Hoe verdient keytrade geld
TIP
Hoe verdient keytrade geld
Keytrade ziet er een betrouwbare bank uit waar ik wil gaan beleggen, maar ik begrijp niet goed hoe ze alles gratis kunnen aanbieden. Dat doet me vermoeden dat er ergens anders verborgen kosten zijn. Als ik er zou beleggen zou ik gratis van hun diensten gebruik maken, en zoals we weten werkt niemand echt gratis.
Iemand een idee hoe ze winst maken als ik bij hen gratis beleg en niet voor 5j verkoop. Zijn er misschien velen die wel voor 5j verkopen? Betalen de fondsenbeheerders hen voor het aanbieden van hun fondsen? Adds?
Iemand een idee hoe ze winst maken als ik bij hen gratis beleg en niet voor 5j verkoop. Zijn er misschien velen die wel voor 5j verkopen? Betalen de fondsenbeheerders hen voor het aanbieden van hun fondsen? Adds?
Re: Hoe verdient keytrade geld
Keytrade ontvangt voor het aanbieden van de fondsen, net zoals elke andere bank, een retrocessie. Dat is een vast percentage dat je niet ziet, omdat het reeds in de koers van het fonds verwerkt zit, maar dat je dus onrechtstreeks wel jaarlijks betaalt. Integenstelling tot veel andere banken neemt Keytrade genoegen met deze retrocessie, daar waar sommige andere banken ook nog eens instap-, uitstap- en andere kosten aanrekenen.
In de koers van een fonds zijn dus 3 belangrijke dingen verwerkt die je niet ziet:
1. Een vergoeding voor het management van het fonds (immers, dit zijn commerciele bedrijven die veel werknemers in dienst hebben om het fonds te beheren).
2. Een vergoeding voor de "verkoper" van het fonds, de retrocessie (ook wel een kick-back fee genaamd).
3. Belastingen
Jij ziet enkel de netto-koers, m.a.w. de waarde van een deelbewijs na aftrek van bovenstaande posten.
In de koers van een fonds zijn dus 3 belangrijke dingen verwerkt die je niet ziet:
1. Een vergoeding voor het management van het fonds (immers, dit zijn commerciele bedrijven die veel werknemers in dienst hebben om het fonds te beheren).
2. Een vergoeding voor de "verkoper" van het fonds, de retrocessie (ook wel een kick-back fee genaamd).
3. Belastingen
Jij ziet enkel de netto-koers, m.a.w. de waarde van een deelbewijs na aftrek van bovenstaande posten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dank jullie wel voor zowel de vraag als de uitleg !
Is die retrocessie dan voor alle banken gelijk, zodat de koers van het fonds bij Keytrade ook de koers van het fonds bij de andere banken is ?
Is die retrocessie dan voor alle banken gelijk, zodat de koers van het fonds bij Keytrade ook de koers van het fonds bij de andere banken is ?
Zolang de ISIN code hetzelfde is wel ja. Maar van sommige fondsen bestaan verschillende versies met andere eigenschappen of kosten, bv. kapitaliserend of met dividend, versies specifiek voor wetgeving van bepaalde landen (bv. voor NL zonder retrocessie!), maar deze hebben dan ook een andere ISIN code. De verschillende soorten deelbewijzen worden wel belegd in dezelfde "pot", dus de samenstelling zal steeds grotendeels gelijklopen.
Uiteraard. De koers van het fonds (die je bvb op Morningstar kunt volgen) is de nettokoers, en die is voor iedereen gelijk, ongeacht waar je je fonds hebt aangekocht.
Maar zoals gezegd kan je bank nog extra kosten aanrekenen om de eigen buik wat verder vet te mesten (instap-, uitstapkosten, dossierkosten, bewaarkosten, administratieve kosten, transactiekosten, fractioneringskosten,... ze vinden allerlei termen uit).
Kies dus voor een bank met:
1. Een open architectuur (dwz fondsen van diverse managers aanbiedt en niet enkel de eigen huisfondsen)
2. Een lage kostenstructuur.
en PS.: Je hoeft geen medelijden te hebben met banken wanneer die geen instapkosten aanrekenen. Aan de retrocessie alleen wordt ruim voldoende geld verdiend. Immers, men verdient niet eenmalig aan de fondsen die je koopt, maar men heeft een recurrent inkomen aan alle fondsen die je bezit. Vergelijk het met de aankoop van een auto: de garage of de fabrikant verdient daar op zich niet zo heel veel aan (zeker indien je goed onderhandeld hebt), maar alle jaren dat je met die auto rijdt moet je regelmatig terugkomen voor onderhoud, bandenwissel, herstellingen,... en daar verdienen ze aan. De olie die ze in uw auto gieten betaal je duurder dan goud.
Keytrade verdient aan een fonds dat daar 5 jaar staat even veel als een andere (groot)bank.
Het verschil zit in de kostenstructuur. Geen kantoren, geen champagneavonden, en geen 'would-be' adviseurs die proberen je zo veel mogelijk eigen fondsen aan te smeren. Die kosten allemaal geld.
Ik heb behoorlijk wat geld belegd bij Keytrade, en in totaal misschien 15-20 min met hen getelefoneerd.
Ik heb nog geen voet gezet in hun kantoor of bureel. Wel heb ik ze al een paar mailtjes gestuurd.
Bij Belfius heb ik een lopende rekening, en van vroeger nog wat pensioensparen. Toch proberen die me regelmatig te bellen, en in hun kantoor uit te nodigen. Dat kost geld, en moet terugverdiend worden.
Het verschil zit in de kostenstructuur. Geen kantoren, geen champagneavonden, en geen 'would-be' adviseurs die proberen je zo veel mogelijk eigen fondsen aan te smeren. Die kosten allemaal geld.
Ik heb behoorlijk wat geld belegd bij Keytrade, en in totaal misschien 15-20 min met hen getelefoneerd.
Ik heb nog geen voet gezet in hun kantoor of bureel. Wel heb ik ze al een paar mailtjes gestuurd.
Bij Belfius heb ik een lopende rekening, en van vroeger nog wat pensioensparen. Toch proberen die me regelmatig te bellen, en in hun kantoor uit te nodigen. Dat kost geld, en moet terugverdiend worden.