Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Ik sta ook op het punt om een rekening te openen bij NIBC (niet gereglementeerde spaarrekening).
Het enige waar ik wat mee in mijn maag zit is dat ze die 'onder gemiddeld' rating hebben.
Niet per se slecht maar ook niet schitterend. Zo ergens in de buurt van PSA Bank en daar hoorde je toch niet zoveel goeds over ?
Er zijn steviger banken bijna overkop gegaan in de vorige crisisperiode.
Dan blijft natuurlijk nog de vraag : hoe betrouwbaar zijn de ratings in zo'n dingen ?
Je ziet ze ook niet in NL in het straatbeeld. NIBC is niet het eerste woord dat een Nederlander in de mond neemt nadat je 'bank' hebt gezegd.
Het feit dat ze meer intrest geven dan de anderen : dat praat ik voor mezelf goed en mogelijk door die hoge loan to savings ratio waar Poldermol mee kwam. Goed nieuws is dat ze niet zo veel geld voor lange duur tegen kosten gaan moeten parkeren.
Hun winst is gestegen van 2016 naar 2018, zelfs bijna verdubbeld.
Omwille van spreiding zou ik denken dat ik weer iets in een NL korf moet leggen nadat Moneyou hier van de markt verdwijnt. Zelfs als ik het geld nog een jaar laat staan, dan komt het in een Franse korf bij Keytrade.
Als ik daar 10.000 euro plaats, wat is de meeropbrengst. In geld is het maar mager (32 euro extra) maar wel 4 keer zoveel als bij een andere bank (11 euro tegen 42 euro). Hoger wil ik niet gaan met het bedrag van de inleg omdat ik ze toch niet voor 100 procent vertrouw en ik ze geen bevoorrechte positie wil geven in de verdeling van mijn spaargeld.
.
Ik ben totaal geen expert om de betrouwbaarheid van een bank in te schatten. De mening of aanvullingen van wie er meer van weet zijn uiteraard welkom.
Het enige waar ik wat mee in mijn maag zit is dat ze die 'onder gemiddeld' rating hebben.
Niet per se slecht maar ook niet schitterend. Zo ergens in de buurt van PSA Bank en daar hoorde je toch niet zoveel goeds over ?
Er zijn steviger banken bijna overkop gegaan in de vorige crisisperiode.
Dan blijft natuurlijk nog de vraag : hoe betrouwbaar zijn de ratings in zo'n dingen ?
Je ziet ze ook niet in NL in het straatbeeld. NIBC is niet het eerste woord dat een Nederlander in de mond neemt nadat je 'bank' hebt gezegd.
Het feit dat ze meer intrest geven dan de anderen : dat praat ik voor mezelf goed en mogelijk door die hoge loan to savings ratio waar Poldermol mee kwam. Goed nieuws is dat ze niet zo veel geld voor lange duur tegen kosten gaan moeten parkeren.
Hun winst is gestegen van 2016 naar 2018, zelfs bijna verdubbeld.
Omwille van spreiding zou ik denken dat ik weer iets in een NL korf moet leggen nadat Moneyou hier van de markt verdwijnt. Zelfs als ik het geld nog een jaar laat staan, dan komt het in een Franse korf bij Keytrade.
Als ik daar 10.000 euro plaats, wat is de meeropbrengst. In geld is het maar mager (32 euro extra) maar wel 4 keer zoveel als bij een andere bank (11 euro tegen 42 euro). Hoger wil ik niet gaan met het bedrag van de inleg omdat ik ze toch niet voor 100 procent vertrouw en ik ze geen bevoorrechte positie wil geven in de verdeling van mijn spaargeld.
.
Ik ben totaal geen expert om de betrouwbaarheid van een bank in te schatten. De mening of aanvullingen van wie er meer van weet zijn uiteraard welkom.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 2 oktober 2019, 10:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Ik heb al sinds het begin een rekening bij NIBC, Moneyou en ik had dat ook bij PSA.haelewyn schreef: ↑2 oktober 2019, 10:26 Ik sta ook op het punt om een rekening te openen bij NIBC (niet gereglementeerde spaarrekening).
Het enige waar ik wat mee in mijn maag zit is dat ze die 'onder gemiddeld' rating hebben.
Niet per se slecht maar ook niet schitterend. Zo ergens in de buurt van PSA Bank en daar hoorde je toch niet zoveel goeds over ?
(...)
Ik heb nooit iets slechts gehoord van PSA, alleen dat ze ermee gestopt zijn, en alles naar Keytrade werd overgedragen. Idem nu voor Moneyou.
