Hoe wordt de referte-index bepaald ?
TIP
Hoe wordt de referte-index bepaald ?
Op http://www.rodv.be/watishet/Begrip.aspx ... 7Eu1irvlY=" onclick="window.open(this.href);return false; lees ik dat de referte indexen maandelijks gepubliceerd worden in het Belgisch staatblad. Hoe worden deze echter bepaald/berekend?
Noemt u me gerust naief maar ik veronderstelde steeds dat de referte-index A die gebruikt wordt als referentie voor jaarlijks herzienbare hypotheken gekoppeld was aan de ECB korte termijn rente (momenteel 1.5%). De referte-index lijkt hiermee wel min of meer gelijke tred te houden aan 1.643%, 1.558%, ... Maar ik stel in elk geval vast dat mijn idee van een 1-op-1 relatie niet klopt dus.
Is er uberhaupt wel een verband tussen referte-index A en de Europese korte-termijnrente ?
Noemt u me gerust naief maar ik veronderstelde steeds dat de referte-index A die gebruikt wordt als referentie voor jaarlijks herzienbare hypotheken gekoppeld was aan de ECB korte termijn rente (momenteel 1.5%). De referte-index lijkt hiermee wel min of meer gelijke tred te houden aan 1.643%, 1.558%, ... Maar ik stel in elk geval vast dat mijn idee van een 1-op-1 relatie niet klopt dus.
Is er uberhaupt wel een verband tussen referte-index A en de Europese korte-termijnrente ?
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
Re: Hoe wordt de referte-index bepaald ?
Er is geen (rechtstreeks) verband tussen beide. Voor de berekening van de referte index A, kijkt het Rentenfonds naar de rendementen in de markt van Belgisch overheidspapier met een looptijd van ongeveer 1 jaar. Ze maken hiervan een gemiddelde, en wat er uitrolt is de index die maandelijks gepubliceerd wordt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Alvast dank voor uw antwoord. Ik vrees echter dat ik het nog niet helemaal begrijp.disterminator schreef:Er is geen (rechtstreeks) verband tussen beide. Voor de berekening van de referte index A, kijkt het Rentenfonds naar de rendementen in de markt van Belgisch overheidspapier met een looptijd van ongeveer 1 jaar. Ze maken hiervan een gemiddelde, en wat er uitrolt is de index die maandelijks gepubliceerd wordt.
Als de Europese korte termijnrente momenteel 1.5% bedraagt en het gemiddeld rendement van Belgisch staatspapier met een looptijd van 1 jaar amper 1.558%, dan betaalt de Belgische staat dan werkelijk slechts 0,058% premie ? Hoe kan dit zo laag zijn ? Is er dan zo enorm veel vraag naar Belgisch staatspapier ? De inflatie bedraagt momenteel ongeveer 2.5%, dus is beleggen in Belgisch staatspapier verlieslatend?
Ik maak ongetwijfeld een denkfout :-) Kan u zo vriendelijk zijn me nog iets meer informatie te bezorgen ?
Misschien moet ik mijn vraag anders formuleren.
Op http://www.rodv.be/referteindex/Referteindex.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; zie ik dat het rendement van Belgisch staatspapier op 10 jaar momenteel 4,285% bedraagt, wat dus quasi overeenkomt met een 16-jarig gemiddelde van 4,352%.
Wat betreft het rendement van Belgisch staatspapier op 1 jaar bedraagt het rendement momenteel dus 1,558% terwijl het 16-jarig gemiddelde op 3,498% staat.
M.a.w. de Belgische korte termijnrente is uitzonderlijk laag terwijl de lange termijnrente zich op gemiddelde waarden bevindt.
Hoe komt dit of wat zegt dit over de economische toestand en vooruitzichten?
Op http://www.rodv.be/referteindex/Referteindex.aspx" onclick="window.open(this.href);return false; zie ik dat het rendement van Belgisch staatspapier op 10 jaar momenteel 4,285% bedraagt, wat dus quasi overeenkomt met een 16-jarig gemiddelde van 4,352%.
Wat betreft het rendement van Belgisch staatspapier op 1 jaar bedraagt het rendement momenteel dus 1,558% terwijl het 16-jarig gemiddelde op 3,498% staat.
M.a.w. de Belgische korte termijnrente is uitzonderlijk laag terwijl de lange termijnrente zich op gemiddelde waarden bevindt.
Hoe komt dit of wat zegt dit over de economische toestand en vooruitzichten?
- disterminator
- Hero Member

- Contacteer:
De rentecurve heeft op zich weinig voorspellende waarde.
Wat je ziet is onder meer een gevolg van de recente stijging van de "Belgie premie" : de spread van de Belgische 10 jaars rente met de Duitse is fors toegenomen, omdat beleggers Belgie een minder veilige belegging vinden dan voordien, met dank aan de politieke impasse en de staatsschuld.
Voor de korte rente speelt dit effect veel minder, weinigen gaan er van uit dat Belgie binnen het jaar zijn verplichtingen niet zou kunnen nakomen.
Wat je ziet is onder meer een gevolg van de recente stijging van de "Belgie premie" : de spread van de Belgische 10 jaars rente met de Duitse is fors toegenomen, omdat beleggers Belgie een minder veilige belegging vinden dan voordien, met dank aan de politieke impasse en de staatsschuld.
Voor de korte rente speelt dit effect veel minder, weinigen gaan er van uit dat Belgie binnen het jaar zijn verplichtingen niet zou kunnen nakomen.