Hoe was 2015 voor u?
TIP
Re: Hoe was 2015 voor u?
Ook ik maak elk jaar mijn resultaat bekend. Toch is dit anders dan bij vele van jullie: ik bereken enkel de totale groei van mijn kapitaal en dus niet enkel van de beleggingen.
In 2015 groeide mijn kapitaal met 16,46%. Dit is dus het resultaat van beleggingen (termijnrekeningen, fondsen, aandelen,..) én doorlopende spaaropdrachten.
Shell is de enige met problemen, maar daar verwacht ik op lange termijn nog wel wat van.
In 2015 groeide mijn kapitaal met 16,46%. Dit is dus het resultaat van beleggingen (termijnrekeningen, fondsen, aandelen,..) én doorlopende spaaropdrachten.
Shell is de enige met problemen, maar daar verwacht ik op lange termijn nog wel wat van.
Ik heb 17,25% winst gehaald in 2015. Ik ben tevreden, maar net als Denfi zat ik in april aan een nog stuk hoger rendement. Maar op zich is het een betere prestatie dan de BEL20, dus klagen mag ik niet doen.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
@hansv, ben afgelopen jaar (Juli) begonnen met met noteren (maandelijks) van mijn "netto waarde" omdat ik deze berekening ook interessanter vind dan een % op alleen mijn beleggingen. Halverwege dit jaar zal ik ook mijn werkelijke groei op jaarbasis kunnen aanschouwen. 
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Het is niet enkel makkelijker, maar ook informatiever (nu goed, voor mij. Iedereen moet dat zelf uitmaken natuurlijk).
Ik noteer elk kwartaal alle totalen per bank in een Excel document. Gaande van de bedragen op spaarrekeningen, aandelen, fondsen,...
Het is een leuke excel met wat grafiekjes en percentages.
Ik noteer elk kwartaal alle totalen per bank in een Excel document. Gaande van de bedragen op spaarrekeningen, aandelen, fondsen,...
Het is een leuke excel met wat grafiekjes en percentages.
-
Henkie1984
- VIP member

- Contacteer:
Sparen en vers geld is mijn belangrijkste aanwas. Als ik een jaar lang geen euro spaar maar wel 8% rendement haal is dat nog steeds een "rot" jaar. Deze realisatie heeft er voor gezorgd dat ik anders ben gaan kijken en dus ben gaan noteren wat mijn netto waarde was. 
Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
2015 was voor mij vruchtbaar en alom. Nu, als ik moet kiezen tussen bank en verzekeringen, dan kies ik uiterst kies. Begrijp je?
Eerste volledig jaar dat ik met aandelen bezig ben : 15,20% netto dividenden incl. Niet te klagen zeker.
Grootste fouten :
Fondsen : A la Mijnkapitaal mixer fondsen. Toch wel ontgoocheld : 1,89% . Sommige fondsen slagen erin van verlies te maken. Nu is 1 jaar kort om mixer te beoordelen maar ik had er toch meer van verwacht. Deden het zeer goed tot April. Maar daarna zeer pover, helemaal niet instaat om een resultaat neer te zetten terwijl mijn aandelen het nochtaans goed bleven doen (met nogal wat volatiliteit natuurlijk).
Grootste fouten :
- In Dillard blijven zitten en nog te vroeg bijgekocht : -33% en dan nog geluk dat de dollar gestegen is
- Picanol winst niet verzilverd : 70%+ dan terug naar 55%, niet goed opgelet met decote verhaal na de Picanol/Tessenderlo deal dus nu nog kleine 40% over. Toch wel wat € op tafel laten liggen
- BMW pref
- EVS
Fondsen : A la Mijnkapitaal mixer fondsen. Toch wel ontgoocheld : 1,89% . Sommige fondsen slagen erin van verlies te maken. Nu is 1 jaar kort om mixer te beoordelen maar ik had er toch meer van verwacht. Deden het zeer goed tot April. Maar daarna zeer pover, helemaal niet instaat om een resultaat neer te zetten terwijl mijn aandelen het nochtaans goed bleven doen (met nogal wat volatiliteit natuurlijk).