Ik heb ondertussen al 17 rekeningen (zichtrekeningen, spaarrekeningen, effectenrekeningen) bij Keytrade voor alles dat overgedragen werd van andere banken.
De websites van NIBC, PSA, Moneyou kon of kun je misschien primitief noemen, maar alles dat je wilde doen, kon of kun je vinden met een eenvoudige muisklik. Voor een spaarrekening wil ik geen ingewikkelde zaken zien of kunnen doen. Zien wanneer geld gestort werd, tot wanneer een getrouwheidspremie loopt, simulaties kunnen doen over het effect als je geld ophaalt, … allemaal zeer eenvoudig.
Wat de kredietwaardigheid betreft: je hebt een garantie van 100.000€ per persoon en per bank.
Dat laatste is maar waard wat het waard is: als ING, BNP en KB failliet gaan, gaat de staat dat ook niet kunnen dragen zonder de belastingen te verhogen.
Als NIBC zou failliet gaan, zal de staat geen enkel probleem hebben om de garantie terug te betalen.
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Destijds was ik ook klant bij PSA en nooit problemen ondervonden.
Als het garantiefonds moet uitbetalen aan de gedupeerden van een kleine bank kunnen ze dat zonder problemen (zoals destijds met OPTIMA)
Bij grote banken is dit een ander verhaal...
Best spreiden en niet meer dan 100.000 bij dezelfde bank...
Momenteel ben ik klant bij NIBC en heb er geen klagen over.
Als het garantiefonds moet uitbetalen aan de gedupeerden van een kleine bank kunnen ze dat zonder problemen (zoals destijds met OPTIMA)
Bij grote banken is dit een ander verhaal...
Best spreiden en niet meer dan 100.000 bij dezelfde bank...
Momenteel ben ik klant bij NIBC en heb er geen klagen over.
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Bij die Baa1/BBB ratings heb ik ook mijn bedenkingen, temeer ze voor die ratings zelf betaald hebben. Kan iemand uitleggen waarom die ratings zo laag zijn als blijkbaar hun Tier 1 capital etc goed zijn. Die ratings agency gaan niet voor de lol hen zomaar een lage rating geven, zoals gezegd betalen ze daar zelf voor om die ratings te krijgen. Het risico is eerder dat sommige banken een te hoge rating krijgen, hier dus niet.
Quality growth investor
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Je kan daar ook tegenover zetten dat de rating van Santander nog in de A's zit, dus beter.
En zij geven bijna dubbel zoveel intrest, maar wel op een gereglementeerde spaarrekening, MET getrouwheidspremie.
Beschermingsfonds België.
En zij geven bijna dubbel zoveel intrest, maar wel op een gereglementeerde spaarrekening, MET getrouwheidspremie.
Beschermingsfonds België.
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Inderdaad Haelewyn, er is eigenlijk geen finishfoto nodig bij de vergelijking tussen NIBC en Santander. Zeker voor 10K zou ik echt niet zo twijfelen over Santander. Het brengt gewoon meer op en de rating is beter. Wellicht zal je je dus toch nog voor je eigen voordeel moeten gaan bekeren tot de Zuid-europese banken, 't is ook een vorm van spreiding hé
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Ik heb minder schrik van een bank uit Spanje met een goede rating (beschermingsfonds BE) die ook in UK zeer actief is dan van een bank uit Malta of een andere ministaat, zonder rating, etc.
Jammer dat ze bij Santander geen niet gereglementeerde spaarrekeningen hebben.
Het is inderdaad een no brainer als je zou moeten kiezen. Bij allebei 10.000 zetten is ook een optie en dan is het ook gespreid.
Sinds gisteren heb ik een paar rekeningen erbij waar de intrest op 0,11 staat per jaar. Ik had namelijk zo'n geimpacteerde rekening bij Beobank en ook bij Belfius.
Ik vermoed dat ING eerstdaags volgt. Dan zitten we aan 3.
Reken er BNP bij (is al gebeurd), dat zijn er 4 !
Axa gaat ook wel volgen ... 5 !
Er mag weer wat verschuifd worden tussen nu en nieuwjaar, dat lijkt me zeker !
Jammer dat ze bij Santander geen niet gereglementeerde spaarrekeningen hebben.
Het is inderdaad een no brainer als je zou moeten kiezen. Bij allebei 10.000 zetten is ook een optie en dan is het ook gespreid.
