval de financiële mogelijkheid hebben om te studeren, ook al is de ouwe dan in pensioen en is het vet daar van de soep.
Omdat mijn situatie wellicht enigszins specifiek is (prille vijftiger met dochter van 3) spaar ik maandelijks een nogal fors bedrag, een percentage van mijn nettoloon + een percentage van het netto van mijn bijverdiensten (ik werk doorgaans meer dan een fulltime, als de mogelijkheid zich voordoet soms een dubbele fulltime, alles steeds perfect legaal, ik sjoemel niet). Gemiddeld werd zo in 2009 maandelijks een € 300 gespaard.
Er wordt gespaard op een paar gewone spaarrekeningen (Rabobank.be en BKCP) tot het bedrag groot genoeg is om er deelbewijzen van fondsen mee aan te kopen. Momenteel is er al wat belegd in ondermeer fondsen van Carmignac en later zal daar een euh... dynamisch beheerde aandelenportefeuille bijkomen. Ik denk erover na om schikkingen te treffen die ervoor moeten zorgen dat ik na haar meerderjarigheid het beheer over haar tegoeden blijf houden (tips welkom!).
De minimale doelstelling is om ervoor te zorgen dat, als ze 18 is, er een budget beschikbaar is waaruit de eventuele studies kunnen betaald worden. Volgens iemand van de Gentse Universiteit die onlangs hier in de buurt op een infoavond het woord voerde, moet je momenteel rekenen op een kost van zo'n € 5000/jaar voor een "gemiddelde kotstudent". Behoudens onvoorziene omstandigheden zou dat geen probleem mogen zijn.
Als zij de attitude heeft om zelf te werken voor haar studies (wat ik hoop, ik heb een hekel aan luiheid), zoveel te beter, dan kan ze het potje voor iets anders gebruiken. Zoniet: ze zal in elk geval de financiële mogelijkheid hebben om te studeren, ook al is de ouwe dan in pensioen en is het vet daar van de soep.
Rabobank.be heeft een giftrekening waar je onbeperkt baas blijft over het geld,ook tot na 18 jaar.Yvan schreef: Toen ik daar onlangs een gesprek over had met een vertrouwenspersoon zei die: "het beste dat je je kinderen kan geven is een goede opleiding en dus een diploma. Voor de rest moeten ze het zelf waarmaken. Het is mooi meegenomen als je meer kan doen, maar de meeste mensen zijn niet in die mogelijkheid".
Nadeel het brengt slechts een gewone intrest op.
Bij andere zaken bv. effectenrekeningen, als je daar na 18 jaar van je kind baas over wil blijven, heb je al bijna een notaris nodig die een speciale akte kan opstellen.
Indien je een Nederlandse notaris ( ereloon 2000 euro ) neemt, dan moet je geen schenkingsrechten betalen, bij een belgische notaris zou je die wel aan je been hebben. Bij een notaris kan je normaal een 'schenking' doen die aan bepaalde voorwaarden gekoppeld is( terugkeer van het geld als je kind niet 'braaf' is ).
-
Yvan
Dank voor de info Paul. Ik heb de Rabo gift account een tijdje geleden al bekeken. Het is een interessante formule maar inderdaad: het rendement is aan de lage kant...
Ik weet dat er verder ook nog wel wat mogelijkheden zijn via verzekeringsprodukten, maar daar verlies je dan weer alle flexibiliteit in beheer en liquiditeit en het rendement valt ook nogal tegen, vind ik. Ik maak me de illusie dat ik beter kan...
Voor het ogenblik bekijk ik de zaken nog even: er is nog wel wat tijd.
Maar de tip over de buitenlandse notaris hou ik zeker in gedachten! Nogmaals mijn dank.
Ik weet dat er verder ook nog wel wat mogelijkheden zijn via verzekeringsprodukten, maar daar verlies je dan weer alle flexibiliteit in beheer en liquiditeit en het rendement valt ook nogal tegen, vind ik. Ik maak me de illusie dat ik beter kan...
Voor het ogenblik bekijk ik de zaken nog even: er is nog wel wat tijd.
Maar de tip over de buitenlandse notaris hou ik zeker in gedachten! Nogmaals mijn dank.
Een keytrade fund plan ( zou het wel op eigen naam zetten ) lijkt me ook wel een goed idee. Je kan er zelf ( moest je bv. meerdere kinderen/ kleinkinderen hebben ) verschillende openen en ze allen een andere naam geven. Kan je ook een andere mix nemen naargelang van de leeftijd van het kind. In het begin meer dynamisch en op het einde meer voorzichtiger.
Geld verdienen doe je door te werken.