Sinds gisteren heb ik een paar rekeningen erbij waar de intrest op 0,11 staat per jaar. Ik had namelijk zo'n geimpacteerde rekening bij Beobank en ook bij Belfius.
Ik vermoed dat ING eerstdaags volgt. Dan zitten we aan 3.
Reken er BNP bij (is al gebeurd), dat zijn er 4 !
Axa gaat ook wel volgen ... 5 !
Er mag weer wat verschuifd worden tussen nu en nieuwjaar, dat lijkt me zeker !
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 05 jan 2014
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Goeie tip. Zopas zo'n Vision+ geopend. Op minder dan 10 minuten geklonken.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
anonymous
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Ik ook maar hoe kom je aan een rekeningnummer? Ik kan inloggen paar daar staat dan dat ik nog een storting moet doen maar ik heb geen rekeningnummer gekregen?????CarpeNoctem schreef: ↑3 oktober 2019, 00:59 Goeie tip. Zopas zo'n Vision+ geopend. Op minder dan 10 minuten geklonken.
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Na de formaliteiten \ activatie van je rekening zal je kunnen inloggen en het nieuwe rekeningnummer zien.
Zo is het toch bij NIBC en die hebben een grotendeels gelijkaardige procedure.
Ik heb voor Santander geen eid lezer gebruikt, moest mijn contract printen en opsturen.. en dan duurt het allemaal nog langer :-)
Zo is het toch bij NIBC en die hebben een grotendeels gelijkaardige procedure.
Ik heb voor Santander geen eid lezer gebruikt, moest mijn contract printen en opsturen.. en dan duurt het allemaal nog langer :-)
-
anonymous
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Ik heb wel de eid gebruikt. Ondertussen heb ik via mail mijn rekeningnummer gekregen. Morgen storting doen.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 05 jan 2014
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Dat rekeningnummer stond in die mail. Maar ik zie dat je het ondertussen gevonden hebt.
Gisterenavond leek alles in kannen en kruiken maar vanmorgen kreeg ik dan deze mail:
"U heeft onlangs een aanvraag gedaan voor een nieuwe inschrijving op de website van Santander, onder referentienummer ************. Aangezien u al een account bij Santander Consumer Bank heeft kunnen wij deze aanvraag niet valideren. U heeft de mogelijkheid om een nieuwe spaarrekening te openen via uw beveiligde bankomgeving."
Maar ik had nadien de app van Santander geïnstalleerd (iOS) en vermoed dat er daar iets is misgelopen. Ik kon daarmee niet inloggen en vermoed dat het eerder over Santander als kredietverstrekker ging?
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 3 oktober 2019, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 05 jan 2014
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Zopas een mail gekregen van Santander:
"Proficiat, uw spaarrekening is nu actief".
En als ik inlog zie ik mijn storting. Alles is heel vlot verlopen. Een pluim voor Santander.
"Proficiat, uw spaarrekening is nu actief".
En als ik inlog zie ik mijn storting. Alles is heel vlot verlopen. Een pluim voor Santander.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Hoe stabiel is NIBC Bank (0,42% netto)
Ai ... ik ben nog aan het wachten op de post om mijn toetredingsformulieren bij Santander's antwoordnummer te krijgen en voor de bank om er op te reageren
NIBC belde gisteren al nadat ik een kopie van mijn identiteitskaart stuurde. Ik zou dezelfde dag een code ontvangen via SMS om in te loggen.
Raad eens ? Niets ontvangen natuurlijk.
Wordt vervolgd. Maar geen pluimen vanuit deze gemeente..
Ik stel me er vragen bij waarom ik die formulieren naar Santander moet sturen met de post (indien niet met EID aangevraagd) en waarom inscannen + email niet goed genoeg is..Dan zou het ook wel sneller gaan dan nu het geval is.
Voor de identiteitskaart kon het. Voor de formulieren niet..
NIBC belde gisteren al nadat ik een kopie van mijn identiteitskaart stuurde. Ik zou dezelfde dag een code ontvangen via SMS om in te loggen.
Raad eens ? Niets ontvangen natuurlijk.
Wordt vervolgd. Maar geen pluimen vanuit deze gemeente..
Ik stel me er vragen bij waarom ik die formulieren naar Santander moet sturen met de post (indien niet met EID aangevraagd) en waarom inscannen + email niet goed genoeg is..Dan zou het ook wel sneller gaan dan nu het geval is.
Voor de identiteitskaart kon het. Voor de formulieren niet..



